1 Οκτωβρίου 2008

Βεντούρης:«Τα υπόλοιπα 140 εκατ. ευρώ που πήγαν;».

Μόλις το 20% των χρημάτων που εισπράττει το κράτος από τους επιβάτες της ακτοπλοΐας με τη μορφή κάθε είδους φόρων επιστρέφει στο ακτοπλοϊκό δίκτυο. Αυτό επεσήμανε ο πρόεδρος της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας Απόστολος Βεντούρης, μιλώντας στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μικρών Νησιών που πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο στην Ιθάκη.

Το κράτος εισέπραξε από την ακτοπλοΐα δηλαδή από τους επιβάτες περί τα 175 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο χρόνο και «επέστρεψε» ως μισθώματα στις άγονες γραμμές περί τα 35 εκατ. ευρώ, σημείωσε ο κ. Βεντούρης και πρόσθεσε: «Τα υπόλοιπα 140 εκατ. ευρώ που πήγαν;».

Κατά τον ομιλητή, ούτε λιμάνια έγιναν ούτε ως αυξημένες συντάξεις στους ναυτικούς δόθηκαν. Οπως υποστήριξε ο πρόεδρος της ΕΕΑ ακόμη και εάν ένα μέρος αυτών των επιπλέον χρημάτων δοθεί στην ακτοπλοΐα «πάλι μπορεί, αν πραγματικά διανεμηθεί με βάση συγκεκριμένα κριτήρια και προϋποθέσεις, με διαφάνεια, να έχει καλύτερο αποτέλεσμα για τις επιχειρήσεις και τους επιβάτες των μικρών νησιών. Μικρότερο κόστος εισιτηρίου και μεταφοράς, καλύτερες υπηρεσίες από έναν καλύτερο στόλο».

«Εμείς θα δεχόμασταν να επιδοτείται η ακτοπλοΐα με μέρος του ποσού που εισπράττει το κράτος, μόνο όμως υπό την προϋπόθεση ότι το υπόλοιπο ποσό θα επιστραφεί στους επιβάτες μας που το πλήρωσαν. Διαφορετικά το ποσό πρέπει οπωσδήποτε να δαπανηθεί για το σκοπό για τον οποίο έχει εισπραχθεί» τόνισε ο κ. Βεντούρης.

Ο πρόεδρος της ΕΕΑ δεν παρέλειψε να αναφερθεί εκ νέου εμμέσως στις εταιρείες «Saos» και «GA Ferries» μιλώντας για πλοία τύπου «Σάος» και «Δημητρούλα» όπως και στους γενικούς γραμματείς και τους αρμόδιους παράγοντες του υπουργείου Εμπορικής ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής σε σχέση με τους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές.

«Οι προδιαγραφές των πλοίων που συμμετέχουν είναι σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες» είπε ο κ. Βεντούρης και πρόσθεσε «θα είχε ίσως ενδιαφέρον να αποστείλουμε εξώδικη πρόσκληση προς τις υπηρεσίες του υπουργείου και να ζητήσουμε από αυτούς που συντάσσουν την προκήρυξη και θέτουν τις προδιαγραφές να μας πουν με ποια κριτήρια αποφάσισαν αυτό τον λαβύρινθο προδιαγραφών και κυρίως ποια και πόσα από τα διαθέσιμα πλοία της ακτοπλοΐας έχουν τις προδιαγραφές αυτές. Εχουμε την υποψία ότι θα αποφύγουν να απαντήσουν».

Η εκπόνηση συγκεκριμένων μελετών βιωσιμότητας και ανάπτυξης και ο διάλογος για την επιλογή ενός συστήματος χρηματοδότησης που θα εξασφαλίζει την επιβίωση των εμπλεκόμενων ακτοπλοϊκών εταιρειών αλλά κυρίως θα δίνει τη δυνατότητα ανανέωσης του στόλου, είναι αναγκαία μέτρα είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Βεντούρης.

Επίσης εξέφρασε τη συμφωνία του στην πρόταση που τέθηκε στο συνέδριο για να ισχύει και στη χώρα μας το καθεστώς του μεταφορικού ισοδυνάμου, ενώ ζήτησε να υπάρχει πλήρης διαφάνεια σε όλα τα σχετικά κονδύλια και σε όλα τα ποσά που δίνονται άμεσα ή έμμεσα για την ακτοπλοΐα για να φανεί τελικά ποιος παίρνει τι, ποιος είναι (αν είναι) ευνοημένος και ποιος είναι (αν είναι) αδικημένος.

Σε ό,τι αφορά τη ναυπήγηση πλοίων για την κάλυψη των αναγκών αυτών εμείς θα συμφωνήσουμε, είπε ο κ. Βεντούρης, αρκεί να την αναλάβουν αυτοί που πρέπει. Μέχρι σήμερα, οι πλοιοκτήτες κάνουν τη δουλειά και οι νησιώτες απολαμβάνουν τις υπηρεσίες ή ταλαιπωρούνται από αυτές.

Κλείνοντας, ο πρόεδρος της ΕΕΑ τόνισε ότι είναι «πραγματικά προσβλητικό αλλά και εξοργιστικό ταυτόχρονα, τη στιγμή που σπαταλιούνται εκατοντάδες εκατομμύρια για την Ολυμπιακή, τον ΟΣΕ τα ΚΤΕΛ να θεωρείται ο κλάδος της ακτοπλοΐας προνομιούχος. Και κοντά στους ακτοπλόους να θεωρούνται προνομιούχοι και οι νησιώτες».