Ο Υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Πάνος Καμμένος, παρέστη σήμερα στην πρωινή τηλεοπτική εκπομπή «Πρώτη Γραμμή» της ΝΕΤ και παραχώρησε συνέντευξη στους δημοσιογράφους κκ. Λυριτζή και Οικονόμου. Ακολουθεί το κείμενο της συνέντευξης. «Για τις τιμές των εισιτηρίων ξέρετε ότι το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και εγώ και ο Υπουργός κατά τους προηγούμενους μήνες ζητήσαμε από τους ακτοπλόους να τις μειώσουν. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει μια μεγάλη διαφορά στην τιμή του πετρελαίου από πέρυσι. Πέρυσι το πετρέλαιο είχε 145 ευρώ ενώ τώρα η τιμή του έχει πέσει στα μισά. Υπάρχει μείωση της τιμής εισιτηρίων.
Επί παραδείγματι από τον Πειραιά για την Πάρο με ταχύπλοο πέρυσι είχε γύρω στα 43,5 ευρώ η οικονομική θέση. Φέτος έχει περίπου 32 ευρώ. Δηλαδή έχουμε μια μείωση 26%. Γενικά οι μειώσεις είναι από 18 μέχρι 26% σε σχέση με πέρυσι. Βέβαια εγώ συμφωνώ με τον κ. Θεολογίτη ότι οι τιμές του πετρελαίου έχουν πέσει πάρα πολύ. Έχουμε λοιπόν μειωμένες τις τιμές. Παραδείγματος χάρη για τη Χίο, που ειπώθηκε η τιμή των 540 ευρώ, υπάρχουν προσφορές με 448 ευρώ για μια τετραμελή οικογένεια με αυτοκίνητο και αυτό το Σαββατοκύριακο.
Και εγώ θέλω να κάνω δημόσια έκκληση αυτή τη στιγμή εκ μέρους και του Υπουργείου στις εταιρείες να έχουν τις προσφορές για όλα τα νησιά μας και για την περίοδο του Πάσχα, για την Μεγάλη Εβδομάδα και την επιστροφή.
Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες τώρα είναι αρκετά βελτιωμένες. Στα ενδονησιακά δρομολόγια, με πολύ πιο σύγχρονα καράβια από ό,τι υπήρχαν στο παρελθόν. Στις Κυκλάδες, σε επιδοτούμενα δρομολόγια ας πούμε, δεν έχουμε πλέον το «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ» ή το «ΧΟΖΟΒΙΩΤΙΣΣΑ», έχουμε το «ΑΙΟΛΟΣ ΚΕΝΤΕΡΗΣ» και το «HIGH SPEED I». Οι νησιώτες μας στα μικρά νησιά έχουν δωρεάν πρόσβαση προς το διοικητικό τους κέντρο. Αυτό ίσως δεν είναι γνωστό στο ευρύ κοινό. Οι νησιώτες έχουν δωρεάν δρομολόγια, προκειμένου να μπορούν να πάνε στο δικαστήριο, να μπορούν να πάνε στη Νομαρχία κ.λπ.
Πιστεύουμε ότι οι τιμές που θα διαμορφωθούν το Πάσχα θα είναι μια πρόβα τζενεράλε για το καλοκαίρι και σίγουρα θα είναι πολύ χαμηλότερες από πέρσι. Η τιμή η οποία θα κατατεθεί και το τιμολόγιο θα ισχύσει για όλο το καλοκαίρι.
