6 Μαρτίου 2009

Να προχωρήσει άμεσα η θεσμοθέτηση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου


Την ανάγκη να προχωρήσει η πολιτεία στη θεσμοθέτηση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου «για να μπορέσουν οι νησιώτες να έχουν βεβαιότητα ότι οι γραμμές τους θα καλυφθούν και θα τύχουν των δικαιωμάτων που έχει και ο τελευταίος στεριανός πολίτης» και με δεδομένο ότι η αύξηση των κονδυλίων των επιδοτήσεων δεν έλυσε το πρόβλημα, επεσήμανε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και εισηγητής του ΚΤΕ Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Νίκος Ζωίδης, στη διάρκεια της ομιλίας του στη Βουλή, επί της τροπολογίας, σε σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, με την οποία νομιμοποιούνται οι συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, για τις οποίες δεν προηγήθηκε έλεγχος νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο ή ο έλεγχος που διενεργήθη, απέβη αρνητικός.

Ο κ. Ζωίδης εξέφρασε την αντίθεσή του στο περιεχόμενο της τροπολογίας, επισημαίνοντας την μεγάλη επισφάλεια της διαδικασίας, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε περιπέτειες, όπως χαρακτηριστικά τόνισε: «Στα μικρά νησιά το πρόβλημα υπάρχει και το πρόβλημα δεν λύεται με μια επισφαλή διαδικασία που ζητείτε να νομολογηθεί σήμερα, η οποία και εσάς ακόμα ενδεχομένως να βάλει σε περιπέτειες. Είναι παρών ο συμπατριώτης μου κ. Παυλίδης, ξέρουμε τι έχει γίνει, τι υφίσταται και δεν ξέρουμε πού θα καταλήξει μια ιστορία την οποία κανένας μας δεν έχει καταλάβει» ανέφερε και πρότεινε, ως μοναδική αξιόπιστη λύση στα προβλήματα της ακτοπλοΐκής κάλυψης των νησιών, την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου:

«Είναι η ώρα να το πάρουμε σοβαρά. Ίσως είναι η λύση. Δεν είναι η λύση τα χρήματα. Αποδείχθηκε αυτό. Αυξήθηκαν τα χρήματα, αλλά τα προβλήματα εξακολουθούν να υπάρχουν. Υπάρχουν πάρα πολλοί λόγοι. Καταστρατηγήθηκε ο λόγος Παπουτσής, παραμένει όμως εν ισχύ, τον εφαρμόζουμε κατά περίπτωση και κατά το δοκούν και τελικό αποτέλεσμα δεν έχουμε. Άρα, δίκτυο και να δρομολογηθεί το μεταφορικό ισοδύναμο για να μπορέσουν οι νησιώτες να έχουν βεβαιότητα ότι οι γραμμές τους θα καλυφθούν και θα τύχουν των δικαιωμάτων που έχει και ο τελευταίος στεριανός πολίτης. Επομένως, μ' αυτό το σκεπτικό δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή η τροπολογία στην οποία αναφερόμαστε».

Με αφορμή την τροπολογία περί μετατάξεων υπαλλήλων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ο κ. Ζωίδης αναφέρθηκε σε ανάλογη τροπολογία του Υπουργείου Υγείας Πρόνοιας, όπου τόνισε ότι το πρόβλημα δεν είναι οι μετατάξεις, αλλά οι αποσπάσεις, που, ενώ οι οργανισμοί λειτουργίας φαίνονται υπερπλήρεις, έχουν ως αποτέλεσμα την υποστελέχωση των περιφερειακών νοσοκομείων και ότι το προσφάτως ψηφισθέν νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας, δεν έδωσε λύσεις. Ο κ. Ζωίδης, συγκεκριμένα, τόνισε:

