16 Ιουλίου 2008

Ερευνα για την ακτοπλοϊκή «απομόνωση» της Θεσσαλονίκης-προτελευταίος προορισμός η Σάμος-Ικαρία με 28%





Ανεπαρκέστατη κρίνεται η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Αιγαίου από τους κατοίκους του πολεοδομικού συγκροτήματος και των νησιών του Βορείου Αιγαίου καθώς και από τους τουριστικούς πράκτορες. Επιπλέον δεν στοιχειοθετείται η αντίληψη ότι οι γραμμές από και προς τη Θεσσαλονίκη είναι άγονες, ενώ εκτιμάται πως η απελευθέρωση της αγοράς θα προκαλέσει, ιδίως το καλοκαίρι, τη δρομολόγηση νέων πλοίων για περισσότερους νησιωτικούς περιορισμούς και θα επιφέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από την έρευνα την οποία ανέθεσε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) στην εταιρία Δημοσκοπήσεων-Ερευνών Palmos Analysis, προκειμένου να καταγράψει τις απόψεις τόσο των κατοίκων του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης όσο και των κατοίκων των νησιών του Βορείου Αιγαίου, καθώς και των γραφείων ταξιδίων-τουρισμού και των μεταφορικών εταιριών της Θεσσαλονίκης, σχετικά με τα προβλήματα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου.

Η ταυτότητα

της έρευνας

Η έρευνα διεξήχθη κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου με τηλεφωνικές συνεντεύξεις και τυχαία επιλογή τηλεφωνικών αριθμών (μέσω συστήματος CATI), σε συνολικό δείγμα 1.214 ερωτώμενων που περιελάμβανε γενικό πληθυσμό ατόμων ηλικίας άνω των 16 ετών σε 600 κατοίκους του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης και 500 κατοίκους νησιών του Βορείου Αιγαίου, καθώς και 114 γραφεία ταξιδίων-τουρισμού και μεταφορικές εταιρίες της Θεσσαλονίκης.

Τα συμπεράσματα

Τα ιδιαιτέρως σημαντικά ευρήματα της έρευνας παρουσίασαν ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ Δημήτρης Μπακατσέλος και στελέχη της Palmos Analysis, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου. Ειδικότερα, οι ερευνητές διαπίστωσαν τα εξής:

-7 στους 10 κατοίκους (70%) του Νομού Θεσσαλονίκης θεωρούν ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Αιγαίου είναι «Καθόλου» (46%) ή «Λίγο» (24%) ικανοποιητική, ενώ μόλις το 23% θεωρεί ότι η κατάσταση είναι «Αρκετά» (17%) ή «Πολύ» (6%) ικανοποιητική.

Πρόθυμοι να

πληρώσουν…

-Το 58% των κατοίκων του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, θεωρεί την ανεπάρκεια των δρομολογίων, ως το μεγαλύτερο πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, ενώ το 44% θεωρεί τη μεγάλη ηλικία των πλοίων, ως το μεγαλύτερο πρόβλημα. Ακολουθούν, με 35%, η έλλειψη δρομολογίων σε αρκετούς νησιωτικούς προορισμούς και με 34% η μεγάλη διάρκεια των ταξιδιών, που συνδέεται πάντως έμμεσα και με τη μεγάλη ηλικία των πλοίων. Η κακή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών στα πλοία (που κι αυτή συνδέεται με την παλαιότητα των πλοίων) αναφέρεται από το 23% των ερωτώμενων, ενώ μόλις το 22% αναφέρει το υψηλό κόστος των εισιτηρίων, κάτι που δείχνει ότι οι ταξιδιώτες είναι ενδεχομένως διατεθειμένοι να ανεχθούν κάποιο επιπλέον κόστος αρκεί να αντιστοιχεί σε υψηλή ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών, σε γρήγορα και σύγχρονα πλοία και σε επαρκή κάλυψη προορισμών και δρομολογίων. Τέλος, μόλις το 12% αναφέρει, ως σημαντικό πρόβλημα, την ποιότητα των εγκαταστάσεων του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

Οι προορισμοί…

-Κυκλάδες (52%) και Σποράδες (51%) θεωρούνται οι προορισμοί που πρωτίστως πρέπει να ενισχυθούν με νέα πλοία και δρομολόγια (από τους περίπου μισούς ερωτώμενους), ενώ ακολουθούν Κρήτη και Λέσβος με 40%. Ενα ποσοστό δε 39% προκρίνει την ενίσχυση της σύνδεσης με τα Δωδεκάνησα, παρότι ο συγκεκριμένος προορισμός δεν είναι ο πλέον δημοφιλής για τους Θεσσαλονικείς, ίσως επειδή ακριβώς δεν υπάρχει επαρκής ακτοπλοϊκή σύνδεση με την περιοχή αυτή του Αιγαίου. Ακολουθούν Ρόδος και Λήμνος με 32% και έπονται η Χίος με 29%, η Σάμος-Ικαρία- Θάσος με 28%, ενώ και στην τελευταία θέση βρίσκεται η Σαμοθράκη με 26%.