Πράγματι υπάρχουν νησιά που δεν έχουν συνδέσεις, αυτή τη στιγμή. Τα άλλα ελπίζω ότι θα λυθούν μέσα στις επόμενες ώρες και ημέρες. Έχουμε πρόβλημα με τους Λειψούς και τη Σύμη, διότι δεν εκτελείται το επιδοτούμενο δρομολόγιο από Πειραιά αλλά και με τον Άγιο Ευστράτιο και τα Ψαρά. Το πρόβλημα με την Κίμωλο έχει λυθεί. Για την Κίμωλο έχουν κατατεθεί δρομολόγια τα οποία έχουν ανακοινωθεί από το Υπουργείο. Προχθές τελείωσε ο διαγωνισμός του ταχύπλοου για τον Αϊ Στράτη ή τα Ψαρά και πιστεύω ότι θα έχουμε λύση με ταχύπλοο για πρώτη φορά μέσω των Μεστών στα Ψαρά. Το πρόβλημα που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι με τη Λήμνο και τη Βόρειο Ελλάδα, κοιτάμε να ενισχύσουμε αυτήν την επικοινωνία για το Πάσχα. Λύθηκε το θέμα της Κάσου και της Καρπάθου μέσω Πειραιά με σύγχρονο και γρήγορο πλοίο, το «ΠΡΕΒΕΛΗΣ». Υπάρχει ακόμα ένα θέμα, να εκτελεστεί το δρομολόγιο μέσω της Κρήτης, γιατί και εκεί έχουν τα προϊόντα τους οι άνθρωποι που θέλουν να τα στείλουν στα Δωδεκάνησα.
Όσον αφορά στις εταιρείες το σοβαρότερο για μας θέμα αυτή τη στιγμή είναι ότι υπάρχουν απλήρωτοι ναυτικοί. Συγκεκριμένα είναι απλήρωτοι οι ναυτικοί της εταιρείας «ΣΑΟΣ» στο Λαύριο, στο «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ». Θέλω να δηλώσω ξεκάθαρα ότι δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουμε να λύσει κάβους πλοίο, εάν δεν πληρώσουν οι πλοιοκτήτες τα οφειλόμενα στους ναυτικούς. Έχουμε ζητήσει ήδη σαν Υπουργείο και ο Υπουργός και οι υπηρεσιακοί παράγοντες και εγώ την παρέμβαση της Δικαιοσύνης.
Πάμε στην εταιρεία «ΣΑΟΣ» καταρχήν. Η εταιρεία «ΣΑΟΣ» έχει ήδη εισπράξει 370.000 ευρώ από αυτά που είχε καταθέσει τα δικαιολογητικά, τα οποία οφείλει άμεσα να τα δώσει. Και να σας πω και κάτι, ένας πλοιοκτήτης που έχει 8 ή 9 πλοία δεν μπορεί να πιστέψει κανείς ότι δεν μπορεί να πληρώσει τους ναυτικούς, στους οποίους χρωστάει για 3 μήνες. Στο τέλος τέλος, αντί να βγαίνουν στις τηλεοράσεις και να κάνουν αυτό που κάνουν, ας κάνουν ό,τι θέλουν με τη Δικαιοσύνη, με τη Βουλή, με οτιδήποτε. Έχουν όμως υποχρέωση να πληρώσουν τους ναυτικούς και είναι ξεκάθαρα τα πράγματα. Έχει ζητηθεί παρέμβαση της Εισαγγελίας και η Εισαγγελία πρέπει να παρέμβει, για να πάρουν τα λεφτά τους οι ναυτικοί. Δε θα λύσει κάβους. Είναι ξεκάθαρο.
Πάμε στην εταιρεία του κ. Αγούδημου. Καταρχήν να ευχηθώ περαστικά, είναι στο νοσοκομείο.
Δημοσιογράφος (Οικονόμου): Δηλώνει όμως ότι του χρωστάτε 6,1 εκ. ευρώ. Ισχύει αυτό το νούμερο;
κ. Καμμένος: Όχι. Είδαμε τους ναυτικούς προχθές και ο Υπουργός κ. Παπαληγούρας και οι υπόλοιποι υπηρεσιακοί παράγοντες ξεκαθαρίσαμε ποια είναι η αλήθεια και θα την πούμε δημόσια. 2.000.000 ευρώ ή 1.950.000 ευρώ εισπράττονται ήδη. Μέχρι χθες το πρωί το 1.000.000 αυτό έχει ήδη εισπραχθεί ή βρίσκεται στους λογαριασμούς, προκειμένου να τα πάρουν και να πληρώσουν, 1.000.000 έχει φύγει πάλι από το Υπουργείο Οικονομικών και έχει πάει στην Τράπεζα της Ελλάδος για να εισπραχθεί. Έχουμε άλλα 2.000.000, τα οποία έχουν εκκαθαριστεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας, έχουν πάει στο Υπουργείο Οικονομικών και αυτά εντός των επόμενων ημερών θα δοθούν. Υπάρχουν και 2.300.000 ευρώ, για τα οποία δεν έχουν κατατεθεί δικαιολογητικά. Δηλαδή δεν έχει πληρωθεί το ΝΑΤ, δεν έχουν πληρωθεί οι επίναυλοι. Πιστεύω ότι έχοντας πάρει αυτά τα λεφτά θα πληρώσουν τους ναυτικούς.
