|
Φωτό: Ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ, Γιώργος Βλάχος
Αναδημοσίευση από
την εφημερίδα
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
Από «σαράντα κύματα», περνά όπως φαίνεται ο προγραμματισμός και η υλοποίηση των έργων στα λιμάνια της χώρας. Μετά την πρόσφατη έκθεση της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Ε.Ν. που επεσήμανε ότι η γενική εικόνα στα ελληνικά λιμάνια, ειδικά στα νησιά, παραμένει κακή και ότι οι Ελληνες πλοίαρχοι δηλώνουν κάθε άλλο παρά αισιόδοξοι, ότι στο άμεσο μέλλον θα αλλάξει κάτι, ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του ΥΕΝΑΝΠ Γιώργος Βλάχος έδωσε απαντήσεις, παρουσιάζοντας τις δυσλειτουργίες του παρόντος θεσμικού πλαισίου.
Στην έκθεση, της ΠΕΠΕΝ από τη μία αναφέρεται ότι «σίγουρα έγιναν προσπάθειες τα τελευταία χρόνια, κάποια πράγματα βελτιώθηκαν», αλλά από την άλλη επισημαίνεται ότι οι περισσότερες παρατηρήσεις από τις εκθέσεις προηγούμενων ετών «παραμένουν χωρίς να έχει δοθεί ακόμη ουσιαστική λύση».
Όπως υπογραμμίζει η Ένωση «Ο στόχος μας δεν είναι να καταγγείλουμε τους υπεύθυνους για τα κακώς κείμενα στα λιμάνια της χώρας αλλά σαν οι κατ΄ εξοχήν χρήστες αυτών, να καταθέσουμε την αναμφισβήτητη εμπειρία μας βοηθώντας στη λύση των προβλημάτων».
Η απάντηση
Όπως ξεκαθαρίζει ο γ.γ. Λιμένων του ΥΕΝΑΝΠ: «Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας δεν κάνει έργα, απλώς κάνει συντονισμό της λιμενικής πολιτικής, προδιαγράφει ορισμένες προτεραιότητες, αλλά τα έργα αυτά εκτελούνται είτε από το ΥΠΕΧΩΔΕ είτε από τους οργανισμούς λιμένων, είτε από τα λιμενικά ταμεία, είτε από την Περιφέρεια».
Παράλληλα τόνισε ότι, «θα πρέπει πάντως να τονιστεί ότι υφίσταται ένα σοβαρό θεσμικό πρόβλημα όσον αφορά τα Λιμενικά Ταμεία της χώρας και την αποτελεσματικότητά τους. Τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία δεν ενδιαφέρονται βασικά για το λιμάνι, ενδιαφέρονται για να εξασφαλίσουν πόρους για το Δήμο».
Όπως υπογράμμισε: «Εκείνο δε το οποίο αποτελεί χαρακτηριστικό των Λιμενικών Ταμείων γενικώς, είναι η τάση να αποφεύγουν τη χρήση των δικών τους κονδυλίων και να αιτούν κονδύλια του κρατικού προϋπολογισμού, ενώ επίσης δεν εκμεταλλεύονται επαρκώς ευκαιρίες χρηματοδότησης μέσω κοινοτικών προγραμμάτων και κονδυλίων, είτε λόγω καθυστερήσεων στην υποβολή των μελετών και άλλων δικαιολογητικών, είτε λόγω απειρίας. Εν ολίγοις, αποτελεί διαπίστωση ότι τα Λιμενικά Ταμεία με την υφιστάμενη διοικητική διάρθρωση αδυνατούν να λειτουργήσουν με αναπτυξιακή λογική και σύγχρονη αντίληψη για το λιμάνι».
Για το σκοπό αυτό άλλωστε το ΥΕΝΑΝΠ βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την ΚΕΔΚΕ ώστε σημαντικά σε επιβατική και εμπορευματική κίνηση λιμενικά ταμεία να μετατραπούν σε Ανώνυμες Εταιρείες και να αποκτήσουν ευκολότερη πρόσβαση σε επενδυτικά εργαλεία.
