20 Μαρτίου 2009

«ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007-2013»


ΣΗΜΕΙΑ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥ

ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

ΚΑΘΗΓΗΤΗ κ. ΠΡΟΚΟΠΗ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ

ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΚΗΡΥΞΗ ΤΗΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΤΗΣ 2ης ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ

ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ

ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

«ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007-2013»

(ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ CARAVEL)

«Ι. Οι ευκαιρίες που προσφέρει η 4η προγραμματική περίοδος 2007-2013, και προς την κατεύθυνση της Διοικητικής Μεταρρύθμισης και της ανάπτυξης, είναι ουσιαστικές και έχουμε ξεκινήσει να τις αξιοποιούμε οργανωμένα και συστηματικά. Στο πλαίσιο αυτό εκπονήσαμε, για πρώτη φορά, και ήδη εφαρμόζουμε όπως ανακοινώθηκε και κατά την επίσημη έναρξή του τον Δεκέμβριο του 2007, το Ειδικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για τη «Διοικητική Μεταρρύθμιση 2007-2013», προϋπολογισμού 631 εκ. ευρώ. Πρόκειται για το σημαντικότερο πρόγραμμα διοικητικής αναδιοργάνωσης που έχει επιχειρηθεί ποτέ για τον ανασχεδιασμό των κρισιμότερων δημόσιων υπηρεσιών, οι οποίες αφορούν την καθημερινότητα του πολίτη. Ένα πρόγραμμα υποστήριξης της εφαρμογής του Εθνικού Προγράμματος Μεταρρυθμίσεων της Κυβέρνησης, το οποίο δίνει νέα ώθηση στην ανταγωνιστικότητα, την παραγωγικότητα και τη λειτουργικότητα της Διοίκησης. Και θα πρέπει να επισημανθεί ότι καλύπτει τόσο τη Δημόσια Διοίκηση όσο και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία, άλλωστε, διεκπεραιώνει και τον μεγαλύτερο όγκο των συναλλαγών με τον πολίτη.

ΙΙ. Οι κυριότερες παρεμβάσεις που προβλέπονται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» είναι:

Ö Η μείωση του χρόνου απονομής των συντάξεων.

Ö Η μείωση του κόστους της γραφειοκρατίας για τις επιχειρήσεις κατά 25% - σήμερα αποτιμάται σε 4 δις ευρώ περίπου.

Ö Η συντόμευση του χρόνου έκδοσης πιστοποιητικών κατά 50%.

Ö Ο αυστηρός έλεγχος των προμηθειών των νοσοκομείων.

Ö Η ταχύτερη απονομή της Δικαιοσύνης και

Ö Η ουσιαστική καταπολέμηση της διαφθοράς, ιδίως μέσω του περιορισμού της προσωπικής επαφής του υπαλλήλου με τον πολίτη κατά τη συναλλαγή.

Έμφαση έχει δοθεί στην αναβάθμιση της Πολιτικής Προστασίας, καθώς και σε κοινωνικού χαρακτήρα παρεμβάσεις, όπως είναι η εμπέδωση της ισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών αλλά και της ισότητας των ευκαιριών για όλους, με την πρόβλεψη αυτοτελούς σχετικού άξονα.

Βασικές μεθοδολογικές αρχές οργανωτικής αλλαγής τις οποίες εφαρμόζει το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα είναι ιδίως:

* H ολοκληρωμένη προσέγγιση συνδυασμού παρεμβάσεων στο επίπεδο της πολιτικής και στο επίπεδο της επιχειρησιακής λειτουργίας των υπηρεσιών και των συντελεστών διοικητικής ικανότητας.

* H δημιουργία μηχανισμών και δομών πολιτικής και τεχνικής υποστήριξης για την προώθηση της εφαρμογής των αλλαγών στις οποίες στοχεύει το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα.

* Η ευρύτερη δυνατή δημοσιότητα και διαφάνεια, η αξιοποίηση της διαδικασίας της δημόσιας διαβούλευσης και η ενεργοποίηση όλων των εμπλεκομένων μερών, πέραν της Διοίκησης και των εκπροσώπων του προσωπικού, όπως είναι οι κοινωνικοί εταίροι, ανεξάρτητες αρχές, Μ.Κ.Ο., οργανώσεις πολιτών, κλπ.

