16 Μαΐου 2025

Σφοδρή αντίδραση για την αύξηση των ναύλων στα φορτηγά



 Εκπρόσωποι φορέων, νησιωτικής επιχειρηματικότητας, Εμπορικών Συλλόγων των Κυκλάδων και δήμαρχοι του νομού απαιτούν αντανακλαστικά από την πολιτεία
Μία νέα “θηλιά” περνάει στον “λαιμό” των νησιωτικών επιχειρήσεων, - με την αύξηση των ναύλων προς τις μεταφορικές εταιρείες, από σήμερα -, καθώς αποτελεί ένα ακόμη ισχυρό χτύπημα στην επιβίωσή τους, αφού την επιβάρυνση, καλούνται, δυστυχώς, να την απορροφήσουν, προσπαθώντας εναγωνίως να παραμείνουν ανταγωνιστικές.


Τα παραπάνω, όπως ανακοινώθηκαν προ ημερών, από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες προς τις μεταφορικές για τα φορτηγά και τα ψυγεία, με αφορμή τη λειτουργία των πλοίων με τα νέα καύσιμα (σε συμμόρφωσή τους με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία), προκάλεσαν τεράστια αγωνία και “κύμα” αντίδρασης από τους φορείς, τους δημάρχους και τους Εμπορικούς Συλλόγους των Κυκλάδων.

Πρακτικά, η αύξηση των ναύλων αφορά σε όλες τις γραμμές από Πειραιά προς τα νησιά των Κυκλάδων, της Δωδεκανήσου καθώς και την Κρήτη σε ποσοστό της τάξης του περίπου 12% και μάλιστα οριζόντια και αδιακρίτως.

Αυτή η αρνητική εξέλιξη, αποτελεί εμπαιγμό προς τις νησιωτικές επιχειρήσεις και συνολικά τους  νησιώτες, την ίδια ώρα που ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, μόλις την περασμένη εβδομάδα, τόσο από τη Σύρο, όσο και από την Τήνο, διαβεβαίωνε πως με τη μείωση των λιμενικών τελών κατά 50% στα πλοία, δεν θα προκύψει καμία επιβάρυνση στο κομμάτι των μεταφορών. Ως φαίνεται, η επιβάρυνση δεν ήρθε στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των επιβατών, αλλά η “θηλιά” έσφιξε και ήρθε από την… πίσω πόρτα, με τις αυξήσεις των ναύλων για τα φορτηγά.

Προφανώς, για μία ακόμη φορά, η πολιτεία ξεχνάει πως η πολιτική και τα μέτρα της, θα πρέπει να προασπίζουν και όχι να “θάβουν” τη νησιωτικότητα, καθώς αυτό αποτελεί μία τεράστια αδικία οικονομική, συγκριτικά με την πορεία των επιχειρήσεων στον ηπειρωτικό χώρο, ο οποίος δεν έχει καμία απολύτως εξάρτηση από τις θαλάσσιες μεταφορές.

Στην πραγματικότητα, από σήμερα, οι νησιωτικές επιχειρήσεις στις οποίες θα μετακυλιστεί το κόστος που “έπεσε” στις μεταφορικές, καλούνται να πάρουν πάνω τους το έξτρα οικονομικό βάρος και κυρίως όσες είναι στον χώρο της μεταποίησης και δουλεύουν με πρώτες ύλες που πρέπει να μεταφερθούν από και προς τα νησιά. Παράλληλα, η αγωνία εστιάζεται και στην αύξηση των προϊόντων, καθώς οι εμπορικές επιχειρήσεις προφανώς το βάρος που θα πάρουν από τις μεταφορικές, θα το προωθήσουν στο… ράφι και τους καταναλωτές.

Και όλα τα παραπάνω, την ίδια στιγμή που η πολιτεία συνεχίζει με… ανύπαρκτα αντανακλαστικά για την καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου προς τις επιχειρήσεις.

Αρκεί να υπενθυμιστεί, πως το Μεταφορικό Ισοδύναμο οφείλεται σε επιχειρήσεις για χρονικό διάστημα που πλησιάζει τα 3 έτη. Απόδειξη των ανωτέρω, αποτελεί πως η πληρωμή του για το β΄ εξάμηνο του 2022, αν και έχει εγκριθεί, δεν έχει καταβληθεί ακόμη, ενώ επιπλέον για την πληρωμή του αναφορικά με τα έτη 2023 και 2024, δεν έχει “ανοίξει” ούτε καν η πλατφόρμα, για την υποβολή των αιτήσεων.

