Στην ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού παραπέμπονται 14 ακτοπλοϊκές εταιρείες και η Ενωση Επιχειρήσεων, με την κατηγορία ότι παραβίαζαν τους κανόνες ανταγωνισμού, μέσω οριζόντιων συμπράξεων.
Τα ευρήματα των εικαζόμενων συμπράξεων προέκυψαν από την αυτεπάγγελτη έρευνα της γενικής διεύθυνσης Ανταγωνισμού, η οποία έγινε μετά την παραίτηση του προέδρου της Ενωσης Ακτοπλοϊκών Εταιρειών, Μιχάλη Σακέλη, τον περασμένο Μάιο.
Η έρευνα, η οποία καλύπτει τα έτη 2002, 2003, 2006, 2007 και 2008 στηρίχθηκε σχεδόν αποκλειστικά στα ευρήματα από τα πρακτικά συνεδριάσεων του διοικητικού συμβουλίου (για τα έτη 2004 και 2005 δεν βρέθηκαν πρακτικά).
Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», παρά τις προσεκτικές διατυπώσεις που υπήρχαν στα πρακτικά των συζητήσεων, αναφορικά με την τακτική που θα τηρήσουν τα μέλη της Ενωσης σε θέματα τιμολογιακής πολιτικής, συμμετοχής σε διαγωνισμούς για άγονες γραμμές κ.λπ., η γενική διεύθυνση κατέληξε στην ύπαρξη σαφών ενδείξεων, ότι τα κατηγορούμενα μέλη της Ενωσης συμβάλλουν στη στρέβλωση του ανταγωνισμού σε δρομολογιακές γραμμές, τόσο του εσωτερικού όσο και τις Αδριατικής και ειδικότερα:
*Οριζόντια σύμπραξη μεταξύ ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών εντός της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας αναφορικά με την τιμολογιακή τους πολιτική.
*Οριζόντια σύμπραξη μεταξύ ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών εντός της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας με αντικείμενο τις προσφορές συμπαιγνίας (έμμεσος καθορισμός ναύλων).
*Οριζόντια σύμπραξη μεταξύ ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών εντός της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, με αντικείμενο τον περιορισμό της παραγωγής και της διάθεσης δρομολογίων.
Σύμφωνα με πηγές της Επιτροπής Ανταγωνισμού, γενεσιουργός αιτία της παρέμβασης της γενικής διεύθυνσης ήταν η αντίδραση των μελών της Ενωσης στην απόφαση του ομίλου Αττικα, για «πάγωμα» των ναύλων κατά τη φετινή θερινή περίοδο.
Επιπλέον, σημειώνουν ότι υπήρξαν αντιδράσεις μελών της Ενωσης στην απόφαση της συγκεκριμένης εταιρείας, έγινε ενημέρωση ως προς τη μελλοντική συμπεριφορά σε θέματα τιμολογιακής τους πολιτικής, με ανακοίνωση πρόθεσης μετακύλισης πιθανής αύξησης καυσίμων στον επιβάτη, αλλά και ανταλλαγή πληροφοριών επί του τιμολογίου τους.
Ολες δε αυτές οι συζητήσεις περί λειτουργικού κόστους, αναφέρουν πηγές της Επιτροπής, έχουν τελική κατάληξη στη διαμόρφωση κοινών πρακτικών, ως προς την τιμολογιακή πολιτική.
Σε ό,τι αφορά τις «προσφορές συμπαιγνίας», αυτές αφορούσαν τους διαγωνισμούς για τις επιδοτούμενες άγονες γραμμές. Συγκεκριμένα, στα πρακτικά καταγράφηκε διατύπωση άρνησης συμμετοχής σε διαγωνισμούς του Δημοσίου, πρακτική που περιορίζει ή εξαλείφει τον ανταγωνισμό τιμών μεταξύ των συμμετεχουσών επιχειρήσεων και αποσκοπεί στην κατανομή αγοράς μεταξύ των εταιρειών που συμμετέχουν στο διαγωνισμό.
Τέλος, διαπιστώθηκαν συνεννοήσεις κοινής στάσης για την προσφορά υπηρεσιών, καθώς καταγράφεται η φράση «θα δέσουμε τα πλοία». Η κοινή στάση, σύμφωνα με την Επιτροπή, προσκρούει στις διατάξεις του άρθρου 1 του Νόμου 703/77 και του άρθρου 81 της συνθήκης των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, που απαγορεύουν συμφωνίες, εναρμονισμένες πρακτικές ή και αποφάσεις ενώσεων επιχειρήσεων, με τις οποίες επιδιώκεται περιορισμός παραγωγής και διάθεσης προϊόντων και υπηρεσιών.
Η επιστολή του ΠΑΣΟΚ
Σημειώνεται ότι η ανακοίνωση «βγήκε» λίγες ημέρες μετά την επιστολή εννέα βουλευτών του ΠΑΣΟΚ προς τον πρόεδρο της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, με την οποία υπογράμμιζαν:
«Γεγονότα, όπως αυτό της παραίτησης του προέδρου της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, λόγω της τιμολογιακής πολιτικής της εταιρείας, στην οποία εκτελεί χρέη διευθύνοντος συμβούλου, και η εκ νέου ενεργοποίηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη ενημέρωσης των μελών της Επιτροπής για τα αποτελέσματα των ερευνών».
πηγή Ναυτεμπορική