«Όσον αφορά την τροπολογία του Υπουργείου Υγείας, σωστό είναι να είμαστε προσεχτικοί με τις μετατάξεις. Μια και βλέπω όμως τον αγαπητό Υφυπουργό Υγείας και Πρόνοιας, να πω ότι το πρόβλημα είναι λιγότερο με τις μετατάξεις, κύριε Υφυπουργέ. Το πρόβλημα είναι με τις αποσπάσεις. Και το πρόβλημα αυτό το πληρώνουν πολύ πιο αδρά τα περιφερειακά νοσοκομεία, όπου έχουμε κανονισμούς που φαίνονται να είναι υπερπλήρεις και επί της ουσίας, επειδή ο καθένας έχει τη δυνατότητα είτε στον Πεσυπάρχη είτε στον διοικητή του νοσοκομείου είτε στον Υπουργό είτε στον Υφυπουργό να αποσπάται και έτσι να υποστελεχώνονται και να έχουν όλα τα προβλήματα, που καλύτερα από εμένα ξέρετε ότι, αντιμετωπίζουν σήμερα τα περιφερειακά μας νοσοκομεία ή οι περιφερειακές μας δομές υγείας.
Θα ψηφίσουμε, λοιπόν, και αυτήν την τροπολογία αλλά δεν λύνεται το πρόβλημα. Το πρόβλημα έχει βαθιές ρίζες. Πέρασε πρόσφατα ένα νομοσχέδιο. Θα μπορούσε να δώσει λύσεις και σε αυτόν τον τομέα. Δεν έγινε αναφορά. Και ερχόμαστε σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας να κόψουμε κάποιες μετατάξεις υπαλλήλων νομίζοντας ότι έτσι στηρίζουμε τις περιφερειακές δομές υγείας. Ε, δεν τις στηρίζουμε έτσι, παρά τη θετική άποψη και ψήφο που έχουμε και στην συγκεκριμένη τροπολογία».

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Ζωίδη έχει ως εξής:

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΖΩΪΔΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, σχετικά με την πρώτη τροπολογία, αυτή που προβλέπει τα των διαδικασιών για την ανάθεση δημόσιας υπηρεσίας, τις γνωστές επιδοτήσεις των άγονων γραμμών, περιλαμβάνει δυο άρθρα. Στο πρώτο άρθρο δίνει συγχωροχάρτι και αν ακόμα έχουν ανατεθεί γραμμές δημοσίου συμφέροντος χωρίς να τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία ή αν ο έλεγχος που έγινε μετά κατέδειξε ότι αυτή δεν ήταν σύννομη. Και στο δεύτερο άρθρο επιτρέπει τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, με τη μόνη επιφύλαξη, εάν τυχόν ο έλεγχος που θα γίνει από το Ελεγκτικό Συνέδριο, αποβεί αρνητικός, να θεωρείται ως μηδέποτε συναφθείσα αυτή η ανάθεση υπηρεσίας.
Κύριε Υπουργέ, μπορούμε να κατανοήσουμε πλήρως τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Υπουργείο σχετικά με τις αναθέσεις γραμμών δημοσίου συμφέροντος, όπως επίσης μπορούμε να κατανοήσουμε πλήρως και την αγωνία που η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου διαχρονικά έχει, για να καλύψει αυτές τις γραμμές.
Μπορούμε να θεωρήσουμε ότι φαίνεται θετικό το ότι τα χρήματα που χρησιμοποιούνται για να καλύψουν τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος έχουν τριπλασιαστεί, όπως πολύ σωστά είπατε, χωρίς όμως, να έχουν λυθεί τα προβλήματα. Αυτό πρέπει να το παραδεχθούμε. Έχουν βελτιωθεί ίσως κάποια δρομολόγια που έχουν να κάνουν με τα μεγάλα νησιά, αυτά που οι εφοπλιστές είχαν ένα αρκετά σημαντικό εισόδημα και τώρα έγινε ακόμη μεγαλύτερο, διότι θεωρήθηκαν γραμμές δημοσίου συμφέροντος και επομένως και εκεί πήραν κάποια πρόσθετα χρήματα από επιδοτήσεις.