Εκπρόσωποι της νησιωτικής επιχειρηματικότητας, των φορέων, καθώς επίσης, δήμαρχοι και πρόεδροι Εμπορικών Συλλόγων από τις Κυκλάδες, τονίζουν πως αυτή η αύξηση στους ναύλους για τα φορτηγά πρέπει να παρθεί πίσω, ξεκαθαρίζοντας πως γι’ αυτό, απαιτείται και προετοιμάζεται συνολική αντίδραση.

Οι αυξήσεις ανά μέτρο για φορτηγά και η οριζόντια αντιμετώπιση

Για το ύψος της αναπροσαρμογής στους ναύλους, όπως αυτό ανακοινώθηκε στις μεταφορικές εταιρείες, ακολουθούν αναλυτικά στοιχεία.

Ενδεικτικά, στη γραμμή Πειραιάς – Σύρος – Τήνος – Πειραιάς η χρέωση ανά μέτρο για τα φορτηγά ανεβαίνει στα 30,94 ευρώ από σήμερα, ενώ μέχρι πρότινος ήταν 27,60 ευρώ. Επίσης, στη γραμμή Πειραιάς – Μύκονος – Πειραιάς καθορίζεται στα 34,19 ευρώ, ενώ έως σήμερα ανερχόταν σε 30,50 ευρώ.

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός, δε, πως οι αυξήσεις γίνονται αδιακρίτως και “τυφλά” για προορισμούς που η απόστασή τους, έχει τεράστια διαφορά. Ενδεικτικά, η γραμμή Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Πειραιάς χρεώνεται πλέον με 47,22 ευρώ το μέτρο του φορτηγού, ποσό ίδιο περίπου με τη γραμμή Πειραιάς – Χανιά – Πειραιάς που αφορά σε 47,47 ευρώ.

Εκτός των ανωτέρω, η γραμμή Πειραιάς – Ίος – Σαντορίνη – Ανάφη – Πειραιάς διαμορφώνεται στα 65,12 ευρώ ενώ μέχρι χθες, ήταν στα 58,10 ευρώ και η γραμμή Πειραιάς – Μικρές Κυκλάδες – Πειραιάς αναπροσαρμόζεται σε 60,24 ευρώ από 53,70 ευρώ.

Β. Αλεξανδρίδης: “Ανακολουθία λόγων - πράξεων του υπουργού”

Εντονότατη είναι η αντίδραση του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, Βαγγέλη Αλεξανδρίδη για τις αυξήσεις στους ναύλους των φορτηγών και των ψυγείων, καθώς σημειώνει πως αυτό θα φέρει μία σειρά αρνητικών συνεπειών, στην ήδη επιβαρυμένη νησιωτική οικονομία. “Παρατηρούμε μία ανακολουθία λόγων και πράξεων από την πλευρά του υπουργού. Ο κ. Κικίλιας είπε πως με τη μείωση των λιμενικών τελών, θα ισορροπήσει την κατάσταση. Αντί αυτού, τι βλέπουμε; Αυξήσεις”, παρατηρεί καυστικά, εξηγώντας πως όλο το βάρος από τις μεταφορικές θα μετακυλιστεί στους επιχειρηματίες και τους επαγγελματίες, όπως όμως και στους καταναλωτές.

“Οι ίδιοι πόσο θα μπορέσουν να απορροφήσουν αυτή την κατάσταση; Θα φτάσει στα “ράφια” των επιχειρήσεων και ο κόσμος θα συνεχίσει να ζορίζεται και φυσικά θα φτάσει στις “πλάτες” των επιχειρήσεων μεταποίησης και των εμπορικών επιχειρήσεων και την προσπάθεια που κάνουν για να είναι ανταγωνιστικές... Αν μετακυλιστεί το κόστος, σε μία εταιρεία με μεγάλο τονάζ θα είναι αισθητή η ανατίμηση. Και έρχεται και συσσωρεύεται σε μία ήδη επιβαρυμένη κατάσταση”, προσθέτει, λέγοντας ακόμη πως “και οι μεταφορικές εταιρείες γνωρίζω πως είναι πιεσμένες οικονομικά καθώς υπάρχει ένας ανταγωνισμός και προσπαθούν κι αυτοί να προσεγγίζουν τους επαγγελματίες. Αναρωτιέμαι, πόσο θα φτάσει πια να χρεώνεται το μέτρο η νταλίκα;”.  