Μέχρι την 24 Νοεμβρίου, που υπήρχε ο ειδικός λογαριασμός ΛΑΣ, πληρωνόντουσαν άμεσα από το Υπουργείο Ναυτιλίας. Όπως ξέρετε, σε ευρωπαϊκό επίπεδο και για λόγους διαφάνειας, καταργήθηκαν οι ειδικοί λογαριασμοί και πληρώνονται μέσω του Υπουργείου Οικονομικών. Αν κατέθεταν τα δικαιολογητικά τους πριν την 23 Νοεμβρίου, που τους παρακαλούσαμε να το κάνουμε, θα είχαν ήδη εισπράξει από τα 6,5 αυτά εκατ. π.χ. της G.A. Ferries τα 3,5 εκ. ευρώ θα τα είχαν πάρει. Εκείνοι δεν κατέθεσαν τα δικαιολογητικά και ήταν μια πρακτική αυτή εν γένει που πάντα γινόταν. Δηλαδή υπήρχε μία καθυστέρηση πάντα για τα δικαιολογητικά, προκειμένου να πάρουν λεφτά το χειμώνα, μόνο για να βγάλουν ένα δύσκολο χειμώνα κάποιες εταιρείες. Οι καθυστερήσεις από το ΥΕΝΑΝΠ ήταν σχεδόν 15 με 20 ημέρες και αυτό για να γίνει η διαπεραίωση των χαρτιών. Όσον αφορά στο Υπουργείο Οικονομικών, επειδή κάνει για πρώτη φορά τη διαδικασία, υπήρξε ένας μήνας καθυστέρηση. Η καθυστέρηση λοιπόν που υπάρχει, είναι της τάξης του ενάμιση μήνα και αυτό το γνώριζαν ότι θα γίνει.
Δεν ήταν κάτι το οποίο ήταν απρόβλεπτο. Εμείς βέβαια πιέζαμε το Υπουργείο Οικονομικών να εξαιρεθεί ο ΛΑΣ από τον Ειδικό Λογαριασμό, αυτό δε γινόταν, αφού ήταν γενικότερη πολιτική απόφαση. Από εκεί και πέρα, βοηθήσαμε τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών σαν Υπουργείο Ναυτιλίας με Αξιωματικούς του Λιμενικού Σώματος, για να ξεμπλοκάρουν γρήγορα. Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή αδιεκπεραίωτο από το Υπουργείο Ναυτιλίας ούτε ένα τιμολόγιο, το οποίο έχει όλα τα δικαιολογητικά. Και στο Υπουργείο Οικονομικών δεν έχει καθυστερήσει πάνω από 1 μήνα η καταβολή. Πρέπει να καταλάβουν όμως και οι πλοιοκτήτες ότι οι πρώτοι που θα πρέπει να πληρωθούν είναι οι εργαζόμενοι. Ξεκάθαρα πράγματα. Εμείς από το νόμο το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να κοινοποιήσουμε στην Εισαγγελία τα δεδουλευμένα των ναυτεργατών που πρέπει να αποδοθούν. Δεν έχουμε δυστυχώς τη δυνατότητα να μπλοκάρουμε τα λεφτά σαν Υπουργείο Ναυτιλίας. Όπως και ζητάμε την παρέμβαση της Εισαγγελίας και επισήμως μέσω των υπηρεσιακών παραγόντων και με επιστολές και του Υπουργείου μας. Αλλά σας το λέω και δημόσια -και το λέω γιατί μας ακούνε και οι ομογενείς μας- και εγώ μέσα από την καρδιά μου, να σας πω ότι ερχόμενος από τη Μελβούρνη για το Σίδνεϋ, είστε η Ελλάδα. Και είμαστε και εμείς υπεύθυνοι για το τι λέμε σε αυτές τις εκπομπές εδώ, μας βλέπουν αυτή τη στιγμή οι ομογενείς στη Μελβούρνη και το Σίδνεϋ και να μην έχουν μια στραβή εντύπωση για το τι συμβαίνει στην πατρίδα μας.