* Η συστηματική συγκριτική επισκόπηση της διεθνούς εμπειρίας και της θέσης της χώρας σε όλες τις κατηγορίες δράσεων του Επιχειρησιακού Προγράμματος και η αξιοποίηση των διδαγμάτων που προσφέρει η ξένη εμπειρία, με στόχο τη μεταφορά και προσαρμογή καλών πρακτικών στο Ελληνικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με την διαρκή αξιολόγηση της εφαρμογής και των αποτελεσμάτων των κατηγοριών δράσεων του Προγράμματος.

* Η προώθηση καινοτόμων δράσεων.

Το αναπτυξιακό όραμα του Επιχειρησιακού Προγράμματος θα μπορούσε να συνοψισθεί στη δημιουργία μιας ανθρωποκεντρικής, αποτελεσματικής, ανοιχτής και ευέλικτης διακυβέρνησης, με στόχο τη μετάβαση από την απλή διαχείριση αρμοδιοτήτων και διαδικασιών στην αποτελεσματική διοίκηση πολιτικών, υπηρεσιών και αποτελεσμάτων.

ΙΙΙ. Ο στρατηγικός στόχος της «Διοικητικής Μεταρρύθμισης» είναι η βελτίωση της ποιότητας της διακυβέρνησης μέσα από την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας των δημοσίων οργανώσεων, καθώς και την ενδυνάμωση της διαφάνειας, της λογοδοσίας και της επαγγελματικής ηθικής μέσω της διεύρυνσης της κοινωνικής διαβούλευσης και συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων. Ο εν λόγω στρατηγικός στόχος εξειδικεύεται περαιτέρω σε τέσσερις επιμέρους στόχους, που είναι οι ακόλουθοι:

* Γενικός στόχος Ι (προϋπολογισμού 327,5 Μ €): Αναβάθμιση των δημόσιων πολιτικών, εκσυγχρονισμός του ρυθμιστικού πλαισίου και των δομών της Δημόσιας Διοίκησης, με ειδικούς στόχους:

- Την ενδυνάμωση των μηχανισμών σχεδιασμού και εφαρμογής των δημόσιων πολιτικών.

- Την προώθηση των αρχών της διαφάνειας και της λογοδοσίας.

- Τη βελτίωση της ποιότητας των νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων.

- Τη βελτίωση της ποιότητας της εξυπηρέτησης των συναλλασσόμενων με τις δημόσιες υπηρεσίες πολιτών και επιχειρήσεων.

* Γενικός στόχος ΙΙ (προϋπολογισμού 213,3 Μ€): Ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης, με ειδικούς στόχους:

- Την ενίσχυση της πολιτικής ανάπτυξης των ανθρώπινων πόρων στη δημόσια διοίκηση μέσω διαρθρωτικών και θεσμικών αλλαγών.

- Τη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας του συστήματος εκπαίδευσης και κατάρτισης για τη βελτίωση της διοικητικής ικανότητας και την υποστήριξη των διαρθρωτικών και θεσμικών αλλαγών στη δημόσια διοίκηση.

* Γενικός στόχος ΙΙΙ (προϋπολογισμού 65 Μ€): Ενδυνάμωση των πολιτικών ισότητας των φύλων σε όλο το εύρος της Δημόσιας Διοίκησης, με ειδικούς στόχους:

- Τη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των πολιτικών ισότητας, και των μηχανισμών και δομών εφαρμογής, παρακολούθησης και αξιολόγησης για θέματα ισότητας των φύλων.

- Την ενδυνάμωση της θέσης των γυναικών στο δημόσιο και κοινωνικό τομέα.

* Γενικός στόχος ΙV: Τεχνική υποστήριξη της εφαρμογής.

IV. Στο Υπουργείο Εσωτερικών, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, δόθηκε προτεραιότητα στους ακόλουθους τομείς:

Α. Επιχειρηματικότητα (δημιουργία ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος)

· Αδειοδότηση μεταποιητικών επιχειρήσεων.

· Δημιουργία κεντρικού Μητρώου για τις επιχειρήσεις.

· Δημόσιες συμβάσεις.

Β. Ενίσχυση ελεγκτικών μηχανισμών

  • Σύστημα εποπτείας της αγοράς τροφίμων.
  • Ενίσχυση της λειτουργίας του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης.