Στα μικρά νησιά το πρόβλημα υπάρχει και το πρόβλημα δεν λύεται με μια επισφαλή διαδικασία που ζητείτε να νομολογηθεί σήμερα, η οποία και εσάς ακόμα ενδεχομένως να βάλει σε περιπέτειες. Είναι παρών ο συμπατριώτης μου κ. Παυλίδης, ξέρουμε τι έχει γίνει, τι υφίσταται και δεν ξέρουμε πού θα καταλήξει μια ιστορία την οποία κανένας μας δεν έχει καταλάβει.
Τι χρειάζεται; Να καταρτιστεί το δίκτυο των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών έγκαιρα, να διερευνηθεί το τι μεταφορικά μέσα έχουμε και να προβούμε γρήγορα στη σύσταση στην ανάθεση αυτών των γραμμών τηρώντας μια αυστηρά τυπική διαδικασία. Και αυτό βέβαια έχει τις δυσκολίες, διότι πολλές φορές δεν έχουμε διαθέσιμα πλοία και αυτό είναι μία πραγματικότητα. Άρα, παρά τη θέληση και παρά την ύπαρξη των χρημάτων δεν μπορούμε να καλύψουμε όλες τις γραμμές.
Κύριε Υπουργέ, έχουμε αρχίσει να συζητάμε για ένα μέτρο που πιστεύω ότι μπορεί να μας δώσει διέξοδο από το πρόβλημα κυρίως για τις γραμμές των άγονων νησιών. Αναφέρομαι στο μεταφορικό ισοδύναμο. Αρχίσατε να το συζητάτε και εσείς. Μιλήσατε για ωριμότητα των διαδικασιών που μπορούν ενδεχομένως να ακολουθηθούν. Είναι η ώρα να το πάρουμε σοβαρά. Ίσως είναι η λύση. Δεν είναι η λύση τα χρήματα. Αποδείχθηκε αυτό. Αυξήθηκαν τα χρήματα, αλλά τα προβλήματα εξακολουθούν να υπάρχουν. Υπάρχουν πάρα πολλοί λόγοι. Καταστρατηγήθηκε ο λόγος Παπουτσής, παραμένει όμως εν ισχύ, τον εφαρμόζουμε κατά περίπτωση και κατά το δοκούν και τελικό αποτέλεσμα δεν έχουμε. Άρα, δίκτυο και να δρομολογηθεί το μεταφορικό ισοδύναμο για να μπορέσουν οι νησιώτες να έχουν βεβαιότητα ότι οι γραμμές τους θα καλυφθούν και θα τύχουν των δικαιωμάτων που έχει και ο τελευταίος στεριανός πολίτης. Επομένως, μ' αυτό το σκεπτικό δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή η τροπολογία στην οποία αναφερόμαστε.


Έρχομαι στη δεύτερη τροπολογία, αυτή που έχει να κάνει με την κατά ένα έτος επέκταση του δικαιώματος των λιμενεργατών για να τύχουν αν θέλουν την ευεργετήματος κατά σας της εθελουσίας εξόδου.
Εδώ είμαστε απόλυτα σαφείς, κύριε Υπουργέ. Εμείς θεωρούμε ότι η διαδικασία της παραχώρησης του λιμένα δεν εξυπηρετεί ούτε εθνικά συμφέροντα ούτε τους ίδιους τους εργαζόμενους.
Έβαλε κάποιες επιφυλάξεις ο Εισηγητής μας για το ενδεχόμενο που θα μπορούσε αυτό να γίνει αποδεκτό από τους εργαζόμενους, όπως αυτοί το περιέγραψαν δηλαδή να υπάγονται στον ίδιο κανονισμό του προσωπικού και με τις ίδιες συμβάσεις.
Δεν μπορούμε να την κάνουμε αποδεκτή, κύριε Υπουργέ, και οφείλω μια απάντηση στον εκλεκτό συνάδελφο Εισηγητή της Πλειοψηφίας, ο οποίος προσπάθησε να μας θέσει ενώπιον των ευθυνών μας για ένα πραγματικό πρόβλημα που υπάρχει στο Λιμάνι του Πειραιά όσον αφορά τη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων.
Κύριε συνάδελφε, εδώ ισχύει αυτό που λέμε «εκεί που μας χρωστάγανε μας ζητάνε και το βόδι»! Η Κυβέρνηση ξεκίνησε την ιστορία, η Κυβέρνηση δεν φρόντισε να διασφαλίσει τους όρους λειτουργίας του Λιμένος του Πειραιά όσο θα κρατούσε αυτή η διαδικασία, η οποία μάκραινε μέχρι να εφαρμόσει τις στοχεύσεις της. Από εκεί και πέρα φταίμε εμείς; Είναι δυνατόν να καταλογίζετε ευθύνη στην Αντιπολίτευση για το μπάχαλο, για το χάλι που υπάρχει στο Λιμάνι του Πειραιά και για την απώλεια πολλών εκατομμυρίων ευρώ από τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες; Έλεος. Ο καθένας μας έχει τις θέσεις του. Μπορούμε να συμφωνούμε ή να διαφωνούμε, την ευθύνη όμως για όσα προβλήματα εξ αυτών των θέσεων και των πρωτοβουλιών δημιουργούνται προφανώς την έχει αυτός που αναλαμβάνει τις πρωτοβουλίες των λεγομένων «μεγάλων» μεταρρυθμίσεων.
Όσον αφορά την τρίτη τροπολογία αυτή που αφορά τους αντιναυάρχους, υπαρχηγούς του Λιμενικού Σώματος. Θα την ψηφίσουμε. Είχαμε ψηφίσει και το σχετικό άρθρο, όταν είχε έρθει στη Βουλή για τις αυξήσεις. Είχαμε επισημάνει και τότε, κύριε Υπουργέ, ότι ανοίγουμε την πυραμίδα με τρόπο στρεβλό. Αυξάνουμε τις θέσεις των υψηλόβαθμων στελεχών του Λιμενικού Σώματος, χωρίς αντίστοιχη διεύρυνση της βάσης, χωρίς να έχουμε λιμενοφύλακες, όσους χρειαζόμαστε. Έχουμε αντιναυάρχους πολύ περισσότερους από όσους θέλουμε.