Οι παρατηρήσεις στα λιμάνια
Όπως υπογραμμίζει η Ένωση «Για να μην κάνουμε πλήρη καταγραφή ένα προς ένα σε όλα τα λιμάνια των ελλείψεων και των παρατηρήσεων, θα σας αναφέρουμε ενδεικτικά αυτά που έχουν καταγράψει οι συνάδελφοι σε κάποια απ' αυτά:
Ηγουμενίτσα
Η ΠΕΠΕΝ υποστηρίζει ότι: «Ο σχεδιασμός που έγινε για την κατασκευή θέσεων πρυμνοπλαγιοδέτησης δεν μας βρίσκει σύμφωνους και πρέπει να επανεξετασθεί. Θα είναι λειτουργικό το έργο αν κατασκευασθούν οι θέσεις πρυμνοπλαγιοδέτησης στο νότιο άκρο του προβλήτα και όχι στο μέσον. Απαιτείται η διάνοιξη και εκβάθυνση του διαύλου για ασφαλέστερη διέλευση των πλοίων».
Το ΥΕΝΑΝΠ υπογραμμίζει: «Αναφορικά με τις παρατηρήσεις της ΠΕΠΕΝ, δόθηκαν διευκρινίσεις για το θέμα των προβλητών πρυμνοπλαγιοδέτησης και συγκεκριμένα για το τελικό μήκος τους (198μ). Δεν ετέθη το θέμα αλλαγής της θέσης τους. Αναφορικά με το θέμα της εκβάθυνσης του διαύλου αναφέρθηκε ότι αυτό προς το παρόν είναι όσο και στο υφιστάμενο βάθος κρηπιδώματος. Για το θέμα της διάνοιξης του διαύλου συμφωνήθηκε ότι θα πρέπει να γίνει προς την πλευρά του ακρωτηρίου «Δρέπανος» και το θέμα έχει τεθεί στο ΥΠΕΧΩΔΕ. Επισημάνθηκε ότι κατά την Γ΄ Φάση το βάθος του κρηπιδώματος θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερο των 10.5μ για μελλοντική δυνατή προσέγγιση πλοίων με μεγαλύτερο βύθισμα».
Νάξος
«Δυστυχώς το μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων είναι ουσιαστικά χωρίς λιμάνι. Μετά το μπλοκάρισμα των έργων από το Συμβούλιο της Επικρατείας δεν βρέθηκε ακόμη λύση για το τι έργο τελικά θα γίνει πότε και πού. Το υπάρχον λιμάνι δεν προστατεύεται επαρκώς από λιμενοβραχίονες και η λιμενολεκάνη στο μεγαλύτερο εύρος της έχει περιορισμένο βάθος», αναφέρει η ΠΕΠΕΝ και προσθέτει:
«Ο προβλήτας που εξυπηρετεί σήμερα τα πλοία διαθέτει ουσιαστικά μόνο μια θέση αυτήν του κεφαλιού (μετώπης). Έχει υποσκαφτεί η θεμελίωσή του κα παρά τις τσιμεντοενέσεις που του έγιναν εξακολουθεί να εγκυμονεί κινδύνους τόσο για τα πλοία όσο και για τους επιβάτες».
Από την πλευρά του το ΥΕΝΑΝΠ αναφέρει: Μέχρι να δρομολογηθεί η εκτέλεση της επέκτασης του Λιμένα Νάξου όπου προβλέπονται όλα τα κατάλληλα λιμενικά έργα για την προστασία του κεντρικού προβλήτα, η μελέτη της οποίας ωστόσο βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, στόχος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου είναι η συνέχιση των εργασιών στα πλαίσια της ανωτέρω εργολαβίας (Ολοκλήρωση Αποκατάστασης Ζημιών του Λιμένα της Νάξου μετά την θεομηνία της 22ας Ιανουαρίου 2004), με την έγκριση νέου μεγαλύτερου κονδυλίου, που θα επιτρέπει την ουσιαστική παρέμβαση για την πλήρη αποκατάσταση της ανωδομής αλλά και εκβάθυνσης της λιμενολεκάνης».
