Σοβαρές ατασθαλίες στην οικονομική διαχείριση του Δήμου Πάτμου το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου 1999 - Μαΐου 2005 διαπίστωσαν μετά από έλεγχο οι επιθεωρήτριες του Υπουργείου Οικονομικών κ.κ. Παν. Ιωακειμίδου και Αφρ. Καρδιασμένου με πολυσέλιδο πόρισμα που υπέβαλαν στην Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Κω, στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στο Δήμο Πάτμου.
Οι επιθεωρήτριες μεταξύ άλλων επιβεβαιώνουν με το πόρισμα τους σχετικές αποκαλύψεις της �δ� για εικονικές επιχορηγήσεις της δημοτικής αρχής στην Ιερά Μονή Πάτμου ενώ προαναγγέλλουν καταλογισμό που σύμφωνα με τις μέχρι τώρα ενδείξεις αγγίζει αν δεν υπερβαίνει τα 500.000 ευρώ!
Ο Δήμος Πάτμου χορηγούσε υπό μορφήν οικονομικών ενισχύσεων ποσά σε υπαλλήλους του για πρόσθετες εργασίες που έκαναν καθώς και για εργασιακή απασχόληση, χωρίς αυτό να προβλέπεται από τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.
Tα χρήματα αυτά δεν εχορηγούντο άμεσα, αλλά παρακάπτοντας τη νόμιμη διαδικασία πληρωμής, εδίδοντο υπό μορφή οικονομικής ενίσχυσης στην Iερά Mονή Πάτμου.
Ο Δήμος με αποφάσεις του επιχορηγούσε την Iερά Mονή Πάτμου, χωρίς ποτέ να έχει ζητηθεί από τη Mονή αυτή η βοήθεια. Tο ηγουμενοσυμβούλιο ακολούθως ηρνείτο την παραλαβή των χρημάτων -μόνο έγγραφη αναφορά δωρεά υπήρχε και όχι ποσό- φοβούμενο την εμπλοκή της Mονής σε νέο σκάνδαλο. Aκολούθως ο ηγούμενος παρελάμβανε την οικονομική επιχορήγηση στα χαρτιά, την κρατούσε περίπου ένα μήνα και στη συνέχεια με έγγραφο της Mονής απέστελλε πίσω στο Δήμο την υποτιθέμενη επιχορήγηση που πήρε η Mονή υπό τύπον δωρεάς προς το Δήμο.
O Δήμος Πάτμου παρελάμβανε την υποτιθέμενη δωρεά την οποία δεν χρέωνε στον οικείο προϋπολογισμό του ως έσοδο και τη διένεμε στους δημοτικούς υπαλλήλους, οι οποίοι εισπράττοντας τα χρήματα από το Tαμείο του Δήμου υπέγραφαν πλαστές αποδείξεις που έφεραν το ψευδεπίγραφο λογότυπο �Iερά Mονή Πάτμου� βεβαιώνοντας έτσι ότι πήραν χρήματα ως οικονομική ενίσχυση από την Iερά Μονή.
Nα σημειωθεί ότι η Mονή είναι Nομικό Πρόσωπο Iδιωτικού Δικαίου, σύμφωνα με την 142/79 γνωμοδότηση του Nομικού Συμβουλίου του Kράτους και απαγορεύεται η χρηματοδότησή της από το Δήμο, σύμφωνα με το άρθρο 262 του Π.Δ. 410/95.
Tο Σεπτέμβριο του 2005, εστάλη από τον δημοσιογράφο κ. Ν. Mελιανό επιστολή στον Oικουμενικό Πατριάρχη με την οποία καταγγελλόταν η παράνομη συνεργασία Δήμου - Mονής, επειδή αφαιρούσε εκτός των άλλων, αρκετά μεγάλα ποσά από τους Oργανισμούς του Δημοσίου.
O Oικουμενικός Πατριάρχης ζήτησε ενημέρωση από τον Δήμο Πάτμου και ο δήμαρχος με επιστολή του ομολόγησε εμμέσως πλην σαφώς την παρανομία τόσο σε επίπεδο κάλυψης των αναγκών με προσωπικό το οποίο ήταν ανασφάλιστο, όσο και σε επίπεδο απώλειας εσόδων του κράτους, αφού όπως ομολογεί «τα χρήματα αυτά εδίνοντο στη Mονή επειδή απαλλάσσεται διαφόρων φόρων και τελών, αλλά και για να κερδίζουν περισσότερα οι υπάλληλοι».
