30 Ιουλίου 2009

Οι προβληματικές ακτοπλοϊκές συνδέσεις και οι ακυρώσεις αεροπορικών πτήσεων επιτείνουν το πρόβλημα στον τουρισμό και στην εξυπηρέτηση των νησιών

Τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν όσοι θέλουν να επισκεφτούν νησιά όπως η Πάτμος, η Κάλυμνος, η Αστυπάλαια, οι Λειψοί και η Λέρος, αφού με μεγάλη δυσκολία βρίσκουν διαθέσιμες θέσεις είτε για τους ίδιους και τα οχήματά τους, είτε για φορτηγά που μεταφέρουν εμπορεύματα, δεδομένου ότι τα πλοία είναι ήδη πλήρη με επιβάτες και οχήματα για άλλους προορισμούς, επισήμανε στη Βουλή με ερώτηση του κατέθεσε προς τους αρμόδιους Υπουργούς ο Δωδεκανήσιος Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κ. Γιώργος Νικητιάδης.

Ειδικότερα ο κ. Νικητιάδης αφού επισήμανε την αδιαφορία της Ν.Δ. σε βασικές αρχές της σημασίας των μεταφορών για τα νησιά που αποτελούν και θέσεις της ΚΕΔΚΕ, υπογράμμισε: «Δυστυχώς, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και οι ηγεσίες των αρμοδίων για τις μεταφορές υπουργείων με τις πολιτικές που εφαρμόζουν όχι μόνο δεν σέβονται αυτές τις αρχές που υποτίθεται ότι συμφωνούν αλλά με πράξεις ή παραλείψεις έχουν επιδεινώσει σε μέγιστο βαθμό τις ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συνδέσεις των νησιών, με τα μεγάλα ηπειρωτικά κέντρα της χώρας. Ο ελλιπέστατος αριθμός των ακτοπλοϊκών συνδέσεων και των αεροπορικών δρομολογίων, ο μη ορθολογικός σχεδιασμός, ο ανεπαρκής αριθμός των διαθέσιμων πλοίων – πλείστα εκ των οποίων είναι γερασμένα, αντιαισθητικά και βραδύτατα – αλλά και οι ακυρώσεις δρομολογίων υπονομεύουν κάθε προσπάθεια τοπικής ανάπτυξης αλλά και το τελευταίο προπύργιο του ελληνικού τουρισμού, τον εσωτερικό μας τουρισμό.»

Ο κ. Νικητιάδης τονίζει τις συνέπειες που έχουν για τους κατοίκους των νησιών μας οι ακυρώσεις ακτοπλοϊκών και αεροπορικών δρομολογίων λέγοντας: «μέσα σε μια εβδομάδα ακυρώθηκαν τρεις από τις πέντε πτήσεις της Ολυμπιακής για την Αστυπάλαια ενώ υπήρξαν και ακυρώσεις ακτοπλοϊκών δρομολογίων. Επισημαίνεται ότι κάθε ακύρωση πτήσης συνεπάγεται 30-35 ακυρώσεις κρατήσεων σε ξενοδοχεία και καταλύματα. Αντίστοιχα προβλήματα σε ό,τι αφορά τις πτήσεις αντιμετωπίζει και η Λέρος. Επιπροσθέτως οι διαθέσιμες θέσεις στα πλοία για τα περισσότερα νησιά της Δωδεκανήσου είναι πολύ λίγες αφού τη μερίδα του λέοντος λαμβάνει η Παροναξία».

Αναφερόμενος, ο γραμματέας του Τομέα Τουρισμού του ΠΑΣΟΚ κ. Νικητιάδης, στην οικονομία της Δωδεκανήσου, που στηρίζεται κυρίως στον Τουρισμό και από τους χειρισμούς της Κυβέρνησης έφτασε να κατέχει τα πρωτεία στην ανεργία, μαζί με τις Κυκλάδες, ζήτησε την «…άμεση σύνταξη μελέτης που να καταγράφει τις πραγματικές - ζωτικές ανάγκες των νησιών της Δωδεκανήσου και αντιστοίχως τις ελλείψεις που εμφανίζει το δίκτυο μεταφορών, και συνεπώς τα τεράστια προβλήματα που προκαλούνται με πλοία που αναχωρούν μεν για συγκεκριμένα νησιά αλλά δεν διαθέτουν θέσεις για τα νησιά αυτά».




Το πλήρες κείμενο της ερώτησης του Βουλευτή κ. Νικητιάδη είναι το εξής:

Ε Ρ Ω Τ Η Σ Η

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ:

Εμπορικής Ναυτιλίας

Τουριστικής Ανάπτυξης

Μεταφορών και Επικοινωνιών

ΘΕΜΑ: Οι προβληματικές ακτοπλοϊκές συνδέσεις και οι ακυρώσεις αεροπορικών πτήσεων επιτείνουν το πρόβλημα στον τουρισμό και στην εξυπηρέτηση των νησιών της Δωδεκανήσου

Κύριοι Υπουργοί,

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας σε αντίθεση με όσα κατά καιρούς αρέσκεται να διατυμπανίζει, αγνοεί παντελώς και με επιδεικτικό τρόπο βασικές αρχές της σημασίας των μεταφορών για τα νησιά.

