8 Οκτωβρίου 2008

ομιλια του Υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης



στο 7ο Συνέδριο του ΣΕΤΕ

Κυρίες και κύριοι,

Πριν από έναν χρόνο, αναλάβαμε να φέρουμε εις πέρας έναν νέο τρόπο αντίληψης της Τουριστικής Ανάπτυξης. Τοποθετήσαμε τον πήχη ψηλά. Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, επιλέξαμε την στροφή στην Ποιότητα, αποσκοπώντας όχι σε εφήμερες επιτυχίες, αλλά σε μακροπρόθεσμα ουσιαστικά κέρδη. Σήμερα πλέον, μπορώ να πω ότι βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο. Σε αυτόν τον έναν χρόνο της πολύτιμης συνεργασίας μας, βάλαμε κάποια πολύ γερά θεμέλια:

· έχουμε εργαστεί σκληρά για να επιλύσουμε χρόνια προβλήματα,

· έχουμε θέσει στρατηγικούς στόχους,

· έχουμε υιοθετήσει μια πολιτική που στοχεύει στην επανατοποθέτηση της εικόνας της Ελλάδας.

Και το επαναλαμβάνω: ΠΑΝΤΑ ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ. Διότι όλες μας οι κινήσεις, όλη μας η φιλοσοφία, όλα μας τα απώτερα σχέδια συγκλίνουν σε ένα μονάχα είδος Ανάπτυξης: στις δομικές εκείνες αλλαγές μέσα από τις οποίες θα διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του ελληνικού προϊόντος, ακόμη και σε δύσκολες συγκυρίες. Χρησιμοποίησα τον όρο «δύσκολες συγκυρίες» και δεν μπορώ, φυσικά, να αρνηθώ, ή να παραβλέψω, το γεγονός ότι το ξεκίνημα αυτής της προσπάθειας μάς έφερε αντιμέτωπους με διάφορους αστάθμητους παράγοντες, καθώς έτυχε να συμπέσει με μια πρωτόγνωρη παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση. Μια κρίση η οποία έφερε στο προσκήνιο μια καινούργια τάση. Την τάση να μένουν οι ευρωπαίοι στον τόπο τους για τις διακοπές. Αυτή η νέα τάση κωδικοποιείται με τον νέο όρο domestication (domestic + vacations). Μια τάση, μάλιστα, που στην πρόσφατη σύνοδο της Γαλλικής Προεδρίας στο Bordeaux επιβεβαιώθηκε. Παράλληλα, όμως, επιβεβαιώθηκε ακόμα μια πραγματικότητα. Η πραγματικότητα που θέλει οι επισκέπτες αν και με λιγότερα χρήματα, να γίνονται ολοένα και πιο απαιτητικοί, ως προς την ποιότητα των υπηρεσιών που αναζητούν. Εμφανίζονται έτοιμοι να διαπραγματευτούν άμεσα οι ίδιοι τις τιμές τους με τους τουριστικούς πράκτορες. Είναι έτοιμοι να θυσιάσουν τα περιττά, όχι όμως την ποιότητα αυτού που αγοράζουν. Η στροφή στην ποιότητα, την οποία από την πρώτη στιγμή κάναμε στο Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, μας δικαίωσε φέτος, όπου η τουριστική χρονιά μετά από 4 συνεχή χρόνια ανόδου, σημείωσε μια μικρή, σχετική, αύξηση στις αφίξεις, αλλά σημαντικότατη, γιατί σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, είχαμε συνολική αύξηση του τουριστικού εισοδήματος κατά 8,5%. Και αυτό λέει πολλά. Δείχνει τη δυναμική που διαθέτει το τουριστικό μοντέλο που υιοθετήσαμε, δείχνει την δυναμική κάθε γόνιμης συνεργασίας, εντέλει δείχνει την δυναμική της ίδιας της Ελλάδας. Η παραγωγή περισσότερου εισοδήματος για τους περισσότερους και μάλιστα η διανομή του κατά κύριο λόγο στην ελληνική περιφέρεια, αποδεικνύει την σημαντικότητα του ελληνικού τουρισμού στην δύσκολη ελληνική πραγματικότητα. Τόσο ως προς την παραγωγή εισοδήματος, όσο και ως προς τις θέσεις εργασίας που δημιουργεί, αλλά και την περιφερειακή ανάπτυξη που επιφέρει σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Και στο σημείο αυτό να σας δώσω και μια σειρά άλλων στοιχείων. Στοιχείων της 1ης Οκτωβρίου από το εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων της Alpha Bank.

Συγκεκριμένα:

· Σημειώνεται αύξηση των εισπράξεων από τον εξωτερικό τουρισμό κατά 6% για το 7μηνο Ιανουάριος – Ιούλιος 2008.

