30 Ιουλίου 2009

«Αλωνίζουν» οι εφοπλιστές, στενάζουν οι επιβάτες


Παρά τις κρατικές αδρές επιδοτήσεις στους πλοιοκτήτες τα εισιτήρια γίνονται όλο και πιο ακριβά, πολλά νησιά είναι «ακάλυπτα» ενώ δεν τηρούνται ούτε οι στοιχειώδεις κανόνες για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα

Από την κινητοποίηση των κατοίκων της Λήμνου τον περασμένο Μάη

Eurokinissi

Εν μέσω καλοκαιρινής περιόδου και μια ανάσα πριν την κορύφωση της καλοκαιρινής εξόδου, η κατάσταση που διαμορφώνεται στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες για ταξιδιώτες, ναυτεργάτες και νησιώτες είναι εκρηκτική. Με όχημα τους νόμους της απελευθέρωσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, που ψήφισαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ και έχει προσυπογράψει ο ΣΥΝ, οι εφοπλιστές τα τελευταία χρόνια έχουν επιδοθεί σ' ένα όργιο αυξήσεων σε εισιτήρια και ναύλα οχημάτων, ληστεύοντας το ήδη πενιχρό λαϊκό εισόδημα. Την ίδια στιγμή, αποθρασυμένοι από την κυρίαρχη πολιτική, ακινητοποιούν τα πλοία ανάλογα με τις ορέξεις τους.

Παραβιάζουν ακόμα και αυτό το εκτρωματικό θεσμικό πλαίσιο για την ακτοπλοΐα, που διαμόρφωσε για το χατίρι τους η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ψηφίζοντας το ν. 2932/2001 - για τη σταδιακή εναρμόνιση του κανονισμού 3577/29 της Ευρωπαϊκής Ενωσης που έχει μπούσουλα την αύξηση της κερδοφορίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου - αφήνοντας νησιά ακάλυπτα ολόκληρη την περίοδο του χειμώνα. Επιβάλλουν στα πλοία «μαύρη εργασία», τρομοκρατία, τριτοκοσμικές εργασιακές συνθήκες, σε βάρος των δικαιωμάτων των χιλιάδων ναυτεργατών. «Κουρελιάζουν» κάθε άρθρο και από αυτούς τους υποτυπώδεις, εντελώς ανεπαρκείς κανόνες για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα (μάρτυρες οι απανωτές βλάβες στα ακτοπλοϊκά πλοία). Από πάνω γι' αυτού του είδους τις ...«υπηρεσίες» που προσφέρουν, επιβραβεύονται με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ επιδότηση, δηλαδή «ζεστό χρήμα» από τον κρατικό προϋπολογισμό. Και βέβαια παρά τα αμέτρητα σκανδαλώδη υπερπρονόμια, επανέρχονται δριμύτεροι αξιώνοντας και άλλα, όπως η κατάργηση της υποχρεωτικής δεκάμηνης επάνδρωσης και δρομολόγησης των πλοίων!

Αυξήσεις έως 390% από το 2001

Οι εξελίξεις στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες δείχνουν ανάγλυφα πού οδηγεί η πολιτική της απελευθέρωσης των υπηρεσιών. Από το 2001 που το ΠΑΣΟΚ ως κυβέρνηση με το ν. 2932/2001 απελευθέρωσε τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, άρχισαν και οι ανεξέλεγκτες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων.

Ορισμένα μόνο ενδεικτικά στοιχεία δείχνουν τα αποτελέσματα της απελευθέρωσης. Πριν την ψήφιση του νόμου του 2001, το ακτοπλοϊκό εισιτήριο της τρίτης (οικονομικής) θέσης από Πειραιά για Ικαρία ήταν 8,50 ευρώ. Με τις απανωτές αυξήσεις, τον Ιούνη του 2009 η τιμή του εισιτηρίου έφτασε αισίως τα 41,50 ευρώ! Ποσοστό αύξησης 388,25%! Τα εισιτήρια για Ικαρία των 41,50 ευρώ αφορούν στο συμβατικό πλοίο «ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ». Στην Ικαρία εκτελεί έκτακτες δρομολογήσεις και το 38χρονο και υποσυντήρητο πλοίο «ΜΑΡΙΝΑ» του εφοπλιστή Αγούδημου. Το εισιτήριο για κατάστρωμα, που σημαίνει πλαστική καρέκλα για 12 ώρες, κοστίζει 30,70 ευρώ και για αεροπορική, δηλαδή οικονομική (γ') θέση 35,89 ευρώ!

Από Πειραιά για Σάμο από 10,27 ευρώ το 2001 σήμερα η τιμή του εισιτηρίου έχει εκτοξευτεί στα 48 ευρώ, αύξηση (καλοκαίρι 2001 - Ιούνης 2009) 368%!

Από Πειραιά για Νάξο από 8,50 το 2001 το εισιτήριο έφτασε σήμερα τα 36,50 ευρώ, ποσοστό αύξησης 329,41%!

Σε ό,τι αφορά στο τελευταίο χρονικό διάστημα, δηλαδή από τον Ιούνη του 2008 έως τον Ιούνη του 2009, έχουν προκύψει αυξήσεις - πάντα σε ό,τι αφορά στην οικονομική (γ') θέση των συμβατικών πλοίων - που φτάνουν και το 10,6%! Στις αυξήσεις των εισιτηρίων των ταχύπλοων, αλλά και των «διακεκριμένων» θέσεων των συμβατικών πλοίων, εκεί πια η κατάσταση είναι εκτός ελέγχου.

