ΠΡΟΣ:
- τον Υπουργό Εθν. Παιδείας
και Θρησκευμάτων κ. Ευρ. Στυλιανίδη
- τον Υφυπουργό Εθν. Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ανδρ. Λυκουρέντζο
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Σχετικά με τις εξαγγελίες του ΥΠΕΠΘ για το σύστημα πρόσβασης των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Κύριε Υπουργέ,
Κύριε Υφυπουργέ,
Το Υπουργείο Παιδείας με εξαιρετικά μεγάλη καθυστέρηση - λιγότερο από δύο μήνες δηλαδή από την έναρξη του νέου σχολικού έτους- προωθεί στη Βουλή νομοσχέδιο για το σύστημα πρόσβασης των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση!
Και το γεγονός αυτό ενισχύει την πεποίθησή μας πως πρόκειται για συνειδητή υποβάθμιση της ΤΕΕ (παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες για την αναβάθμισή της).
Ως ΟΛΜΕ έχουμε επανειλημμένα επισημάνει ότι με το νέο νόμο για την ΤΕΕ (ν. 3475/06) περιορίζεται δραματικά ακόμα και αυτή η μέχρι σήμερα, κουτσουρεμένη πρόσβαση των αποφοίτων της ΤΕΕ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αφού αφενός οι απόφοιτοι των Επαγγελµατικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ.) αποκλείονται τελείως από την πρόσβαση σε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ και αφετέρου για τους απόφοιτους του ΕΠΑ.Λ. η πρόσβαση σε Α.Ε.Ι. – Α.Τ.Ε.Ι γινόταν εξαιρετικά δύσκολη και μάλλον θεωρητικά μόνον δυνατή. Και αυτό επιβεβαιώνεται από την ασκούμενη εκπαιδευτική πολιτική, αν λάβουμε υπόψη μας:
- το γεγονός πως ούτε προσχηματικά δεν φρόντισε το ΥΠΕΠΘ ώστε οι μαθητές των ΕΠΑΛ να διδάσκονται σε ίσο χρόνο και επάρκεια με τους μαθητές των ΓΕΛ τα κοινά μαθήματα (π.χ. στα μαθηματικά και στη φυσική οι μαθητές στα ΕΠΑΛ διδάσκονται σε λιγότερες ώρες την ίδια ύλη με αυτή που διδάσκονται οι συμμαθητές τους στο Γενικό Λύκειο),
- την έλλειψη μέχρι σήμερα αξιόπιστης ενημέρωσης των μαθητών για τα μαθήματα στα οποία θα εξετάζονται πανελλαδικά και
- την απουσία στοιχειώδους έστω αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, παρά τις μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές της ΤΕΕ, οι οποίοι, σε πολύ μεγάλο ποσοστό, ανήκουν στις ασθενέστερες κοινωνικές ομάδες.
Όλα αυτά επιδεινώνουν αναπόφευκτα την υφιστάμενη προβληματική κατάσταση και ακυρώνουν στην πραγματικότητα τη δυνατότητα πρόσβασης των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σημειώνουμε ότι με το ν. 3475/06 καταργήθηκαν για πρώτη φορά και τα ειδικά ποσοστά για την πρόσβαση των αποφοίτων της ΤΕΕ στην τεχνολογική τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΑΤΕΙ)!
Το ΥΠΕΠΘ με εγκύκλιό του (24.6.08) εξήγγειλε, ουσιαστικά, για δεύτερη φορά και ενάμισυ χρόνο μετά, τις ανακοινώσεις της προκατόχου του κ. Στυλιανίδη! Με μια αλλαγή, βεβαίως. Τα εξεταζόμενα μαθήματα αυξάνονται από 3 σε 4.
Και στο νέο σύστημα μεταφέρονται οι στρεβλώσεις του σημερινού συστήματος πρόσβασης (περιορισμένες θέσεις και μόνο στα ΑΤΕΙ για τους απόφοιτους της ΤΕΕ, πρόσβαση μόνο σε αντίστοιχες ειδικότητες, βαθμολογική βάση κ.λπ.), με αποτέλεσμα να αποκλείονται και στο μέλλον χιλιάδες απόφοιτοι των ΕΠΑΛ από τα ΑΤΕΙ, παρά το γεγονός ότι ενδέχεται να επιτυγχάνουν βαθμολογία ακόμη και αρκετά υψηλότερη από τη βαθμολογική βάση.
Σε ό,τι αφορά, ειδικότερα, τη «δεύτερη δυνατότητα» πρόσβασης σε τμήματα και σχολές Α.Τ.Ε.Ι. κ.λ.π. σημειώνουμε, επίσης, πως το ΥΠΕΠΘ δεν αναφέρει συγκεκριμένο ποσοστό θέσεων που θα καλύπτονται από τους κατόχους απολυτηρίου ΕΠΑΛ. Και βεβαίως ουδεμία γίνεται αναφορά για ποσοστό που θα καθορίζεται με βάση την αρχή της αναλογικότητας, σε σχέση δηλαδή με το μαθητικό δυναμικό, όπως προτείνει η ΟΛΜΕ.
