7 Μαΐου 2025

«Σε κίνδυνο η ασφάλεια των πτήσεων» από την «τεχνητή πτώχευση» της ΥΠΑ



 Καταγγελία του Συλλόγου Οικονομικών Υπαλλήλου του Φορέα. ● Τα μηδαμινά έσοδα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, το... φαινόμενο του Ηρακλείου και η ανάγκη αντικατάστασης των απαρχαιωμένων ραντάρ κάλυψης του εθνικού εναέριου χώρου.
Καθεστώς «τεχνητής πτώχευσης» για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), που «θέτει σε κίνδυνο τόσο την ασφάλεια των πτήσεων» «όσο και τη γενικότερη εικόνα της χώρας στο εξωτερικό», καταγγέλλει με ενημερωτικό του σημείωμα ο Σύλλογος Πτυχιούχων Οικονομικών Υπαλλήλων του φορέα.

Οι οικονομικοί υπάλληλοι της ΥΠΑ είναι οι αρμόδιοι να παρακολουθούν τα έσοδα και τα έξοδα αλλά και να διαχειρίζονται τις προμήθειες που θα έπρεπε να διεκπεραιώνει η υπηρεσία προκειμένου να λειτουργούν τα απαρχαιωμένα συστήματα αεροναυτιλίας αλλά και να συντηρούνται γενικότερα οι εγκαταστάσεις των 23 αεροδρομίων που παραμένουν υπό κρατικό έλεγχο.

Στο ενημερωτικό του Συλλόγου υπενθυμίζεται ότι ο νόμος 4757 που ψηφίστηκε το 2020 όριζε μεν ότι σκοπός της ΥΠΑ είναι «η παροχή, οργάνωση και ανάπτυξη των υπηρεσιών αεροναυτιλίας και η διαχείριση και λειτουργία αεροδρομίων και υδατοδρομίων», αλλά ταυτόχρονα εκμηδένισε τα έσοδά της από το Τέλος Εκσυγχρονισμού Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ). Το τέλος αυτό ήταν 12 ευρώ και το πλήρωνε κάθε επιβάτης που αναχωρούσε από ελληνικό αεροδρόμιο. Εως το 2016, από το ΤΕΑΑ η ΥΠΑ εισέπραττε ετησίως πάνω από 300 εκατομμύρια ευρώ. Εκτοτε ξεκίνησε η μείωση των εισπράξεων με τα 14 μεγάλα αεροδρόμια που εκχωρήθηκαν στη Fraport, ενώ μετά το 2020 έπεσαν κάτω των 25 εκατομμυρίων και πλέον βαδίζουν προς τον πλήρη εκμηδενισμό.

Η ΥΠΑ συνεχίζει να διαχειρίζεται 23 αεροδρόμια και το μεγαλύτερο (με την περισσότερη και αυξανόμενη επιβατική κίνηση) είναι εκείνο του Ηρακλείου Κρήτης. Οι επιβάτες που αναχωρούν από το Ηράκλειο συνεχίζουν να πληρώνουν ΤΕΑΑ, τα ποσά που συλλέγονται υπερπενταπλασιάστηκαν στην τελευταία πενταετία (59 εκατομμύρια το 2024 έναντι 11 εκατομμυρίων το 2020), αλλά από αυτά η ΥΠΑ εισπράττει μηδέν, το μεγαλύτερο μέρος πηγαίνει για την ανέγερση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι και το υπόλοιπο στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) που ιδρύθηκε το 2020 με τον νόμο 4757 και υποτίθεται πως εποπτεύει την αεροπορική αγορά.

«Το επιβατικό κοινό και οι χρήστες των αεροδρομίων, παρότι θεωρούν ότι καταβάλλουν ένα ανταποδοτικό τέλος, αγνοούν ότι τα προβλεπόμενα ΤΕΑΑ δεν έχουν κανένα ανταποδοτικό όφελος ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες που τους προσφέρονται», σημειώνει ο Σύλλογος των Οικονομικών Υπαλλήλων της ΥΠΑ. Υπενθυμίζεται ότι ακόμη και τις εργασίες συντήρησης του διαδρόμου προσγειώσεων του εν λειτουργία αεροδρομίου Ηρακλείου, που έγιναν τον Φεβρουάριο του 2024, τις ανέλαβε με χορηγία της η ΤΕΡΝΑ.

