Έχουμε φθάσει πια στις 19 Σεπτεμβρίου, τα σχολεία λειτουργούν εδώ και μια εβδομάδα αλλά οι βαρύγδουπες ανακοινώσεις του Υπουργού Παιδείας περί απορρόφησης όλων των νηπίων στα δημόσια νηπιαγωγεία αποδεικνύονται για άλλη μια φορά κενό γράμμα. Πολλοί γονείς αφού αναζήτησαν μάταια δημόσιο νηπιαγωγείο στη γειτονιά τους εισπράττοντας αόριστες απαντήσεις κατέφυγαν στην ιδιωτική λύση. Υποψήφια ιδιωτικά νηπιαγωγεία εξακολουθούν να περιμένουν αδειοδότηση, τα παιδιά και οι γονείς των νηπιαγωγείων αυτών γίνονται μπαλάκι πηγαινοερχόμενα από το ιδιωτικό που δεν ξέρει αν θα έχει άδεια στο δημόσιο που δεν ξέρει αν θα έχει θέσεις. Μεγάλοι χαμένοι αυτής της απίστευτής ανοργανωσιάς οι γονείς των προνηπίων που ήρθαν στα δημόσια νηπιαγωγεία, πιστεύοντας τα περί Δωρεάν Παιδείας και εξακολουθούν ακόμη και σήμερα να είναι στην αναμονή γιατί με προφορικές εντολές οι κατά τόπους προϊστάμενοι ζητούν από τις νηπιαγωγούς να μη γράφουν προνήπια ακόμα κι όπου υπάρχουν θέσεις γιατί εξακολουθούν να αναμένονται νήπια από ιδιώτες που τελικά δε θα αδειοδοτηθούν. Και φυσικά μεγάλοι κερδισμένοι οι επιχειρηματίες της εκπαίδευσης που χάρη στις ενέργειες του κυρίου Στυλιανίδη βλέπουν την πελατεία τους να αυξάνεται και φέτος - τα περσινά στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας είναι αποκαλυπτικά: αύξηση 3,6 % των νηπίων στα δημόσια νηπιαγωγεία, αύξηση 20% των νηπίων στα αντίστοιχα ιδιωτικά, το ίδιο καλά πήγαν και οι δουλειές αυτό το φθινόπωρο, άγαλμα θα πρέπει να στήσουν στον Υπουργό!
Ταυτόχρονα σε απάντηση του Υπουργείου Εσωτερικών σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., Π. Κοροβέση για τους παιδικούς σταθμούς μεταναστών, μας ενημερώνουν ότι για εγγραφή παιδιών αλλοδαπών γονέων στους δημόσιους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς απαιτείται η άδεια νόμιμης παραμονής στη χώρα, σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση με αριθ. 16065 (ΦΕΚ 497/Β/22.4.2002) των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Υγείας και Πρόνοιας. Με άλλα λόγια τα προνήπια των μεταναστών δεν μπορούν να πάνε στους δημόσιους σταθμούς τιμωρούμενα αυτά για το γεγονός ότι δεν έχουν νόμιμα χαρτιά οι γονείς τους, - ανάλογη εγκύκλιο είχε αποσταλεί παλαιότερα και για τα δημοτικά αλλά εξαιτίας των αντιδράσεων που προκάλεσε αποσύρθηκε. Την ίδια στιγμή οι υπηρεσίες της Νομαρχίας κλείνουν τους παιδικούς σταθμούς που οι ίδιοι οι μετανάστες είχαν δημιουργήσει και οι οποίοι φιλοξενούσαν τα προνήπια και τα νήπια τους με χαμηλό κόστος, επικαλούμενες υγειονομικές απαιτήσεις του σχετικού νόμου.
Ο Π. Κοροβέσης δηλώνει σχετικά: « Η αναλγησία του κυβερνητικού νεοφιλελευθερισμού επιδεικνύεται σε κάθε ευκαιρία. Αυτή τη φορά ήταν η σειρά των νηπίων και των προνηπίων, ελληνικής ή άλλης εθνικότητας, να νιώσουν από τόσο μικρή ηλικία το τι σημαίνει να είσαι φτωχός στην επικράτεια της Νέας Δημοκρατίας. Οι υπουργοί αυτής της κυβέρνησης καταφέρνουν κάθε μέρα να ξεπερνούν τον εαυτό τους στο ευγενές σπορ της ταξικής εκμετάλλευσης.»
ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΚΟΡΟΒΕΣΗΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Α΄ ΑΘΗΝΑΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ κ.κ. ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ
· ΠΑΙΔΕΙΑΣ
· ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΘΕΜΑ : ΛΟΥΚΕΤΟ ΣΤΟΥΣ ΠΑΙΔΙΚΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ
Στις επιβαρυμένες συνοικίες της Αθήνας με την μεγάλη πληθυσμιακή πυκνότητα και όπου υπάρχει μεγάλη εγκατάσταση μεταναστών, λειτουργούν εδώ και μερικά χρόνια άτυπες μορφές ημερήσιας φιλοξενίας και φύλαξης παιδιών, που έχουν δημιουργηθεί συνήθως με την φροντίδα των μεταναστευτικών κοινοτήτων, και ανήκουν είτε σε οργανωμένους συλλόγους, είτε σε μορφές αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών που έχουν φτιαχτεί από μέλη των συλλόγων και καλύπτουν τις ανάγκες των μελών τους.
Οι μονάδες αυτές καλύπτουν το έργο ενός παιδικού σταθμού, παρέχοντας υπηρεσίες φύλαξης, αγωγής και φροντίδας για παιδιά μεταναστών της συγκεκριμένης εθνοτικής ομάδας, στην οποία ανήκει ο φορέας, με ελάχιστη ή χωρίς καθόλου οικονομική επιβάρυνση του γονέα και σε ωράρια πολύ πιο εκτεταμένα από αυτά κατά τα οποία λειτουργούν οι δημοτικοί παιδικοί σταθμοί, κατ’ αντιστοιχία με τις ανάγκες των γονέων και τα μακρύτερα ωράρια εργασίας τα οποία αντιμετωπίζουν.
Το ύψος των εισφορών των γονέων με τις οποίες οι μονάδες αυτές λειτουργούν καταδεικνύει τον σαφώς μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα τους.
Εξάλλου, οι μονάδες αυτές παρέχουν ένα πρόσθετο έργο, συμβάλλοντας ώστε τα παιδιά των μεταναστών, που είναι υποχρεωμένα να ζήσουν σε μια διαφορετική κοινωνία, να μπορούν να αναπτύξουν δεσμούς με τη χώρα τους, καλλιεργώντας τις βασικές πολιτισμικές σχέσεις, δομώντας έναν βασικό κοινωνικό ιστό και βοηθώντας τα παιδιά να δεχθούν την πρώτη προσχολική αγωγή και παιδεία στη γλώσσα τους. Αναπτύσσουν έτσι ένα έργο που συμβάλλει στη διατήρηση των δεσμών με τη μητρική χώρα αλλά και προετοιμάζει για την εκπαίδευση και προσαρμογή στη χώρα φιλοξενίας.
Αυτές οι μονάδες αδυνατούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις που θέτει το νομοθετικό πλαίσιο για την λειτουργία ενός παιδικού σταθμού.
Άλλωστε, οι προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος για την λειτουργία τους είναι απαγορευτικές:
- κτίρια ισόγεια, με 6-9 τ.μ. για κάθε παιδί ωφέλιμο εσωτερικό χώρο και 4,5 τ.μ. αυλή (για κάθε παιδί),
- αντίστοιχα χώροι υγιεινής, προσωπικού βοηθητικοί χώροι κλπ.
- ειδικά υλικά για επίστρωση πατωμάτων, τοίχων, παράθυρα, τζάμια, κιγκλιδώματα κλπ.
- ειδικές διατάξεις για θέρμανση, πυροπροστασία
- Διευθυντή πτυχιούχο παιδαγωγικού τμήματος ΑΕΙ , άλλως σχετικού τμήματος ΤΕΙ,
- Ανά 25 παιδιά έναν πτυχιούχο νηπιαγωγό, έναν βοηθό πτυχιούχο νηπιαγωγό, γιατρό, υπάλληλο καθαριότητας, μαγείρισσα και οδηγό.
Στις παραπάνω προϋποθέσεις είναι αδύνατο να ανταποκριθεί μια μονάδα που λειτουργεί με τα προαναφερθέντα κριτήρια.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο παιδικός σταθμός που λειτουργεί από την KASAPI , τον σύλλογο των φιλιππινέζων εργαζόμενων στην Ελλάδα, που είναι και ο πρώτος μεταναστευτικός σύλλογος που φτιάχτηκε στη χώρα μας, από το 1988 και έχει παραγάγει εξαιρετικό έργο στον τομέα του, φιλοξενεί συχνά μέχρι και 70-80 παιδιά, που οι γονείς τους πληρώνουν έως 100 ευρώ το μήνα.
Η Νομαρχία τους καλεί να περιορίσουν τα παιδιά σε 18 (σε ένα κτίριο διώροφο 250 τ.μ. περίπου) και να κλείσουν αν δεν συμμορφωθούν με τις προδιαγραφές. Αν ο αριθμός των παιδιών, όμως, περιορισθεί στα 18, θα πρέπει κάθε γονέας να πληρώνει περί τα 350- 400 ευρώ για να καλυφθεί η λειτουργία του κτιρίου, πράγμα που είναι αδύνατο. Αυτό περίπου είναι το κόστος της φιλοξενίας σε ένα ιδιωτικό παιδικό σταθμό, ενώ την ίδια στιγμή υπάρχει δραματική έλλειψη θέσεων στους δημοτικούς σταθμούς.
Τον τελευταίο καιρό έχει ξεκινήσει μια συστηματική πίεση σε βάρος αυτών των μονάδων μετά από ανακοίνωση που εξέδωσαν σχετικά οι ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί της Κυψέλης. Οι υπεύθυνοι καλούνται για τα αδύνατα, αλλιώς αντιμετωπίζουν ποινικές διώξεις και βαριά πρόστιμα.
Ας σημειωθεί πως στο 6ο Δημοτικό Διαμέρισμα του Δήμου Αθηναίων οι οικονομικοί μετανάστες αποτελούν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού. Χαρακτηριστικό είναι πως στην Κυψέλη το ποσοστό φτάνει το 40% .
Όπως προκύπτει από τα παραπάνω, βρισκόμαστε μπροστά σε ένα κοινωνικό πρόβλημα, που η αντιμετώπιση του απαιτεί ευαισθησία και κατανόηση των ιδιαίτερων προβλημάτων των πληθυσμών στους οποίους αφορά.
Έτσι, ευκταίο θα ήταν τα παιδιά της δεύτερης γενιάς των μεταναστών να μπορούν να φιλοξενηθούν σε παιδικούς σταθμούς, δημοτικούς ή δημόσιους, λαμβάνοντας παράλληλα σ’ αυτούς με φροντίδα της Πολιτείας, την κατάλληλη αγωγή προσαρμογής που αρμόζει στην ηλικία και την καταγωγή τους.
Η δυνατότητα αυτή, όμως, δεν υπάρχει και ενόσω δεν υπάρχει , οι μονάδες αυτές καλύπτουν μια σημαντική κοινωνική ανάγκη, που η Πολιτεία δεν μπορεί να καλύψει.
Έτσι, αν τυχόν κλείσουν εξαιτίας της έλλειψης των νόμιμων προϋποθέσεων, το κοινωνικό πρόβλημα που θα δημιουργείται θα είναι πολύ μεγάλο, αφού, είτε θα πρέπει να σταματήσουν την εργασία τους οι γονείς, είτε θα πρέπει τη φύλαξη αυτών των παιδιών να αναλάβουν άτομα, σε ιδιωτικές κατοικίες, που θα έχουν ακόμη λιγότερες δυνατότητες, μέσα και εμπειρία για να προσφέρουν στα παιδιά ένα στοιχειωδώς ανθρώπινο περιβάλλον και μια στοιχειώδη αγωγή.
Σε κάθε περίπτωση η απηνής δίωξη και τα πρόστιμα δεν αποτελούν λύση αλλά αντίθετα θα επιδεινώσουν ακόμη περισσότερο το πρόβλημα.
Ερωτώνται οι κ.κ. υπουργοί :
o Με τι τρόπο σκέπτεται να αντιμετωπίσει η Πολιτεία το μείζον κοινωνικό πρόβλημα που δημιουργείται;
o Εφόσον η Πολιτεία δεν μπορεί να εξασφαλίσει κατάλληλες δομές για την ημερήσια φιλοξενία των παιδιών των μεταναστών, τι υποστήριξη σκοπεύει να παράσχει στις μονάδες φιλοξενίας που οι ίδιοι συντηρούν με τον παραπάνω τρόπο για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο ιδιαίτερο ρόλο τους, δημιουργώντας και το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο ώστε να είναι δυνατή η λειτουργία τους ;
Αθήνα 14/07/2008
Ο ερωτών βουλευτής
ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΚΟΡΟΒΕΣΗΣ