2 Απριλίου 2009

τα αυτονόητα των εγκυκλίων δεν εφαρμόζονται και πλοία βαφτίζονται περιηγητικά και ότι άλλο φανταστεί κανείς-τρεις υπηρεσίες τρεις διαφορετικές λίστες

Κύριε Βουλευτή της Σάμου πότε θα ακουστεί η άποψη σας ;

Κατά τα άλλα το Λιμεναρχείο Σάμου σύμφωνα με τα όσα έχουν κατατεθεί στη Βουλή έχει δώσει βεβαίωση από το 2003 σε πλοίο που ούτε κατά διάνοια δεν μπορεί να είναι περιηγητικό.Από το 2003 μέχρι σήμερα έχουν περάσει 6 χρόνια και σύμφωνα πάντα με τις απόψεις κάποιων δεν πρέπει να εφαρμόζονται ούτε εγκύκλιοι του υπουργείου ούτε νόμοι.Τι τα ψάχνουμε τώρα όλοι τα γνωρίζουν αρκετά καλά αλλά ποιος τα εφαρμόζει;για να ήταν κανένας φτωχός ψαράς και να ψάρευε παράνομα θα τον είχαν μπουζουριάσει μέχρι να πεις κύμινο αλλά εδώ βλέπεις στη περίπτωση αυτή πρόκειται για κομματικό στέλεχος της κυβερνητικής παράταξης ,που χθες ήταν στην άλλη κυβερνητική παράταξη ,που αποδεικνύει περίτρανα πως το χρήμα δεν έχει ούτε ιδεολογία ούτε χρώμα

Αλλα στοιχεία δίνει το τελωνείο Σάμου για τους επιβάτες που ταξιδεύουν προς Τουρκία ,άλλα στοιχεία δίνει το Λιμεναρχείο Σάμου και άλλα στοιχεία δίνει το Λιμενικό Ταμείο Σάμου.Εδώ δεν μπόρεσε να διοικηθεί ένα μικρό λιμενικό ταμείο και έγινε το έλα να δεις και θέλει ο περί ου ο λόγος και οι γύρω του να διοικήσουν το δύσκολο δήμο τον δήμο βαθέος.

Να δούμε πότε θα δώσουν τα στοιχεία για τον πρόχειρο διαγωνισμό που έγινε στο λιμενικό ταμείο και το έργο το πήρε πρώην πρόεδρος της ΝΟΔΕ ΣΑΜΟΥ

ΣΕΜΝΑ ΚΑΙ ΤΑΠΕΙΝΑ ΒΡΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ Πειραιάς, 4 -2- 2005
ΚΛΑΔΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Δ/ΝΣΗ : Ν.Π.Α - Ν.ΕΡ - Θ.Σ.
ΤΜΗΜΑ : 3ο 1ο 4ο
Αρ. Πρωτ.: 1151.65/1/2005
Πληροφορίες : Αντ/ρχος ΛΣ Δ.. ΜΠΑΝΤΙΑΣ
Τηλ: (210 – 4191216)
Αντ/ρχος ΛΣ Γ. ΜΠΟΥΜΠΟΠΟΥΛΟΣ
(210 - 4191108 )
MΠΥ Δήμητρα ΚΑΡΑΒΙΑ
(210- 4191111)
ΠΡΟΣ: Όπως Πίνακας Διανομής
Ταχ. Δ/νση: Γρ. Λαμπράκη 150
Ταχ. Κώδικας 18518 Πειραιάς
ΘΕΜΑ: «Δραστηριοποίηση ΕΠΙΒΑΤΗΓΩΝ – ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ (Ε/Γ-Τ/Ρ),
ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ (Κ/Ζ) και ΦΟΡΤΗΓΩΝ (Φ/Γ), ΔΕΞΑΜΕΝΟΠΛΟΙΩΝ (Δ/Ξ)
υπό Κοινοτική σημαία στις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές».
Ι. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Όπως είναι γνωστό, από την 1-1-1993 έχει τεθεί σε ισχύ ο Κανονισμός 3577/92 του
Συμβουλίου της Ευρ. Ένωσης για την εφαρμογή της αρχής της ελεύθερης κυκλοφορίας των
υπηρεσιών στις θαλάσσιες μεταφορές στο εσωτερικό των Κρατών Μελών (εσωτερικές
θαλάσσιες ενδομεταφορές - καμποτάζ).
Πρακτικά η απελευθέρωση σημαίνει ότι στις θαλάσσιες μεταφορές εντός της χώρας
μας μπορούν -υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις που υπαγορεύονται στο κείμενο του
Κανονισμού- να δραστηριοποιούνται πλοία υπό κοινοτική σημαία .
Λαμβάνοντας υπόψη
o Την απελευθέρωση όλων των τομέων των θαλασσίων ενδομεταφορών στην χώρα μας,
o Την αριθ. C-288/02 Απόφαση του Δικαστηρίου των Ευρ. Κοινοτήτων που αφορά
ερμηνεία του Κανονισμού 3577/92,
o Την Ανακοίνωση1 της Ευρ. Επιτροπής σχετικά με την ερμηνεία των διατάξεων του
Κανονισμού
o Tο γεγονός ότι από 1-5-2004, η Ευρ. Ένωση διευρύνθηκε με την προσχώρηση 10 νέων
Κρατών Μελών2
παρέχεται κατωτέρω πλαίσιο οδηγιών.
1 βλ. COM (2003) 595 τελικό της 22ας Δεκεμβρίου 2003
2 Νέα Κράτη Μέλη Ε.Ε.: Κύπρος, Μάλτα, Λετονία, Λιθουανία, Εσθονία, Τσεχία, Ουγγαρία,
Σλοβακία, Πολωνία, Σλοβενία
2
ΙΙ. ΓΕΝΙΚΑ
Κατ΄ αρχάς, από 1-1-2004 μπορούν να δραστηριοποιηθούν μεταξύ των Ελληνικών
λιμένων (Ηπειρωτικών και νησιωτικών), όλα τα πλοία3 που είναι εγγεγραμμένα σε κύριο
νηολόγιο Κράτους Μέλους της ΕΕ και των χωρών ΕΟΧ/ΕΖΕΣ. Για την εφαρμογή των
διατάξεων του Κανονισμού 3577/92, σημειώνονται τα ακόλουθα.
