14 Ιουλίου 2008

oμιλία Σηφουνάκη στη Βουλή για το ακτοπλοικό


Εντονότατη κριτική προς την Κυβέρνηση για την πολιτική της στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, άσκησε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και τ. Υπουργός, Νίκος Σηφουνάκης, μιλώντας σήμερα (Παρασκευή 11-7-2008) στην διάρκεια Επερώτησης που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Ο κ. Σηφουνάκης έκανε λόγο για «χάος» και «τραγική κατάσταση» που δημιουργήθηκε στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες τα τελευταία πέντε χρόνια από την «μακαριότητα» της Κυβέρνησης σε αυτό τον ευαίσθητο τομέα. Παράλληλα ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ έθεσε πάλι επί τάπητος τις συγκεκριμένες προτάσεις του ΠΑΣΟΚ – που είχαν δρομολογηθεί από την θητεία του στο Υπουργείο Αιγαίου την περίοδο 2000-2004- για την ριζική αντιμετώπιση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων και των άγονων γραμμών και οι οποίες είχαν πλήρως εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τις δρομολογημένες αυτές διαδικασίες, όπως τόνισε ο κ. Σηφουνάκης, ανέστειλε η σημερινή Κυβέρνηση της Ν.Δ , με αποτέλεσμα να επιδεινώνεται καθημερινά πλέον η κατάσταση στην ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών, ενώ κατηγόρησε την Κυβέρνηση ότι προχώρησε συστηματικά στην διάλυση του Υπουργείου Αιγαίου, του έργου που είχε δημιουργηθεί και των υποδομών του.
«Από τις πρώτες ημέρες που ανέλαβα την ευθύνη του Υπουργείου Αιγαίου (Απρίλιος 2000), εντόπισα το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα, που ήταν η έλλειψη σκαφών, που θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν τους Αιγαιοπελαγίτες, διαπιστώνοντας ταυτόχρονα, ότι χρόνο με το χρόνο αυτή η κατάσταση θα χειροτέρευε.
Αναθέσαμε λοιπόν στο Ινστιτούτο Μεταφορών και στον εξειδικευμένο επικεφαλής του, τον καθηγητή κ. Γ. Γιαννόπουλο να εκπονήσει μελέτη για την δημιουργία ενός σύγχρονου δικτύου ακτοπλοϊκών συνδέσεων. Ταυτόχρονα αρχίσαμε συζητήσεις στις Βρυξέλλες με την αρμόδια Επιτροπή Μεταφορών και την υπεύθυνη Επίτροπο αείμνηστη κυρία Παλάθιο. Ολοκληρώθηκε η μελέτη, την καταθέσαμε στην Comission, η οποία και συμφώνησε», υπογράμμισε ο κ. Σηφουνάκης.
Η μελέτη – την οποία παρέδωσε προσωπικά στους αρμόδιους Υπουργούς της Ν.Δ κ.κ. Κεφαλογιάννη και Παυλίδη, προέβλεπε και δρομολογούσε :
• Τον χωρισμό του Αιγαίου σε οκτώ ενότητες, Δυτικές Κυκλάδες, Κεντρικές Κυκλάδες, Μικρές Κυκλάδες, Νότιο και Βόρειο σύμπλεγμα Δωδεκανήσου, Βόρειο Αιγαίο και της κάθετης διασύνδεσης Βόρεια Ελλάδα - Κρήτη και της οριζόντιας διασύνδεσης Εύβοια – Μαγνησία - Ανατολικό Αιγαίο.
• Για κάθε ενότητα, σύμφωνα με τις μετρήσεις της μελέτης στη βάση ενός master plan – εικοσιπενταετίας - προβλέπονταν ειδικές προδιαγραφές Σκαφών π.χ. για το Νότιο Σύμπλεγμα της Δωδεκανήσου το μήκος του σκάφους έφθανε τα 110 μέτρα με Χ καμπίνες, δυνατότητα Y φορτηγών και επιβατικών αυτοκινήτων με μέγιστη ταχύτητα Φ Κόμβων κ.α.. Για τις δυτικές Κυκλάδες προβλέπονται άλλες μικρότερες προδιαγραφές και ούτω καθεξής.
• Τα σκάφη θα ήταν συμβατικής τεχνολογίας με μέγιστη ταχύτητα 25-28 κόμβων, διότι αποδεικνυόταν από την μελέτη ότι τα ταχύπλοα σκάφη ήταν ασύμφορα.
• Η χρηματοοικονομική μέθοδος απόκτησής τους – ναυπήγησής τους - θα ήταν με το σύστημα P.F.I. (Private Financial Initiative) ήτοι: στις ακτοπλοϊκές εταιρείες θα δινόταν η δυνατότητα να ναυπηγήσουν σκάφη με την κρατική χρηματοδότηση από τις πιστώσεις των άγονων γραμμών, που διαθέτει το κράτος μέσω των δύο Υπουργείων.
• Την έγκριση σύναψης μακροχρόνιων συμβάσεων (το είχε ανακοινώσει η κα Παλάθιο στην Σαντορίνη, στη Σύνοδο των Υπουργών κατά την Ελληνική Προεδρία το 2003), προκειμένου να προγραμματίσουν τα της απόσβεσης της ναυπήγησης των νεότευκτων πλοίων.
• Τον μακροχρόνιο χαμηλότοκο δανεισμό των επιχειρήσεων που θα εντασσόταν στο πρόγραμμα.
Όπως είπε το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας στο τέλος του 2003 προκήρυξε την ανάθεση του έργου για την ναυπήγηση και λειτουργία του πρώτου πιλοτικού σκάφους για το βόρειο Αιγαίο. Τον Μάιο του 2004 έληγε η προθεσμία κατάθεσης των προσφορών.
