27 Νοεμβρίου 2008

Eλ.Τσουρή «ΤΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΟΥ ΣΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ»

ΟΜΙΛΙΑ

ΕΛΠΙΔΑΣ ΤΣΟΥΡΗ

ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ

ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΕΝΩΣΕΩΝ

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΜΕ ΘΕΜΑ

«ΤΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΟΥ ΣΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ»

(26 Νοεμβρίου 2008)

Με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση συμμετέχω στη σημερινή ημερίδα, συζήτησης των ευρημάτων της δημοσκόπησης, που διεξήχθη, στα απλά στρατευμένα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, για την αποτύπωση των απόψεων και της υπάρχουσας κατάστασης, γύρω από σειρά, σημαντικών και κρίσιμων, για τη λειτουργία του Σώματος, θεμάτων.

Νιώθω την ανάγκη να συγχαρώ την Ομοσπονδία για αυτήν της την πρωτοβουλία, καθώς δίνεται η δυνατότητα να αποσαφηνιστούν, να έρθουν στην επιφάνεια και να τεθούν σε δημόσιο διάλογο, για μία ακόμη φορά, τα προβλήματα του κλάδου και η άμεση ανάγκη λήψης μέτρων για την αντιμετώπιση τους.

Τα σημαντικότερα από αυτά τα προβλήματα, όπως αξιολογήθηκαν από τα ίδια τα στελέχη του ΛΣ είναι οι μεταθέσεις, το μισθολογικό και η έλλειψη προσωπικού.

Θα ξεκινήσω, λοιπόν, από τις μεταθέσεις και θα υπενθυμίσω τα γεγονότα του πρόσφατος παρελθόντος, τα οποία οδήγησαν στα σημερινά αδιέξοδα. Από τον Ιούνη του 2004 μέχρι τον Ιούνη του 2005, η Κυβέρνηση προέβη σε 2.500 μεταθέσεις (1/3 του σώματος), καταστρατηγώντας τις διατάξεις του τότε Π.Δ 190/03. Σκοτάδι καλύπτει τις ανάγκες και τα κίνητρα πίσω από αυτές.

Το 2005, αποτέλεσε έτος ορόσημο για το Λιμενικό Σώμα, αφού η Κυβέρνηση της «επανίδρυσης του κράτους» προχώρησε με συνοπτικές διαδικασίες (όποτε το θέλει μπορεί να λειτουργεί εξαιρετικά γρήγορα) στο νέο Π.Δ.222/05 για τις μεταθέσεις, το οποίο ισχύει και σήμερα, ενός εργαλείου, όπως αποδείχτηκε, χειραγώγησης και ομηρίας, κατάργησης της αξιοκρατίας και της διαφάνειας και εισαγωγής του κραταιού και άκρατου κομματισμού και της ευνοιοκρατίας στο Λιμενικό Σώμα.

Η κακή οργάνωση του Λ.Σ. και των υπηρεσιών, οφείλεται ως επί το πλείστον στο γεγονός ότι μάχιμες υπηρεσίες είναι δραματικά υποστελεχωμένες, όπως οι μονάδες των ακριτικών μας νησιών. Η ανισοκατανομή του υπάρχοντος δυναμικού, και το πλήθος αποσπάσεων προσωπικού από μάχιμες μονάδες σε γραφεία (της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας) επιδεινώνουν συστηματικά τα προβλήματα λειτουργίας.

Τώρα αναμένουμε όλοι το νέο Π.Δ., το οποίο βρίσκεται ακόμη στο ΣτΕ. Για να πειστούμε ότι τα αίτια αυτά της καθυστέρησης είναι αντικειμενικά και όχι εσκεμμένα-σκοτεινά, η ηγεσία του Υπουργείου πρέπει να δεσμευτεί δημόσια, ότι οι μεταθέσεις-τοποθετήσεις των στελεχών, που τώρα-σήμερα, φοιτούν στις σχολές του Λιμενικού σώματος, θα γίνουν με την εφαρμογή των διατάξεων που προβλέπει το νέο ΠΔ «περί μεταθέσεων, τοποθετήσεων και αποσπάσεων». Θα το κάνει;

Την ίδια στιγμή, η αντιλαϊκή εισοδηματική πολιτική της Κυβέρνησης, με τις πενιχρές αυξήσεις στους μισθούς, και μάλιστα στους βασικούς μισθούς, πλήττει και τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος.

Οι μισθοί είναι καθηλωμένοι, δεν επαρκούν προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες. Αποτέλεσμα ένα μεγάλο ποσοστό, 44,4%, να εξαναγκάζεται σε δεύτερη εργασία, με ότι αυτό συνεπάγεται.