Ορισμοί
�� Κράτος Μέλος της Ε.Ε.
Από τον Μάιο του 2004, τα Κράτη Μέλη της Ευρ. Ένωσης (Ε.Ε.)., στα οποία
εφαρμόζεται η Συνθήκη Ε.Κ. και το παράγωγο κοινοτικό δίκαιο, είναι πλέον 25 και
αναφέρονται αναλυτικά στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι/1 της παρούσης.
�� Χώρες ΕΟΧ/ΕΖΕΣ
Η Συνθήκη Ε.Κ. και το παράγωγο κοινοτικό δίκαιο (Οδηγίες, Κανονισμοί κλπ.)
εφαρμόζεται και στις χώρες ΕΟΧ/ΕΖΕΣ4 δηλ στη Νορβηγία, Ισλανδία και Λιχτενστάιν (βλ.
ΠΑΡΑPΤΗΜΑ Ι/2)
�� Νηολόγια των Κ-Μ της Ε.Ε.
Ως νηολόγια Κ-Μ της Ε.Ε., νοούνται τα νηολόγια που διέπονται από την νομοθεσία ενός
ΚΜ και τηρούνται σε έδαφος, όπου εφαρμόζεται η Συνθήκη για την Ευρ. Κοινότητα και το
παράγωγο κοινοτικό δίκαιο (βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι/1). Σημειώνεται ότι σε ορισμένα ΚΜ εκτός
των κυρίων νηολογίων υφίστανται και άλλα νηολόγια (δεύτερα ή διεθνή νηολόγια κ.λ.π.),
τα οποία υπόκεινται στις ειδικές διατάξεις της νομοθεσίας και αποτελούν νηολόγια των ΚΜ,
πλην όμως τα πλοία που είναι νηολογημένα σε αυτά δεν νομιμοποιούνται υποχρεωτικά να
εκτελούν μεταφορές στο εσωτερικό της χώρας τους και επομένως ούτε και στη χώρα
μας.
Ενδεικτικά αναφέρονται:
ΔΙΕΘΝΗ ΝΗΟΛΟΓΙΑ Κ-Μ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ
ΣΤΟ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ CABOTAGE
Το διεθνές νηολόγιο της Δανίας (DIS) Ελεύθερη πρόσβαση για τα πλοία
μεταφοράς εμπορευμάτων
(δηλ. Φ/Γ – Δ/Ξ)
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση
στα Ε/Γ πλοία
Το διεθνές νηολόγιο των Καναρίων Νήσων REC
(Ισπανία)
Ελεύθερη πρόσβαση
Το διεθνές νηολόγιο της Πορτογαλίας (Μαδέρας-
MAR)
Ελεύθερη πρόσβαση
Το διεθνές νηολόγιο της Γερμανίας (ISR) Περιορισμένη χρονικά πρόσβαση στο
cabotage
(όχι όλο το έτος, αλλά για 6 μήνες μόνο)
3 Κατηγορίες : Φορτηγά, δεξαμενόπλοια, κρουαζιερόπλοια και επιβατηγά-τουριστικά πλοία
4 ΕΖΕΣ: Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελευθέρων Συναλλαγών
3
Όπως προαναφέρθηκε, για να θεωρηθεί ένα νηολόγιο ως Κράτους Μέλους της Ε.Ε.,
αυτό προϋποθέτει ότι το σχετικό νηολόγιο βρίσκεται σε έδαφος Κ-Μ, όπου εφαρμόζεται η
Συνθήκη της Ε.K. Για τα πλοία που είναι νηολογημένα στα νηολόγια των νήσων
Κέργκουελεν (τμήμα των γαλλικών νότιων και ανταρκτικών εδαφών), των ολλανδικών
Αντιλλών, της νήσου του Μαν, των Βερμούδων και των νήσων Κάυμαν, επειδή
βρίσκονται και υπόκεινται στη νομοθεσία εδαφών, στα οποία δεν εφαρμόζεται η Συνθήκη (εν
όλων ή εν μέρει) δεν ισχύει ο Κανονισμός 3577/92 και ως εκ τούτου δεν επιτρέπεται η
δραστηριοποίησή τους στις θαλάσσιες ενδομεταφορές της χώρας μας .
�� Νηολόγια χωρών ΕΟΧ/ΕΖΕΣ
Επειδή ο Κανονισμός 3577/92 εφαρμόζεται και στις χώρες του ΕΟΧ-ΕΖΕΣ, τα
πλοία που φέρουν σημαία Νορβηγίας, Ισλανδίας και Λιχτενστάιν έχουν το δικαίωμα
διενέργειας πλόων στο εσωτερικό των Κ-Μ της Ε.Ε. συμπεριλαμβανομένης και της χώρας
μας, εφόσον είναι νηολογημένα στο κύριο νηολόγιο της χώρας τους και όχι στο δεύτερο
νηολόγιο.
Στο σημείο αυτό σημειώνεται ότι από τις εν λόγω χώρες, μόνο η Νορβηγία έχει
δεύτερο νηολόγιο (NIS), τα πλοία του οποίου, σύμφωνα με δήλώση της εν λόγω χώρας, δεν
θα εκτελούν μεταφορές εμπορευμάτων και περιηγητικούς πλόες στο εσωτερικό των Κ-Μ
της Ε.Ε. και συνεπώς και στο εσωτερικό της χώρας μας.
�� Λιμάνια
Ηπειρωτικά λιμάνια νοούνται όλα τα λιμάνια της Ελλάδος, τα οποία βρίσκονται στην
ηπειρωτική χώρα (π.χ. Θεσ/νίκη, Ελευσίνα, Βόλος, Καβάλα, Ηγουμενίτσα,
Αλεξανδρούπολη, Ιτέα κ.λ.π., καθώς και τα λιμάνια της Πελοποννήσου).
