15 Μαΐου 2025

Κοροϊδία Κικίλια με τα δήθεν "παγωμένα" ακτοπλοϊκά εισιτήρια σε βάρος των νησιωτών

 

Το Υπουργείο μείωσε τα έσοδα των λιμενικών ταμείων για να συγκρατήσει δήθεν τις τιμές ενώ οι εταιρείες αυξάνουν τα ναύλα στα φορτηγά – Οι αναπροσαρμογές για τις γραμμές του Βορείου Αιγαίου
Σε μια χρονική στιγμή που το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προχώρησε στη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών για τα επιβατηγά πλοία εσωτερικού, με στόχο τη συγκράτηση των αυξήσεων στις τιμές των εισιτηρίων των επιβατών, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ανακοινώνουν σταδιακά νέες ανατιμήσεις στα ναύλα των φορτηγών οχημάτων, οι οποίες τίθενται σε ισχύ από σήμερα, 15 Μαΐου 2025.

Η εξέλιξη αυτή καταγράφεται ως σαφής αντίφαση στην πολιτική που επιχειρεί να ακολουθήσει η κυβέρνηση, καθώς από τη μία περιορίζονται οι εισπράξεις των λιμενικών ταμείων με σκοπό τη μείωση του κόστους για τον τελικό επιβάτη, ενώ από την άλλη το μεταφορικό κόστος εμπορευμάτων αυξάνεται, με άμεσες επιπτώσεις στους επαγγελματίες και τις τιμές των προϊόντων που διακινούνται μέσω θαλάσσης.

Αναπροσαρμογές στις γραμμές του Βορείου Αιγαίου
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Attica Group, οι αναπροσαρμογές κρίνονται αναγκαίες βάσει της νέας ευρωπαϊκής οδηγίας για τη χρήση «καθαρών» καυσίμων (FuelEU Maritime Regulation EU 2023/1805), η οποία απαιτεί από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες την αντικατάσταση του τύπου καυσίμου σε όλα τα πλοία.
ΔιαδρομήΤιμή ανά μέτρο Φ/Γ οχημάτωνΤιμή ανά μέτρο Φ/Γ ψυγείων
Πειραιάς – Χίος – Οινουσσες – Ψαρά – Μυτιλήνη – Πειραιάς43.95€49.67€
Πειραιάς – Άγιος Κήρυκος – Ευδηλος – Φούρνοι – Πειραιάς68.37€70.01€
Πειραιάς – Βαθύ – Καρλόβασι – Πειραιάς68.37€70.01€

Οι αυξήσεις, σε σχέση με τις προηγούμενες τιμές, κρίνονται σημαντικές, ιδίως για μεταφορικές εταιρείες που εξυπηρετούν τις νησιωτικές περιοχές του Βορείου Αιγαίου, οι οποίες εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από τη θαλάσσια μεταφορά για την τροφοδοσία και τον ανεφοδιασμό τους.

Παράδοξο και δυσαρέσκεια
Το παράδοξο είναι εμφανές. Ενώ το κράτος θυσιάζει τα σταθερά έσοδα των λιμενικών ταμείων, με στόχο –κατά δήλωσή του– τη συγκράτηση του κόστους για τον επιβάτη, η αγορά καταγράφει αυξήσεις σε κρίσιμους τομείς της ακτοπλοΐας, όπως είναι οι μεταφορές εμπορευμάτων. Αυτό εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα της πολιτικής, αλλά και για τη συνοχή μεταξύ δημόσιου σχεδιασμού και επιχειρηματικών πρακτικών.

Ο Πρόεδρος του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Χίου, Παντελής Λεγάτος, είχε προειδοποιήσει ότι η μείωση των τελών θα δημιουργήσει σημαντικό κενό στον προϋπολογισμό του φορέα και θα ακυρώσει προγραμματισμένα έργα, ενώ είχε αναφερθεί και στην απουσία οποιουδήποτε αντισταθμιστικού μέτρου από πλευράς Υπουργείου.

Κίνδυνοι για την οικονομία των νησιών
Το ενδεχόμενο μετακύλισης του κόστους στα καταναλωτικά αγαθά είναι πιο ρεαλιστικό από ποτέ, με τους επιχειρηματίες των νησιών να καλούνται να απορροφήσουν τις αυξήσεις ή να τις μεταφέρουν στις τελικές τιμές, σε μια περίοδο που το κόστος ζωής συνεχίζει να προκαλεί πιέσεις.
ΠΗΓΗ https://www.politischios.gr/