… μόνο για καλοκαίρι

-Οι 2 στους 3 Θεσσαλονικείς (ποσοστό 64%) θεωρούν ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση της πόλης με τα νησιά του Αιγαίου πρέπει να ενισχύεται το καλοκαίρι, λόγω του ότι αντιμετωπίζουν τα Αιγαιοπελαγίτικα νησιά πρωτίστως, ως τουριστικό προορισμό (ποσοστό 80%) και συνεπώς δεν κρίνουν ότι κατά τη χειμερινή περίοδο υπάρχει ανάγκη αντίστοιχης ενίσχυσης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης. Αντίθετα, ένα 27% θεωρεί ότι πρέπει να είναι σταθερή όλο το χρόνο.

Οικονομικά οφέλη

για την τοπική αγορά

-Επίσης, καθολική είναι η αίσθησή τους ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση της πόλης με τα νησιά του Αιγαίου θα ενισχύσει πολύπλευρα την πόλη. Έτσι, θεωρούν ότι θα τονώσει οικονομικά την αγορά της Θεσσαλονίκης (89%), θα ενισχύσει την τουριστική κίνηση της πόλης (91%), θα αυξήσει τον αριθμό των επισκεπτών της πόλης (93%), θα εξυπηρετήσει την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας (91%), αλλά και ότι θα εξυπηρετήσει την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, γενικότερα (84%).

-Οι 8 στους 10 (ποσοστό 80%) Θεσσαλονικείς αναφέρουν τον τουρισμό και την αναψυχή ως το βασικό σκοπό της επίσκεψής τους σε κάποιο νησί του Αιγαίου, ενώ μόλις το 7% αναφέρει ως κύριο σκοπό επίσκεψης κάποια επαγγελματική υποχρέωση και 5% κάποιο οικογενειακό λόγο ή την καταγωγή.

-Οι Κυκλάδες συγκεντρώνουν την ιδιαίτερη προτίμηση των νέων ηλικιών (από 20-34 ετών με ποσοστό ~24%), ενώ η Θάσος είναι ο αγαπημένος προορισμός της ηλικιακής ομάδας 55-64 ετών (24%).

Σταθερή σύνδεση

θέλουν οι νησιώτες

-Την έντονη επιθυμία τους να ενισχυθεί η σύνδεση του νησιού τους με τη Θεσσαλονίκη εκφράζουν μαζικά οι ερωτώμενοι, καθώς προκρίνουν σε συνολικό ποσοστό 72% την αναβάθμιση της συγκοινωνιακής σύνδεσης των νησιών του Βορείου Αιγαίου με τη Θεσσαλονίκη (56% ακτοπλοϊκή σύνδεση και 16% αεροπορική σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη).

-Η πλειοψηφία (51%) των ερωτώμενων-κατοίκων των νησιών του Βορείου Αιγαίου απαιτεί να αποκτήσουν τα νησιά σταθερή ακτοπλοϊκή σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, ενώ το 44% πιστεύει ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη πρέπει να ενισχύεται το καλοκαίρι, λόγω της τουριστικής περιόδου.

Οι κάτοικοι των νησιών του Βορείου Αιγαίου θεωρούν ζωτικής σημασίας για την οικονομική ζωή της περιοχής τους (96%) και την τουριστική κίνηση (98%), την ακτοπλοϊκή τους σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη η οποία, δηλώνουν (σε ποσοστό 89%), ότι θα τους ωθήσει να την επισκέπτονται συχνότερα, ενώ το 85% θεωρεί ότι, με τον τρόπο αυτό, θα αυξηθεί και η τουριστική κίνηση από τις Βαλκανικές χώρες προς τα νησιά τους.

Αρνητική

εικόνα…

Συνολικά, μέσω Θεσσαλονίκης, μετακινείται προς προορισμούς της Βόρειας Ελλάδας μόλις το 40% των ταξιδιωτών από τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, με το 60% να επιλέγει εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης.

-7 στους 10 κατοίκους (69%) περίπου των νησιών του Βορείου Αιγαίου κρίνουν την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά ως καθόλου (40%) ή λίγο (29%) ικανοποιητική, ενώ μόλις 1 στους 4 έχουν θετική εικόνα (20% «αρκετά» και 6% «πολύ ικανοποιητική»). Υψηλότερο ποσοστό αρνητικών γνωμών παρουσιάζεται μεταξύ των κατοίκων της Χίου (86%), ενώ ελαφρύτερα μειωμένες είναι οι αρνητικές γνώμες μεταξύ των κατοίκων της Σάμου (65%).

