|
<Η, επί πέντε συναπτά έτη, λιμενική πολιτική της κυβέρνησης, με τον ανύπαρκτο σχεδιασμό και τον πρόχειρο, αλλά και προβληματικό τρόπο διαχείρισης, μόνο ανεύθυνη και καταστροφική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί.
Είναι γνωστό ότι:
1. Η φαιά ουσία της κυβέρνησης εξαντλήθηκε στην προσπάθεια για τη μονοπωλιακού χαρακτήρα εκχώρηση των Σ.ΕΜΠΟ, των πιο προσοδοφόρων δραστηριοτήτων στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, ακολουθώντας, μάλιστα, προβληματικές και αμφιβόλου νομιμότητας διαδικασίες, χωρίς να διασφαλίζεται ο ελεύθερος και δίκαιος ανταγωνισμός, και πολύ περισσότερο χωρίς να διασφαλίζεται το εμπόριο, ο καταναλωτής και το δημόσιο συμφέρον.
2. Στην περίπτωση της ΟΛΠ ΑΕ, η κυβέρνηση δεσμεύτηκε, εκ των υστέρων, να παρέχει φορολογικές- και όχι μόνο- διευκολύνσεις, σε μια εταιρεία η οποία σύναψε σύμβαση παραχώρησης, με Ανώνυμη Εταιρεία εισηγμένη στο ΧΑ, προκειμένου να ολοκληρωθεί η συμφωνία.
Ο υπουργός, μέχρι και σήμερα, προσπαθεί, είτε να αποποιηθεί των ευθυνών του, πετώντας το μπαλάκι των ευθυνών στο Υπουργείο Οικονομίας, είτε, με άστοχες και παραπλανητικές δηλώσεις, να συγκαλύψει την υπέρ του δέοντος ευνοϊκή μεταχείριση της εταιρείας από την κυβέρνηση, με την επίκληση δήθεν αντίστοιχων ρυθμίσεων κατά το παρελθόν, για την κατασκευή έργων, όπως το αεροδρόμιο και το μετρό της Θεσσαλονίκης.
Το ΠΑΣΟΚ είχε επισημάνει ευθύς εξαρχής ότι:
i. Συμβαλλόμενος σε αυτές τις περιπτώσεις ήταν το ελληνικό Δημόσιο.
ii.Επρόκειτο για σημαντικής οικονομικής αξίας έργα και επενδύσεις, που ξεκινούσαν από το μηδέν, χωρίς έσοδα, γι’ αυτό και οι ρυθμίσεις ίσχυαν μόνο μέχρι την ολοκλήρωσή τους, και όχι για το διάστημα διαχείρισης και εκμετάλλευσης
iii. και το πιο σημαντικό- οι ρυθμίσεις αυτές ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της διακήρυξης, και, κατά συνέπεια, των προδιαγραφών των έργων.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα προνόμια του αναδόχου δεν ήταν εκ των προτέρων γνωστά. Τίθενται, συνεπώς, θέματα διαφάνειας και νομιμότητας των διαδικασιών του διαγωνισμού.
Επιπρόσθετα, είχαμε επίσης επισημάνει την ανάγκη κοινοποίησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή της Σύμβασης και του κυρωτικού της Νόμου, προκειμένου να εγκριθούν.
Οι εξελίξεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή δικαίωσαν πλήρως τη στάση μας, και επιβεβαίωσαν την ανευθυνότητα και την προχειρότητα των αρμοδίων της κυβέρνησης.
3. Μετά από το ναυάγιο της κυβερνητικής πολιτικής στον ΟΛΘ, εύλογα όλοι διερωτώμεθα: Γιατί έπρεπε να μεσολαβήσουν πέντε χρόνια, με τεράστιες απώλειες εσόδων, πελατών, αλλά και ταλαιπωρίας των χρηστών, προκειμένου το Λιμάνι να προχωρήσει αυτόνομα στην υλοποίηση του επενδυτικού του σχεδίου, έχοντας ως ανταγωνιστή ένα έτοιμο λιμάνι, αυτό του ΟΛΠ, με την COSCO;
4. Τέσσερα χρόνια μετά από τη σύναψη του Χρηματοδοτικού Πρωτόκολλου με την ΕΤΕπ, για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών εγκαταστάσεων, η κυβέρνηση εξακολουθεί να προσπαθεί να επιλέξει το Σύμβουλο, ο οποίος θα τη βοηθήσει να το αξιοποιήσει. Υπάρχει κάτι ή κάποιος που να μπορεί να δικαιολογήσει αυτή την αδράνεια και την απραξία;
5. Με εξαίρεση λιγοστά, μεγάλα λιμάνια της χώρας, τα έργα των οποίων χρηματοδοτούνται είτε από τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, είτε από δικούς τους πόρους, δεκάδες λιμάνια της νησιωτικής χώρας βρίσκονται σε τραγική κατάσταση, και γι’ αυτό, σίγουρα, δεν ευθύνονται κάποιοι «υπάλληλοι καθαριότητας», παρά μόνον η αδιαφορία και η ολιγωρία του αρμόδιου συντονιστικού φορέα, που δεν είναι άλλος από το ΥΕΝΑΝΠ, αλλά και η συνεχής συρρίκνωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Παρεμπιπτόντως, σημειώνουμε ότι η πλειοψηφία και αυτών των έργων είχε σχεδιαστεί, ακόμη και σε επίπεδο τευχών δημοπράτησης, και είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή τους, από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ.
Η ΝΔ, το μόνο που κατάφερε ήταν, η κατά μερικά έτη καθυστέρηση της υλοποίησής τους.>