21 Ιουλίου 2008
Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού 14 ακτοπλοϊκές εταιρείες για τη σύσταση καρτέλ.
Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού καλούνται να απολογηθούν 14 ακτοπλοϊκές εταιρείες για τη σύσταση καρτέλ. Ανάμεσα στις εταιρείες αυτές είναι όλες όσες συνδέουν τα νησιά του νομού μας με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και μεταξύ τους. Συγκεκριμένα πρόκειται για τις εταιρείες: Μινωικές Γραμμές, Hellenic Seaways, ΝΕΛ, Όμιλος Attica - Blue Star Ναυτιλιακή - Superfast Ferries, ΑΝΕΚ, ΛΑΝΕ, ΣΑΟΣ, G.A. Ferries, Agoudimos Lines, Γραμμαι Επτανήσου, ΑΛΦΑ Φέρρις, Ventouris Sea Lines, Δ. Τυρογαλάς & ΣΙΑ Ν.Ε. Goutos Lines. Σε απολογία, επίσης, καλείται και η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας.
Η ενέργεια αυτή είναι η πρώτη προς την κατεύθυνση ελέγχου των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, σε μια περίοδο που η κυβέρνηση δέχεται έντονη κριτική από πάρα πολλές πλευρές για το θέμα αυτό.
Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά την Πέμπτη 17 του μήνα παραδόθηκαν κλητεύσεις στις προαναφερθείσες εταιρείες, προκειμένου να απολογηθούν στην Επιτροπή. Η έρευνα ξεκίνησε τον προηγούμενο Μάιο, αμέσως μετά την παραίτηση του τότε προέδρου της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, Μιχάλη Σακέλη.
Η έρευνα καλύπτει τα έτη 2002, 2003, 2006, 2007 και 2008, και στηρίχθηκε σχεδόν αποκλειστικά στα ευρήματα από τα πρακτικά συνεδριάσεων του διοικητικού συμβουλίου (για τα έτη 2004 και 2005 δεν βρέθηκαν πρακτικά).
Φαίνεται ότι πίσω από τις προσεκτικές διατυπώσεις που υπήρχαν στα πρακτικά των συζητήσεων, σχετικά με την τιμολογιακή πολιτική των μελών της Ένωσης, τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς για άγονες γραμμές κ.λπ., η Επιτροπή Ανταγωνισμού είδε τη σύσταση καρτέλ.
Οι κατηγορίες
Συγκεκριμένα, οι 14 ακτοπλοϊκές εταιρείες κατηγορούνται για:
- Οριζόντια σύμπραξη μεταξύ ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών εντός της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας αναφορικά με την τιμολογιακή τους πολιτική.
- Οριζόντια σύμπραξη μεταξύ ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών εντός της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας με αντικείμενο τις προσφορές συμπαιγνίας (έμμεσος καθορισμός ναύλων).
- Οριζόντια σύμπραξη μεταξύ ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών εντός της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, με αντικείμενο τον περιορισμό της παραγωγής και της διάθεσης δρομολογίων.
Κατά την άποψη της Επιτροπής Ανταγωνισμού, όλες οι συζητήσεις περί λειτουργικού κόστους που έγιναν στο πλαίσιο της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, αναφέρουν πηγές της Επιτροπής, έχουν τελική κατάληξη στη διαμόρφωση κοινών πρακτικών, ως προς την τιμολογιακή πολιτική.
Προσφορές συμπαιγνίας
Σε ό,τι αφορά στις «προσφορές συμπαιγνίας», αυτές αφορούσαν τους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές. Συγκεκριμένα, στα πρακτικά καταγράφηκε διατύπωση άρνησης συμμετοχής σε διαγωνισμούς του Δημοσίου, πρακτική που περιορίζει ή εξαλείφει τον ανταγωνισμό τιμών μεταξύ των συμμετεχουσών επιχειρήσεων και αποσκοπεί στην κατανομή της αγοράς μεταξύ των εταιρειών που συμμετέχουν στο διαγωνισμό.
Αναμένεται η αντίδραση των εφοπλιστών
Ως χθες το μεσημέρι, η μόνη αντίδραση που υπήρξε από την πλευρά του προέδρου της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας Απόστολου Βεντούρη ήταν η δήλωση «θα πάρουν την απάντηση που τους πρέπει». Ο κ. Βεντούρης απουσίαζε στο εξωτερικό, ενώ μετά την επιστροφή του αναμενόταν να δώσει αναλυτική απάντηση στις κατηγορίες της Επιτροπής Ανταγωνισμού, με σχετική ανακοίνωση η οποία επρόκειτο να εκδοθεί είτε το βράδυ της Παρασκευής, είτε σήμερα Σάββατο.
Επίθεση στην κυβέρνηση από το ΠΑΣΟΚ
Η υπεύθυνη ναυτιλίας του ΠΑΣΟΚ, Ελπίδα Τσουρή, σε δήλωσή της υπογραμμίζει: «Η ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την ύπαρξη στρεβλώσεων του ανταγωνισμού στον κλάδο της ακτοπλοΐας, επαληθεύει και δικαιώνει τις, επί τρία συναπτά έτη, θέσεις και καταγγελίες του ΠΑΣΟΚ.
Από την πρώτη στιγμή, λέει η κ. Τσουρή, είχαμε επισημάνει ότι η κυβερνητική πολιτική έχει πλήρως απορρυθμίσει τη λειτουργία της αγοράς των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η κατάργηση της Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Θαλάσσιων Ενδομεταφορών, το 2004 και, η απελευθέρωση των ναύλων της οικονομικής θέσης, το 2006, χωρίς την ύπαρξη κανενός μηχανισμού παρακολούθησης των τιμών.
Είχαμε επισημάνει, συνεχίζει, σε όλους τους τόνους, ότι η ολιγοπωλιακή αγορά μιας υπηρεσίας δημοσίου συμφέροντος, δεν εποπτεύεται, γεγονός που καθιστά αδύνατη οποιαδήποτε προσπάθεια αξιολόγησης της ποσότητας, της ποιότητας και του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Τα γεγονότα, για μία ακόμα φορά, καταρρίπτουν τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης για την ύπαρξη ανταγωνισμού και μηχανισμών ελέγχου της αγοράς».