Αντιθέτως, ως νησιωτικά λιμάνια θεωρούνται τα λοιπά λιμάνια της χώρας (Ευβοίας,
Κρήτης και των λοιπών νήσων)
ΙΙΙ. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ Κ-Μ της Ε.Ε. & των χωρών ΕΟΧ/ΕΖΕΣ
(ανά κατηγορία)
ΙΙΙ-Α . ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΣΗ Ε/Γ - Τ/Ρ , Κ/Ζ ΠΛΟΙΩΝ
1 . Γ Ε Ν Ι Κ Α
Δικαιούμενα πλοία
Σύμφωνα με το άρθρο 165 του ΝΔ 187/73 (Κ.Δ.Ν.Δ), όπως ισχύει5, δεν υφίσταται
πλέον διάκριση των ελληνικών επιβατηγών τουριστικών (Ε/Γ-Τ/Ρ) και κρουαζιεροπλοίων
(Κ/Ζ) με τα αντίστοιχα κοινοτικά (ήτοι εγγεγραμμένα στα νηολόγια των λοιπών κρατών
μελών [ΚΜ], στο έδαφος των οποίων εφαρμόζεται η Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Κοινότητας)
ή τα εγγεγραμμένα στα νηολόγια και φέροντα τη σημαία χώρας του Ε.Ο.Χ/Ε.Ζ.Ε.Σ. , ως
5 βλ. ΠΔ. 344/2003 (ΦΕΚ 314 Α/ 31-12-2003)
4
προς το δικαίωμα παραλαβής και μεταφοράς επιβατών για αναψυχή ή περιήγηση6 στην
ελληνική ηπειρωτική χώρα και τα νησιά, ανεξαρτήτως χωρητικότητας των πλοίων
αυτών.
♦ Πλοία κύριου νηολογίου
Τα Ε/Γ, Τ/Ρ και Κ/Ζ πλοία που είναι εγγραμμένα σε κύριο νηολόγιο των Κ-Μ της Ε.Ε
και των χωρών ΕΟΧ/ΕΖΕΣ, δραστηριοποιούνται ελεύθερα στο εσωτερικό της χώρας μας.
♦ Πλοία δεύτερου/ διεθνούς νηολογίου
Για να μπορούν τα πλοία δεύτερου/διεθνούς νηολογίου να δραστηριοποιηθούν στις
θαλάσσιες ενδομεταφορές της χώρας μας, θα πρέπει πρώτα να διαπιστώνεται το δικαίωμα
πρόσβασής τους στις ενδομεταφορές της χώρας νηολόγησης του πλοίου και εν συνεχεία να
τους παρέχεται το δικαίωμα εκτέλεσης περιήγησης (κρουαζιέρας) στην Ελλάδα. Προς τούτο,
οι Λιμενικές Αρχές θα απαιτούν την προσκόμιση βεβαίωσης από τον πράκτορα του πλοίου,
σύμφωνα με τα περιγραφόμενα στο Μέρος (V) της παρούσης «Ενέργειες Λιμενικών
Αρχών».
Πλοία τρίτων χωρών
Δεν δικαιούνται να δραστηριοποιηθούν στο εσωτερικό της χώρας μας. Ωστόσο, για
τα πλοία νηολογίου τρίτων χωρών καθώς επίσης για τα ‘κοινοτικά’ που δεν δικαιούνται να
εκτελούν θαλάσσιες περιηγήσεις στο εσωτερικό των Κ-Μ για τους λόγους που αναλύθηκαν
παραπάνω, επιτρέπονται τα εξής:
i) Προσέγγιση σε ενδιάμεσα ελληνικά λιμάνια όταν η αρχική επιβίβαση και η τελική
αποβίβαση των επιβατών γίνεται σε λιμένα του εξωτερικού.
ii) Επιβίβαση επιβατών σε λιμάνι του εσωτερικού υπό την προϋπόθεση ότι οι
επιβάτες θα αποβιβασθούν οριστικά σε λιμάνι του εξωτερικού.
iii) Αποβίβαση σε λιμάνι του εσωτερικού επιβατών, οι οποίοι έχουν επιβιβασθεί στο
πλοίο από λιμάνι του εξωτερικού.
Τέλος, τα Κ/Ζ πλοία της παραπάνω παραγράφου δεν έχουν δικαίωμα παραλαβής
επιβατών από ελληνικά λιμάνια για περιήγηση σε αυτά, έστω και αν η περιήγηση
προεκτείνεται σε λιμάνια του εξωτερικού, εφόσον το λιμάνι οριστικής αποβίβασης είναι
ελληνικό.
2. ΓΕΝΙΚΗ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ
Εξακολουθεί να μην επιτρέπεται η παραλαβή επιβατών από αφετήριο ή ενδιάμεσα
ελληνικά λιμάνια προκειμένου στη συνέχεια αποβιβασθούν οριστικά σε άλλο ελληνικό
λιμάνι, εφόσον αυτή πραγματοποιείται με Ε/Γ-Τ/Ρ ή Κ/Ζ ανεξάρτητα από τη σημαία τους
(ελληνική, κοινοτική ή τρίτης χώρας), καθόσον αυτό συνιστά ακτοπλοΐα που
πραγματοποιείται από Ε/Γ και Ο/Γ πλοία ή Επιβατηγά σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.
2932/2001 και του άρθρου 168Α, το οποίο προστέθηκε στον ΚΔΝΔ με το ΠΔ. 344/2003.
6 βλ. Ν. 2743/99 (Α211) και Π.Δ. 122/95 (Α75), του οποίου η εφαρμογή επεκτείνεται και στα υπό
κοινοτική σημαία πλοία καθώς και των χωρών ΕΟΧ/ΕΖΕΣ, τα οποία έχουν δικαίωμα
δραστηριοποίησης στις θαλάσσιες ενδομεταφορές της χώρας ΚΜ όπου είναι εγγεγραμμένα.