Κύριοι Υπουργοί, αγνοείτε ότι:

1. Οι μεταφορές αποτελούν για τα νησιά «επιταχυντή οικονομικής ανάπτυξης με κρίσιμες συνέπειες για την απασχόληση και την άρση του αποκλεισμού» καθώς η εξασφάλιση επαρκών και ποιοτικών μεταφορικών υπηρεσιών στα νησιά είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των νησιών

2. Οι μεταφορές στα νησιά αποτελούν υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Ενδιαφέροντος δεδομένου ότι διασφαλίζουν την κοινωνική, οικονομική, πολιτιστική αλλά και γεωγραφική συνοχή του εθνικού χώρου; Σε αυτή την βάση πρέπει να δομηθεί η σχέση με την Πολιτεία αλλά και με την Ευρωπαϊκή Ένωση με την εξασφάλιση «καθολικής υπηρεσίας», δηλαδή μίας ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας δημοσίου συμφέροντος που θα παρέχεται σε κάθε χρήστη, ανεξάρτητα από τη γεωγραφική του θέση και σε προσιτή τιμή

3. Οι μεταφορές στο νησιωτικό χώρο πρέπει να διασφαλίζουν την απευθείας σύνδεση των νησιών τόσο με τα μεγάλα αστικά κέντρα (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Βόλος, Κρήτη) όσο και μεταξύ τους. Η σύνδεση αυτή δεν πρέπει να εγκλωβιστεί στη λογική της διάκρισης των νησιών σε κομβικά και μη.

Όλα τα ανωτέρω αποτελούν θέσεις της ΚΕΔΚΕ, κύριοι Υπουργοί και εσείς ή τα αγνοείτε ή αδιαφορείτε για αυτά.

Δυστυχώς, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και οι ηγεσίες των αρμοδίων για τις μεταφορές υπουργείων με τις πολιτικές που εφαρμόζουν όχι μόνο δεν σέβονται αυτές τις αρχές που υποτίθεται ότι συμφωνούν αλλά με πράξεις ή παραλείψεις έχουν επιδεινώσει σε μέγιστο βαθμό τις ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συνδέσεις των νησιών, με τα μεγάλα ηπειρωτικά κέντρα της χώρας.

Ο ελλιπέστατος αριθμός των ακτοπλοϊκών συνδέσεων και των αεροπορικών δρομολογίων, ο μη ορθολογικός σχεδιασμός, ο ανεπαρκής αριθμός των διαθέσιμων πλοίων – πλείστα εκ των οποίων είναι γερασμένα, αντιαισθητικά και βραδύτατα – αλλά και οι ακυρώσεις δρομολογίων υπονομεύουν κάθε προσπάθεια τοπικής ανάπτυξης αλλά και το τελευταίο προπύργιο του ελληνικού τουρισμού, τον εσωτερικό μας τουρισμό.

Τεράστια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι, οι επιχειρηματίες και οι ενδιαφερόμενοι να επισκεφτούν πολλά νησιά όπως είναι η Πάτμος, η Κάλυμνος, η Αστυπάλαια, οι Λειψοί και η Λέρος - για να αναφερθώ μόνο στο Βόρειο Συγκρότημα της Δωδεκανήσου - αφού με μεγάλη δυσκολία βρίσκουν διαθέσιμες θέσεις είτε για τους ίδιους και τα οχήματά τους είτε για φορτηγά που μεταφέρουν εμπορεύματα δεδομένου ότι τα πλοία είναι ήδη πλήρη με επιβάτες και οχήματα για άλλους προορισμούς.

Την ίδια ώρα, μέσα σε μια εβδομάδα ακυρώθηκαν τρεις από τις πέντε πτήσεις της Ολυμπιακής για την Αστυπάλαια ενώ υπήρξαν και ακυρώσεις ακτοπλοϊκών δρομολογίων. Επισημαίνεται ότι κάθε ακύρωση πτήσης συνεπάγεται 30-35 ακυρώσεις κρατήσεων σε ξενοδοχεία και καταλύματα. Αντίστοιχα προβλήματα σε ό,τι αφορά τις πτήσεις αντιμετωπίζει και η Λέρος.

Επιπροσθέτως οι διαθέσιμες θέσεις στα πλοία για τα περισσότερα νησιά της Δωδεκανήσου είναι πολύ λίγες αφού τη μερίδα του λέοντος λαμβάνει η Παροναξία.

