Από την Ουρανία Β. Πάλμου*
Σαράντα χρόνια μετά το Προεδρικό διάταγμα του 1985 για την οριοθέτηση των οικισμών κάτω των 2000 κατοίκων , μετά από αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και μπροστά στην εκπόνηση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων αποφασίστηκε από την πολιτεία ο επανακαθορισμός των ορίων δέκα χιλιάδων περίπου οικισμών κάτω των 2000 κατοίκων.
Αντί αυτό να είναι η αρχή μιας σύγχρονης επιστημονικής διερεύνησης της κατάστασης των οικισμών μας που να συνδεθεί με ένα σχέδιο ανάπτυξης ανάλογα με τα οικονομικές δραστηριότητες (πχ θερινός και χειμερινός τουρισμός , πρωτογενής τομέας) και τις δυνατότητες αποκέντρωσης , περιβαλλοντικής προστασίας ,επεξεργασίας της φυσιογνωμίας και των χαρακτηριστικών του κάθε οικισμού αποφασίζεται μια νέα οριοθέτηση των οικισμών με έναν ισοπεδωτικό γραφειοκρατικό και αδιάφορο για τις ιδιοκτησίες των πολιτών τρόπο.
Δεδομένα για την οριοθέτηση αεροφωτογραφίες και όρια του 1923 και του 1983. Δηλαδή οριοθετούμε τους οικισμούς με δεδομένα 40 και 102 ετών πίσω μη λαμβάνοντας υπόψη τη σημερινή κατάσταση των οικισμών . Μαζί με τους άλλους παράγοντες οριοθέτησης που θέτει το ΠΔ και με δεδομένο ότι αγνοούνται τα δεδομένα σαράντα ετών (και η δόμηση που έχει πραγματοποιηθεί αυτά τα χρόνια) τεράστιες εκτάσεις των οικισμών περνάνε στο καθεστώς της εκτός σχεδίου δόμησης . Αυτά τα οικόπεδα είναι μη άρτια και μη οικοδομήσιμα (αγροτεμάχια δηλαδή )οι δε άδειες που έχουν εκδοθεί θα είναι υπό προβληματικό καθεστώς αφού θα έχουν εκδοθεί σε καθεστώς εντός οικισμού και μετά το ΠΔ θα είναι σε καθεστώς εκτός σχεδίου δόμησης και σε ένα μη άρτιο και μη οικοδομήσιμο οικόπεδο! Και επειδή αυτό το ΠΔ θα είναι και το εργαλείο της οριοθέτησης για τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια το μεγαλύτερο τμήμα αυτών των ακινήτων θα παραμείνει και εκτός των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων ! Μηδενίζονται δηλαδή εργαλεία και δυνατότητες σχεδιασμού που χρόνια τώρα ζητούσαν οι επιστημονικοί φορείς αφού ο σχεδιασμός δεν θα ανταποκρίνεται στην σημερινή πραγματικότητα!
Η περίφημη νομοθετική λύση του υπουργείου είναι επίσης προβληματική για ένα υπουργείο που μόλις πριν λίγα χρόνια κατήργησε τις παρεκκλίσεις των δυο στρεμμάτων στο εκτός σχεδίου και σήμερα αναζητά μια παρέκκλιση (μια νομοθετική ρύθμιση όπως το ίδιο λέει ) για τις ιδιοκτησίες που ήταν εντός οικισμού και θα περάσουν στο καθεστώς της εκτός σχεδίου δόμησης .
Στην σημερινή εποχή που η εκτός σχεδίου δόμηση στα νησιά αλλά και τις παραλιακές περιοχές δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στον σχεδιασμό και έχει ήδη επιφέρει σοβαρές αλλοιώσεις του περιβάλλοντος, θα έπρεπε να σχεδιάζεται κατάργηση της και η απορρόφηση της από τους οργανωμένους οικισμούς. Θα έπρεπε να έχει προκληθεί ένας άλλος επιστημονικός διάλογος με βάση την φέρουσα ικανότητα μιας περιοχής ,που δεν κρίνεται μόνο από το δομημένο και μη περιβάλλον αλλά και από τη κατανάλωση σε φυσικούς πόρους και την επάρκεια αυτών , τις συνθήκες του δομημένου περιβάλλοντος , την πυροπροστασία και την ασφάλεια, την προστασία του τοπίου και των παράλιων ζωνών και κυρίως την κατάσταση των κοινωνιών που διαμένουν σε αυτές και τις συνθήκες ζωής των κατοίκων!