· Επίσης, αύξηση του κύκλου εργασιών στον τομέα των υπηρεσιών το δεύτερο τρίμηνο του 2008 σημειώθηκε στα ξενοδοχεία, στα εστιατόρια και στα τουριστικά γραφεία:

Ο κύκλος εργασιών στα ξενοδοχεία και στα εστιατόρια αυξήθηκε κατά 2,7%. Ενώ για τα ταξιδιωτικά γραφεία σημειώνεται σημαντική άνοδος του κύκλου εργασιών κατά 14,1%.

Κυρίες και κύριοι,

Ασφαλώς δεν εφησυχάζουμε. Το 2009 θα είναι μια δύσκολη χρονιά για τον τουρισμό παγκοσμίως, άρα και για τον ελληνικό. Η διεθνής οικονομική κρίση επηρεάζει την πραγματική οικονομία και πλήττει τα νοικοκυριά σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Στο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, όπως γνωρίζετε εσείς καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον, υπάρχει οικονομική αλληλεπίδραση. Ο τουρισμός είναι ένας ευαίσθητος τομέας που επηρεάζεται πάντα από τις παγκόσμιες εξελίξεις. Συνεπώς, οφείλουμε να είμαστε ρεαλιστικά αισιόδοξοι, ακολουθώντας την δική μας πορεία, που δεν είναι άλλη από εκείνην που συνιστούν τα μέτρα θωράκισης του ελληνικού τουρισμού.

Κυρίες και κύριοι,

Προκειμένου να αναβαθμίσουμε ποιοτικά την τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας, δώσαμε από την πρώτη στιγμή έμφαση σε τομείς οι οποίοι δεν είχαν ποτέ καλλιεργηθεί τόσο συστηματικά. Εφαρμόζουμε εξωστρεφή πολιτική όσον αφορά στην προβολή, στις επαφές και στο δίκτυο επικοινωνίας. Η άμεση και έμμεση διαφήμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος είναι στοχευμένη όχι μόνο ανάλογα με τις αγορές, αλλά τις πληθυσμιακές ομάδες, τις ηλικίες, τα μέσα. Ανοίγουμε την επικοινωνία μας στο Διαδίκτυο, ακόμη περισσότερο, αναγνωρίζοντας τις ανάγκες της νέας εποχής. Επιχειρήσαμε, με πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα, άνοιγμα σε νέες αγορές, όπως η Ρωσία, η Ουκρανία, η Ρουμανία, τα Βαλκάνια και η Κίνα. Φέτος, θα δώσουμε ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στις λεγόμενες αναδυόμενες αγορές για να κερδίσουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο, το οποίο είναι πολύτιμο στη συγκεκριμένη οικονομική συγκυρία. Ταυτόχρονα, στηρίζουμε τις παραδοσιακές αγορές, όπως η Βρετανία, οι ΗΠΑ και η Γερμανία, οι οποίες πλήττονται περισσότερο από την παγκόσμια οικονομική κρίση, γι’ αυτό και προχωρούμε με ξεχωριστά marketing plans, ειδικά γι’ αυτές τις αγορές. Στόχος μας είναι να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος. Στόχος μας είναι όλοι μας να μετατρέψουμε τον εαυτό μας σε πλασιέ της Ελλάδος.