Γ. Κοινωνική Ασφάλιση

  • Μείωση του χρόνου απονομής κύριας και διαδοχής σύνταξης του ΙΚΑ.
  • Αναδιοργάνωση του Ταμείου «Οργανισμός Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών» (Ο.Α.Ε.Ε.) το οποίο προέκυψε από την ενοποίηση των ταμείων ΤΕΒΕ, ΤΣΑ και Ταμείο Εμπόρων.

Δ. Αγροτική πολιτική

Προσαρμογή των δομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σύμφωνα με τις ανάγκες εφαρμογής της νέας ΚΑΠ.

Ε. Υγεία και Κοινωνική Αλληλεγγύη

· Αναδιοργάνωση των διοικητικών υπηρεσιών νοσοκομείων.

· Οργάνωση και υποστήριξη του νέου συστήματος προμηθειών των νοσοκομείων.

· Υποστήριξη της οργάνωσης και λειτουργίας του δικτύου πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.

Στ. Μεταναστευτική πολιτική

· Αναδιοργάνωση των υπηρεσιών Αλλοδαπών και Μετανάστευσης του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, αλλά και των Περιφερειών, με γνώμονα την ταχύτερη και απλούστερη έκδοση των αδειών διαμονής.

· Επιτάχυνση της διαδικασίας των μετακλήσεων, μέσω της καταπολέμησης των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων.

· Ενδυνάμωση των δομών που συνδέονται με την προώθηση της κοινωνικής ένταξης των μεταναστών.

Ζ. Δικαιοσύνη

Αναβάθμιση της διοικητικής ικανότητας του Υπουργείου Δικαιοσύνης και βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών, μέσω και της αξιοποίησης των ΤΠΕ, καθώς και της ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού.

Η. Πολιτική Προστασία

Επανασχεδιασμός της πολιτικής Δασοπροστασίας σε εθνικό επίπεδο.

Το Υπουργείο Εσωτερικών, σε όλη αυτή την προσπάθεια, προχώρησε με ιδιαίτερα ταχείς ρυθμούς. Σημειώνω ότι η Ειδική Γραμματεία Διοικητικής Μεταρρύθμισης μετρά ένα χρόνο ζωής, ενώ οι τρεις Ειδικές Υπηρεσίες – η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Ε.Π. «Διοικητική Μεταρρύθμιση», η Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικού Σχεδιασμού, Συντονισμού και Εφαρμογής των Πράξεων του ΥΠ.ΕΣ. και η Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Επιχειρησιακών Προγραμμάτων - συνιστούν επίσης νέες αναπτυξιακές δομές. Ωστόσο, αυτή η «υστέρηση» σε χρόνο ζωής και, συνακόλουθα, σε εμπειρία σε σχέση με ανάλογες δομές που είχαν ήδη αξιοποιηθεί στο πλαίσιο των τριών προηγούμενων Κ.Π.Σ., δεν επηρέασε τις επιδόσεις μας ούτε κατ’ ελάχιστον. Αντίθετα, καταφέραμε να εξειδικεύσουμε, μέσα σ’ έναν, περίπου, χρόνο, το 39% του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του Επιχειρησιακού Προγράμματος, δηλ. 245 εκ. ευρώ. Μάλιστα έχουν εκδοθεί και δημοσιευθεί ήδη 10 προσκλήσεις για έργα, ύψους 70,066 εκ. ευρώ (ποσοστό 11% περίπου του συνολικού προϋπολογισμού του Ε.Π.). Οι προσκλήσεις αυτές ενεργοποιούν 7 από τα 16 έργα σημαίες του Επιχειρησιακού Προγράμματος. Και όλ’ αυτά παρά το γεγονός ότι βασική καινοτομία του είναι η ευρεία διαβούλευση που καθιερώνει, η οποία συνεπάγεται και μια μεγαλύτερη διάρκεια των σχετικών διαδικασιών.

Στη συνέχεια, και πάντοτε σε συνεργασία με την Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε. και την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης Α.Ε., αλλά και με τους δικαιούχους του Επιχειρησιακού Προγράμματος (Υπουργεία, ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού, ν.π.δ.δ κλπ.), εντατικοποιούμε τις προσπάθειές μας για την αποτελεσματική διαχείριση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση 2007-2013». Γιατί πεποίθησή μας είναι ότι το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Διοικητική Μεταρρύθμιση 2007-2013 αναδεικνύεται στο ισχυρό μέσο κατά της γραφειοκρατίας. Ένα μέσο ικανό να φέρει τη Δημόσια Διοίκηση πιο κοντά στον πολίτη, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη του με την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρει».