Εδώ και μήνες παρακολουθούμε όλοι να διεξάγεται σε κομματικά και βουλευτικά γραφεία, σε υπουργεία και εφοπλιστικούς ομίλους η << Ναυμαχία της Χίου >>. Μια ναυμαχία που δεν είναι καν εικονική, είναι όμως μοναδική γιατί διεξάγεται κυριολεκτικά χωρίς πλοία και γιατί το αποτέλεσμα της, δηλαδή ο κίνδυνος να μείνει χωρίς επιβατικά το νησί που κατέχει αναλογικά το μεγαλύτερο παγκόσμια ποσοστό εμπορικού στόλου δε θα έχει προηγούμενο στα παγκόσμια ναυτιλιακά χρονικά.
Ευτυχώς οι τελευταίες κινήσεις και κινητοποιήσεις του νομάρχη κ. Λαμπρινούδη, των άλλων φορέων και κυρίως των κατοίκων των νησιών μας, απέδωσαν και αφενός ανάγκασαν την Hellenic Seaways να επαναφέρει το Νήσος Χίος στο δρομολόγιό του, αφετέρου εξασφάλισαν την ακτοπλοϊκή σύνδεσή μας με τη Θεσσαλονίκη. Για την κυβερνητική πολιτική περιττεύει οποιοδήποτε σχόλιο γι αυτό και με έκδηλη αγωνία η υπεύθυνη του ΠΑΣΟΚ για τη ναυτιλία βουλευτής κ. Τσουρή έχει υποβάλλει σειρά ερωτημάτων στον αρμόδιο υπουργό. Ανάλογα ερωτήματα έχουν υποβληθεί και από άλλους βουλευτές της αντιπολίτευσης (ΚΚΕ και Συνασπισμός) με τις ίδιες εδώ και χρόνια απαντήσεις – άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε.
Απ’ όλες τις ερωτήσεις όμως υπάρχει μία που η απάντησή της έχει διπλά ιδιαίτερη σημασία για μας. Πρόκειται για την ενημέρωση που ζήτησε ο Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Σ. Αρναουτάκης από την επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής D. Hubner για την πιθανότητα χρηματοδότησης από την ΕΕ μέρους του κόστους επιδότησης των άγονων γραμμών της Ελλάδας και τη δυνατότητα πόροι από τα Διαρθρωτικά Ταμεία 2007 – 2013 να χρησιμοποιηθούν για τον ίδιο σκοπό ή για την κατασκευή πλοίων που θα εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές.
Στην απάντησή της η Επίτροπος δηλώνει ότι τα κοινοτικά Διαρθρωτικά Ταμεία μπορούν να βοηθήσουν το ελληνικό κράτος με την παροχή βελτιωμένων συγκοινωνιών μεταξύ των νησιών, καθιστά όμως σαφές ότι τα ταμεία αυτά δε μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την άμεση υποστήριξη του κόστους των θαλάσσιων μεταφορών, υπό μορφή επιδοτήσεων για εισιτήρια ή εμπορεύματα.
Τα δύο όμως σημαντικότερα για τα νησιά μας τα αναφέρει παρακάτω στην απάντησή της η Επίτροπος.
Λέει λοιπόν ότι κατά τη νέα προγραμματική περίοδο έχουν προβλεφθεί σημαντικές επενδύσεις για λιμενικές υποδομές πράγμα που άπτεται άμεσα της έγκαιρης διεκδίκησης πόρων για το νέο κεντρικό λιμάνι της Χίου και επίσης ότι τα Διαρθρωτικά Ταμεία θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στην αγορά πλοίων που προορίζονται να εξυπηρετήσουν τα συγκεκριμένα νησιά. Αυτή η δυνατότητα υπόκειται στις προϋποθέσεις του κανονισμού (ΕΟΚ) αρ.3577/92, στο άρθρο 55 του κανονισμού για τα διαρθρωτικά ταμεία και το Ταμείο Συνοχής (ΕΚ) αρ. 1083/2006[1] το οποίο αφορά σε έργα που παράγουν έσοδα και θεωρείται επιλέξιμη δαπάνη.
Κλείνοντας η Επίτροπος επισημαίνει την εξαιρετική ευελιξία των νέων κανόνων τόσο ως προς τις επιλέξιμες δαπάνες όσο και ως προς τα ποσοστά συγχρηματοδότησης.
Μήπως λοιπόν, έφτασε η ώρα να ταράξουμε τα νερά του Αιγαίου παίρνοντας πάλι την κατάσταση στα χέρια μας και εξετάζοντας σοβαρά την επιδοτούμενη αγορά πλοίου που θα δρομολογηθεί στη γραμμή Πειραιάς ή Ραφήνα - Μεστά – Ψαρά ; .
Η ευκαιρία υπάρχει. Ιδού η Χίος…….Ιδού το Βόρειο Αιγαίο…
πηγή δημοκρατική χίου