21 Μαρτίου 2025

Ερώτηση Βουλευτών της Νέας Αριστεράς: «Η εμμονή της κυβέρνησης για ιδιωτικοποιήσεις ‘χτυπά’ και τα τελευταία 22 αεροδρόμια που βρίσκονται υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»

 

Την επιλογή της κυβέρνησης της ΝΔ να ιδιωτικοποιήσει και τα τελευταία περιφερειακά αεροδρόμια που βρίσκονται υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), αναδεικνύουν με ερώτησή τους προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών 8 Βουλευτές της Νέας Αριστεράς, έπειτα από πρωτοβουλία της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της Κ.Ο., Πέτης Πέρκα.

Οι Βουλευτές αναφέρονται στην εμπειρία της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport, η οποία ανέδειξε ότι τέτοιες παραχωρήσεις δεν διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον. Οδήγησαν αντίθετα σε αυξήσεις τελών πτήσεων, αισχροκέρδεια σε προϊόντα και υπηρεσίες στα αεροδρόμια, επιβάρυνση των τοπικών κοινωνιών, και αποξένωση του δημόσιου ελέγχου στην αεροπορική σύνδεση σε νησιωτικές περιοχές, θίγοντας τον πυρήνα της κρατικής αρμοδιότητας.

Παρ’ όλα αυτά, και χωρίς να υπάρχει κάποια μνημονιακή δέσμευση, το ‘επιτελικό κράτος’ επιλέγει - και έχει ήδη ξεκινήσει - τη διαδικασία εκποίησης των υπόλοιπων 22 περιφερειακών κρατικών αεροδρομίων. Μάλιστα, έχει δημιουργηθεί ένα ‘τεχνητό’ κλίμα υποβάθμισής τους, το οποίο διευκολύνει την εκποίησή τους ‘έναντι πινακίου φακής’ σε επίδοξα επιχειρηματικά συμφέροντα. 

Οι Βουλευτές της Νέας Αριστεράς ερωτούν τον αρμόδιο Υπουργό για τον ακριβή σχεδιασμό σε σχέση με την παραχώρηση των 22 περιφερειακών κρατικών αερολιμένων, για τα οφέλη που εκτιμά η κυβέρνηση ότι θα αποκομίσει με τη συγκεκριμένη παραχώρηση και για τους λόγους που η όλη διαδικασία δεν διεξάγεται με πλήρη διαφάνεια και έπειτα από διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Ερωτούν παράλληλα για τις ελλείψεις εξοπλισμού των αεροδρομίων αυτών και τις εργασίες περίφραξης, αποψίλωσης του περιβάλλοντα χώρου κτλ, οι οποίες έχουν αναβληθεί επ’ αόριστον. Τέλος, θέτουν το ζήτημα της ‘τύχης’ του προσωπικού της κεντρικής υπηρεσίας της ΥΠΑ με αρμοδιότητα τα αεροδρόμια αυτά, αφού με την επικείμενη παραχώρηση οι εν λόγω υπάλληλοι δεν θα έχουν αντικείμενο εργασίας. 

Ερώτηση

προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών

 Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει τη διαδικασία εκποίησης 22 περιφερειακών Κρατικών Αερολιμένων, τους οποίους λειτουργεί η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Αυτό προβλέπει άλλωστε και το Στρατηγικό Σχέδιο 2025-2027 του Υπερταμείου, όπου αναφέρεται ότι η ολοκλήρωση της αξιολόγησης των εν λόγω αεροδρομίων και στη συνέχεια η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας παραχώρησης αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα.

Τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια αποτελούν υποδομές στρατηγικής σημασίας που κατασκευάστηκαν με δημόσιους πόρους και έπειτα από πολυετείς αγώνες των τοπικών κοινωνιών, για έναν σκοπό: Να εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη.

Ωστόσο, αντί της αναβάθμισης και της ανάπτυξης της δημόσιας περιουσίας, τα αεροδρόμια αυτά έχουν οδηγηθεί σε σταδιακή υποβάθμιση. Έργα απαραίτητα, όπως η περίφραξη, η συντήρηση των επιβατικών σταθμών (βάψιμο, μικροεπισκευές, κλιματισμός) και η αποψίλωση του περιβάλλοντος χώρου, αναβάλλονται επ’ αόριστον. Αποτέλεσμα, η κατασκευή ενός τεχνητού κλίματος υποβάθμισης των Κρατικών Αερολιμένων που διευκολύνει την εκποίησή τους ‘έναντι πινακίου φακής’ σε επίδοξα επιχειρηματικά συμφέροντα.

Η εμπειρία της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αερολιμένων μέσω της κοινοπραξίας της Γερμανικής “Fraport” με τον Όμιλο Κοπελούζου, αλλά και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, έδειξε ότι τέτοιες παραχωρήσεις δεν διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον. Αντιθέτως, έχουν οδηγήσει σε αυξήσεις τελών πτήσεων, αισχροκέρδεια σε προϊόντα και υπηρεσίες στα αεροδρόμια, επιβάρυνση των τοπικών κοινωνιών και αποξένωση του δημόσιου ελέγχου στην αεροπορική σύνδεση σε νησιωτικές περιοχές, θίγοντας τον πυρήνα της κρατικής αρμοδιότητας.

Μπορεί η αποτυχημένη συνταγή της ιδιωτικοποίησης, στο παρελθόν να ήταν προϊόν εκβιασμού και μνημονιακών δεσμεύσεων, σήμερα όμως επανέρχεται ως κυβερνητική επιλογή του “επιτελικού κράτους”.

Η δημόσια περιουσία ανήκει στον ελληνικό λαό και δεν μπορεί να παραδίδεται σε επιχειρηματικά συμφέροντα, με πρόσχημα την υποτιθέμενη ανάπτυξη. Η προστασία του κρατικού χαρακτήρα των περιφερειακών αερολιμένων και η διαφάνεια σε ό,τι προγραμματίζεται από την κυβέρνηση για τα 22 εναπομείναντα κρατικά αεροδρόμια είναι υψίστης σημασίας.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

 

Ποιος είναι ο ακριβής σχεδιασμός της κυβέρνησης για τους 22 Κρατικούς Αερολιμένες που φέρονται να ιδιωτικοποιούνται;
 2. Ποια οφέλη εκτιμά ότι θα αποκομίσει η κυβέρνηση με την παραχώρηση των εν λόγω αεροδρομίων;

 3. Ποιες είναι οι προβλέψεις της κυβέρνησης για το προσωπικό της κεντρικής ΥΠΑ, το οποίο έχει στην αρμοδιότητά του τα εν λόγω αεροδρόμια και με την επικείμενη παραχώρηση θα μένει χωρίς αντικείμενο εργασίας;

 4.Ποιος είναι ο λόγος που οι διαδικασίες αυτές δεν διεξάγονται με πλήρη διαφάνεια και διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες;

 5. Ποιοι από τους 22 Κρατικούς Αερολιμένες στερούνται σήμερα περίφραξης, αποψιλωμένου περιβάλλοντα χώρου, και παρουσιάζουν ελλείψεις στον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό;

  

Οι ερωτώντες Βουλευτές,

Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)

 Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Ζεϊμπέκ Χουσεϊν

Ηλιόπουλος Αθανάσιος (Νάσος)

Τζανακόπουλος Δημήτριος

Τζούφη Μερόπη

Τσακαλώτος Ευκλείδης

Φωτίου Θεανώ