Η «Ελληνική Άμυνα & Ασφάλεια» παρουσιάζει λεπτομέρειες του προγράμματος μελλοντικών φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό, περιλαμβανόμενων των επιχειρησιακών απαιτήσεων και προδιαγραφών επιδόσεων. Η σχετική Μελέτη ΕΑ & ΠΕ (ΜΕΑ-ΠΕ) και η Γενική Προδιαγραφή Πλοίου και συστημάτων (Ship Outline Specification) εγκρίθηκαν με την απόφαση 46/08 του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου στις 26 Αυγούστου 2008, σε συνδυασμό με ορισμένους κρίσιμους ειδικούς όρους.
Από αυτούς διαφαίνεται πως η σύμβαση πιθανότατα θα περιλαμβάνει 4 πλοία και δικαίωμα προαίρεσης για τα υπόλοιπα δύο, με έναρξη παραδόσεων 48 μήνες από την ενεργοποίηση και παράδοση των υπόλοιπων ανά 8 μήνες.
Οι διαδικασίες σε επίπεδο ΠΝ είναι προσανατολισμένες στην κατεύθυνση της διεξαγωγής διαγωνισμού, κατά τις προβλέψεις του νόμου 3433/2006 όπως τροποποιήθηκε στις 5 Φεβρουαρίου 2008 (ΦΕΚ 482/18.03.2008). Συνεπώς, επιπλέον της τεχνικο-επιχειρησιακής αξιολόγησης η ανάδειξη της συμφερότερης προσφοράς θα κριθεί από την τιμή, την Εγχώρια Βιομηχανική Συμμετοχή, την Ελληνική Προστιθέμενη Αξία, τα Αντισταθμιστικά Ωφελήματα, το κόστος προμήθειας και το κόστος κύκλου ζωής. Δεν είναι όμως σαφές εάν οι συγκρινόμενες τιμές θα περιλαμβάνουν το κόστος του πλήρους φόρτου βλημάτων κάθε πλοίου. Ενδεχόμενη αγνόηση των σχετικών δεδομένων θα διαστρεβλώσει το αποτέλεσμα, επειδή παρουσιάζονται σοβαρές διαφορές μεταξύ των υποψηφιοτήτων. Σε κάθε περίπτωση, ο φάκελος του προγράμματος πέρασε από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού στην αρμοδιότητα της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ).
Το εκτόπισμα για την κάλυψη των όρων της ΜΕΑ-ΠΕ αναμένεται να υπερβεί τους 6.000t, ενώ θεωρείται επαρκής η μέγιστη συνεχής ταχύτητα των 27 κόμβων. Οι απαιτήσεις και προδιαγραφές των συστημάτων μάχης επιτρέπουν την υποβολή υποψηφιότητας ακόμη και σε πλοία με Ραντάρ Πολλαπλής Λειτουργίας (MFR) περιστρεφόμενης κεραίας μονής φασικής διάταξης, χωρίς Ραντάρ Έρευνας Όγκου (VSR) και ακυρώνοντας έτσι τις φιλοδοξίες Αντι-Αεροπορικού Πολέμου (AAW) Περιοχής. Ανάλογα υποβαθμισμένη είναι η ελάχιστη απαίτηση θέσεων Συστήματος Κατακόρυφης Εκτόξευσης (VLS) καθώς αρκούν 32, για 16 βλήματα AAW Περιοχής και 16 AAW Τοπικής Περιοχής, από τα οποία μάλιστα 8 θα μπορούν να αντικατασταθούν από βλήματα αεροδυναμικής πτήσης (cruise) για την προσβολή χερσαίων στόχων σε βάθος τουλάχιστον 400km από τις εχθρικές ακτές. Δεν είναι σαφές εάν η υπέρβαση του προαναφερόμενου φόρτου βλημάτων από ορισμένες υποψήφιες φρεγάτες θα επιβραβεύεται στο υπόδειγμα αξιολόγησης, όπως θα ήταν φυσιολογικό. Σε σχετικά χαμηλά επίπεδα ορίζονται τέλος οι ελάχιστες επιδόσεις ακτίνας αναχαίτισης των βλημάτων AAW, χωρίς να είναι σαφές εάν θα επιβραβεύεται η υπέρβαση των ορίων αυτών.