Θήρα
«Επειδή ο συγκεκριμένος χώρος είναι αδύνατον να γίνει λιμάνι, λόγω του μεγάλου βάθους είναι επιβεβλημένη η μεταφορά του λιμανιού σε άλλη περιοχή. Τα έργα που έγιναν στον Αθηνιό οπωσδήποτε βελτίωσαν την κατάσταση, δεν έλυσαν όμως το βασικό πρόβλημα του λιμανιού που είναι η ασφαλής προσέγγιση και παραμονή των πλοίων», επεσήμανε η ΠΕΠΕΝ και προσέθεσε:
«Αυξήθηκε ο χερσαίος χώρος και θεωρητικά οι θέσεις πρυμνοδέτησης, όμως στην πράξη δεν μπορούν ταυτόχρονα να εξυπηρετηθούν περισσότερα από δύο πλοία λόγω του συγκλίνοντα προσανατολισμού των προβλητών. Συχνές απώλειες αγκυρών λόγω μεγάλου βάθους και εντελώς απροστάτευτο ελλείψει λιμενοβραχίονα από ΝΔ-Δ ανέμους».
Το υπουργείο μεταξύ άλλων τονίζει: «Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας προωθεί την κατασκευή και δεύτερου κλιματιζόμενου σταθμού επιβατών. Εκπονήθηκε συγκοινωνιακή μελέτη και μελέτη ελεγχόμενης στάθμευσης, προκειμένου να αξιοποιηθεί ο περιορισμένος χερσαίας χώρος και να αντιμετωπιστεί το έντονο πρόβλημα στάθμευσης».
Ραφήνα
«Είναι η πρώτη φορά που δεν θα αναφέρουμε στερεότυπα τα ίδια προβλήματα όμως και τώρα δεν μπορούμε να πούμε ότι έγινε λιμάνι παρά τα έργα βελτίωσης που έγιναν και συνεχίζονται να γίνονται, γιατί λείπει το βασικό έργο που είναι η κατασκευή του προστατευτικού λιμενοβραχίονα. Επιβεβλημένη η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης, αλλά και η δημιουργία ολοκληρωμένων θέσεων πρυμνοπλαγιοδέτησης», επισημαίνουν οι πλοίαρχοι.
«Στο Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο (Master Plan) του λιμένα Ραφήνας που εκπονήθηκε το 2004, προβλέπεται η κατασκευή ενός προσήνεμου μόλου μαζί με σειρά άλλων έργων, τρία από τα οποία ολοκληρώνονται εντός του τρέχοντος έτους («Συμπληρωματικά έργα αλιευτικού καταφυγίου Ραφήνας», «Αναβάθμιση & Βελτίωση Κρηπιδωμάτων λιμένα Ραφήνας», «Επίχωση & Κρηπίδωση Ενδιάμεσου Λιμενίσκου»)», τονίζει το ΥΕΝΑΝΠ.
Kως
«Κρίνεται απαραίτητη η κατασκευή νέου προβλήτα κάθετα στον υπάρχοντα μήκους τουλάχιστον 150 μέτρων για την ασφαλή πρυμνοπλαγιοδέτηση των πλοίων», επισημαίνει η ΠΕΠΕΝ.
«Μετά την παραλαβή των έργων που εκτελούνται, θα γίνει επανεκτίμηση όλης της λειτουργίας του Λιμένα Κω από τον αρμόδιο φορέα διοίκησης, χρήσης και εκμετάλλευσης του λιμένα (Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Κω), όσον αφορά τις ανάγκες των λιμενικών εγκαταστάσεων που προκύπτουν από τις προσεγγίσεις πλοίων ακτοπλοΐας και κρουαζιεροπλοίων», υπογραμμίζει το υπουργείο.