5
3 . Θ ΕΜ ΑΤ Α Σ Τ Ε Λ Ε Χ Ω Σ Η Σ
Πλοία Κ-Μ της ΕΕ και των χωρών ΕΟΧ/ΕΖΕΣ
♦ Επιβατηγά Τουριστικά πλοία & Κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας άνω των 650 GT
Σε ό,τι αφορά το θέμα της στελέχωσης των Ε/Γ-Τ/Ρ, Κ/Ζ πλοίων άνω των 650 gt που
δικαιούνται να εκτελούν θαλάσσιες περιηγήσεις μεταξύ των λιμένων της ηπειρωτικής
ακτογραμμής, της ηπειρωτικής ακτογραμμής και των νησιών ή μεταξύ των νησιωτικών
λιμένων της χώρας μας, θα εφαρμόζεται η νομοθεσία του κράτους της σημαίας που φέρει
το πλοίο (Flag State Regime).
♦ Επιβατηγά Τουριστικά πλοία & Κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας κάτω των 650 GT
Στο σημείο αυτό εφιστούμε την προσοχή σας και σας γνωρίζουμε ότι εάν πρόκειται για
Ε/Γ-Τ/Ρ, Κ/Ζ μικρότερα των 650 gt στα θέματα στελέχωσης εφαρμόζεται η ελληνική
νομοθεσία (Νομοθεσία του Κράτους υποδοχής - Host State Regime), ανεξαρτήτως εάν
πρόκειται για θαλάσσιες περιηγήσεις μεταξύ λιμένων της ηπειρωτικής ακτογραμμής ή μεταξύ
λιμένων της ηπειρωτικής ακτογραμμής και των νησιών ή μεταξύ των νησιωτικών λιμένων
της χώρας μας.
Πλοία ανεξαρτήτου σημαίας
♦ Επιβατηγά Τουριστικά πλοία & Κρουαζιερόπλοια διεθνών πλόων
Επισημαίνεται ότι τα κρουαζιερόπλοια, ανεξαρτήτως σημαίας (κοινοτικής ή τρίτης
χώρας) και χωρητικότητας, εφόσον διενεργούν περιηγητικούς πλόες με αφετήριο ή και
τερματικό λιμένα του εξωτερικού και παράλληλα προσεγγίζουν σε ελληνικούς λιμένες, το
καθεστώς στελέχωσης καθορίζεται από τη νομοθεσία του κράτους της σημαίας που φέρει
το πλοίο(Flag State Regime).
ΙΙΙ – Β. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΣΗ Φ/Γ , Δ/Ξ ΠΛΟΙΩΝ
1 . Γ Ε Ν Ι Κ Α
♦ Πλοία κύριου νηολογίου ΕΕ ή χωρών ΕΟΧ/ΕΖΕΣ
Εφαρμοστέο στην περίπτωση των πλοίων αυτών7 είναι το άρθρο 166 του ΝΔ 187/73
(ΚΔΝΔ), όπως ισχύει8. Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του, οι οποίες εναρμονίζονται με τις
ρυθμίσεις του Κανονισμού 3577/92 και με την επιφύλαξη όσων έχουν αναφερθεί παραπάνω
σχετικά με τα κοινοτικά πλοία που δικαιούνται να εκτελούν ενδομεταφορές στη χώρα μας,
Φ/Γ & Δ/Ξ πλοία υπό κοινοτική σημαία ή των χωρών ΕΟΧ/ΕΖΕΣ είναι ελεύθερα να
μεταφέρουν εμπορεύματα μεταξύ όλων ανεξαιρέτως των ελληνικών λιμένων,
7 Φορτηγά πλοία, δεξαμενόπλοια
8 βλ. ΠΔ. 344/2003 (ΦΕΚ 314 Α/ 31-12-2003)
6
ανεξαρτήτως είδους εμπορευμάτων και χωρητικότητας , υπό τον όρο ότι απολαμβάνουν
αντίστοιχου δικαιώματος στη χώρα νηολόγησής τους.
♦ Πλοία δεύτερου/ διεθνούς νηολογίου Ε.Ε ή χωρών ΕΟΧ/ΕΖΕΣ
Σε ότι αφορά την δραστηριοποίηση των Φ/Γ, Δ/Ξ πλοίων δεύτερου ή διεθνούς
νηολογίου απαιτείται προσκόμιση βεβαίωσης σύμφωνα με τα περιγραφόμενα στο Μέρος V
“Ενέργειες Λιμενικών Αρχών” .
2 . Θ ΕΜ ΑΤ Α Σ Τ Ε Λ Ε Χ Ω Σ Η Σ
♦ Πλοία Κ-Μ της ΕΕ και των χωρών ΕΟΧ/ΕΖΕΣ
Νησιωτικό cabotage
Σε ό,τι αφορά το θέμα της στελέχωσης των Φ/Γ-Δ/Ξ πλοίων ανεξαρτήτου
χωρητικότητας που μπορούν να εκτελούν μεταφορές μεταξύ λιμένων της ηπειρωτικής
ακτογραμμής και των νησιών ή μεταξύ των νησιωτικών λιμένων της χώρας μας,
εφαρμόζεται η Ελληνική νομοθεσία (Νομοθεσία του Κράτους υποδοχής - Host State
Regime)
Ηπειρωτικό cabotage
Στις περιπτώσεις των μεταφορών από Φ/Γ-Δ/Ξ χωρητικότητας άνω των 650 GT
μεταξύ λιμένων της ηπειρωτικής ακτογραμμής εφαρμόζεται η νομοθεσία του Κράτους της
σημαίας που φέρει το πλοίο (Flag State Regime).
Αντιθέτως, εάν πρόκειται για Φ/Γ-Δ/Ξ πλοία χωρητικότητας μικρότερης των 650
GT που εκτελούν μεταφορές μεταξύ λιμένων της ηπειρωτικής γραμμής, τότε στα θέματα
στελέχωσης εφαρμόζεται μόνον η Ελληνική νομοθεσία (Νομοθεσία του Κράτους
υποδοχής - Host State Regime).