Οι διαδικασίες σε επίπεδο ΠΝ είναι προσανατολισμένες στην κατεύθυνση της διεξαγωγής διαγωνισμού, κατά τις προβλέψεις του νόμου 3433/2006 όπως τροποποιήθηκε στις 5 Φεβρουαρίου 2008 (ΦΕΚ 482/18.03.2008). Συνεπώς, επιπλέον της τεχνικο-επιχειρησιακής αξιολόγησης η ανάδειξη της συμφερότερης προσφοράς θα κριθεί από την τιμή, την Εγχώρια Βιομηχανική Συμμετοχή, την Ελληνική Προστιθέμενη Αξία, τα Αντισταθμιστικά Ωφελήματα, το κόστος προμήθειας και το κόστος κύκλου ζωής. Δεν είναι όμως σαφές εάν οι συγκρινόμενες τιμές θα περιλαμβάνουν το κόστος του πλήρους φόρτου βλημάτων κάθε πλοίου. Ενδεχόμενη αγνόηση των σχετικών δεδομένων θα διαστρεβλώσει το αποτέλεσμα, επειδή παρουσιάζονται σοβαρές διαφορές μεταξύ των υποψηφιοτήτων. Σε κάθε περίπτωση, ο φάκελος του προγράμματος πέρασε από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού στην αρμοδιότητα της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ).
Το εκτόπισμα για την κάλυψη των όρων της ΜΕΑ-ΠΕ αναμένεται να υπερβεί τους 6.000t, ενώ θεωρείται επαρκής η μέγιστη συνεχής ταχύτητα των 27 κόμβων. Οι απαιτήσεις και προδιαγραφές των συστημάτων μάχης επιτρέπουν την υποβολή υποψηφιότητας ακόμη και σε πλοία με Ραντάρ Πολλαπλής Λειτουργίας (MFR) περιστρεφόμενης κεραίας μονής φασικής διάταξης, χωρίς Ραντάρ Έρευνας Όγκου (VSR) και ακυρώνοντας έτσι τις φιλοδοξίες Αντι-Αεροπορικού Πολέμου (AAW) Περιοχής. Ανάλογα υποβαθμισμένη είναι η ελάχιστη απαίτηση θέσεων Συστήματος Κατακόρυφης Εκτόξευσης (VLS) καθώς αρκούν 32, για 16 βλήματα AAW Περιοχής και 16 AAW Τοπικής Περιοχής, από τα οποία μάλιστα 8 θα μπορούν να αντικατασταθούν από βλήματα αεροδυναμικής πτήσης (cruise) για την προσβολή χερσαίων στόχων σε βάθος τουλάχιστον 400km από τις εχθρικές ακτές. Δεν είναι σαφές εάν η υπέρβαση του προαναφερόμενου φόρτου βλημάτων από ορισμένες υποψήφιες φρεγάτες θα επιβραβεύεται στο υπόδειγμα αξιολόγησης, όπως θα ήταν φυσιολογικό. Σε σχετικά χαμηλά επίπεδα ορίζονται τέλος οι ελάχιστες επιδόσεις ακτίνας αναχαίτισης των βλημάτων AAW, χωρίς να είναι σαφές εάν θα επιβραβεύεται η υπέρβαση των ορίων αυτών.
Παράλληλα, πρόταση για σχεδιασμό μιας «ελληνικής» φρεγάτας με βάση τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, έκαναν οι Γερμανοί των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά σε 28 ελληνικές εταιρείες, σε συνάντηση που έγινε πριν από λίγες ημέρες. Η πρόταση προβλέπει και την ίδρυση ενός «Τεχνικού Γραφείου», στα ναυπηγεία, που θα ασχολείται αποκλειστικά με την προετοιμασία της σχεδίασης του νέου προγράμματος φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού. Υποψήφιες θεωρούνται οι γερμανικές MEKO D και Τύπου F-124 κλάσης Sachsen, η ολλανδική Φρεγάτα Αεράμυνας και Διοίκησης (LCF) κλάσης De Zeven Provincien, η γαλλοϊταλική Ευρωπαική Φρεγάτα Πολλαπλών Αποστολών (FREMM) και η ισπανική F-100 κλάσης Alvaro de Bazan.
Σχετικά δημοσιεύματα: