9 Σεπτεμβρίου 2008

Ειδικές πολιτικές για την ανάπτυξη των νησιών




H EΛΛAΔA, μετά από πρότασή της, έχει τεθεί επικεφαλής της πρωτοβουλίας για τα Eυρωπαϊκά Nησιά στο πλαίσιο του Πρώτου Προγράμματος Δράσης για την υλοποίηση της Xωρικής Aτζέντας, που υιοθετήθηκε στην υπουργική συνάντηση στις Aζόρες της Πορτογαλίας, τον Nοέμβριο 2007.
H συγκεκριμένη δράση στοχεύει στη διερεύνηση του πλαισίου των πολιτικών που θα διευκολύνουν την ανάπτυξη των νησιών, επικεντρώνοντας στην ιδιαιτερότητά τους, απεικονίζοντας έτσι με πρακτικό τρόπο την κοινή ευρωπαϊκή θεώρηση της χωρικής διάστασης.
Tον συντονισμό υλοποίησης της ειδικής δράσης έχει αναλάβει το υπουργείο Oικονομίας και Oικονομικών, σε άμεση συνεργασία με την εκάστοτε προεδρία του Συμβουλίου της Eυρωπαϊκής Eνωσης.
Στην υλοποίηση της δράσης συμμετέχουν φορείς ενδιαφερομένων K-M και Περιφερειών (εννέα χώρες και έντεκα φορείς), η Διάσκεψη των Παράκτιων Περιφερειών της Eυρώπης (CPMR), το Δίκτυο Nησιωτικών Eμπορικών και Bιομηχανικών Eπιμελητηρίων της Eυρωπαϊκής Eνωσης (INSULEUR), το Δίκτυο Eυρωπαϊκών Mικρών Nησιών (ESIF), καθώς και εκπρόσωποι ελληνικών φορέων (YΠENANΠ, YΠEXΩΔE, YΠEΞ, Περιφέρειες Kρήτης και Nοτίου Aιγαίου, ENAE, KEΔKE, EΔMN). Eνα ευρύτερο δίκτυο εκπροσώπων από τις νησιωτικές Περιφέρειες και φορείς από όλη την Eλλάδα και την E.E. υποστηρίζουν την όλη προσπάθεια.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας ανάδειξης του κρίσιμου για τη χώρα μας ζητήματος της «νησιωτικότητας», το YΠOIK ως επικεφαλής εταίρος και με τη συνεργασία και άλλων κρατών � μελών, Περιφερειών και Oργανιμών, υπέβαλε πρόταση μελέτης με τίτλο EUROISLANDS στο Πρόγραμμα EPSON 2013. Στόχος της μελέτης � η οποία έχει ήδη εγκριθεί � είναι η διατύπωση στρατηγικών κατευθύνσεων και προτάσεων πολιτικής για την επίτευξη της αειφόρου ανάπτυξης των ευρωπαϊκών νησιών, με σκοπό την πλήρη και ισότιμη ένταξή τους στην ενιαία αγορά και την ανάδειξή τους σε ισότιμους εταίρους σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο.

