28 Νοεμβρίου 2008

Από τη Λέσβο στη Βόρεια Ελλάδα μέσω Τουρκίας


«Πάω συχνά στην Καβάλα, για να δω την κόρη μου που σπουδάζει στα ΤΕΙ, μέσω Τουρκίας. Παίρνω το καραβάκι και από τη Μυτιλήνη βρίσκομαι στο Αϊβαλί και από εκεί με το αυτοκίνητό μου περνάω τα σύνορα και φτάνω στον προορισμό μου μέσα σε 8 ώρες. Αν χρησιμοποιούσα το σαπιοκάραβο της γραμμής, θα έφτανα στη Βόρεια Ελλάδα σε διπλάσιο χρόνο και θα πλήρωνα περισσότερα».Η Μαρία Πρωτοψάλτη είναι μια από τους εκατοντάδες επιβάτες που αναγκάζονται να ταξιδέψουν από τη Λέσβο προς τη Θράκη και τη Μακεδονία χρησιμοποιώντας το έδαφος της γειτονικής χώρας.Οι λόγοι είναι η ελλιπής και προβληματική ακτοπλοϊκή σύνδεση, αλλά και το κέρδος σε χρόνο και σε χρήμα που προσφέρει η εναλλακτική λύση της Τουρκίας.«Αίτημα όλων των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου είναι η τακτική επικοινωνία με τη Βόρεια Ελλάδα. Ομως επικρατεί ένα αλαλούμ. Η γραμμή θεωρείται άγονη, δεν υπάρχουν προσφορές και ενδιαφέρον από τις ναυτιλιακές εταιρίες με αποτέλεσμα να έχουμε ένα δρομολόγιο προς τη Θεσσαλονίκη και δύο προς την Καβάλα κάθε εβδομάδα, με πλοία που δεν πληρούν τις σύγχρονες προδιαγραφές. Εκτός από τη μη εξυπηρέτηση των επιβατών, υπάρχει και πρόβλημα με τη διακίνηση αγαθών. Η αγορά της Μακεδονίας για εμάς είναι πολύ σημαντική για την προώθηση του λαδιού», επισημαίνει στον ΕΤ ο δήμαρχος Μυτιλήνης, κ. Νάσος Γιακαλής.Ο ίδιος προσθέτει: «Δεν πρέπει να μας προξενεί εντύπωση που όλο και περισσότεροι κάτοικοι και επισκέπτες του νησιού προτιμούν να πηγαίνουν στη Βόρεια Ελλάδα μέσω Τουρκίας, καθώς έχουν την επιλογή να πάνε και να γυρίσουν όποτε το θέλουν και όχι να περιμένουν το πλοίο, αν και όταν έρθει».Οπως λένε παράγοντες της Λέσβου, «τα πλοία που εξυπηρετούν για τη Βόρεια Ελλάδα είναι απαρχαιωμένα, συχνά δεν μπορούν να δέσουν λόγω θαλασσοταραχής, ενώ υπάρχουν διαστήματα που δεν εκτελούν καν τα καθορισμένα δρομολόγια, αφού οι ιδιοκτήτες τους ισχυρίζονται ότι έχουν υποστεί βλάβες και επισκευάζονται».Μάλιστα, κάνουν την κριτική τους για τη συγχώνευση του υπουργείου Αιγαίου με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και τη μετονομασία του σε υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. «Υποτίθεται ότι η συγχώνευση αυτή έγινε και για τη βελτίωση των ακτοπλοϊκών γραμμών στο Αιγαίο, αλλά όλα έμειναν στα λόγια. Τίποτα δεν διορθώθηκε. Εχουν εντάξει το δρομολόγιο στις άγονες γραμμές, όπου έχει ξεσπάσει πόλεμος μεταξύ εφοπλιστών για το ποιος θα πάρει τις επιδοτήσεις από το κράτος, χρησιμοποιώντας παλιά πλοία, που δεν θα χρησιμοποιούσαν ποτέ για τα δρομολόγια του Πειραιά».Σήμερα τα τρία δρομολόγια εκτελεί η εταιρία ΣΑΟΣ, του κ. Φώτη Μανούση, ενώ οι φορείς της Λέσβου υποστηρίζουν ότι είναι επιτακτική η ανάγκη αντικατάστασης των συγκεκριμένων πλοίων (ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ, ΣΑΟΣ-1 και ΣΑΟΣ-2), προκειμένου να γίνει ελκυστική στο κοινό η μεταφορά των κατοίκων του Βορειοανατολικού Αιγαίου προς τη Βόρεια Ελλάδα και να αυξηθεί ο αριθμός των επιβατών.Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Πάνος Καμμένος, με δήλωσή του στον ΕΤ τόνισε ότι «τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ανοίξει ο διαγωνισμός που έχουμε κάνει για τη συγκεκριμένη γραμμή και τα δρομολόγια προς Βόρεια Ελλάδα θα γίνουν πέντε. Δύο για Θεσσαλονίκη, ένα για Αλεξανδρούπολη και ένα για Καβάλα». Ο κ. Καμμένος πρόσθεσε ότι δεν μπορεί να απαγορεύσει σε όποιον επιθυμεί να ταξιδέψει στη Βόρεια Ελλάδα μέσω Τουρκίας, «καθώς αυτό έγκειται στη συνείδηση του καθενός».Ο Τούρκος καπετάνιος δρομολογεί και λεωφορείαΟ 54χρονος Φατίχ Ζαλέ είναι ο Τούρκος καπετάνιος που έχει αναλάβει το δρομολόγιο Μυτιλήνη - Αϊβαλί, από το 1982. Κάθε εβδομάδα διακινεί περί τους 700 επιβάτες. Από αυτούς πολλοί είναι εκείνοι που δεν γυρίζουν πίσω στο νησί την ίδια μέρα. Κατευθύνονται προς Αλεξανδρούπολη και Θεσσαλονίκη με τα αυτοκίνητά τους, αφού περάσουν τους ελέγχους στις δυο χώρες, με την επίδειξη της αστυνομικής τους ταυτότητας. Ο κ. Ζαλέ διακρίνεται για το επιχειρηματικό του δαιμόνιο. Μόλις αντιλήφθηκε ότι η γραμμή Μυτιλήνη - Αϊβαλί εξυπηρετεί τους ταξιδιώτες προς τη Βόρεια Ελλάδα, σκέφτηκε να δρομολογήσει πούλμαν που θα παραλαμβάνει τους Ελληνες επιβάτες και θα τους οδηγεί στον Εβρο. «Είναι ένα σχέδιο, που βρίσκεται στα σκαριά. Κάνουμε αιτήσεις για έγκρισή του από το τουρκικό αρμόδιο υπουργείο και αν όλα πάνε καλά, θα ξεκινήσουμε αρχές καλοκαιριού», εξηγεί ο ίδιος στον ΕΤ. Μάλιστα υπόσχεται ότι το κόστος του εισιτηρίου δεν θα είναι μεγαλύτερο από εκείνο που καταβάλλει ο επιβάτης του ελληνικού πλοίου για κατάστρωμα, τη στιγμή που η διαδρομή θα είναι ακριβώς η μισή σε σχέση με το καράβι. «Προτεραιότητά μου είναι να εξυπηρετώ τους Ελληνες επιβάτες. Αλλωστε τη μία ημέρα μένω στο Αϊβαλί και την άλλη στη Μυτιλήνη. Στην ουσία είμαι 50% Τούρκος και 50% Ελληνας», λέει γελώντας ο κ. Ζαλέ.