Καλλιεργούμε συστηματικά τις επαφές μας με τους παράγοντες της αγοράς, κινητοποιούμε τα γραφεία ΕΟΤ του εξωτερικού και ενισχύουμε τις επαφές μας με τους μεγάλους Tour Operators. Μάλιστα σήμερα η TUI, από αυτό εδώ το Συνέδριο, μας ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα θεωρείται πλέον ο «πιο δημοφιλής και ελκυστικός τουριστικός προορισμός του κόσμου». Την ίδια ώρα, στο εσωτερικό του τουριστικού μας μηχανισμού, σπεύδουμε να στηρίξουμε πολλά στη συνεργασία μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Μέσα από την συγκεκριμένη πολιτική, βλέπουμε σήμερα την ΕΤΑ να αφυπνίζεται, να βελτιώνεται και να εκσυγχρονίζεται, προχωρώντας στην αξιοποίηση της δημόσιας τουριστικής περιουσίας. Προχωρούμε με γοργά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση για να ενδυναμώσουμε την τουριστική ανάπτυξη. Δεν έχουμε το περιθώριο να αφήνουμε ανενεργό αυτό το τεράστιο κεφάλαιο του ελληνικού τουρισμού. Τις επόμενες ημέρες, σε εξειδικευμένη Συνέντευξη Τύπου για θέματα της ΕΤΑ, θα ανακοινώσουμε τους νέους στρατηγικούς και επιχειρηματικούς μας στόχους. Επίσης, ενθαρρύναμε από την πρώτη στιγμή και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε τα έργα υποδομής, επενδύοντας στην ποιότητα. Ασφαλώς δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε το σημαντικό ρόλο που ο ιδιωτικός τομέας καλείται να διαδραματίσει σε αυτό το στόχο. Η ποιότητα, αποτελεί σήμερα την αιχμή του δόρατος στον ολοένα αυξανόμενο παγκόσμιο ανταγωνισμό. Είναι μια πραγματικότητα που οφείλουμε να συνυπολογίσουμε, προκειμένου να μπορούμε να στοχεύουμε ψηλά και την επόμενη δεκαπενταετία. Ο ελληνικός τουρισμός πρέπει επιτέλους να κατακτήσει τη δίκαιη σχέση τιμής και αξίας (value for money). Αυτό θα είναι το συγκριτικό μας πλεονέκτημα στον ανταγωνισμό με χώρες που δεν ανήκουν στην ευρωζώνη, όπως για παράδειγμα η Τουρκία, η Αίγυπτος ή οι λεγόμενοι εξωτικοί προορισμοί. Ταυτόχρονα, παίρνουμε πρωτοβουλίες για την επίλυση θεμάτων που άπτονται συναρμοδιοτήτων με άλλα Υπουργεία. Ολοκληρώσαμε τις προδιαγραφές για τα boutique hotels, που αποτελούν μια νέα, σύγχρονη απαίτηση, γεγονός που μάς επιβάλλει να την εντάξουμε στο τουριστικό μας μοντέλο. Είμαστε πλέον έτοιμοι να καταθέσουμε, μετά από πρόσκληση της αρμόδιας Διαχειριστικής Αρχής, τον Οδηγό Εφαρμογής μέσω του οποίου το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης θα προκηρύξει για πρώτη φορά και σε πιλοτική βάση, τη Δράση για τη χρηματοδότηση, από το ΕΠΑΝ ΙΙ, καταλυμάτων προκειμένου αυτά να μετατραπούν σε μικρά, εύχρηστα και απολύτως λειτουργικά ξενοδοχεία, ικανά να ανταποκριθούν στις υψηλές απαιτήσεις των καιρών. Μέσα από όλα αυτά βλέπουμε την ανταγωνιστικότητα να κερδίζει έδαφος και βεβαίως τον πήχη της ποιότητας να ανεβαίνει. Και μέσα από όλα αυτά συνειδητοποιήσαμε και εμείς οι ίδιοι ότι κάτι αλλάζει, ότι κάτι κινείται προς την κατεύθυνση μιας νέας πραγματικότητας για την Ελλάδα.

Κυρίες και κύριοι,

Μέσα από το Σχέδιο Διάταξης για την λειτουργική τακτοποίηση των τουριστικών καταλυμάτων, επιχειρούμε να δώσουμε λύση σε ένα από τα πλέον χρονίζοντα προβλήματα του τουριστικού κλάδου. Υπάρχουν δυσκολίες, το γνωρίζουμε. Ενισχύουμε καθημερινά την προσπάθεια και σίγουρα θα το επιλύσουμε. Εξίσου σοβαρό είναι και το Σχέδιο Διάταξης για την ρύθμιση του καθεστώτος λειτουργίας των κολυμβητικών δεξαμενών, μια πρωτοβουλία η οποία ολοκληρώνεται μέσα στην εβδομάδα. Βάζουμε τέλος στην αναρχία, θεσπίζουμε κανόνες ασφάλειας, θέτουμε προδιαγραφές. Με άλλα λόγια νοικοκυρεύουμε οτιδήποτε σχετίζεται, άμεσα ή έμμεσα, με το τουριστικό μας προϊόν. Για πρώτη φορά στην χώρα μας, προχωράει μια ολοκληρωμένη και συνολική αποτύπωση της τουριστικής ανάπτυξης μέσω της καταγραφής σε όλη την επικράτεια κάθε είδους τουριστικού καταλύματος, για την κατάταξή τους σε αστέρια και κλειδιά. Ολοκληρώνουμε το πολυνομοσχέδιο με τίτλο «Ποιοτική Αναβάθμιση και Διεύρυνση του Τουριστικού Προϊόντος» το οποίο θεωρώ ότι χτίζει τις βάσεις για την μεγάλη τουριστική μεταρρύθμιση του τόπου μας. Με το νομοσχέδιο αυτό ρυθμίζουμε πληθώρα θεμάτων που αφορούν στην επάρκεια των δημοσίων φορέων που έχουν αρμοδιότητα για τον τουρισμό, ενώ την ίδια ώρα τακτοποιούμε σοβαρές, σωρευμένες και χρονίζουσες εκκρεμότητες, που επηρέαζαν και συχνά καταδίκαζαν κάθε απόπειρα εξυγίανσης στην τουριστική λειτουργία της χώρας. Επίσης, βρίσκομαι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω ότι ολοκληρώσαμε την προσπάθεια που ξεκίνησε από το 2003 για τη δημιουργία Δορυφόρων Λογαριασμών Τουρισμού. Υπογράφηκε, την προηγούμενη εβδομάδα, μεταξύ της αναδόχου κοινοπραξίας και της εταιρίας που διαθέτει τα στοιχεία των ερευνών η σύμβαση, προκειμένου να αρχίσει η ροή στοιχείων και η επεξεργασία τους. Με άλλα λόγια, έφθασε η στιγμή που θα έχουμε σαφή εικόνα της συμβολής του Τουρισμού σε όλους τους κλάδους της Εθνικής Οικονομίας, γεγονός το οποίο θα μάς βοηθήσει να αποτιμούμε με τον καλύτερο τρόπο όλα τα ποιοτικά στοιχεία που σχετίζονται με το τουριστικό μας προϊόν. Η συνεπακόλουθη λειτουργία του Παρατηρητηρίου Τουρισμού θα παρέχει λεπτομερή και αναλυτική πληροφόρηση σε όλους τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό φορείς. Θα είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την λήψη ορθών αποφάσεων στρατηγικού χαρακτήρα σε θέματα τουρισμού και θα χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση». Επίσης, ολοκληρώνουμε τη δημιουργία της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης, εκείνου του τμήματος του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα που αφορά στον Τουρισμό. Τελειώσαμε την εξειδίκευση των έργων υποδομής και αναμένουμε, μέχρι το τέλος του μήνα, την αναγνώριση της διαχειριστικής επάρκειας και την εκχώρηση δράσεων από το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών.