Αστυπάλαια
Ο προβλήτας που υπάρχει στη θέση «Άγιος Ανδρέας» πρέπει να επιμηκυνθεί και να διαπλατυνθεί και να γίνει εκβάθυνση της λιμενολεκάνης, αναφέρουν οι πλοίαρχοι.
«Για την ανάγκη αποκατάστασης λειτουργικών βαθών προβλέπεται αυτοψία Μηχανικών της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Κω για την εκτίμηση της λειτουργίας και τις περαιτέρω απαιτούμενες ενέργειες», τονίζει το υπουργείο.
Κέα
«Έχουν περάσει πέντε χρόνια από την ημέρα που το λιμάνι υπέστη τη μεγάλη ζημιά λόγω της κακοκαιρίας και ακόμη δεν έχει γίνει αποκατάσταση. Όλα αυτά τα χρόνια οι συνάδελφοι πλοίαρχοι ακροβατούν κυριολεκτικά για να έχει το νησί συγκοινωνία. Δυστυχώς το παράδειγμα της Κέας είναι χαρακτηριστικό και επιβεβαιώνει αυτό που λέμε από χρόνια ότι οι υπηρεσίες που εμπλέκονται στα λιμενικά έργα κινούνται με ρυθμό χελώνας», υπογραμμίζει η ΠΕΠΕΝ, ενώ τονίζει ότι το ίδιο συμβαίνει κκαι στα Ψαρά.
«Τα έργα αποκατάστασης στο λιμενοβραχίονα του λιμένα Κορησσίας Κέας εκτελεί η Υπηρεσία Σεισμοπλήκτων του ΥΠΕΧΩΔΕ», απαντά το υπουργείο, ενώ για τα Ψαρά «Εκτελούνται έργα αναβάθμισης των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών τα οποία θα ολοκληρωθούν εντός του 2009».
Λήμνος
«Ένα μεγάλο έργο σε κόστος ολοκληρώθηκε με αμφίβολα όμως αποτελέσματα. Η κατασκευή του νέου λιμενοβραχίονα έγινε για να προστατευθεί το λιμάνι από τους δυτικούς ανέμους, δεν πιστεύουμε όμως ότι ο στόχος επετεύχθη», υπογραμμίζουν οι πλοίαρχοι και προσθέτουν: «Με την καθιέρωση πλέον σαν επιβατηγό λιμάνι την περιοχή του Αγίου Νικολάου απαιτείται άμεσα κατασκευή αίθουσας αναμονής, σκιάδων και χώρων υγιεινής. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες».
«Ολοκληρώθηκε η κατασκευή του βορειοδυτικού μώλου λιμένα Μύρινας, προϋπολογισμού 22.500.000,00€, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης με φορέα εκτέλεσης την Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λέσβου», τονίζει το ΥΕΝΑΝΠ.
Σκιάθος
«Η επέκταση του προβλήτα προς τη νησίδα Δασκαλειό με δυνατότητα πρυμνοδέτησης είτε βόρεια είτε νότια θα λύσει το πρόβλημα προσέγγισης των πλοίων ασφαλώς με όλους τους καιρούς. Ταυτόχρονα θα γίνει αύξηση του χερσαίου χώρου διευκολύνοντας τα οχήματα που πρόκειται να φορτωθούν στα πλοία», υπογραμμίζουν οι πλοίαρχοι.
«Η επέκταση του προβλήτα προς τη νησίδα Δασκαλειό και η αύξηση του χερσαίου χώρου θα εξεταστούν κατά την εκπόνηση του Γενικού Προγραμματικού Σχεδίου (Master Plan) του λιμένα Σκιάθου, το οποίο προωθείται με ενέργειες του Λιμενικού Ταμείου Σκοπέλου», αναφέρει το υπουργείο.