Επίσης, ο κ. Αλεξανδρίδης έθιξε και τις εκκρεμότητες της πολιτείας στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου. “Δεν νοείται αυτό που συμβαίνει, δηλαδή να μην έχει ξεκαθαρίσει η καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου. Υπάρχει στα χαρτιά η καταβολή και εδώ και 2,5 χρόνια δεν έχουμε πάρει τίποτα. Τι βοήθεια έχει μία επιχείρηση; Καμία. Για εμάς, το Μεταφορικό Ισοδύναμο θα πρέπει να δίδεται αμέσως”, υποστήριξε, επαναφέροντας στην πρώτη γραμμή και το αίτημα για επιστροφή του μειωμένου ΦΠΑ. “Θα προσθέσω πως ένα αποτελεσματικό μέτρο θα είναι η μείωση του ΦΠΑ, που θα “ισορροπήσει” την κατάσταση στη νησιωτική Ελλάδα με τη χερσαία Ελλάδα”, δήλωσε, λέγοντας πως “πρέπει να ξεκαθαρίσει η πολιτεία τα θέματα γιατί δεν μπορούμε να υποστούμε άλλη επιβάρυνση και φυσικά προσωπικά παραμένω επιφυλακτικός για το αν τελικά μετά το καλοκαίρι δεν υπάρξει αύξηση και στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των επιβατών”.

Για όλα τα παραπάνω, επεσήμανε πως “μεταφέρεται μεγάλη αγωνία προς τον Εμπορικό Σύλλογο και αναστάτωση, που προκύπτει από τις αυξήσεις των ναύλων. Δεν είμαστε ικανοποιημένοι από όσα έλεγε ο υπουργός. Να κατανοήσουν ότι τα νησιά εξαρτώνται από τις θαλάσσιες μεταφορές”.

Ο πρόεδρος έκλεισε τις δηλώσεις του, σημειώνοντας πως “πρέπει να σταματήσει η επιστολογραφία και να περάσουμε σε διεκδικήσεις, μήπως και αναχαιτίσουμε αυτή την κατάσταση”.

Ν. Νομικός: “Αύξηση από την “πίσω πόρτα” χωρίς ενημέρωση της αγοράς”

Σε παρόμοιο τόνο μίλησε και ο πρόεδρος του Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου Θήρας, Νίκος Νομικός., ο οποίος έφερε και το παράδειγμα της Σαντορίνης ειδικότερα, συνδέοντας την κατάσταση και με τον τουρισμό.

“Από 15/5 γίνεται αναπροσαρμογή ναύλων των φορτηγών οχημάτων και είναι περίπου 12% για όλους τους προορισμούς από Πειραιά προς Κυκλάδες, προς Δωδεκάνησα, προς Κρήτη κλπ.. Γίνεται αντιληπτό πως επηρεάζει την τιμή των προϊόντων στα νησιά μας και ταυτόχρονα κάνει ακριβότερη τη διαβίωση των εργαζομένων, κατοίκων και επισκεπτών στα νησιά των Κυκλάδων”, εξηγεί, προσθέτοντας ακόμη πως για όλες τις επιχειρήσεις του νομού και δη για τις μεταποιητικές και τις εμπορικές “ουσιαστικά είναι μία αύξηση από την “πίσω πόρτα” όπως λέμε, χωρίς να έχει ενημερωθεί η αγορά”. Σύμφωνα με όσα εξήγησε, “προφανώς θα μετακυλιστεί στις επιχειρήσεις και στους επισκέπτες και στους εργαζόμενους, όμως αυτή την αύξηση δεν μπορεί να την απορροφήσει ούτε το εμπόριο και θα τη δει ο κόσμος”.

Συνδυαστικά με το πόσο επιβαρυμένη είναι η κατάσταση και από την πτώση του τουρισμού, ο κ. Νομικός μετέφερε την αγωνία του. “Η Σαντορίνη έχει μείωση φέτος 40% στους επισκέπτες και τους προηγούμενους μήνες ήταν πάνω από 50%. Αυτό οφείλεται σε συνδυασμό παραγόντων εκ των οποίων θεωρούμε πως ένα μικρό ποσοστό σχετίζεται με την πρόσφατη σεισμική δραστηριότητα. Όλα επιβεβαιώνονται από τη μειωμένη ζήτηση των κρατήσεων και θεωρούμε πως αυτό προκύπτει από τον κορεσμό σε υποδομές στη Σαντορίνη και το υψηλό κόστος διακοπών. Αυτό έχει επισημανθεί πολλάκις από τους φορείς προς το κράτος. Ασκούμε πιέσεις για να εφαρμοστεί το πιλοτικό σχέδιο για τη Σαντορίνη. Όμως και όλα αυτά, έρχονται να συνδεθούν και με την αύξηση των ναύλων που επηρεάζουν το κόστος διαβίωσης στο νησί και το κόστος για τους επισκέπτες”, δήλωσε συγκεκριμένα.

Αναφορικά με το αν θα υπάρξει αντίδραση, σημείωσε πως “κι εμείς ήδη συζητάμε και ψάχνουμε τρόπους αντίδρασης και πρέπει να υπάρξει συνολική αντίδραση για το θέμα, για να έχουμε μία πτώση της αύξησης”.

Μάλιστα, δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο Μεταφορικό Ισοδύναμο. “Η άμεση καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου είναι βασικό θέμα και πρέπει να δουν τι θα κάνουν τόσο για τις επιχειρήσεις στα νησιά, όσο και για τους κατοίκους”, ανέφερε, θέτοντας κι ο ίδιος το ζήτημα του ΦΠΑ στα νησιά. “Δεν θα μπορούσα να μην πω ότι θα θέλαμε και τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, καθώς πλήττονται και από την πτώση του τουριστικού προϊόντος”, υποστήριξε.

Αλ. Αθανασίου: “Καμία άλλη διάκριση ανάμεσα σε νησιά και ηπειρωτική χώρα”

Τη διαφωνία του με τις αυξήσεις στις μεταφορές πρώτων υλών και προϊόντων, κατέθεσε και ο δήμαρχος Σύρου - Ερμούπολης, Αλέξης Αθανασίου. “Μάθαμε με μεγάλη έκπληξη ότι ανακοινώθηκαν αυξήσεις στους ναύλους από τις ακτοπλοϊκές προς τις μεταφορικές εταιρείες βάσει του μήκους των φορτηγών αυτοκινήτων. Είναι πολύ πρόσφατη η μνήμη που ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Β. Κικίλιας διαβεβαίωσε από τη Σύρο σε κάθε τόνο καμία άλλη αύξηση στους μεταφορικούς ναύλους για το 2025. Το ζήτημα είναι πολύ σοβαρό διότι και αυτή η αύξηση θα μετακυλιστεί στα προϊόντα των νησιωτικών επιχειρήσεων και άρα, στον τελικό καταναλωτή που είναι ο νησιώτης”, σχολίασε, εξηγώντας πως δυστυχώς, όλα τα παραπάνω, έρχονται και “κάθονται” πάνω στα κενά του Μεταφορικού Ισοδύναμου.

“Σε συνδυασμό με το απλήρωτο Μεταφορικό Ισοδύναμο για το οποίο μιλήσαμε αρκετή ώρα δια ζώσης στον υπουργό και για το οποίο πρέπει να γίνει κάτι δραστικό νομοθετικά, έρχεται μια σοβαρότατη οικονομική επιβάρυνση για τα νησιά. Επανερχόμαστε λοιπόν στην πρότασή μας για πληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τις επιχειρήσεις, αλλά και για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών στην “πηγή” δηλαδή την ώρα που κόβεται το εισιτήριο”, υποστήριξε συγκεκριμένα.

Συμπληρώνοντας, βέβαια, πως “οι ακτοπλοϊκές εταιρείες δεν είναι ευαγή ιδρύματα και οι νόμοι της ελεύθερης αγοράς ισχύουν και στα πλοία”, κατέληξε πως τη λύση πρέπει να τη δώσει η πολιτεία. “Η υπόθεση έρχεται στο κράτος ώστε να ελέγξει νομοθετικά τόσο μεγάλες ανατιμήσεις που ούτως ή άλλως στα νησιά υφίστανται σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα. Τον τρόπο πρέπει να τον βρει ο νομοθέτης βάσει των άρθρων του Ελληνικού Συντάγματος περί ισότητας των Ελλήνων πολιτών και συνεισφορά τους χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη σε συνδυασμό με τη νησιωτικότητα”.

