23 Σεπτεμβρίου 2008

«Τέτοια πλοία…αχρείαστα να’ ναι!»

Άγονες γραμμές-Υπουργείο Ε.Ν. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής

Με αφορμή δημοσίευμά σας της 15-09-08, σχετικά με τον επαναληπτικό διαγωνισμό για τη μίσθωση άγονων γραμμών-ακτοπλοϊκών και ειδικότερα σχολιάζοντας τη δήλωση του Γεν. Γραμματέα του ΥΕΝ, σύμφωνα με την οποία για το Υπουργείο προτεραιότητα έχουν οι νησιώτες, από τους ακτοπλόους, επιτρέψτε μου να εκφράσω την άποψή μου και να πω ότι ισχύει το αντίθετο.
 Από τη μέχρι σήμερα πολιτική του Υπουργείου και από την πρακτική εμπειρία που έχουν οι νησιώτες από τις υφιστάμενες άγονες γραμμές και τα πλοία που τις εξυπηρετούν, οι νησιώτες βρίσκονται σε δεύτερη μοίρα και οι δηλώσεις του Γεν. Γραμματέα δεν είναι παρά λόγια όμορφα καλοειπωμένα, λόγια για κατανάλωση, όπως λόγια φούμαρα αποδεικνύονται μέρα με τη μέρα οι προεκλογικές υποσχέσεις της Κυβέρνησης.
 Ειδικότερα αναφέρομαι στα δύο πλοία που εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές προς τη Βόρεια Ελλάδα, πλοία για τα οποία έχουν γραφτεί και ειπωθεί αρκετά, πλοία που σε τελική ανάλυση αντί να διευκολύνουν και παρέχουν σωστές υπηρεσίες, τη στιγμή μάλιστα που και επιδοτούνται αλλά και οι επιβάτες  ακριβοπληρώνουν τα ναύλα τους, εν τούτοις ταλαιπωρούν – αγανακτούν αλλά και θίγουν την προσωπικότητα και αξιοπρέπεια του επιβάτη.
 Αλήθεια το ΥΕΝ, πέραν της αξιολόγησης των οικονομικών προσφορών που κατατίθενται στο στάδιο του διαγωνισμού, πέραν των καθιερωμένων ετήσιων ελέγχων που γίνονται (αφού πρώτα λάβει γνώση ο εφοπλιστής για τον έλεγχο αυτό!), έχει ελέγξει στην πράξη εάν τα πλέον των 30 ετών πλοία που εξυπηρετούν σήμερα τις άγονες γραμμές, ταξιδεύουν με την προβλεπόμενη σύνθεση προσωπικού; Μήπως αξιωματικοί και κατώτερο πλήρωμα για να ανταπεξέλθουν στις καθημερινές υποχρεώσεις αναγκάζονται να κάνουν διπλές και τριπλές βάρδιες με όλες εκείνες τις συνέπειες της κούρασης και του άγχους, δεδομένα στα οποία οφείλονται τελευταία ναυτικά ατυχήματα;
 Μήπως το ΥΕΝ κοίταξε και επιθεώρησε τι καμπίνες «διακεκριμένης θέσης» του πλοίου ΝΤΑΛΙΑΝΑ τα τοιχώματα των οποίων θυμίζουν τοίχους γηπέδων- σχολείων και ακατονόμαστων κακόφημων σημείων, γραμμένα με συνθήματα ποδοσφαιρικά, κ.λ.π., γραμμένες ερωτικές εξομολογήσεις και φιλοσοφικά ρητά;
 Μήπως υπάρχει οδηγία του ΥΕΝ έχει ελέγξει τις τουαλέτες  του πλοίου, για να διαπιστώσει τις σπασμένες λεκάνες, τα χαλασμένα σκουριασμένα μπουτόν ύδρευσης-αποχέτευσης; Μήπως η τήρηση των κανόνων Υγιεινής και καθαριότητας  δεν είναι υποχρέωση των ακτοπλόων, ή μήπως κάνουν ειδικές τιμές στους επιβάτες, όπως κάποια κακόφημα ξενοδοχεία των Αθηνών που φιλοξενούν ευκαιριακές συναντήσεις;
 Κατά συνέπεια με αφορμή τη νέα μίσθωση των άγονων γραμμών το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας δεν πρέπει να αρκείται μόνο στη συμφέρουσα οικονομική προσφορά. Αν θέλει να βρίσκεται στο πλευρό των νησιωτών θα πρέπει να αξιολογεί και τα προσφερόμενα πλοία, εάν έχουν στην πράξη και όχι στα λόγια, τις απαιτούμενες προδιαγραφές για γρήγορο και ασφαλή πλου, για παροχή υπηρεσιών και ανθρώπινων συνθηκών διαμονής των επιβατών, χωρίς ταλαιπωρίες, μόνιμες και ανέλεγκτες καθυστερήσεις και ει δυνατόν χωρίς συχνές βλάβες. Είναι χαρακτηριστική η έκφραση επιβάτη που ταξίδεψε από Θεσ/νίκη για Χίο: «Έφυγα ξυρισμένος από την Θεσ/νίκη και έφτασα στη Χίο αξύριστος» ταξίδι 24-25 ωρών….
 Και εδώ αν θέλετε μπαίνει και η διάσταση της τουριστικής ανάπτυξης των νησιών μας, ένα ζητούμενο, που τόσο ο Νομάρχης όσο και οι μαζικοί φορείς του τόπου επισημαίνουν, διεκδικούν, αγωνίζονται και διαμαρτύρονται για τη σύνδεση των νησιών μεταξύ τους και με την Β. Ελλάδα. Με τέτοια όμως πλοία που από παροπλισμένα, μπαίνουν σε άγονες γραμμές, με μειωμένη σύνθεση προσωπικού, με ασυνέπεια στις ώρες άφιξης και απόπλου, απαράδεκτες για την εποχή ταχύτητες, με εξοπλισμούς και υπηρεσίες τριτοκοσμικές, με νοοτροπία ακτοπλόων που όλα γίνονται στο βωμό του κέρδους και με ένα υπουργείο που αρκείται μόνο στην οικονομική προσφορά, χωρίς ελέγχους, σίγουρα δεν προωθείται ο τουρισμός αλλά αντίθετα απωθείται.
 Πάντως εγώ σαν νησιώτης, που κόπτεται για το καλό μου το υπουργείο μας, εύχομαι να μη χρειασθεί να ταξιδέψω ξανά με τέτοια πλοία, ο δε Γενικός Γραμματέας, ας ανατρέξει στο παρελθόν και ας κάνει μια ερώτηση σε κάθε νησιώτη αν ήταν ευχαριστημένος τότε με τη δρομολόγηση του Κεντέρης και των άλλων πλοίων της Ν.Ε.Λ. στη γραμμή της Β.Ελλάδας, ή  σήμερα, με αυτά τα σαπιοκάραβα που κυκλοφορούν…


.πηγή δημοκρατική χίου