Για να πούμε τα πράγματα όπως είναι. Τη λογική του «χρησιμοποιώ τους εργαζόμενους, δεν τους πληρώνω για να πιέσω» δε θα περάσει. Να πούμε ότι αυτή τη στιγμή σκοπός μας είναι τα νησιά μας να εξυπηρετούνται από σύγχρονα καράβια, από γρήγορα καράβια. Από αξιοπρεπή και ασφαλή πρώτα από όλα καράβια. Δε θα πέσουμε σε κανέναν εκβιασμό αν θέλετε ότι «δένω τα βαπόρια, αφήνω απλήρωτους τους ναυτικούς». Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Θα πληρώσουν στους ναυτικούς τα οφειλόμενα, για να μπορέσουν να λύσουν τα καράβια. Προτιμάμε να ματώσουμε και να μην έχουμε καράβι αυτή τη στιγμή. Προτιμάμε να βρούμε έναν άλλο τρόπο να εξυπηρετήσουμε, όπως τον βρήκαμε στα Κύθηρα, στην Κάσο και στην Κάρπαθο, όπως τον βρήκαμε στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα και όπως θα τον βρούμε τις επόμενες ώρες και μέρες και στον Αϊ Στράτη και στη Σύμη και στους Λειψούς, παρά να έχουμε τον οποιοδήποτε εκβιασμό.
Δημοσιογράφος (Οικονόμου): Πόσο είναι αυτή τη στιγμή το πακέτο των επιδοτήσεων αυτή την περίοδο;
κ. Καμμένος: Γύρω στα 100.000.000 ευρώ.
Δημοσιογράφος (Οικονόμου): Μαθαίνουμε ότι ξαναμοιράζεται η τράπουλα διαφορετικά, απ΄ ό,τι ακούμε. Δηλαδή δεν πάνε προς Αγούδημο ή προς Μανούση και λοιπά όπως πήγαιναν, πάνε στη ΝΕΛ, πάνε σε αυτές τις εταιρείες.
κ. Καμμένος: Επειδή έχουν ακουστεί αυτές τις ημέρες και εξωφρενικά πράγματα για τις άγονες γραμμές, να πούμε καταρχήν ότι εδώ πέρα υπάρχουν κάποιες διαδικασίες, δηλαδή δεν έρχεται ο Παπαληγούρας, ή ο Καμμένος ή ο Αρχηγός του Λιμενικού και λένε «ξέρεις κάτι, εμένα μου αρέσει ο τάδε ή ο δείνα και του δίνω γραμμή». Υπάρχουν διαδικασίες, που θα πρέπει να καταλάβουν όλοι, ότι αυτές οι διαδικασίες, ο κόσμος να χαλάσει θα τηρηθούν. Υπάρχουν διαγωνίστικες διαδικασίες διεθνών διαγωνισμών, υπάρχουν υποχρεώσεις να προσκομίζουν συγκεκριμένα πιστοποιητικά που έχουν να κάνουν με το δρομολόγιο, που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια του πλοίου, τα πιστοποιητικά του πλοίου και ούτω καθ’ εξής. Και θα κερδίσουν τους διαγωνισμούς τα πλοία, τα οποία είναι νεώτερα, καλύτερα και γρηγορότερα. Ήδη οι νησιώτες μας έχουν δει πολύ καλύτερης ποιότητας πλοία, τα οποία προσεγγίζουν τα λιμάνια, πλοία τα οποία δεν προσέγγιζαν ποτέ μέχρι σήμερα.