Τα προβλήματα

-Η ανεπάρκεια των δρομολογίων (66%), η μεγάλη διάρκεια των ταξιδιών (45%) και η μεγάλη ηλικία των πλοίων (41%) αναφέρονται από τους ερωτώμενους, ως τα κυριότερα προβλήματα που εμφανίζονται στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Σημαντικό είναι και το ποσοστό (28%) όσων αναφέρουν το υψηλό κόστος των εισιτηρίων, την έλλειψη συνδέσεων με αρκετούς νησιωτικούς προορισμούς (24%) και την κακή ποιότητα προσφερόμενων υπηρεσιών στα πλοία (12%), ενώ αμελητέο είναι το ποσοστό (μόλις 3%) όσων αναφέρονται στην κακή ποιότητα των εγκαταστάσεων του λιμανιού της Θεσσαλονίκης

Τι λένε οι

εκπρόσωποι

του τουρισμού

Κυκλάδες (81%) και Σποράδες (73%) αποτελούν τους κύριους προορισμούς των πελατών των ταξιδιωτικών γραφείων της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες της πόλης. Κύριοι λόγοι για τους οποίους οι ταξιδιώτες αποφεύγουν τη Θεσσαλονίκη για να ταξιδέψουν προς τα νησιά είναι η έλλειψη συχνών δρομολογίων, αλλά και ακτοπλοϊκών συνδέσεων για πολλούς προορισμούς. Το 96% (!) των ταξιδιωτικών γραφείων της Θεσσαλονίκης κρίνει ως «καθόλου» ή «λίγο» ικανοποιητική την ακτοπλοϊκή σύνδεση της πόλης με τα νησιά του Αιγαίου, ενώ 2 στα 3 (66%) θεωρεί ότι η κατάσταση έχει επιδεινωθεί κατά την τελευταία 3ετία! Μέση επιβάρυνση της τάξης του 33% επιφέρει στους ταξιδιώτες η μετακίνηση προς τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, μέσω εναλλακτικών οδών (εκτός Θεσσαλονίκης), κατά τις εκτιμήσεις των ταξιδιωτικών πρακτόρων, ενώ η ανεπάρκεια των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, η μεγάλη ηλικία των πλοίων και η έλλειψη συχνών δρομολογίων καταγράφονται, ως τα κυρίαρχα προβλήματα με ποσοστά από 47% έως 77%, με το κόστος των εισιτηρίων να αναφέρεται, ως πρόβλημα, μόνο από το 27% των πρακτόρων.

Η μεγάλη πλειοψηφία των ταξιδιωτικών γραφείων θεωρεί ότι η κατάσταση στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της πόλης με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό τόσο την τουριστική κίνηση της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας γενικότερα, όσο και την κίνηση από τις βαλκανικές και ανατολικοευρωπαϊκές χώρες. Τέλος, το 80% προκρίνει την ενίσχυση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου το καλοκαίρι, έναντι μόλις 10% που επιθυμεί σταθερή σύνδεση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Οι μεταφορείς

Η απουσία μέσων (38%) και η έλλειψη συχνών δρομολογίων (23%) αναφέρονται, ως οι κύριοι λόγοι για τους οποίους οι μεταφορείς επιλέγουν εναλλακτικούς τρόπους προώθησης των προϊόντων στα νησιά του Βορείου Αιγαίου και όχι μέσω Θεσσαλονίκης. Το 84% των επιχειρήσεων του κλάδου κρίνει ως «καθόλου» ή «λίγο» ικανοποιητική την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, κατάσταση που κατά τη γνώμη της πλειοψηφίας (58%) παρέμεινε αμετάβλητη κατά τη διάρκεια της τελευταίας 3ετίας. Ανεπάρκεια δρομολογίων, μεγάλη ηλικία πλοίων και έλλειψη συνδέσεων με πολλούς προορισμούς, είναι τα τρία σημαντικότερα προβλήματα στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της πόλης με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, σύμφωνα με τον κλάδο των μεταφορικών εταιριών. Σύμφωνα μάλιστα με εκτιμήσεις των μεταφορικών εταιρειών, η μετακίνηση εμπορευμάτων, από και προς τα νησιά του Β. Αιγαίου, επιβαρύνεται (κατά μέσο όρο) κατά 35% περίπου, όταν η μεταφορά πραγματοποιείται μέσω εναλλακτικής οδού (εκτός Θεσσαλονίκης).

Η μεγάλη πλειοψηφία των μεταφορικών εταιριών (από 66% έως 77%) θεωρεί ότι η έλλειψη ακτοπλοϊκών συνδέσεων της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου επηρεάζει «πάρα πολύ» ή «πολύ» τόσο την οικονομική ζωή των νησιών όσο και την οικονομική ζωή της Θεσσαλονίκης. Τέλος, Λέσβος, Λήμνος και Κυκλάδες αποτελούν τους τρεις προορισμούς που πρέπει, κατά προτεραιότητα να ενισχυθούν, σύμφωνα με τους μεταφορείς, ενώ το 61% θεωρεί ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση πρέπει να ενισχύεται το καλοκαίρι, έναντι του 23% που θεωρεί ότι πρέπει να είναι σταθερή καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.