Κυρίες και κύριοι,

Το ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό, βρίσκεται στην φάση της διαβούλευσης στο Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας. Εκεί εκπροσωπούνται όλοι οι φορείς. Μετά το πέρας των συζητήσεων, στόχος όλων μας είναι να γίνει η απαιτούμενη σύνθεση των απόψεων ώστε να προχωρήσουμε απρόσκοπτα στην τελική φάση. Μια φάση, η οποία θα πρέπει να εξασφαλίζει την αναπτυξιακή πορεία στον τουρισμό με όρους αειφορίας, ποιότητας και σεβασμού στο περιβάλλον.

Κυρίες και κύριοι,

Μέσα από όλο αυτόν τον πυρετό των δράσεων που μας οδηγούν στη νέα εποχή, το μήνυμα που θέλω να σας στείλω σήμερα από τούτο εδώ το βήμα, είναι ότι η Τουριστική Ανάπτυξη του τόπου αποτελεί ευθύνη όλων μας και εξαρτάται από τον τρόπο μέσα από τον οποίο η αδιαπραγμάτευτη πολιτική βούληση της κυβέρνησης για έναν καλύτερο και πιο ποιοτικό τουρισμό θα φιλτραριστεί στη συνείδηση μιας συλλογικής προσπάθειας. Διότι, το έχω ξαναπεί και θα το επαναλάβω: δεν αρκούν οι προσπάθειες της Πολιτείας από μόνες τους. Όπως δεν αρκούν και οι πρωτοβουλίες του Ιδιωτικού Τομέα από μόνες τους. Χρειάζεται ολοένα αρτιότερη σύμπραξη. Χρειάζονται ολοένα πιο λειτουργικές κοινές πορείες πλεύσης, ούτως ώστε η συνεργασία της Πολιτείας και του Ιδιωτικού Τομέα να αποτελέσει τον ουσιαστικό πυλώνα της Τουριστικής Ανάπτυξης. Μέσα στον χρόνο που πέρασε, συνεργαστήκαμε καλά και πετύχαμε πολλά. Και το κυριότερο είναι ότι δείξαμε σε όλους τους Έλληνες πως υπάρχει προοπτική. Πως όπου υπάρχει θέληση, υπάρχει και τρόπος. Θα τολμούσα, μάλιστα, να πω ότι για πρώτη φορά σε τόσο μεγάλο βαθμό υπάρχει δίαυλος επικοινωνίας και κοινής αντιμετώπισης των προβλημάτων. Έχει διαμορφωθεί μια σχέση εμπιστοσύνης που σημαίνει πολλά. Σημαίνει κυρίως ότι το όραμα είναι κοινό. Ότι το ζητούμενο της Ποιότητας είναι κάτι που μας απασχολεί όλους με την ίδια δυναμική. Ο Τουρισμός, ως κυρίαρχος, μεταρρυθμιστικός στόχος της Κυβέρνησης, αποτελεί μια προτεραιότητα εθνικής σημασίας. Με αυτό ως γνώμονα θα πορευτούμε μαζί σε αυτή την προσπάθεια.

Σας ευχαριστώ.