Είναι, λοιπόν, άμεση η ανάγκη αναπροσαρμογής του βασικού μισθού, ο οποίος για τον νεοδιοριζόμενο είναι 670€, καθώς επίσης, και σταδιακή ενσωμάτωση σε αυτόν, των επιδομάτων, τα οποία ανέρχονται στο 45% των αποδοχών. Τα επιδόματα, μάλιστα αυτά, δεν έχουν αυξηθεί κατ’ ελάχιστο, από το 2003!

Κανένα οικονομικό αίτημα δεν έχει ικανοποιηθεί. Για το Λιμενικό σώμα μπορεί να μην περισσεύει ευρώ, όμως περισσεύουν οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντα που του έχουν ανατεθεί.

Έχει επωμιστεί την προάσπιση και προστασία των θαλάσσιων συνόρων της χώρας μας, είναι υπεύθυνο για την έρευνα και διάσωση, για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και τη δίωξη διακίνησης ναρκωτικών, λαθρεμπορίου και του διεθνούς δουλεμπορίου.

Και σε όλα αυτά προστίθενται επιπλέον καθήκοντα και αρμοδιότητες, αφού στα πλαίσια του I . S . P . S . και των διεθνών υποχρεώσεων της χώρας μας, μεγάλος αριθμός λιμενικών παρέχει υπηρεσίες στους Φορείς Διαχείρισης των οργανισμών Λιμένων, χωρίς μάλιστα να καταβάλλονται οι νόμιμες αποζημιώσεις.

Δεδομένης της δραματικής υποστελέχωσης, το Σώμα ανταπεξέρχεται με υπεράνθρωπες προσπάθειες, με υπερεργασία και υπεραπασχόληση. Από την έρευνα προκύπτει ότι το 74,5% του προσωπικού εργάζεται περισσότερες ώρες, σε σχέση με το εκ του νόμου προβλεπόμενο ωράριο.

Η οικονομική αναβάθμιση του Σώματος και η αξιοπρεπής διαβίωση των μελών του είναι υποχρέωση της Πολιτείας.

Η εφαρμογή του νόμου, η κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων και η άμεση ικανοποίηση των δίκαιων οικονομικών αιτημάτων, των σχετικών με τις υπερωρίες, τις αργίες, τα νυχτερινά, το επίδομα παραμεθορίου, την καταβολή των οδοιπορικών, την ειδική μέριμνα για τις μετακινήσεις των οικογενειών των στελεχών του ΛΣ, είναι τα ελάχιστα, που η Πολιτεία υποχρεούται να παράσχει, για τις υπηρεσίες που προσφέρουν.

Είναι απαράδεκτο να οφείλονται, σε στελέχη μάχιμων μονάδων, οδοιπορικά 2 ετών.

Είναι απαράδεκτο, μόνο, στο Λ.Σ. να μην έχουν αναπροσαρμοστεί οι ώρες νυχτερινής εργασίας από 48 σε 64.

Οι εργαζόμενοι στο ΛΣ καλούνται να ανταπεξέλθουν στα καθήκοντα τους, με κτιριακές υποδομές που είναι από μέτριες έως απαράδεκτες, και το σημαντικότερο, χωρίς να διαθέτουν τα απαραίτητα μέσα και εξοπλισμό.

Η απαξίωση, τα τελευταία χρόνια, των επιχειρησιακών μέσων (σκαφών, ελικοπτέρων, κα) έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της επιχειρησιακής ικανότητας και της αποτελεσματικότητας του Σώματος.

Η Επισκευαστική Βάση του Λιμενικού Σώματος στην Ελευσίνα έχει «βαλτώσει» και για τη δημιουργία Επισκευαστικής Βάσης στη Βόρεια Ελλάδα ούτε λόγος…

Επιπλέον, γιατί η Κυβέρνηση επιλέγει ιδιώτες για αυτό το έργο;

Με την κατάργηση του Ειδικού λογαριασμού Λιμενικής Αστυνομίας, δεν έχει υπάρξει καμία μέριμνα για την έγκαιρη και αποτελεσματική επισκευή-συντήρηση των επιχειρησιακών μέσων.

Επιπρόσθετα, από τα 3,3εκ€ του προϋπολογισμού, για τις επισκευές των μέσων και την αγορά ανταλλακτικών, απορροφήθηκαν μόλις 90.000€.