Εκτός από τα τοπικά προβλήματα, η ΥΠΑ καλείται να δώσει λύση και σε ζητήματα πανελλαδικής εμβέλειας, όπως την προμήθεια νέων συστημάτων ραντάρ κάλυψης του εθνικού εναέριου χώρου, καθώς αυτό που σήμερα λειτουργεί έχει ξεπεράσει τα 30 χρόνια και οι αεροελεγκτές συχνά διαμαρτύρονται για τις μειωμένες του δυνατότητες την ώρα που η κίνηση συνεχώς αυξάνεται.

Η προμήθεια αυτού του νέου συστήματος, προϋπολογισμού άνω των 75 εκατομμυρίων ευρώ, καρκινοβατεί εδώ και χρόνια λόγω δικαστικών εμπλοκών. Ομως, ακόμη και αν αύριο ξεμπλόκαρε, δεν υφίσταται πλέον το κονδύλι των 30 εκατομμυρίων ευρώ που υποτίθεται πως είχε εξασφαλιστεί από το ΤΕΑΑ. Στο ίδιο ενημερωτικό, οι οικονομικοί υπάλληλοι της ΥΠΑ αναφέρονται ακόμη σε δύο σημαντικούς διαγωνισμούς που καθυστερούν. Ο ένας διαγωνισμός αφορά τη μετεγκατάσταση της Προσέγγισης Αθηνών (υποδομής που στεγάζει ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας) από το πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού στον Διεθνή Αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» και ο άλλος την προμήθεια πομποδεκτών VHF μέσω των οποίων επικοινωνούν οι αρμόδιοι υπάλληλοι στα αεροδρόμια.

Οπως αναφέρεται στο ενημερωτικό του Συλλόγου, «οι εν λόγω διαγωνισμοί δεν προχωρούν λόγω αρνητικής γνώμης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθώς δεν πραγματοποιήθηκε εγκαίρως η επανένταξη των εν λόγω προμηθειών στο ΕΣΠΑ, κατά της οποίας έπρεπε να προσφύγει η ΥΠΑ προκειμένου να δοθεί περιθώριο ένταξής τους και διασφάλισης της απαιτούμενης χρηματοδότησης».

Μοναδικό σημαντικό έσοδο που έχει απομείνει πλέον για την ΥΠΑ είναι τα τέλη αεροναυτιλίας τα οποία συλλέγονται μέσω του ευρωπαϊκού Eurocontrol αναλόγως των αεροσκαφών που περνούν από τον ελληνικό εναέριο χώρο, είτε με προορισμό τη χώρα μας είτε υπεριπτάμενα. Ομως για αυτά ισχύουν αυστηροί κανόνες καθώς αφορούν τα έξοδα λειτουργίας των συστημάτων αεροναυτιλίας και όχι άλλες λειτουργικές δαπάνες των αεροδρομίων. Ακόμη και το ΤΕΑΑ ως έσοδο μειώνεται καθώς περιορίστηκε από τον Νοέμβριο του 2024 στα 3 ευρώ (από 12) ανά αναχωρούντα επιβάτη.

Με βάση τα παραπάνω, ο Σύλλογος των Πτυχιούχων Οικονομικών Υπαλλήλων της ΥΠΑ τονίζει ότι η υπηρεσία βρίσκεται σε δυσχερή θέση να καλύψει τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις έναντι προμηθευτών, να συνεχίσει διαγωνιστικές διαδικασίες προηγούμενων ετών, να συντηρήσει τις εγκαταστάσεις ακόμη 23 περιφερειακών αερολιμένων (Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Ιωαννίνων, Καλαμάτας, Καστοριάς, Κοζάνης, Νέας Αγχιάλου, Σητείας, Αστυπάλαιας, Χίου, Ικαρίας, Καλύμνου, Καρπάθου, Κάσου, Καστελόριζου, Κυθήρων, Λέρου, Λήμνου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σκύρου, Σύρου) και να αντεπεξέλθει σε έκτακτες προκύπτουσες ανάγκες.

ΑΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ

ΠΗΓΗ ΕΦΣΥΝ