Ειδικές περιπτώσεις
Για Φ/Γ-Δ/Ξ χωρητικότητας μεγαλύτερης των 650 GT, τα οποία εκτελούν θαλάσσιες
ενδομεταφορές μεταξύ λιμένων της ηπειρωτικής ακτογραμμής και των νησιών ή μεταξύ των
νησιωτικών λιμένων, όταν το σχετικό ταξίδι προηγείται ή έπεται ταξιδίου προς άλλο
κράτος, τα θέματα της στελέχωσης ρυθμίζονται από τη νομοθεσία του Κράτους της
σημαίας που φέρει το πλοίο.
3. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΤΡΙΤΩΝ ΧΩΡΩΝ
Επισημαίνεται ότι οι περιορισμοί του Άρθρου 166 του ΝΔ 187/73 (Κ.Δ.Ν.Δ), όπως
ισχύουν, εξακολουθούν να υφίστανται για τα πλοία νηολογίου τρίτων χωρών (π.χ.
Μπαχάμες, Αγ. Βικεντίου, Βανουάτου, Λιβερίας κλπ), καθώς επίσης για εκείνα τα
‘κοινοτικά’ που δεν δικαιούνται να εκτελούν θαλάσσιες μεταφορές στο εσωτερικό των Κ-Μ
(και της Ελλάδος) για τους λόγους που προαναφέρθηκαν.
Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, για τα πλοία με σημαία τρίτου κράτους (εκτός Ε.Ε.)
καθώς και για τα μη νομιμοποιούμενα «κοινοτικά» πλοία που δεν μπορούν να εκτελούν
ενδομεταφορές στην χώρα μας, επιτρέπονται τα εξής:
7
i) Προσέγγιση σε ενδιάμεσα ελληνικά λιμάνια όταν η φόρτωση και η τελική
εκφόρτωση εμπορευμάτων γίνεται σε λιμένα του εξωτερικού.
ii) Φόρτωση εμπορευμάτων σε λιμάνι του εσωτερικού υπό την προϋπόθεση ότι οι το
φορτίο θα εκφορτωθεί σε λιμάνι του εξωτερικού.
iii) Εκφόρτωση εμπορευμάτων σε λιμάνι του εσωτερικού, τα οποία έχουν φορτωθεί
στο πλοίο από λιμάνι του εξωτερικού.
ΙV. ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ
Για τα πλοία, που σύμφωνα με τα αναφερόμενα πιο πάνω σε ό,τι αφορά το θέμα της
στελέχωσής τους εφαρμόζεται, η Ελληνική νομοθεσία (ως Κράτος Υποδοχής),
επισημαίνονται τ’ ακόλουθα :
ΓΕΝΙΚΑ
1. Ως γνωστό, η ολική χωρητικότητα του πλοίου αποτελεί σύμφωνα με την εθνική μας
νομοθεσία κριτήριο για τον καθορισμό του δικαιώματος εργασίας επί πλοίων των κατόχων
ορισμένων αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας, καθώς και για τον καθορισμό της οργανικής
σύνθεσης πληρώματος των πλοίων κατ΄ εφαρμογή των αντίστοιχων σχετικών διατάξεων της
νομοθεσίας.
Σύμφωνα με την αριθ. 2311.10 / 21 / 94 / 12-07-94 εγκύκλιο διαταγή ΥΕΝ / ΔΝΕΡ 1Ο , για
τα υπό Ελληνική σημαία πλοία που εμπίπτουν στην εφαρμογή των απαιτήσεων της Δ.Σ. 1969
( καταμέτρηση χωρητικότητας σε ο.χ. ), θα πρέπει οι πλοιοκτήτες τους να υποβάλλουν,
εφόσον επιθυμούν, αίτηση σε ΥΕΝ / ΚΕΕΠ, με την οποία θα ζητούν την έκδοση
πιστοποιητικού ή βεβαίωσης ή καταχώριση στη στήλη ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ( Remarks ) του
υπάρχοντος Διεθνούς Πιστοποιητικού Χωρητικότητας , εγγραφής στην οποία θα αναφέρεται
η χωρητικότητα του πλοίου καταμετρηθέντος σύμφωνα με τους εθνικούς κανονισμούς
(κ.ο.χ./κ.κ.χ.), έτσι ώστε οι Λιμενικές Αρχές με βάση τη χωρητικότητα αυτή να
προσδιορίζουν την οργανική σύνθεση πληρώματος του πλοίου. Κατόπιν αυτών, η ίδια
διαδικασία μπορεί να ακολουθηθεί και για τα υπό κοινοτική σημαία πλοία που είναι
καταμετρημένα σύμφωνα με τη Δ.Σ. 1969.
Επισημαίνοντας ότι η παραπάνω διαδικασία δεν (ε ) δεν αποτελεί υποχρέωση αλλά
παρέχει δυνατότητα, σημειώνουμε ότι σε περίπτωση που για οποιοδήποτε λόγο τα πλοία
αυτά δεν καταμετρηθούν σύμφωνα με τους εθνικούς κανονισμούς, τότε για τον προσδιορισμό
της οργανικής τους σύνθεσης θα ληφθεί υπόψη η χωρητικότητα που αναφέρεται στο
πιστοποιητικό καταμέτρησής τους ( σε ο.χ. ) και θα τύχουν ανάλογα εφαρμογής οι διατάξεις
για τον προσδιορισμό της οργανικής σύνθεσης πληρώματος.
Όσον αφορά τον προσδιορισμό της οργανικής σύνθεσης προσωπικού μηχανοστασίου για την
εφαρμογή των διατάξεων περί οργανικής σύνθεσης πληρώματος σας υπενθυμίζουμε ότι
1 KW = 1,36 HP και 1HP = 0,7351 KW .
2. Με δεδομένη την ελεύθερη διακίνηση που προβλέπει η συνθήκη για την Ευρωπαϊκή
Ένωση ( Ε.Ε. ) και την ίδρυση του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου ( Ε.Ο.Χ. ), απαίτηση
της εθνικής μας νομοθεσίας όσον αφορά τη στελέχωση των πλοίων είναι ότι, οι
υπηρετούντες σε αυτό πρέπει να έχουν, εκτός από τα προβλεπόμενα για την ειδικότητά
τους και τη θέση ναυτολόγησης αποδεικτικά ναυτικής ικανότητας και πιστοποιητικά,
την ιδιότητα του ναυτικού ( σύμφωνα με τη νομοθεσία του Κράτους προέλευσής τους )
8
και να είναι υπήκοοι Κράτους- Μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ/EZEΣ. Ναυτολόγηση
ναυτικού υπηκόου τρίτης χώρας επιτρέπεται, εφόσον δεν προσφέρονται προσοντούχοι
ναυτικοί υπήκοοι Κράτους- Μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ/ΕΖΕΣ.