Π. Κροντηράς:  “Συνεισφέραμε τα Λιμενικά Ταμεία με 50%, δεν θα αποδεχτούμε αυξήσεις”

Καυστικός παρουσιάζεται και ο δήμαρχος Τήνου, Παναγιώτης Κροντηράς, τονίζοντας πως για το θέμα πρέπει να συντονιστεί η ΠΕΔ Ν. Αιγαίου και το τοπικό παράρτημα. “Είμαστε αντίθετοι και δεν πρέπει να μιλάμε για καμία αύξηση ούτε στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ούτε και στις μεταφορικές εταιρείες, καθώς αυτό καταλαβαίνουμε ότι θα μετακυλιστεί στους κατοίκους των νησιών. Επί της ουσίας, εμείς την πληρώνουμε την κάθε αύξηση”, υποστηρίζει, θυμίζοντας, μάλιστα, πως οι… διαβεβαιώσεις του αρμόδιου υπουργού, προφανώς έρχονται να διαψευστούν από την πραγματικότητα.

“Είναι πολύ πρόσφατη η παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας στην Τήνο και στη σύσκεψη που έγινε ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία αύξηση και μάλιστα είπε πως αυτό οφείλεται και στη μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%. Ήταν κάθετος και μου προκαλεί αρνητική εντύπωση που έρχονται αυξήσεις στους ναύλους για τις μεταφορικές”, σχολίασε, μιλώντας και για το Μεταφορικό Ισοδύναμο.

“Έγινε αναφορά στο Μεταφορικό Ισοδύναμο και τονίστηκε πως θα πρέπει να πληρωθεί για το 2024 προς τους επιβάτες και ο γενικός γραμματέας τόνισε πως δεν πρέπει να ακούμε όσα σχολιάζονται και πως το Μεταφορικό Ισοδύναμο θα συνεχιστεί. Και μάλιστα, ξεκαθάρισε πως το Μεταφορικό Ισοδύναμο για τις επιχειρήσεις, έχει καθυστερήσει λόγω ελέγχων”, ανέφερε, εξηγώντας πως τελικά για όλες αυτές τις εκκρεμότητες, θα πρέπει άμεσα η ΠΕΔ να πάρει θέση. “Θεωρώ πως άμεσα γι' αυτά τα ζητήματα θα πρέπει να συνεδριάζει και η ΠΕΔ και το τοπικό παράρτημα των Κυκλάδων, ώστε να υπάρχει συλλογικά μία αντίδραση. Για τις αυξήσεις στις μεταφορικές θα πρέπει να υπάρξει συλλογική αντίδραση και με βάση το γεγονός πως όλα τα Λιμενικά Ταμεία έχουμε συνεισφέρει κατά 50%, αυτό δεν πρέπει να το αποδεχτούμε”, ξεκαθάρισε, σημειώνοντας πως “πρέπει να υπάρξει πίεση και το Μεταφορικό Ισοδύναμο πρέπει να καταβάλλεται. Και στις επιχειρήσεις και στους κατοίκους, άμεσα, να έρθουν τα χρήματα”.

Κ. Μπιζάς: “Πλήττονται η ανθεκτικότητα νησιωτικών επιχειρήσεων και οι καταναλωτές”

Την πλήρη αντίθεσή του με τις εξελίξεις διατυπώνει και ο δήμαρχος Πάρου, Κώστας Μπιζάς, σημειώνοντας πως η πολιτεία πρέπει να βρει τρόπους να καλύψει το κόστος της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων, αλλά χωρίς να πλήξει τις νησιωτικές επιχειρήσεις και τους καταναλωτές.

“Εκφράζω την έντονη ανησυχία μου απέναντι στις νέες αυξήσεις των ακτοπλοϊκών ναύλων για τη μεταφορά φορτηγών οχημάτων, οι οποίες τίθενται σε ισχύ από τις 15 Μαΐου και φτάνουν ή και ξεπερνούν το 12%. Η συγκεκριμένη αύξηση, θα έχει ως αποτέλεσμα τη μετακύλιση του κόστους στη μεταφορά αγαθών, εντείνοντας το φαινόμενο της ακρίβειας και επηρεάζοντας δυσμενώς τις τιμές των βασικών προϊόντων, με άμεσο αντίκτυπο στους καταναλωτές των νησιών μας”, σημειώνει αρχικά, επισημαίνοντας ακόμη όμως πως “οι νησιωτικές κοινωνίες, όπως αυτή της Πάρου, έχουν ήδη επιβαρυνθεί σημαντικά από το υψηλό κόστος μεταφορών”.