Οι επιθεωρήτριες επιβεβαίωσαν εξάλλου καταγγελίες που φέρουν τον δήμο να προσελάμβανε υπαλλήλους ή να ανέθετε στους ήδη υπηρετούντες υπαλλήλους την πραγμάτωση κάποιων εργασιών, χωρίς να έχει εξασφαλιστεί ο νόμιμος τρόπος καταβολής αποπληρωμής με αποτέλεσμα να εφευρεθεί η εξόφληση των δεδουλευμένων μέσω εικονικών οικονομικών ενισχύσεων σε συγγενικά τους πρόσωπα. Η δημοτική αρχή φέρεται ειδικότερα να εξέδιδε εντάλματα και να πληρωνόταν οι υπάλληλοι στο όνομα των συγγενών τους. Οι υπάλληλοι υπέγραφαν ή πλαστογραφούσαν τις υπογραφές των συγγενών τους στα εντάλματα πληρωμής και εισέπρατταν τα χρήματα, χωρίς οι πραγματικοί δικαιούχοι να γνωρίζουν κάτι σχετικό.
Με το υπ� αρίθμ. 1100801/4132α /7 Νοεμβρίου 2008 έγγραφο της Οικονομικής Επιθεώρησης του Υπουργείου Οικονομικών που συνοδεύει το πολυσέλιδο πόρισμα των δύο επιθεωρητών διαπιστώνεται συγκεκριμένα παράνομη επιχορήγηση στεγαστικού επιδόματος σε 14 εν ενεργεία υπαλλήλους του Δήμου Πάτμου συνολικού ύψους 69.446 ευρώ, παράνομες οικονομικές ενισχύσεις στο Ιερό Ναό Αγίου Ιωάννου Πάτμου ύψους 89.600 ευρώ, παράνομες ενισχύσεις σε δημότες ύψους 376.580,72 ευρώ, παράνομες επιχορηγήσεις αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων καθ� υπέρβαση των προβλεπόμενων από το άρθρο 262 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, έλλειμμα ύψους 240.000 ευρώ, λανθασμένες καταχωρήσεις ύψους 17.213,42 και 2.683,87 ευρώ, παράνομη πληρωμή δαπανών μέσω του Ιερού Ναού του Αγίου Ιωάννη από την υπό τον κ. Μ. Μελιανό δημοτική αρχή και μη σύννομη λειτουργία του δημοτικού ραδιοφωνικού σταθμού και παράνομες καταβολές ποσών σε τρείς δημότες με εξωταμιακή διαχείριση.
Στα συμπεράσματα του 54σέλιδου πορίσματος των επιθεωρητών διαπιστώνονται μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα:
Κατά το κλείσιμο της διαχείρισης, στις 17.04.2007, διαπιστώθηκε έλλειμμα 240.000,00, το οποίο συμφωνεί απολύτως με το διαπιστωθέν έλλειμμα κατά την παραλαβή - παράδοση του ταμείου (25.08.2005) από τον τότε υπόλογο Σώζοντα Γρύλλη στο σημερινό υπόλογο Σταύρο Πούλο.
Μετά από ενδελεχή επανέλεγχο διαπιστώθηκε διπλή καταχώριση στη στήλη των εσόδων των οικείων βιβλίων του Δήμου ποσού 75.000.000 δραχμών (220.102,71) με αποτέλεσμα την ισόποση �λογιστική� αύξηση των εσόδων και, κατ� ακολουθία, την εμφάνιση, στις 31.12.2000, �ελλείμματος� σε σχέση με τα αντίστοιχα διαθέσιμα του Δήμου.
Επίσης, διαπιστώθηκαν λανθασμένες καταχωρίσεις ποσών σε χρηματικά εντάλματα πληρωμής πραγματικών και νόμιμων δαπανών, όπως αναλυτικώς εκτίθενται στο ειδικό με το θέμα Κεφάλαιο της έκθεσης, ύψους 17.213,42, περιορίζοντας τελικώς το έλλειμμα ταμείου στο ποσό των 2.683,87.