Δυστυχώς, πρόσθεσε, «ο τότε και νυν Υπουργός ΥΠΕΘΟ της Νέας Δημοκρατίας, τον Απρίλιο του 2004 ακύρωσε τον υπό εξέλιξη διαγωνισμό γιατί; Θαυμάστε απάντηση. Για λογαριασμό του ΥΠΕΘΟ απήντησε ο τότε Υπουργός Αιγαίου κ. Παυλίδης, ο οποίος μιλώντας στους δημοσιογράφους στη Ρόδο που τον ρώτησαν γιατί δεν εφαρμόσατε την μελέτη – προγραμματισμό Σηφουνάκη είπε: «Αυτό ήταν το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ. Εμείς έχουμε δικό μας πρόγραμμα».
«Πέρασαν πέντε χρόνια και πρόγραμμα δεν είδαμε, έζησαν και ζουν όμως οι νησιώτες την απομόνωση στο πετσί τους, όσο ποτέ άλλοτε» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Σηφουνάκης και πρόσθεσε πως «στην απόγνωσή τους τα πέντε τελευταία χρόνια όλοι οι Αιγαιοπελαγίτες κλείνουν - διαμαρτυρόμενοι ταυτόχρονα - τα λιμάνια χωρίς όμως κανείς να ευαισθητοποιείται. Το μεγάλο δράμα όμως είναι οι χειμερινοί μήνες, όπου νησιά μένουν απομονωμένα για βδομάδες».
Υπογράμμισε πως η προχειρότητα, η τσαπατσουλιά είναι εκείνο που διακρίνει την σημερινή κυβέρνηση γιατί αθετεί ακόμη κι αυτό που υποσχέθηκε στους ευκολόπιστους και αεί προδομένους πολίτες των νησιών και απευθυνόμενος προς τους αρμόδιους Υπουργούς τους είπε:
«Σας ερωτούμε:
• Γιατί δεν καταργείτε π.χ. το 3% του επίναυλου, όπως λέγατε ότι θα κάνατε ως αντιπολίτευση;
• Ποιος εποπτεύει τις ετσιθελικές αυξήσεις των ναύλων, πώς λειτουργεί ο ανταγωνισμός;
• Γιατί ασχολείστε μόνο με την εκποίηση των κερδοφόρων λιμανιών σε Κινέζους και Κορεάτες; Αυτή είναι η πρώτη σας προτεραιότητα;
• Ποια νέα υποδομή δημιουργήσατε στα λιμάνια; Παραλάβατε προς δημοπράτηση π.χ. το λιμάνι Σιγρίου στη Λέσβο και ακόμα αναμένουμε την έναρξη κατασκευής του έργου.
• Είστε ανίκανοι να λειτουργήσετε την Μαρίνα Μυτιλήνης, που εδώ και τέσσερα χρόνια είναι έτοιμη και απαξιώνεται.
• Από τη μελέτη που σας παραδώσαμε κρατήσατε και υλοποιήσατε αυτό που συμφέρει τους φίλους σας ακτοπλόους. Ψηφίσατε διάταξη για τις μακροχρόνιες συμβάσεις. Υπογράψατε δηλαδή δεσμευτικές πολυετείς συμβάσεις, για να εισπράττουν την επιδότηση με τα άχρηστα τριτοκοσμικά πλοία τους πλοιοκτήτες τύπου Μανούση. Αυτό είναι το μεταρρυθμιστικό σας έργο. Η εξυπηρέτηση των φίλων.
• Αλλά τι να δημιουργήσετε, όταν ο κ. Βουλγαράκης ασχολείται με την δημιουργία Φεστιβάλ Αιγαίου, χρηματοδοτώντας μια εταιρεία «μαϊμού», που την αποτελούν «κολλητοί» και «κουμπάροι»;
• Τι να δημιουργήσετε όταν το μόνο αποκεντρωμένο Υπουργείο, το Υπουργείο Αιγαίου, με έδρα την παραμεθόριο το διαλύσατε και την έδρα του επισκέπτεται η πολιτική ηγεσία εν είδη τουρισμού. Οι υπηρεσίες του για το περιβάλλον είναι ακινητοποιημένες, θεσμοί όπως η Regatta του Αιγαίου, οι Αιγαιοπελαγίτικοι Αγώνες, τους απαξιώσατε. Τα Προεδρικά Διατάγματα προστασίας του περιβάλλοντος τα καταστρατηγείτε. Τον Νόμο για την απόσυρση των κτηρίων τον θάψατε.
• Σ’ ένα πράγμα είσαστε καλοί, και πρέπει να το ομολογήσω. Να παραποιείτε την αλήθεια. Ο «πολύς» κύριος Παυλίδης κατήγγειλε εδώ, το 2002, ότι θα καταργούσε τα ΣΧΟΠ, μόλις έγινε Υπουργός, τα διατήρησε κι απλά τοποθέτησε φίλους του για να εξυπηρετούν την πελατεία του.
Κλείνω μ’ ένα μεγάλο συνταρακτικό έργο σας:
• Ένα πράγμα δημιουργήσατε στη Λέσβο. Ο «πολύς» κύριος Τατούλης, ως Υφυπουργός Πολιτισμού έντεκα χρόνια μετά τα επίσημα εγκαίνια του Αρχαιολογικού Μουσείου Μυτιλήνης που έγιναν το 1994 – έβγαλε απόφαση και τοποθετήθηκε πινακίδα στην είσοδό του, στην οποία αναγράφεται ότι το Μουσείο έγινε από την Νέα Δημοκρατία. Θαυμάστε τον αδέκαστο δημοκράτη που έχει πρακτική εκδικητικού εκοφίτη».