Με φόντο τις πρόσφατες δηλώσεις του κ. Κικίλια, ο δήμαρχος Πάρου, υπογραμμίζει ακόμη πως “η νέα αυτή εξέλιξη έρχεται σε πλήρη αντίφαση με τις πρόσφατες εξαγγελίες της πολιτείας για στήριξη της νησιωτικότητας και προκαλεί εύλογο προβληματισμό, ιδιαίτερα μετά και τη μείωση κατά 50% των τελών ελλιμενισμού, που ήδη έχει δημιουργήσει οικονομικά κενά στα Λιμενικά Ταμεία”.

Ο ίδιος υποστηρίζει πως “αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη συμμόρφωσης με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη χρήση ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών στις θαλάσσιες μεταφορές (Fuel EU Maritime Regulation EU 2023/1805)”, ωστόσο όπως προσθέτει, “μία τόσο απότομη και δυσανάλογη αύξηση του κόστους των μεταφορικών ναύλων στα φορτηγά, πλήττει την οικονομική ανθεκτικότητα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, καθώς και τη συνολική ποιότητα ζωής των νησιωτών. Επιχειρηματίες, επαγγελματίες και πολίτες καλούνται να επωμιστούν ένα βάρος που απειλεί τη βιωσιμότητα του νησιωτικού εμπορίου και την κοινωνική συνοχή”.

Ο δήμαρχος Πάρου καταλήγει, λέγοντας πως το αρμόδιο Υπουργείο και η κεντρική διοίκηση “πρέπει να επανεξετάσουν το μέτρο και να αναζητήσουν δίκαιες, ισόρροπες λύσεις για την κάλυψη του κόστους της ενεργειακής μετάβασης, χωρίς να επιβαρυνθεί περαιτέρω η οικονομία των νησιών μας. Οι νησιώτες δεν μπορούν να γίνονται διαρκώς οι αποδέκτες νέων επιβαρύνσεων. Είναι εθνικό και αναπτυξιακό καθήκον να στηριχθεί έμπρακτα η νησιωτικότητα”.  

Γ. Ρούσσος: “Δεχόμαστε σφοδρότατη πίεση από τα μέλη μας με μεταφορικό έργο”

Τη σοβαρότατη επιβάρυνση που θα δεχτούν οι επιχειρήσεις των νησιών από την αύξηση των ναύλων στο μεταφορικό έργο, μεταφέρει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος, καλώντας την πολιτεία και το αρμόδιο Υπουργείο να βρουν λύση για να αποφευχθεί ένα ακόμη οικονομικό “βαρίδι”.

“Από την 1η Μαΐου σημειώθηκε αύξηση 20% στο κόστος των καυσίμων, λόγω της αλλαγής στον τύπο καυσίμου που χρησιμοποιούν πλέον τα πλοία. Δυστυχώς, η αύξηση αυτή δεν εξαιρεί ούτε τα πλοία Ro-Ro, ούτε εκείνα που μεταφέρουν εμπορεύματα. Όσον αφορά στα ταχύπλοα, δεν παρατηρήθηκε μεταβολή, καθώς ήδη χρησιμοποιούσαν το νέο καύσιμο”, σχολιάζει αρχικά, εξηγώντας πως το αρμόδιο Υπουργείο “κατέβαλε προσπάθεια για να καλύψει το κόστος που προκύπτει για τις εταιρείες από αυτή την αύξηση” και έτσι “φαίνεται, λοιπόν, πως κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού δεν θα υπάρξει αύξηση στις τιμές των επιβατικών εισιτηρίων”.

Ωστόσο, όπως περιγράφει για το σοβαρό θέμα, “ήδη δεχόμαστε σφοδρότατη πίεση από τα μέλη μας και κυρίως αυτά που εκτελούν μεταφορικό έργο, καθώς από σήμερα,  θα αναγκαστούν οι μεταφορείς που πρώτοι πήραν το μήνυμα των αυξήσεων, να μετακυλήσουν το κόστος στους πελάτες τους και οι πρώτες πληροφορίες μιλούν για αύξηση περίπου 20%”.