Διευκρινίζεται ότι, λαμβάνοντας υπόψη τη Συνθήκη Προσχώρησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση
των 10 νέων Κρατών Μελών, για τους ναυτικούς υπηκόους των κρατών αυτών και έως την
01-05-20069 δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις περί ελεύθερης κυκλοφορίας εργαζομένων και ως
εκ τούτου μέχρι την ημερομηνία αυτή λογίζονται ως «μη κοινοτικοί». Επισημαίνεται ότι ο
πιο πάνω περιορισμός δεν ισχύει για ναυτικούς υπηκόους της Κύπρου και της Μάλτας.
Με βάση τα παραπάνω αναφέρεται ότι πλοίο υπό οποιαδήποτε σημαία Κράτους-Μέλους
της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. που μπορεί να εκτελεί μεταφορές μεταξύ λιμένων της
ηπειρωτικής ακτογραμμής και των νησιών ή μεταξύ των νησιωτικών λιμένων της
χώρας μας, για το οποίο εφαρμόζεται η Ελληνική νομοθεσία ως προς τη στελέχωση ( ως
Κράτος Υποδοχής ) έως την πιο πάνω ημερομηνία ( 01-05-2006) , δεν μπορεί να
στελεχώνεται με ναυτικούς υπηκόους των 10 νέων Κρατών Μελών της Ε.Ε.( πλην
Κύπρου και Μάλτας ), παρά μόνο όταν δεν προσφέρονται προσοντούχοι ναυτικοί
υπήκοοι λοιπών Κρατών –Μελών τη Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ/ΕΖΕΣ.
3. Οι ναυτικοί σε πλοία υπό οποιαδήποτε σημαία Κράτους-Μέλους της Ε.Ε. ή του
Ε.Ο.Χ/ΕΖΕΣ., που μπορούν να εκτελούν μεταφορές μεταξύ λιμένων της ηπειρωτικής
ακτογραμμής και των νησιών ή μεταξύ των νησιωτικών λιμένων της χώρας μας, για τα οποία
εφαρμόζεται η Ελληνική νομοθεσία, ως προς τη στελέχωση ( ως Κράτος Υποδοχής )
σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στις προηγούμενες παραγράφους, θα πρέπει να υπάγονται
σε καθεστώς κοινωνικής ασφάλισης Κράτους-Μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ/ΕΖΕΣ. που,
κατά κανόνα, πρέπει να είναι αυτό του κράτους της σημαίας του πλοίου.
Κατ’ εξαίρεση ο εργαζόμενος που απασχολείται σε πλοίο υπό σημαία Κ-Μ και αμοίβεται
για την απασχόληση αυτή από επιχείρηση ή πρόσωπο που εδρεύει ή κατοικεί στο έδαφος
άλλου Κ-Μ, υπόκειται στη νομοθεσία του τελευταίου αυτού Κράτους, αν κατοικεί στο
έδαφός του. Η επιχείρηση ή το πρόσωπο που καταβάλλει την αμοιβή θεωρείται ως ο
εργοδότης για την εφαρμογή της νομοθεσίας αυτής (άρθρο 14 παρ. 2γ του Κανονισμού
1408/71).
Τέλος, όσον αφορά τους όρους αμοιβής και εργασίας των υπόψη ναυτικών, αυτοί δεν
μπορούν να υπολείπονται των ελαχίστων ορίων που καθορίζουν οι αντίστοιχες οικείες
Ελληνικές Συλλογικές Συμβάσεις Ναυτικής Εργασίας.
ΙΣΧΥΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΟΡΓΑΝΙΚΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ
ΠΛΗΡΩΜΑΤΟΣ ΠΛΟΙΩΝ
Υπό την επιφύλαξη της παρ. 2 του Άρθρου 87 του ΝΔ 187/73 περί ΚΔΝΔ και του άρθρου 90
του ίδιου Ν. Διατάγματος, σύμφωνα με την ισχύουσα Ελληνική νομοθεσία οι οργανικές
συνθέσεις των φορτηγών πλοίων, δεξαμενοπλοίων, επιβατηγών-τουριστικών και
κρουαζιεροπλοίων καθορίζονται από διατάξεις που αναφέρονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ.
9 Η προθεσμία μπορεί να παραταθεί μετά από Απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
9
V. ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΩΝ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ
1. Σε περίπτωση ανακοίνωσης ή υποβολής αιτήματος για διενέργεια περιηγητικών
πλόων ή μεταφοράς εμπορευμάτων από λιμένα της περιοχής δικαιοδοσίας σας με προορισμό
λιμένα του εσωτερικού από πλοίο, το οποίο φέρει σημαία των Κ-Μ της Ε.Ε. ή χωρών ΕΟΧ-
ΕΖΕΣ θα πρέπει:
α) να ελέγχεται κατ’ αρχήν η σημαία και ο λιμένας νηολόγησης τους πλοίου
προκειμένου να διακριβωθεί εάν πρόκειται για κύριο, δεύτερο ή διεθνές νηολόγιο των Κ-Μ.
Κατά τεκμήριο στα πλοία που είναι νηολογημένα στα κύρια νηολόγια των Κ-Μ
αναγνωρίζεται το δικαίωμα να εκτελούν θαλάσσιες περιηγήσεις ή μεταφοράς εμπορευμάτων
στο εσωτερικό των Κ-Μ, άρα και της χώρας μας.
