Οκτώ (8) Βουλευτές της Νέας Αριστεράς, με πρωτοβουλία της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς Πέτης Πέρκα, κατέθεσαν ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα την «καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την αποτυχία της κυβέρνησης στην εφαρμογή του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού»
Οι Βουλευτές επισημαίνουν ότι η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου της 27ης Φεβρουαρίου 2025 καταδικάζει την Ελλάδα για την αδυναμία της να εφαρμόσει τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, παρόλο που η υποχρέωση αυτή προκύπτει από την οδηγία 2014/89/ΕΕ, η οποία απαιτούσε την ολοκλήρωσή του μέχρι την 31η Μαρτίου 2021.
Η συγκεκριμένη οδηγία έχει ως στόχο τη θεσμοθέτηση ενός πλαισίου για την οργάνωση και την καλύτερη διαχείριση των θαλάσσιων πόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σκοπό την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, την αποδοτική αξιοποίηση των θαλάσσιων δραστηριοτήτων και την αποφυγή της αλληλεπικάλυψης ή της σύγκρουσης διαφόρων χρήσεων του θαλάσσιου χώρου. Για την αρνητική αυτή εξέλιξη για τη χώρα μας, είχαμε προειδοποιήσει πριν από ένα έτος στις 04/03/2024, ως Νέα Αριστερά, με ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου. (βλ. την ερώτηση ΕΔΩ)
Η καθυστέρηση στην εφαρμογή του Σχεδιασμού δεν αποτελεί μόνο παραβίαση των ευρωπαϊκών υποχρεώσεων της χώρας μας, αλλά επιφέρει και σοβαρές συνέπειες για την προστασία των ελληνικών θαλασσών και για τις δραστηριότητες που εκτυλίσσονται σ' αυτές. Στο πλαίσιο της απολογίας της, η Ελλάδα επικαλέστηκε ως κύριο λόγο καθυστέρησης τις διαπραγματεύσεις με την Αίγυπτο για την οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ), η οποία κατέληξε σε συμφωνία τον Αύγουστο του 2020. Ωστόσο, το Δικαστήριο έκρινε ότι η ελληνική πλευρά δεν απέδειξε ότι υπήρχαν αντικειμενικές δυσκολίες στην εκπόνηση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, παρά τη συμφωνία με την Αίγυπτο και την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας.
Επιπλέον, το Δικαστήριο έκρινε ότι οι υποχρεώσεις του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού δεν πρέπει να εξαρτώνται από την ύπαρξη συμφωνιών για την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών με τρίτες χώρες, ούτε να αναστέλλονται επ' αόριστον εξαιτίας γεωπολιτικών ή άλλων παραμέτρων. Αυτό υπογραμμίζει τη σημασία του Σχεδιασμού ως εργαλείου για την ορθή διαχείριση των θαλάσσιων πόρων και δραστηριοτήτων, ανεξαρτήτως των εξωτερικών παραμέτρων.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, προκύπτουν σημαντικά ερωτήματα για την κυβέρνηση και την πολιτική της προσέγγιση σχετικά με την εφαρμογή του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, τη σχέση της με τις γεωπολιτικές συνθήκες στην περιοχή, καθώς και τη δυνατότητα της χώρας να αξιοποιήσει αυτό το εργαλείο για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των οικονομικών δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται στις θάλασσές της.
Η καθυστέρηση στην εφαρμογή του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού είναι μια σοβαρή αποτυχία που πλήττει την εικόνα της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και, ταυτόχρονα, θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα του πολύτιμου φυσικού μας κεφαλαίου. Εύλογα δημιουργούνται ερωτήματα και αναμένουμε απαντήσεις της κυβέρνησης για την αποκατάσταση αυτής της απαράδεκτης κατάστασης. Το WWF Επίσης, επισημαίνει την πολιτική αδράνεια και την έλλειψη στρατηγικής για τη χωροθέτηση του θαλάσσιου χώρου στην Ελλάδα.
Οι Βουλευτές τη Νέας Αριστεράς κατέληξαν σε τέσσερις κρίσιμες ερωτήσεις προς τον αρμόδιο Υπουργό.
Ερώτηση
προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας:
Θέμα: «Νέα καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την αποτυχία της κυβέρνησης στην εφαρμογή του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού»
Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου της 27ης Φεβρουαρίου 2025 καταδικάζει την Ελλάδα για την αδυναμία της να εφαρμόσει τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, παρόλο που η υποχρέωση αυτή προκύπτει από την οδηγία 2014/89/ΕΕ, η οποία απαιτούσε την ολοκλήρωσή του μέχρι την 31η Μαρτίου 2021. Η συγκεκριμένη οδηγία έχει ως στόχο τη θεσμοθέτηση ενός πλαισίου για την οργάνωση και την καλύτερη διαχείριση των θαλάσσιων πόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σκοπό την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, την αποδοτική αξιοποίηση των θαλάσσιων δραστηριοτήτων και την αποφυγή της αλληλεπικάλυψης ή της σύγκρουσης διαφόρων χρήσεων του θαλάσσιου χώρου. Για την αρνητική αυτή εξέλιξη για τη χώρα μας, είχαμε προειδοποιήσει πριν από ένα έτος στις 04/03/2024, ως Νέα Αριστερά, με ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου. (βλ. την ερώτηση ΕΔΩ)
Η καθυστέρηση στην εφαρμογή του Σχεδιασμού δεν αποτελεί μόνο παραβίαση των ευρωπαϊκών υποχρεώσεων της χώρας μας, αλλά επιφέρει και σοβαρές συνέπειες για την προστασία των ελληνικών θαλασσών και για τις δραστηριότητες που εκτυλίσσονται σ’ αυτές. Στο πλαίσιο της απολογίας της, η Ελλάδα επικαλέστηκε ως κύριο λόγο καθυστέρησης τις διαπραγματεύσεις με την Αίγυπτο για την οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ), η οποία κατέληξε σε συμφωνία τον Αύγουστο του 2020. Ωστόσο, το Δικαστήριο έκρινε ότι η ελληνική πλευρά δεν απέδειξε ότι υπήρχαν αντικειμενικές δυσκολίες στην εκπόνηση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, παρά τη συμφωνία με την Αίγυπτο και την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας.
Επιπλέον, το Δικαστήριο έκρινε ότι οι υποχρεώσεις του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού δεν πρέπει να εξαρτώνται από την ύπαρξη συμφωνιών για την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών με τρίτες χώρες, ούτε να αναστέλλονται επ’ αόριστον εξαιτίας γεωπολιτικών ή άλλων παραμέτρων. Αυτό υπογραμμίζει τη σημασία του Σχεδιασμού ως εργαλείου για την ορθή διαχείριση των θαλάσσιων πόρων και δραστηριοτήτων, ανεξαρτήτως των εξωτερικών παραμέτρων.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, προκύπτουν σημαντικά ερωτήματα για την κυβέρνηση και την πολιτική της προσέγγιση σχετικά με την εφαρμογή του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, τη σχέση της με τις γεωπολιτικές συνθήκες στην περιοχή, καθώς και τη δυνατότητα της χώρας να αξιοποιήσει αυτό το εργαλείο για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των οικονομικών δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται στις θάλασσές της.
Η καθυστέρηση στην εφαρμογή του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού είναι μια σοβαρή αποτυχία που πλήττει την εικόνα της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και, ταυτόχρονα, θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα του πολύτιμου φυσικού μας κεφαλαίου. Εύλογα δημιουργούνται ερωτήματα και αναμένουμε απαντήσεις της κυβέρνησης για την αποκατάσταση αυτής της απαράδεκτης κατάστασης. Το WWF επισημαίνει την πολιτική αδράνεια και την έλλειψη στρατηγικής για τη χωροθέτηση του θαλάσσιου χώρου στην Ελλάδα.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Ποιες είναι οι ακριβείς αιτίες της καθυστέρησης στην ολοκλήρωση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού και ποιοι συγκεκριμένοι παράγοντες καθυστέρησαν τη διαδικασία εκπόνησής του;
Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες και ποιο είναι τo χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις του Ευρωπαϊκού δικαστηρίου; πότε εκτιμάτε ότι θα κατατεθεί το τελικό σχέδιο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έγκριση;
Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει η κυβέρνηση προκειμένου να αντιμετωπιστούν τυχόν εμπόδια και να επιτευχθεί η εφαρμογή του σχεδιασμού για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των δραστηριοτήτων που συνδέονται με αυτό;
Ποιες ενέργειες σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση για να προσαρμόσει την ελληνική νομοθεσία και τις πολιτικές της στις ανάγκες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να αποφευχθούν περαιτέρω καθυστερήσεις και να διασφαλιστεί η πλήρης συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την ΕΕ;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Χαρίτσης Αλέξης
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ηλιόπουλος Αθανάσιος (Νάσος)
Τζούφη Μερόπη
Τζανακόπουλος Δημήτρης
Τσακαλώτος Ευκλείδης