Υπενθυμίζω ότι τα είχαμε επισημάνει όταν το κουβεντιάζαμε τότε. Υπενθυμίζω ότι είχαμε δηλώσει τις επιφυλάξεις μας όταν ο προκάτοχός σας Υπουργός, κύριε Παπαληγούρα, ζήτησε λευκή επιταγή για να αναθέσει καθήκοντα σε αντιναυάρχους τους οποίους δεν ήξερε τι να τους κάνει. Δεν ήξερε πού θα κάθονταν αυτοί οι άνθρωποι στο Υπουργείο και τι δουλειά θα έκαναν. Και τώρα ερχόμαστε με τροπολογία να δούμε και πώς θα κριθούν αυτοί οι άνθρωποι ή πώς θα συμπεριφερθεί η πολιτεία προς αυτούς όταν θα φύγουν από την υπηρεσία.
Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά. Εμείς θα ψηφίσουμε -διότι δεν φταίνε οι αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος να υφίστανται αυτήν την ταλαιπωρία- την τροπολογία που λέμε. Επισημαίνω όμως ότι θα πρέπει ενδεχομένως να είμαστε πιο σοβαροί όταν νομοθετούμε ή να βλέπουμε και τις συνέπειες των νομοθετικών μας πρωτοβουλιών για να μην τις πληρώνουν αυτές τις συνέπειες άνθρωποι οι οποίοι δεν φταίνε σε τίποτα.
Και όσον αφορά την τροπολογία του Υπουργείου Υγείας, σωστό είναι να είμαστε προσεχτικοί με τις μετατάξεις. Μια και βλέπω όμως τον αγαπητό Υφυπουργό Υγείας και Πρόνοιας, να πω ότι το πρόβλημα είναι λιγότερο με τις μετατάξεις, κύριε Υφυπουργέ. Το πρόβλημα είναι με τις αποσπάσεις. Και το πρόβλημα αυτό το πληρώνουν πολύ πιο αδρά τα περιφερειακά νοσοκομεία, όπου έχουμε κανονισμούς που φαίνονται να είναι υπερπλήρεις και επί της ουσίας, επειδή ο καθένας έχει τη δυνατότητα είτε στον Πεσυπάρχη είτε στον διοικητή του νοσοκομείου είτε στον Υπουργό είτε στον Υφυπουργό να αποσπάται και έτσι να υποστελεχώνονται και να έχουν όλα τα προβλήματα που καλύτερα από εμένα ξέρετε ότι αντιμετωπίζουν σήμερα τα περιφερειακά μας νοσοκομεία ή οι περιφερειακές μας δομές υγείας.
Θα ψηφίσουμε, λοιπόν, και αυτήν την τροπολογία αλλά δεν λύνεται το πρόβλημα. Το πρόβλημα έχει βαθιές ρίζες. Πέρασε πρόσφατα ένα νομοσχέδιο. Θα μπορούσε να δώσει λύσεις και σε αυτόν τον τομέα. Δεν έγινε αναφορά. Και ερχόμαστε σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας να κόψουμε κάποιες μετατάξεις υπαλλήλων νομίζοντας ότι έτσι στηρίζουμε τις περιφερειακές δομές υγείας. Ε, δεν τις στηρίζουμε έτσι, παρά τη θετική άποψη και ψήφο που έχουμε και στην συγκεκριμένη τροπολογία.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.