Σε ότι αφορά τα πλοία που είναι νηολογημένα στα δεύτερα ή Διεθνή νηολόγια θα
πρέπει να αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση και να ζητείται από τον πράκτορα του πλοίου η
προσκόμιση σχετικής βεβαίωσης της Αρχής του Κράτους της σημαίας που φέρει, ότι
μπορεί να εκτελεί θαλάσσιες περιηγήσεις στο εσωτερικό της χώρας του. Σημειώνεται ότι η
απαίτηση αυτή κρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο απολύτως συμβατή με τον Κανονισμό
3577/92 και σε καμιά περίπτωση δεν συνιστά τεχνητό εμπόδιο για τη δραστηριοποίηση των
κοινοτικών πλοίων στην χώρα μας.
β) να επιβεβαιώνεται το εφαρμοστέο καθεστώς ως προς τη στελέχωση του πλοίου
(κανόνες του κράτους της σημαίας ή ελληνική νομοθεσία), σύμφωνα με όσα αναλυτικά
εκτίθενται παραπάνω.
2. Στις περιπτώσεις προσέγγισης Ε/Γ-Τ/Ρ, Κ/Ζ με σημαία τρίτων χωρών ή
κοινοτικών μη νομιμοποιούμενων να διενεργούν περιηγήσεις στο εσωτερικό της χώρας μας,
να επικεντρώνεται η προσοχή σας στο θέμα της αποεπιβίβασης επιβατών ελέγχοντας, αν οι
οριστικά αποβιβαζόμενοι επιβάτες στο λιμάνι σας, είχαν επιβιβασθεί σε ελληνικό λιμάνι,
γεγονός που όπως επισημάνθηκε ανωτέρω απαγορεύεται.
Κυρώσεις
Σε περίπτωση διαπίστωσης μη συμμόρφωσης των υπευθύνων με τα ανωτέρω
εκτεθέντα θα πρέπει να κινούνται οι διαδικασίες για την επιβολή διοικητικών και ποινικών
κυρώσεων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (άρθρα 165, 166 και 180 του ΚΔΝΔ), όπως
τροποποιήθηκε με το άρθρο Δωδέκατο του Ν. 2372/96.
VI . ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
1. Από λήψεως της παρούσης καταργούνται:
α. Η αριθ. ΑΠ. 1151.65/2/98/18-12-1998 εγκύκλιος ΥΕΝ/ΔΛΑ Β΄ – ΔΠΝΣ Δ΄
β. Η αριθ. ΑΠ 1151.65/1/98/4-8-1998 εγκύκλιος ΥΕΝ/ΔΠΝΣ-ΔΘΣ
γ. Η αριθ. ΑΠ 2311.10/10/98/21-12-1998 εγκύκλιος ΥΕΝ/ΔΝΕΡ 1ο
10
2. Καταργείται η υποχρέωση υποβολής στην ΥΕΝ/ΔΝΠΑ 3ο εντός του πρώτου
πενθημέρου εκάστου μηνός πίνακα με κρουαζιερόπλοια (κοινοτικά και τρίτων χωρών),
σύμφωνα με την (β) σχετική.
3. Στα πλαίσια συγκέντρωσης στοιχείων για την παρακολούθηση δραστηριοποίησης
κρουαζιεροπλοίων, ανεξαρτήτως σημαίας, καθώς και αξιολόγησης των επιπτώσεων από την
απελευθέρωση του εν λόγω τομέα, οι Λιμενικές Αρχές θα εξακολουθήσουν να υποβάλλουν
τη συνημμένη στην παρούσα αναφορά (βλ. Υπόδειγμα) κανονικά στην ΥΕΝ/ΔΘΣ δ’ με
κοινοποίηση στην Στατιστική Υπηρεσία του ΥΕΝ εντός του πρώτου πενθημέρου εκάστου
μηνός.
4. Για οποιαδήποτε διευκρίνιση σε προβλήματα που ενδεχομένως θα ανακύψουν κατά
την εφαρμογή της παρούσας, έλθετε σε συνεννόηση με αρμόδιες κατά περίπτωση Δ/νσεις του
ΥΕΝ για λήψη οδηγιών.
5. Εφιστούμε την προσοχή σας για την πιστή εφαρμογή της παρούσας.
6. Ενημερώσατε υποδεέστερες Αρχές, διαβιβάζοντας αντίγραφο της παρούσας,
παρέχοντας κατά κρίση σας επιπρόσθετες οδηγίες.
7. Η παρούσα να καταχωρηθεί στον Φάκελο των Μονίμων Διαταγών και να ελέγχεται
η τήρησή της από Γενική Επιθεώρηση Λ.Σ. στα πλαίσια των τακτικών επιθεωρήσεων των
Λιμενικών Αρχών.
8. Αναφέρατε λήψη σηματικώς στο ΥΕΝ/ΔΝΠΑ-ΔΘΣ-ΔΝΕΡ.
ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΝΤΑΙ
�� Παραρτήματα Ι και ΙΙ
�� Υπόδειγμα αναφοράς
ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ
1. ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ ΓΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΚΛ/Χ – Λ/Χ – Υ/Χ –Λ/Σ (Μέσω των
προϊσταμένων Αρχών τους)
2. ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΔΙΑΝΟΜΗ
Γρ. κ. ΥΕΝ (υτα)
Γρ. κ. Γ.Γ. (υτα)
Γρ. κ. Γ.Γ.Λ.Λ.Π (υτα)
Γρ. κ. Α/ΛΣ
Γρ. κ. Α΄ Υ/ΛΣ
Γρ. κ. Β’ Υ/ΛΣ
Γρ. κ. Γεν. Επιθεωρητού ΛΣ
Γρ. κ. Κλαδαρχών ΝΠ – ΝΠ/Ε – Β’ Κ-ΕΕΠ
Περιφερειακές Διοικήσεις Λ.Σ
Στατιστική Υπηρεσία ΥΕΝ
ΥΕΝ/ΓΕΛΣ
ΥΕΝ/ΔΛΑ
ΥΕΝ/ΔΝΕΡ
ΥΕΝ/ΔΘΣ
ΥΕΝ/ΔΚΕΟ
ΥΕΝ/ΔΕΠ
ΥΕΝ/ΔΑΝ Γ’ (για Φάκελο ΑΕ-ΑΓΚ)
ΥΕΝ/ΓΕΜΜΕ
Ο Αρχηγός ΛΣ
Αντιναύαρχος ΛΣ ΔΕΛΗΜΙΧΑΛΗΣ Χ.