Σε ορισμένα δρομολόγια, όπως από Πειραιά για Σαντορίνη και Μύκονο, δεν έχει σημειωθεί αύξηση στα εισιτήρια της οικονομικής θέσης των συμβατικών πλοίων, τον τελευταίο χρόνο, ωστόσο παραμένουν πανάκριβα. Η τιμή του εισιτηρίου της οικονομικής θέσης για Σαντορίνη είναι στα 37,5 ευρώ, όμως η αύξηση από το 2001, οπότε και το εισιτήριο κόστιζε 15,84 ευρώ, είναι 136,74%! Επίσης, από Πειραιά για Μύκονο η αύξηση από το 2001 είναι 336% καθώς τότε το εισιτήριο κόστιζε 7,9 ευρώ (2.700 δρχ.) και σήμερα είναι 34,50 ευρώ!

«Τσεπώνουν» εκατομμύρια για να έχουν εν πλω σαπάκια

Από το 2000 έως το 2008 οι εφοπλιστές τσέπωσαν 226.822.254,98 ευρώ «ζεστό χρήμα» από τον κρατικό προϋπολογισμό με το «κόλπο» των λεγόμενων άγονων γραμμών. Για την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο που ολοκληρώνεται στις 31 Οκτώβρη υπολογίζεται ότι οι επιδοτήσεις θα φτάσουν τα 107 εκατ. ευρώ. Για τη νέα δρομολογιακή (2009 - 2010) περίοδο, που θα αρχίζει την 1η του ερχόμενου Νοέμβρη, το ΥΕΝ έχει προϋπολογίσει να προσφέρει στους εφοπλιστές άλλα 110 εκατ. ευρώ!

Παρά τα εκατομμύρια των επιδοτήσεων που «τρώνε» οι εφοπλιστές ο ακτοπλοϊκός στόλος όχι μόνο δεν επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες των νησιών, αλλά η συντριπτική πλειοψηφία του εξακολουθεί να αποτελείται από πλοία παλιά και υποσυντήρητα, που μετατρέπουν σε οδύσσεια ένα ακτοπλοϊκό ταξίδι. Οι καθημερινές βλάβες είναι αδιάψευστος μάρτυρας της κατάστασης που βρίσκονται σήμερα τα ακτοπλοϊκά πλοία, είτε συμβατικά, είτε ταχύπλοα, και τους κινδύνους που παραμονεύουν σε βάρος της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής.

Είκοσι δύο βλάβες και 5 ναυτικά ατυχήματα (συγκρούσεις μεταξύ πλοίων και προσκρούσεις) πλοίων, συμβατικών και ταχύπλοων, έχουν γνωστοποιηθεί από την 1η Ιούλη μέχρι τις 20 Ιούλη, από το ΥΕΝ, σύμφωνα με τα δελτία Τύπου που έχει εκδώσει. Σε αυτά τα νούμερα δεν έχει προστεθεί το ταχύπλοο «SUPER JET», του εφοπλιστή Ηλιόπουλου, το οποίο ταξιδεύοντας για Μήλο του έφυγαν κομμάτια από λαμαρίνες. Επίσης, υπάρχουν και βλάβες που δεν ανακοινώνονται. Χαρακτηριστική περίπτωση αυτή του «ΑΠΟΛΛΩΝ ΕΛΛΑΣ» της HSW (πρώην MFD, πλοιοκτήτρια και του τραγικού «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»), του οποίου έφυγε το πηδάλιο! Το συγκεκριμένο περιστατικό για ...άγνωστους λόγους δε συμπεριλαμβάνεται στη λίστα συμβάντων του ΥΕΝ.

Πλοία λαϊκή περιουσία

Ταυτόχρονα, αυτή η δραματική κατάσταση που διαμορφώνεται στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες αποτελεί παράγοντα ωρίμανσης των προϋποθέσεων για συντονισμό και κοινή δράση των ναυτεργατών και των νησιωτών ενάντια στην εφοπλιστική ασυδοσία και την πολιτική που τη στηρίζει. Το ΚΚΕ, οι ταξικές δυνάμεις στο ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, που εκπροσωπούνται από τα σωματεία ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, απευθύνουν το κάλεσμα του συντονισμού, της γενίκευσης της πάλης των ναυτεργατών μαζί με τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα των νησιών και το σύνολο των εργαζομένων της χώρας, για να αποκρούσουν, να ανατρέψουν την επίθεση που έχουν εξαπολύσει οι εφοπλιστές.

Να διεκδικήσουν ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες με καθημερινή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους, με φτηνά εισιτήρια, με σύγχρονα, ασφαλή πλοία. Με ναυτεργάτες που θα έχουν κατοχυρωμένο το δικαίωμα για πλήρη σταθερή εργασία, με μισθούς και συντάξεις που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της ναυτεργατικής οικογένειας.

Ο αγώνας αυτός δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικός αν δε συνδέεται με την πάλη για τη συγκρότηση της λαϊκής συμμαχίας της εργατικής τάξης με τα άλλα φτωχά λαϊκά στρώματα, με στόχο την κατάκτηση της εξουσίας. Της λαϊκής εξουσίας που θα έχει τη δύναμη να μετατρέψει τα πλοία σε λαϊκή περιουσία και θα οργανώσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στα πλαίσια του κεντρικού σχεδιασμού, έτσι ώστε να υπηρετούν τις ανάγκες των εργαζομένων, του λαού.Ριζοσπάστης