Σύρος
Σε πολλά σημεία της λιμενολεκάνης το βάθος έχει ελαττωθεί με αποτέλεσμα να δυσχεραίνονται οι χειρισμοί των πλοίων με μεγάλο βύθισμα. Δεν διατίθεται θέση πρυμνοπλαγιοδέτησης για ασφαλή παραμονή πλοίου όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες, υποστηρίζει η ΠΕΠΕΝ.
«Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου θεωρεί ότι δεν απαιτείται εκβάθυνση του λιμένα. Όσον αφορά τις θέσεις ασφαλούς πρυμνοδέτησης το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου θεωρεί ότι οι υφιστάμενες θέσεις στον εσωτερικό λιμένα Ερμούπολης παρέχει απόλυτη ασφάλεια» τονίζει το ΥΕΝΑΝΠ.
Πάρος
«Αποφασίστηκε να σπάσει ο ύφαλος που βρίσκεται στο μέσον της λιμενολεκάνης ώστε να μην κινδυνεύουν τα πλοία εισερχόμενα και εξερχόμενα του λιμανιού. Δυστυχώς έγινε μισή δουλειά, αφού το βάθος στο συγκεκριμένο σημείο είναι μόνο 6,9 μέτρα και τα πλοία με το μεγάλο βύθισμα είναι υποχρεωμένα να το αποφεύγουν. Η λύση βέβαια βρέθηκε με την σήμανση και πάλι του σημείου, αλλά το πρόβλημα παραμένει σε ένα λιμάνι με μεγάλο αριθμό αφιξοαναχωρήσεων ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες», υπογραμμίζουν οι πλοίαρχοι.
«Για την ασφαλή προσέλευση όλων των πλοίων απαιτείται η ολοκλήρωση του εκβραχισμού, ωστόσο χρειάζεται η εκπόνηση ειδικής μελέτης που θα προσδιορίζει και το απαιτούμενο κόστος», αναφέρει το υπουργείο.
Ρόδος
«Το μεγαλύτερο νησί των Δωδεκανήσων δεν έχει το λιμάνι που του αξίζει. Εκτεθειμένο στους Α. Ν.Α ανέμους με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται πλοίαρχοι και πλοία. Γι' αυτό κρίνεται επιβεβλημένο να γίνει εκβάθυνση της περιοχής Καμείρου Σκάλας όπου υπάρχει προβλήτας για να χρησιμοποιείται σαν εναλλακτική λύση όταν το λιμάνι της Ρόδου δεν θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Δεν υπάρχει χαρτογράφηση της λιμενολεκάνης μετά την εκβάθυνση», υπογραμμίζει η ΠΕΠΕΝ.
«Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου:
- κατασκεύασε δύο προβλήτες, ως εναλλακτική λύση για κάθε περίπτωση.
- έχει αναθέσει την σύνταξη της οριστικής μελέτης του λιμένα Καμείρου Σκάλας (σύμφωνα με τα εγκεκριμένα σχέδια από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο , αφού η περιοχή χαρακτηρίζεται αρχαιολογική. Η μελέτη προβλέπει δύο θέσεις πρυμνοδέτησης Ο/Γ-Ε/Γ πλοίων με ωφέλιμα βάθη -9,00 μ. και -7,00 μ. από την Μ.Σ.Θ.», υπογραμμίζει το υπουργείο.
Κάλυμνος
«Για να ικανοποιηθεί η απαίτηση των φορέων του νησιού αλλά και των κατοίκων να προσεγγίζουν και τα μεγάλα πλοία που δραστηριοποιούνται στη γραμμή των Δωδεκανήσων στο νησί, πρέπει να κατασκευαστεί προβλήτας στην εξωτερική πλευρά του λιμενοβραχίονα. Επιβεβλημένη η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και για να αξιοποιηθεί ο ανατολικός προβλήτας πρέπει να γίνει διαμόρφωση του χερσαίου χώρου ώστε να δημιουργηθεί πρόσβαση σε αυτόν», επισημαίνουν οι έλληνες πλοίαρχοι
Το υπουργείο αναφέρει: «Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Καλύμνου εκτιμώντας ως επιτακτική την ανάγκη κατασκευής του έργου αυτού προκήρυξε το 2006 την ανάθεση των μελετών του έργου με τις διαδικασίες του Ν.3316/2005. Σήμερα εκπονούνται οι προκαταρτικές μελέτες».