11
Π Α Ρ Α Ρ Τ Η Μ Α Ι
1. ΤΑ ΚΡΑΤΗ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ
ΠΑΛΑΙΑ ΚΡΑΤΗ ΜΕΛΗ ΝΕΑ ΚΡΑΤΗ ΜΕΛΗ
ΕΛΛΑΔΑ
ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ
ΙΡΛΑΝΔΙΑ
ΟΛΛΑΝΔΙΑ
ΒΕΛΓΙΟ
ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ
ΓΑΛΛΙΑ
ΑΥΣΤΡΙΑ
ΙΤΑΛΙΑ
ΙΣΠΑΝΙΑ
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ
ΓΕΡΜΑΝΙΑ
ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ
ΣΟΥΗΔΙΑ
ΔΑΝΙΑ
ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ
ΛΕΤΟΝΙΑ
ΚΥΠΡΟΣ
ΜΑΛΤΑ
ΤΣΕΧΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΣΛΟΒΕΝΙΑ
ΟΥΓΓΑΡΙΑ
ΕΣΘΟΝΙΑ
ΠΟΛΩΝΙΑ
ΣΛΟΒΑΚΙΑ
2. ΧΩΡΕΣ ΕΟΧ-ΕΖΕΣ:
ΝΟΡΒΗΓΙΑ – ΙΣΛΑΝΔΙΑ – ΛΙΧΤΕΝΣΤΑΪΝ
3. ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕΝΑ ΚΑΙ ΜΗ ΠΛΟΙΑ
ΠΛΟΙΑ
ΠΟΥ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ
ΝΑ ΕΚΤΕΛΟΥΝ ΘΑΛ. ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΙΣ &
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ
ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΠΛΟΙΑ
ΠΟΥ ΔΕΝ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ
ΝΑ ΕΚΤΕΛΟΥΝ ΘΑΛ. ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΙΣ* &
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ
ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Νηολογημένα στα:
-Κύρια νηολόγια των Κ-Μ της Ε.Ε. και
των χωρών ΕΖΕΣ-ΕΟΧ
-Νηολογημένα στα Δεύτερα ή Διεθνή
Νηολόγια των Κ-Μ της Ε.Ε.
Υπό την προϋπόθεση προσκόμισης από τον
πράκτορα του πλοίου σχετικής βεβαίωσης της
Αρχής του Κράτους της σημαίας που φέρει, ότι
μπορεί να εκτελεί θαλάσσιες περιηγήσεις στο
εσωτερικό της χώρας του.
Νηολογημένα στα νηολόγια:
-των νησιών Κάυμαν (Η.Β.)
-Κεργκουελέν (Γαλλία)
-των Ολλανδικών Αντιλλών (Ολλανδία)
-της νήσου Μαν (Η.Β.)
-της Βερμούδας (Η.Β.)
Νηολογημένα στα δεύτερα νηολόγια των
χωρών ΕΟΧ-ΕΖΕΣ:
-της Νορβηγίας (NIS)
Νηολογημένα σε νηολόγια τρίτων χωρών
(π.χ. Λιβερίας, Παναμά, Μπαχαμών Αγ.Βικεντίου
κλπ)
*Μπορούν να διενεργούν θαλάσσιες περιηγήσεις και προσεγγίσεις στα πλαίσια εκτέλεσης
διεθνούς ταξιδίου
12
Π Α Ρ Α Ρ Τ Η Μ Α Ι Ι
ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΟΡΓΑΝΙΚΗΣ ΣΥΝΘΕΣΕΩΣ
1. Φορτηγά πλοία - δεξαμενόπλοια
α) Π.Δ. 382 /1978 « Περί συνθέσεως των πληρωμάτων φορτηγών πλοίων πάσης κατηγορίας
ολικής χωρητικότητας μέχρι 500 κόρων » ( Α 80 )
β) Π.Δ. 237 / 1987 « Σύνθεση των πληρωμάτων των φορτηγών πλοίων ολικής
χωρητικότητας 500,01 μέχρι 3000 κόρων » Α ( 102 )
γ) Υ.Α. 70003 /1639 / 1986 « Καθορισμός συνθέσεως Φ/Γ πλοίων ανεπάνδρωτου
μηχανοστασίου ( UMS-ACCU κλπ ) ολικής χωρητικότητας 500,01 – 3000 κόρων » ( Β 289 )
δ) Π.Δ. 238 /1987 « Οργανική σύνθεση των πληρωμάτων των φορτηγών πλοίων ολικής
χωρητικότητας ανωτέρας των 3000 κόρων » (Α 102 )
ε) Υ.Α. 70003 / 5423 / 1986 «Καθορισμός οργανικής συνθέσεων αυτοματοποιημένων
φορτηγών ποντοπόρων πλοίων άνω των 3000 κ.ο.χ. » ( Β 916 )
2. Επιβατηγά τουριστικά - Κρουαζιερόπλοια
Οι οργανικές συνθέσεις των επιβατηγών τουριστικών πλοίων ( κρουαζιεροπλοίων )
χωρητικότητας μικρότερης των 650 gt καθορίζονται από το Π.Δ. 177 / 74 « Περί οργανικής
συνθέσεως των πληρωμάτων των επιβατηγών ( ακτοπλοϊκών-μεσογειακών- τουριστικών )
πλοίων » ( Α 64 ), όπως τροποποιήθηκε – συμπληρώθηκε με το Π.Δ. 581 / 77 ( Α 191 ), το
Π.Δ. 230 /84 ( Α 85 ) και το Π.Δ. 319 /96 ( Α 216 ) .