Επί παραδείγματι, τα πλοία «Bluestar» 1 και 2, τα οποία αναχωρούν από τον Πειραιά με τελικό προορισμό τέσσερα νησιά των Δωδεκανήσων περνούν πρώτα από τη Σύρο, τη Σαντορίνη και την Αμοργό, με αποτέλεσμα να περιορίζονται σημαντικώς οι διαθέσιμες θέσεις για τα νησιά της Δωδεκανήσου. Με αυτόν τον τρόπο, οι ταξιδιώτες για τη Δωδεκάνησο φθάνουν στον προορισμό τους, αν είναι τυχεροί και βρουν θέση, μετά από εξαιρετικά πολύωρο ταξίδι και μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις, τα ξημερώματα, γεγονός το οποίο επίσης λειτουργεί αποτρεπτικά για την επιλογή των νησιών αυτών από παραθεριστές.

Το ίδιο συμβαίνει και με το πλοίο «Διαγόρας»το οποίο για να φθάσει σε πέντε νησιά της Δωδεκανήσου (δύο ημέρες την εβδομάδα, το Σάββατο μόνον σε τρία νησιά και μία μέρα τη βδομάδα και στο Καστελλόριζο) πραγματοποιεί στάσεις σε Πάρο και Νάξο, καταλήγοντας στα νησιά της Δωδεκανήσου την επόμενη ημέρα, μετά από ένα μαραθώνιο ταξίδι.

Η αδυναμία της κυβέρνησης και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και του Υπουργείου Μεταφορών να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά και σε μόνιμη βάση την αξιόπιστη και σταθερή σύνδεση των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα, ουσιαστικώς θέτει φραγμούς στην οποιαδήποτε απόπειρα αναπτυξιακής πορείας των νησιών αυτών, τόσο σε σχέση με τον τουρισμό όσο και γενικότερα της τοπικής οικονομίας.

Επειδή, από καιρό όλοι γνωρίζαμε ότι τη φετινή χρονιά θα υπάρχει σημαντική μείωση στον τουρισμό της χώρας,

Επειδή αυτό απεδείχθη με το χειρότερο τρόπο αφού, συμφώνως με τα επίσημα στοιχεία, τους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους η σχετική μείωση τόσο της κίνησης όσο και των εσόδων είναι τεράστια,

Επειδή σε αυτήν την κρισιμότατη καμπή για τους επαγγελματίες του χώρου, είτε αυτοί είναι ιδιοκτήτες καταλυμάτων, είτε καταστηματάρχες, είτε εργαζόμενοι σε τουριστικά επαγγέλματα, η μείωση των εσόδων από τον τουρισμό είναι καταστροφική,

Επειδή ειδικότερα η οικονομία της Δωδεκανήσου, που στηρίζεται κατ΄ εξοχήν στον τουρισμό, πέτυχε με την «αμέριστη συμπαράσταση» της κυβερνητικής πολιτικής να στεφθεί πρωταθλήτρια της Ελλάδος στην ανεργία καταγράφοντας μαζί με τις Κυκλάδες ποσοστό 20,1%,

Επειδή όπως έχω τονίσει κατ’ επανάληψη και εντός και εκτός Βουλής απευθυνόμενος στους αρμοδίους υπουργούς ο εσωτερικός τουρισμός είναι πιο σημαντικός από ποτέ, αλλά δυστυχώς αποδεικνύεται ότι τα ώτα που απευθύνομαι είναι μη ακουόντων,

Ερωτάστε

Έχετε ζητήσει τη σύνταξη μελέτης που να καταγράφει τις πραγματικές - ζωτικές ανάγκες των νησιών της Δωδεκανήσου και αντιστοίχως τις ελλείψεις που εμφανίζει το δίκτυο μεταφορών, και συνεπώς τα τεράστια προβλήματα που προκαλούνται με πλοία που αναχωρούν μεν για συγκεκριμένα νησιά αλλά δεν διαθέτουν θέσεις για τα νησιά αυτά;

Πότε επιτέλους θα κατανοήσετε ότι ένα αξιόπιστο, επαρκές και σταθερό σύστημα σύνδεσης των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα, δεν μπορεί να εκχωρείται από την πολιτεία αποκλειστικώς στην επιχειρηματική δραστηριότητα;

Πότε θα θεσπίσετε μέτρα τα οποία θα δώσουν ουσιαστική ώθηση στην ανάπτυξη του εσωτερικού μας τουρισμού;

Πότε σκοπεύετε να χαράξετε την ακτοπλοϊκή σας πολιτική με επίκεντρο τον άνθρωπο και τα νησιά μας, και όχι το πλοίο και τον πλοιοκτήτη, ώστε να διαμορφωθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα μεταφορών;

Αθήνα, 30 Ιουλίου 2009 Ο ερωτών βουλευτής

ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