Στο ζήτημα αυτό το ΥΠΕΠΘ είναι συνεπές με τον εαυτό του καθώς, σταθερά, απέρριπτε κάθε σχετική πρόταση.
Εκφράζουμε για μια ακόμη φορά την ανησυχία των χιλιάδων εκπαιδευτικών που διδάσκουν στην ΤΕΕ, των µαθητών και των γονέων τους, και απαιτούμε από το Υπουργείο Παιδείας να δώσει άµεσα τις αναγκαίες λύσεις υιοθετώντας και υλοποιώντας τις επεξεργασµένες προτάσεις της Οµοσπονδίας µας.
Οι προτάσεις αυτές είναι προϊόν της συλλογικής γνώσης, ευαισθησίας και βούλησης του κλάδου µας και ανταποκρίνονται στα µορφωτικά και επαγγελµατικά δικαιώµατα των µαθητών/-τριών µας. Ταυτόχρονα απαντούν και στην εργασιακή αβεβαιότητα των συναδέλφων μας που εργάζονται στην ΤΕΕ.
Επιμένοντας στην απαίτησή μας να καταργηθεί ο ν. 3475/06, επειδή όχι μόνο δεν έλυσε προϋφιστάμενα προβλήματα αλλά επισώρευσε και νέα σοβαρότερα με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται συνεχώς, όλο και περισσότερο, η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση,
ζητούμε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, με την ευκαιρία του νομοσχεδίου, να προχωρήσει άμεσα στις εξής, τουλάχιστο, μεταβατικού χαρακτήρα διορθωτικές νομοθετικές ρυθμίσεις:
1. Να προβλέπεται διευρυμένο ποσοστό εισαγωγής αποφοίτων της ΤΕΕ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η πρόσβαση των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με ποσοστό, θα πρέπει να αντιστοιχεί στο μαθητικό δυναμικό τους. Συγχρόνως, να παρέχεται η δυνατότητα πολλών επιλογών σε διαφορετικά επιστημονικά πεδία (όχι μόνο σε ορισμένες σχολές που αντιστοιχούν στη συγκεκριμένη ειδικότητα του μαθητή, όπως ισχύει σήμερα).
Μεταβατική ρύθμιση με διετή ισχύ, για να έχουν οι απόφοιτοι των ΤΕΕ που καταργήθηκαν, δικαίωμα συμμετοχής στις ειδικές εξετάσεις για την εισαγωγή τους στα ΑΤΕΙ με τα μαθήματα και την ύλη στην οποία διαγωνίστηκαν εφέτος. Να έχουν δικαίωμα μεταγραφής με το πλαίσιο που κάθε φορά ισχύει και οι φοιτητές που προέρχονται από τα ΤΕΕ και τα ΕΠΑΛ (αλλά και τα νυκτερινά Λύκεια όλων των τύπων).
Να καταργηθεί ης βάση του 10 ως προαπαιτούμενου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των αποφοίτων όλων των τύπων λυκείων.
2. Να δηµιουργηθεί δηµόσιο Μεταλυκειακό Έτος Ειδίκευσης, το οποίο θα αξιοποιεί την υποδοµή και το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΕΠΑΛ, και θα περιλαµβάνει το σύνολο των ειδικοτήτων που παρέχονται σήµερα, αλλά και όποια άλλη κριθεί αναγκαίο να δηµιουργηθεί µε βάση τις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, µε ταυτόχρονη κατάργηση και ενσωµάτωση σε αυτό κάθε άλλης µορφής επαγγελµατικής µεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΙΕΚ κ.λπ.).
3. Να συµπεριληφθούν στο ΕΠΑΛ τουλάχιστον όλες εκείνες οι ειδικότητες για τις οποίες υπάρχουν αντίστοιχα τμήματα την τριτοβάθµια εκπαίδευση.
4. Κατάργηση της διάταξης του νόμου που απαγορεύει στους αποφοίτους Λυκείων να εγγράφονται στο ΕΠΑΛ για απόκτηση ειδικότητας.
5. Υπαγωγή όλων των σχολικών μονάδων που παρέχουν σήμερα δευτεροβάθμια τεχνικο-επαγγελματική εκπαίδευση και ανήκουν σε άλλα υπουργεία (ΟΑΕΔ, ΟΤΕΚ, Υγείας, Γεωργίας) στο ΥΠΕΠΘ. Σε κάθε περίπτωση απαιτούμε την ακύρωση όλων των αποφάσεων που δημιουργούν ίδιες ειδικότητες με τα ΕΠΑΛ του ΥΠΕΠΘ στις ΕΠΑΣ των διαφόρων εκτός ΥΠΕΠΘ Υπουργείων.
6. Τοποθέτηση των εκπαιδευτικών στα νέα σχολεία, σύμφωνα με την πρόταση της ομοσπονδίας μας (το σύστημα να στηρίζεται στην αρχαιότητα της τοποθέτησή τους στα ΤΕΕ που καταργήθηκαν).