Από τα 7 αεροπλάνα του λιμενικού, κανένα δε λειτουργεί. Από τα 6 ελικόπτερα, τα 5 δεν πετάνε. Από τα 4 πλοία ανοικτής θαλάσσης τα 3 δεν χρησιμοποιούνται, ενώ το 4ο τέθηκε σε λειτουργία πρόσφατα για τις επικοινωνιακές ανάγκες της Κυβέρνησης στη Μυτιλήνη. Αυτή δυστυχώς είναι η κατάσταση.

Αγνοώντας το καθολικό-όπως φαίνεται και από την έρευνα- αίτημα του Λιμενικού Σώματος, για την ίδρυση Ακαδημίας του ΛΣ και την εισαγωγή των υποψηφίων μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, η Κυβέρνηση επανέφερε το σύστημα των γραπτών εξετάσεων, προκειμένου βέβαια να προχωρήσει στη συνέχεια σε κάποιες προσλήψεις.

Η απόφαση για την κατάργηση των αντικειμενικών κριτηρίων εισαγωγής στις σχολές Λιμενοφυλάκων και Υπαξιωματικών του Λιμενικού Σώματος, με την επαναφορά του διαβλητού συστήματος των γραπτών εξετάσεων, αποτελεί μία ακόμα επιβεβαίωση επαναφοράς του κομματισμού, της αναξιοκρατίας, αλλά και της απαξίωσης του Λιμενικού Σώματος.

Επί ένα χρόνο διήρκησε η πρώτη διαδικασία του διαγωνισμού (αθλητικές, υγειονομικές και γραπτές εξετάσεις), τόσο διήρκησε και η ταλαιπωρία και οι ψεύτικες ελπίδες των 7.500 οικογενειών των υποψηφίων που συμμετείχαν.

Όμως το καθεστώς ομηρίας, συνεχίζεται με την, υπό εξέλιξη νέα προκήρυξη…

Είναι αυτονόητο ότι, για μας, αποτελεί προτεραιότητα η κατάργηση της αδιαφανούς αυτής διαδικασίας προσλήψεων, η οποία προσβάλλει και τους υποψηφίους και το ίδιο το Λιμενικό Σώμα.

Ο πραγματικός εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση του Λιμενικού Σώματος, στηρίζεται στον ανθρώπινο παράγοντα και στην άρτια εκπαίδευση του, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις υψηλές σύγχρονες απαιτήσεις.

Δεν είναι τυχαίο ότι η συντριπτική πλειοψηφία των στελεχών θεωρεί ανεπαρκή την επαγγελματική του εκπαίδευση και μη επαρκείς τις γνώσεις τους. Πρόκειται για θέμα μείζονος σημασίας.

Και για το λόγο είναι επιβεβλημένη η εισαγωγή των στελεχών του Λιμενικού Σώματος μέσω πανελλήνιων εξετάσεων, η καθιέρωση ειδικοτήτων, και, βέβαια, η λειτουργία της Ακαδημίας του Λ.Σ. στην Αλεξανδρούπολη.

Ταυτόχρονα, είναι κοινό το αίτημα για την καθιέρωση ενός αξιοκρατικού συστήματος εξέλιξης μέσα στο Σώμα, με εξάλειψη αδικιών και ανισοτήτων, ειδικότερα στα χαμηλόβαθμα στελέχη, ενώ θα πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες για την ουσιαστική αποκέντρωση και την επιχειρησιακή ευελιξία των υπηρεσιών.

Προφανής είναι, επίσης, η ανάγκη εφαρμογής του Ν.3244/03, για τους κανόνες Υγιεινής και Ασφάλειας στον χώρο εργασίας. Το Λιμενικό σώμα είναι το μόνο ένστολο σώμα για το οποίο δεν έχει γίνει ενεργοποίηση του νόμου.

Εν κατακλείδι, είναι ώρα για πράξεις και έργα που θα διασφαλίσουν και θα εμπεδώσουν τις έννοιες της διαφάνειας, της αποτελεσματικότητας και της αξιοκρατίας στο Σώμα. Οι συνεχείς υπεκφυγές δεν πείθουν κανέναν πια.

Οι θεσμικές και οικονομικές διεκδικήσεις της Ομοσπονδίας έρχονται σε πλήρη συμφωνία με τα αιτήματα και τις πραγματικές ανάγκες των μελών της- αφού επικεντρώνονται στην ουσία των καθημερινών τους προβλημάτων.

Η προώθηση των διεκδικήσεων απαιτεί αποφασιστικότητα, σχεδιασμό και ιεράρχηση προτεραιοτήτων.

Τα διαθέτετε όλα.

Είμαι αισιόδοξη ότι με την αντίστοιχη πολιτική βούληση μπορεί και πρέπει να βρεθούν λύσεις. Ελπίδα και προοπτική υπάρχουν και είναι κοντά.