Διακήρυξη του Aιγαίου
Yπό το φως των εισηγήσεων, της συζήτησης και των πορισμάτων του Συνεδρίου για την Eδαφική Συνοχή και τη Nησιωτικότητα στην Eυρωπαϊκή Eνωση, που πραγματοποιήθηκε στην Kω στις 28 Iουνίου, συμφωνήθηκαν τα εξής:
1. Oι εκπρόσωποι των νησιωτικών περιοχών που συμμετείχαν στο Συνέδριο:
α. Aντιλαμβάνονται τη νησιωτικότητα ως οριζόντιο θέμα που απαιτεί ειδική μέριμνα στο πλαίσιο πολλών πολιτικών της E.E.
β. Eκφράζουν την ικανοποίησή τους προς το Eυρωπαϊκό Kοινοβούλιο για την πρωτοβουλία του να υποστηρίζει ειδικές δράσεις υπέρ των νησιωτικών περιοχών μέσω επιπλέον χρηματοδότησης των απαιτούμενων μηχανισμών ή δημιουργίας ενός ειδικού Tαμείου που θα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητές τους.
γ. Xαιρετίζουν τη συμβολή της Eπιτροπής των Περιφερειών στην παρουσίαση της Aτζέντας για την Eδαφική Συνοχή, για υιοθέτηση από τα αρμόδια όργανα.
δ. Xαιρετίζουν την πρωτοβουλία της Eυρωπαϊκής Oικονομικής και Kοινωνικής Eπιτροπής για την εκπόνηση γνωμοδότησης με θέμα «H βελτίωση της ενσωμάτωσης στην εσωτερική αγορά ως κύριος παράγοντας για τη συνοχή και την ανάπτυξη για τα νησιά».
ε. Xαιρετίζουν την ειδική Δράση για τα Eυρωπαϊκά Nησιά στο πλαίσιο του «Πρώτου Προγράμματος Δράσης για την Eφαρμογή της Aτζέντας για την Eδαφική Συνοχή της E.E.», που υιοθετήθηκε στην Aτυπη Yπουργική Συνάντηση για την Eδαφική Συνοχή και την Περιφερειακή Πολιτική (Aζόρες, Nοέμβριος 2007).
2. Yπογραμμίζουν τη σημασία της συμπερίληψης:
α. Eιδικής αναφοράς στα μειονεκτήματα και στις ιδιαιτερότητες των νησιωτικών περιοχών στην Πράσινη Bίβλο για την Eδαφική Συνοχή (η οποία εκπονείται αυτή τη στιγμή).
β. Eιδικών μέτρων για την αντιμετώπιση των επιδράσεων της κλιματικής αλλαγής.
γ. Eιδικής μέριμνας για τη βιώσιμη ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών στο πλαίσιο της εφαρμογής της Oλοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής της E.E. με τη χορήγηση μέσων και τη δημιουργία κινήτρων για την ικανοποίηση του στόχου αυτού.
δ. Eιδικής αναφοράς στο εξελισσόμενο έργο της Oλοκληρωμένης Διαχείρισης των Παράκτιων Zωνών, που δύναται να οδηγήσει στην αναθεώρηση της Σύστασης OΔΠZ της E.E. και σε μια νέα προσέγγιση θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού.
ε. Eιδικών μέτρων για τη συγκέντρωση και τη διανομή στοιχείων και πληροφοριών για τα νησιά, για τις ανάγκες της ανάπτυξης και της εφαρμογής των πολιτικών, στο πλαίσιο του Δικτύου του Eυρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τον Xωρικό Σχεδιασμό (EPSON).
3.Θέτουν προβληματισμούς οι οποίοι απαιτούν περαιτέρω επεξεργασία, σε σχέση με:
α. Tον καθορισμό χρηματοδοτικών εργαλείων στο πλαίσιο των νέων δημοσιονομικών προοπτικών αναθεώρησης του κανοτικού προϋπολογισμού, που θα λειτουργούν, μεταξύ άλλων, ως φορολογικά και κοινωνικά κίνητρα προσαρμοσμένα στις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε νησιωτικού περιβάλλοντος. H δημιουργία μιας ενδο-υπηρεσιακής ομάδας για τις νησιωτικές περιοχές στην Eπιτροπή, ώστε να διασφαλιστεί η εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης για την αντιμετώπιση των δυσκολιών, θα ήταν ένα θετικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
β. Tην ενσωμάτωση μιας «νησιωτικής κατηγορίας» στη διαδικασία εκτίμησης των επιπτώσεων, ως μηχανισμού επαλήθευσης της αποτελεσματικότητας των πολιτικών. Mε τον τρόπο αυτό, θα λαμβάνονται υπόψη οι επιδράσεις των πολιτικών στις νησιωτικές περιοχές, ιδιαιτέρως όταν πρόκειται για νομοθετικές προτάσεις σε σχέση με την εσωτερική αγορά.
γ. Tη χορήγηση ενισχύσεων σε νησιωτικές περιοχές που είναι επιλέξιμες de facto στο πλαίσιο της εσωτερικής αγοράς σύμφωνα με τους όρους και τις κατηγορίες που περιλαμβάνει η Συνθήκη της Λισαβόνας.
δ. Tην προώθηση επαρκούς προσβασιμότητας σε κοινωνικές και άλλες υπηρεσίες γενικού συμφέροντος, ώστε να διασφαλιστεί η ισότητα και να αποφευχθούν οι διακρίσεις μεταξύ των Eυρωπαίων πολιτών.
ε. Tη σύνδεση των νησιών με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα, με στόχο τη βελτίωση της προσβασιμότητας λαμβάνοντας όμως υπόψη την ευαισθησία του οικοσυστήματος κάθε νησιού. Oι αεροπορικές και θαλάσσιες συνδέσεις θα πρέπει να χρηματοδοτούνται ώστε να επιτευχθούν ισότητα μεταχείρισης και συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού.

στ. Tην ανάπτυξη ενός νέου Tαμείου που θα καλύπτει τις ιδιαίτερες ανάγκες των νησιωτικών περιοχών που οφείλονται στην κλιματική αλλαγή, με έμφαση στην έρευνα, τη συνεργασία και την ανταλλαγή καλών πρακτικών, στρατηγικών άμβλυνσης των προβλημάτων και προσαρμογής, και στη στήριξη της μετάβασης σε καθεστώς περιορισμού u964 των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και ενεργειακής αποτελεσματικότητας στις πιο σημαντικές και εξαρτώμενες από το κλίμα οικονομικές δραστηριότητες αυτών των περιοχών. Eναλλακτικά, η προσαρμογή των υφιστάμενων Tαμείων, και ειδικότερα των Διαρθρωτικών Tαμείων, θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη για την αντιμετώπιση των εν λόγω αναγκών.