Όσον αφορά την εκβάθυνση σε όλη τη λιμενολεκάνη: «Με την ολοκλήρωση του έργου «Ολοκλήρωση Εξωτερικών Έργων Λιμένα Καλύμνου» έχει γίνει εκβάθυνση της λιμενολεκάνης στα -8 μέτρα στον κύκλο ελιγμών των πλοίων, διαμέτρου 400 μέτρων. Αν υπάρχει κάποιο σημείο εκτός του προβλεπόμενου από την μελέτη του έργου κύκλου ελιγμών το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Καλύμνου μπορεί να προχωρήσει στην εκβάθυνσή του μετά από υπόδειξη των πλοιάρχων της ακτοπλοΐας».
Πάτρα: Είναι μικρό για το μέγεθος των πλοίων
Για το λιμάνι της Πάτρας οι πλοίαρχοι τονίζουν ότι: «είναι πλέον μικρό απ' όλες τις απόψεις για τον αριθμό και το μέγεθος των πλοίων που δραστηριοποιούνται στη γραμμή της Αδριατικής. Σημειώνουμε και τις ζημιές που έγιναν με κακές καιρικές συνθήκες. Ως εκ τούτου είναι επιβεβλημένη η ολοκλήρωση των έργων του νέου λιμανιού για να αυξηθεί η ασφάλεια και να διευκολυνθούν όλοι με τη δημιουργία του επιπλέον χερσαίου χώρου. Για άλλη μια φορά κάνουμε έκκληση για λύση του μεγάλου προβλήματος του λιμανιού που είναι οι λαθρομετανάστες».
«Ο νέος Λιμένας Πατρών σύμφωνα με τις εξαγγελίες του ΥΠΕΧΩΔΕ προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2010. Για την αντιμετώπιση των λαθρομεταναστών ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών Α.Ε. έχει λάβει μια σειρά από μέτρα με ικανοποιητικά αποτελέσματα», αναφέρει το υπουργείο.
Τήνος: «Παγίδα» χωρίς προστατευτικό λιμενοβραχίονα
«Η αποπεράτωση του έργου (κατασκευή προστατευτικού λιμενοβραχίονα-νησίδα) θα στερήσει από κάποιες κατηγορίες πλοίων τη δυνατότητα προσέγγισης, αφού η λιμενολεκάνη που δημιουργείται θα είναι παγίδα όταν οι καιρικές συνθήκες είναι κακές», υπογραμμίζει η ΠΕΠΕΝ και προσθέτει: «Κρίνεται επιβεβλημένο να υλοποιηθεί σύντομα το νέο έργο που εκτελείται στην εξωτερική πλευρά του λιμανιού, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιείται από τα πλοία σαν εναλλακτική λύση όταν οι καιρικές συνθήκες βέβαια το επιτρέπουν. Απαραίτητη η εκβάθυνση της εσωτερικής λιμενολεκάνης. Έχει μειωθεί σημαντικά το βάθος λόγω των προσχώσεων».
«Η κατασκευή του περίφημου προστατευτικού λιμενοβραχίονα είναι χαρακτηριστική περίπτωση τοπικιστικού εγωισμού και άγνοιας των αναγκών ελιγμού των σύγχρονων πλοίων με αποτέλεσμα ο λιμένας αυτός που αποτελεί μέγιστο προορισμό θρησκευτικού τουρισμού να αδυνατεί πλέον να υποδεχτεί σύγχρονα επιβατηγά μεγάλου μεγέθους με πολλαπλές συνέπειες για την τοπική οικονομία», αναφέρει μεταξύ άλλων το ΥΕΝΑΝΠ.