Διαπιστώθηκε η ύπαρξη παραστατικών δαπανών του Δήμου (πρόχειρες αποδείξεις, καταθέσεις ποσών σε τραπεζικούς λογαριασμούς φερόμενων δικαιούχων προμηθευτών, κ.λπ.) για τις οποίες ελλείπουν στοιχεία που να τεκμηριώνουν τη νόμιμη διάθεσή τους.
Η ταμιακή διαχείριση του Δήμου κατά το χρονικό διάστημα 1999-2005 -επί θητείας των Δημάρχν Ματθαίου Μελιανού και Γρηγόρη Καμπόσου- χαρακτηρίζεται, σε μεγάλο βαθμό, από την παράτυπη και εκτός νομίμου διαδικασίας πρακτική της πληρωμής δαπανών προς τρίτους δικαιούχους (ιδιώτες, επιχειρήσεις, υπαλλήλους, κ.λπ.) με τη μέθοδο �έναντι� της τελικής πληρωμής και την έκδοση πρόχειρων αποδείξεων, συνήθως �με εντολή Δημάρχου� πριν από την έκδοση των επίσημων χρηματικών ενταλμάτων, καθώς και από παραλείψεις (μη τήρηση του βιβλίου �ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟ� και μη επίτευξη συμφωνίας λογιστικών υπολοίπων με τα αντίστοιχα τραπεζικά διαθέσιμα), αποτέλεσμα των οποίων ήταν και η εμφάνιση �ελλείμματος� και η δυσκολία ανεύρεσης της �εκ παραδρομής� έκδοσης του υπ� αριθμό 198/2000 γραμματίου είσπραξης με ό,τι συνακολούθησε αυτό.
Επίσης, διαπιστώνεται εξωταμιακή διαχείριση με την καταβολή δαπανών του Δήμου μέσω της Ιεράς Μονής Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου.
Επιβεβαιώθηκε το βάσιμο των καταγγελιών του δημότη Πάτμου Νικόλαου Μελιανού ως προς το μη σύννομο της καταβολής: α) στεγαστικού επιδόματος σε εν ενεργεία υπαλλήλους και συνταξιούχους του Δήμου, β) οικονομικών ενισχύσεων στην Ιερά Μονή Πάτμου Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου (εξωταμιακή διαχείριση), γ) οικονομικών ενισχύσεων απόρων δημοτών και δ) ως προς την, καθ� υπέρβαση των διατάξεων του ΔΚΚ, επιχορήγηση αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων.
Αποτέλεσμα των μη σύννομων πράξεων των αιρετών οργάνων του Δήμου είναι να προκληθεί οικονομική ζημία του Δήμου την ευθύνη της οποίας ενέχουν τα εκάστοτε αιρετά μέλη του Δήμου και για την οποία, εν τέλει, θα αποφανθεί, για τους λόγους που αναλύονται στα σχετικά Κεφάλαια της προκείμενης έκθεσης, η Ελεγκτική Επιτροπή κατά το άρθρο 141 του ν. 3463/2006.
Προς τούτο η παρούσα έκθεση θα πρέπει να κοινοποιηθεί στο Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με συνημμένα τα έγγραφα που απέστειλαν οι δημοτικοί σύμβουλοι της κρίσιμης χρονικής περιόδου αναφορικά με την αιτιολογία των σχετικών πράξεων.
Επίσης, επιβεβαιώθηκε η καταγγελία περί της μη σύννομης λειτουργίας από το Δήμο ραδιοφωνικού σταθμού και της καταβολής σε τρεις δημότες, οι οποίο προσέφεραν υπηρεσίες κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του, με τη μέθοδο της εξωταμιακής διαχείρισης (μέσω επιχορήγησης της Ιεράς Μονής Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου με την αιτιολογία �καταβολή δαπανών για ανάγκες του Δήμου�) και ως εκ τούτου παράτυπη και αντικανονική, καθόσον από το ισχύον λογιστικό των Δήμων και Κοινοτήτων προβλέπεται νόμιμος τρόπος πληρωμής κάθε δαπάνης.
πηγή δημοκρατική