Όλοι οι οικισμοί δεν είναι ίδιοι και δεν υπάρχουν οι ίδιες ανάγκες .Το Λεόντιο ,δεν είναι ίδιο με το Ακταίο η τον Άγιο Βασίλη και τα Σελιανίτικα δεν είναι ίδια με το Βασιλικό . Ο κάθε οικισμός έχει τα δικά του ιστορικά , γεωγραφικά ,χωροταξικά δεδομένα , έχει άλλη διάρθρωση στο χώρο .Γιατί απαιτείται ένας ισοπεδωτικός σχεδιασμός;
H αλήθεια είναι ότι δεν πρόκειται για σχεδιασμό. Όταν δεν μπορούμε να σχεδιάσουμε πραγματικά εκδίδουμε ένα προεδρικό διάταγμα .Γιατί ο σχεδιασμός απαιτεί την συμμετοχή των κοινωνιών . Δεν υπάρχει σχεδιασμός που να γίνεται για την κοινωνία χωρίς αυτήν .Το Προεδρικό Διάταγμα αυτό βγήκε ως βασιλικό διάταγμα χωρίς δημόσιο διάλογο , χωρίς την συμμετοχή του ΤΕΕ , της τοπικής αυτοδιοίκησης , των φορέων και της κοινωνίας.
Επίσης έχει όλα τα χαρακτηριστικά πρακτικής ενός κράτους που δεν σέβεται τον πολίτη του. Δεν σέβεται αυτόν που αγόρασε , που έχτισε με νόμιμο τρόπο, σεβάστηκε τις κρατικές αποφάσεις και πλήρωνε και τον αντίστοιχο φόρο στην αγοραπωλησία η τον ΕΜΦΙΑ . Έχει όλα τα χαρακτηριστικά αυτού του κράτους που ξυπνάς ανασφαλής για ότι μπορεί να σου συμβεί μέσα στην μέρα.
Τώρα αν αυτές οι εκτάσεις που είναι σε παραλιακές περιοχές και είναι και ακριβές, απαξιωθούν για να αγοραστούν από οικονομικά πιο ισχυρούς, που έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν περισσότερα τμήματα, αν η ιδιωτική πολεοδόμηση ενισχυθεί με αυτά τα δεδομένα ,ή αν δημιουργηθούν και ζώνες υποδοχής τουρισμού που να ανεβάσουν την αξία κάποιων συγκεκριμένων περιοχών αυτό ας μας το απαντήσουν οι αρμόδιοι συντάκτες του διατάγματος.
Εμείς σαν Τ.Ε.Ε. -Τ.Δ. Ε έχουμε την υποχρέωση να πούμε την αλήθεια στους χιλιάδες πολίτες που σήμερα χάνουν τις περιουσίες τους , να είμαστε στο πλευρό τους , να παρέχουμε κάθε νομική και τεχνική βοήθεια .
Θα τονίσουμε λοιπόν για άλλη μια φορά ότι αυτό το ΠΔ δεν ήρθε για να βοηθήσει στο σχεδιασμό , δεν ήρθε για να βάλει τα πράγματα σε τάξη ,ήρθε για να ανατρέψει δεδομένα σαράντα ετών , να απαξιώσει περιουσίες συμπολιτών μας και να καθυστερήσει τον ουσιαστικό σχεδιασμό άλλα σαράντα χρόνια! Γιατί η επίλυση προβλημάτων σχεδιασμού έχει πάντα αναφορά την μελέτη της σημερινής πραγματικότητας και την διαμόρφωση προτάσεων πάνω σε αυτή και όχι σε δεδομένα σαράντα ετών πίσω! Το να αφήσεις χιλιάδες ιδιοκτησίες σε καθεστώς εκτός σχεδίου και εκατοντάδες κτίσματα σε αβεβαιότητα πιο ακριβώς πρόβλημα σχεδιασμού επιλύει;
Ζητάμε την άμεση απόσυρση του ΠΔ!
* ΠΑΛΜΟΥ Β ΟΥΡΑΝΙΑ
ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΕΕ-ΤΔΕ
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ -ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ -MSc ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
ΠΗΓΗ https://news.b2green.gr/