Για την εξεύρεση λύσης, ο κ. Ρούσσος σημείωσε πως “χρειάζεται συλλογική και θετική στάση”, καθώς εξηγεί πως “η χώρα διαθέτει το “εργαλείο” του Μεταφορικού Ισοδύναμου, που οφείλει να ενεργοποιηθεί, ιδιαίτερα όταν οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να αντέξουν το βάρος της αύξησης του κόστους καυσίμου”.

Για τις εκκρεμότητες στις καταβολές, συμπλήρωσε πως “το Μεταφορικό Ισοδύναμο έχει αφήσει ορισμένα κενά, όχι μόνο για τους πολίτες, αλλά και για τις επιχειρήσεις”, υπενθυμίζοντας πως ο υπουργός κατά την επίσκεψή του στη Σύρο, “δήλωσε ότι επίκεινται εξελίξεις μέσα στον Μάιο, ενώ παράλληλα έχει ήδη ανακοινωθεί εδώ και καιρό η πρόθεση αναπροσαρμογής του μέτρου”.

Ως Επιμελητήριο, υποστήριξε πως “ενστερνιζόμαστε την πρόταση που έχουμε επανειλημμένα συζητήσει με τον γ.γ. Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλη Κουτουλάκη: να μεταφερθεί η επιδότηση που σήμερα δίνεται στις μεταφορικές εταιρείες, απευθείας στην τιμή ανά μέτρο μεταφορικού μέσου (νταλίκας, φορτηγού). Με αυτόν τον τρόπο, θα καλυφθεί άμεσα η διαφορά κόστους μέσω του Μεταφορικού Ισοδύναμου”.

Αν αυτό δεν συμβεί, υποστήριξε πως “η κατάσταση δεν θα εξομαλυνθεί άμεσα και θα προκύψει σοβαρή επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις και δυστυχώς, για άλλη μια φορά, η νησιωτικότητα θα βρεθεί αντιμέτωπη με ένα ακόμα μειονέκτημα”.

Ως εκ τούτου, σημείωσε πως “ζητάμε άμεση αναπροσαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, ώστε η επιβάρυνση από την αύξηση των καυσίμων να μη μετακυλιστεί στο μεταφορικό κόστος που επωμίζονται οι πολίτες και οι επισκέπτες των νησιών”. Συμπλήρωσε ακόμη πως “η εξάρτησή μας από τις θαλάσσιες μεταφορές είναι απόλυτη” και κατά συνέπεια “το ζήτημα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα”, αφού μάλιστα αυτή την περίοδο, επεσήμανε πως “υπάρχουν πολλά ανοιχτά θέματα που αφορούν τις νησιωτικές επιχειρήσεις, ιδίως στις Κυκλάδες. Δεν πρέπει να επιτραπεί να προστεθεί ένα ακόμη βάρος στις πλάτες τους. Η πολιτεία οφείλει να κατανοήσει ότι οι αποφάσεις που λαμβάνει το Υπουργείο, ακόμα κι αν αφορούν επιμέρους μέτρα, έχουν συσσωρευτικό αντίκτυπο στις ίδιες επιχειρήσεις”. Ο πρόεδρος παρακάτω σημείωσε πως “η επιβάρυνση των επιχειρήσεων είναι πλέον σοβαρή και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή στον σχεδιασμό πολιτικών”, παραθέτοντας δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ που, όπως σημείωσε, “δείχνουν πτώση 60% στον τουρισμό στις Κυκλάδες για το πρώτο τρίμηνο”. Σύμφωνα με όσα εξήγησε, “αν πολλές επιχειρήσεις αναγκαστούν να κλείσουν, εκτός από τον κοινωνικό αντίκτυπο, την καλοκαιρινή περίοδο δεν θα υπάρχουν αρκετές υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών”. Κατέληξε στις δηλώσεις του, επαναλαμβάνοντας πως “το πρόβλημα πρέπει να λυθεί άμεσα, για να μη μετακυλιστεί το κόστος στις επιχειρήσεις και στους καταναλωτές”.

  Συντάκτης: Άννα - Τερέζα Δαλμυρά
ΠΗΓΗ https://www.koinignomi.gr/