Όσον αφορά στο εάν θα πρέπει να ελέγχουμε τα πιστοποιητικά και τι γίνεται στην περίπτωση που υπάρχει έλλειψη ενός πιστοποιητικού. Σας λέω λοιπόν ότι δεν πρόκειται να επιτραπεί σε πλοίο που δεν έχει πιστοποιητικά ασφαλείας, να αποπλεύσει από το λιμάνι. Δε θα κάνουμε καμία έκπτωση. Έστω και εάν είναι επουσιώδες πρόβλημα αλλά έχει να κάνει με ασφάλεια, δε θα φύγει το πλοίο
Να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα. Μας χρειάζονται όλα τα πλοία και τα παλιά πλοία, διότι μπορεί να έχουμε ταχύπλοα, τα οποία πάνε γρήγορα αλλά σίγουρα χρειάζεται και η φθηνή τιμή ενός παλιού αλλά αξιόπλοου πλοίου.
Αυτή τη χρονιά είχαμε συμμετοχή σε όλους τους διαγωνισμούς, αυξήθηκαν τα μισθώματα των πλοίων. Δηλαδή για να πούμε νούμερα, η επιδότηση για τον Πειραιά – Κάσος – Κάρπαθος - Ρόδος μέσω Μήλου - Θήρας ήταν πρόπερσι 17.000€ το δρομολόγιο. Το δρομολόγιο με τους φετινούς διαγωνισμούς είναι 44.000 €, γιατί έχει υπολογιστεί το πετρέλαιο με τις τιμές του περσινού χρόνου. Άρα, δεν έχει κανείς δικαιολογία να πει ότι είναι χαμηλή η επιδότηση, είναι πολύ υψηλή. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε υπερδιπλάσιες απαιτήσεις. Έχουμε απαιτήσεις να έχουμε ένα σύγχρονο πλοίο, ένα γρήγορο πλοίο, ένα πλοίο το οποίο δε θα πάει ο νησιώτης της Καρπάθου σε 42 ώρες, θα πάει σε 12 ώρες και θα υπάρχει δυνατότητα να καλύψει και το προϊόν με πιο αργό πλοίο, δηλαδή τα φορτηγά να πάνε μ’ ένα πιο αργό πλοίο, το οποίο δε θα έχει τόσες σύγχρονες υποδομές, όσες θα έχει αυτό που θα κουβαλάει επιβάτες. Θα πάει το προϊόν στο νησί με φθηνότερη τιμή. Όλα μας χρειάζονται. Και τα πλοία τα σύγχρονα μας χρειάζονται, τα γρήγορα, τα παλιά, τα ασφαλή και οι ναυτικοί μας έχουν ανάγκη από δουλειά και να υπάρχουν δρομολόγια για να μπουν όλα τα πλοία.
Θέλω να κάνω μια έκκληση προς τις τράπεζες. Αυτή τη στιγμή οι τράπεζες έχουν στριμώξει αρκετούς από τους ναυτικούς που είναι σε μια δύσκολη θέση, σε επίσχεση εργασίας. Ήδη σήμερα έχω προγραμματίσει να στείλω προσωπικές επιστολές προς τους Προέδρους των Τραπεζών, ώστε να μπορέσουν να ρυθμίσουν τα χρέη αυτών των ανθρώπων. Τους οφείλονται χρήματα δεδουλευμένα που θα τα πάρουν. Είναι διασφαλισμένα λεφτά. Πρέπει να κάνουν Πάσχα αυτοί οι άνθρωποι και οι οικογένειές τους.
Δε δεχόμαστε με κανέναν τρόπο να υπάρχει αυτή η κατάσταση στα λιμάνια μας το 2009. Ζητάμε μέτρα από τη Δικαιοσύνη τώρα. Σκοπός μας είναι να έρθουν πλοία με ελληνική σημαία πρώτα απ’ όλα -μακάρι να έρθουν και άλλα πλοία καλύτερα- αλλά αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να βρουν δουλειά οι Έλληνες ναυτικοί».