ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής
ΘΕΜΑ: «Τεράστιες καθυστερήσεις στην πληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου υποβαθμίζουν το εμβληματικό μέτρο του ΣΥΡΙΖΑ».
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σχεδίασε και υλοποίησε το Μεταφορικό Ισοδύναμο (ν. 4551/2018) με σκοπό την απτή στήριξη της νησιωτικότητας και τη διευκόλυνση των νησιωτών και των νησιωτικών επιχειρήσεων στην αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους επιβατικών μετακινήσεων και μεταφοράς προϊόντων διά θαλάσσης.
Το Μεταφορικό ισοδύναμο εξισώνει το κόστος μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς με το κόστος που θα ίσχυε στα μέσα χερσαίας μεταφοράς.
Οι δικαιούχοι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών μπορούν να κάνουν χρήση του Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη (ΜΑΝ) κατά την έκδοση των εισιτηρίων τους, για να χρηματοδοτηθούν με τη διαφορά του κόστους μεταφοράς (Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους ΑΝΗΚΟ).
Οι δικαιούχες επιχειρήσεις με έδρα τα νησιά μπορούν να εγγραφούν στη δράση και να υποβάλουν αιτήματα για τη χρηματοδότηση της μεταφοράς των εμπορευμάτων τους από και προς τα νησιά.
Σημαντικές είναι ωστόσο οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου, τόσο για ιδιώτες όσο και για επιχειρήσεις, καθυστερήσεις που δυσχεραίνουν δυσανάλογα την καθημερινότητα των δικαιούχων και υποβαθμίζουν κατ’ ουσία το εμβληματικό μέτρο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Συγκεκριμένα, στην εκπνοή του 2024, στο τέλος Δεκεμβρίου, ανακοινώθηκε από το Υπουργείο η πληρωμή των οφειλών σε δικαιούχους ιδιώτες από το 2023 για εισιτήρια και σε επιχειρήσεις των ελληνικών νησιών τα οφειλόμενα από το 2022 για καύσιμα.
Για ολόκληρο το 2024 δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία πληρωμή στους δικαιούχους του Μεταφορικού Ισοδύναμου, γεγονός που, εκτός από την τεράστια καθυστέρηση που αφήνει έκθετη την Κυβέρνηση, σημαίνει και ότι οι νησιώτες και οι νησιωτικές επιχειρήσεις σήκωσαν για όλο το έτος αποκλειστικά μόνοι τους το κόστος των μετακινήσεών τους και της μεταφοράς των εμπορευμάτων τους.
Σε πρόσφατη ημερίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) ανακοινώθηκε ότι από τον Μάιο του 2025 αναμένονται αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια της τάξεως του 10-15% εξαιτίας υποχρέωσης χρήσης καυσίμου φιλικότερου προς το περιβάλλον και για τον λόγο αυτό ακριβότερου.
Οι τεράστιες καθυστερήσεις στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου εκ μέρους της Κυβέρνησης εγείρουν δικαιολογημένη ανησυχία για το αν και κατά πόσο θα μπορέσει να εξασφαλίσει τη μη μετακύλιση του νέου αυξημένου κόστους των εισιτηρίων στους νησιώτες.
Πρόσφατα, ο αρμόδιος Υφυπουργός ανακοίνωσε ότι εντός του 2025 θα είναι έτοιμη να λειτουργήσει «η Κάρτα του Νησιώτη», στην οποία θα ενσωματωθεί το Μεταφορικό Ισοδύναμο.
Σύμφωνα όμως με πληροφορίες, για την απόκτηση της Κάρτας θα ισχύουν εισοδηματικά κριτήρια, γεγονός που θέτει σε άμεσο κίνδυνο αποκλεισμού από καθολικά προνόμια μεγάλη μερίδα νησιωτών.
Το Μεταφορικό ισοδύναμο σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με στόχο να αντισταθμίσει τις εγγενείς δυσκολίες της νησιωτικής ζωής και να ενισχύσει με τον τρόπο αυτό τη νησιωτικότητα.
Οι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στις πληρωμές αφήνουν έκθετη την Κυβέρνηση, ενώ οι νέες ανακοινώσεις για αύξηση του κόστους εισιτηρίων και για Κάρτα Νησιώτη δημιουργούν δικαιολογημένη αγωνία για τη διατήρηση του χαμηλού κόστους μετακίνησης ιδιωτών και εμπορευμάτων για όλους τους νησιώτες και τις νησιωτικές επιχειρήσεις.
Κατόπιν των ανωτέρω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Για ποιο λόγο παρατηρούνται τόσο μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου; Προτίθεται να παρέμβει προκειμένου να μην παρατηρούνται καθυστερήσεις στις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου σε νησιώτες και νησιωτικές επιχειρήσεις που δυσχεραίνουν δυσανάλογα την καθημερινότητα των δικαιούχων και καθιστούν αναποτελεσματικό το εμβληματικό μέτρο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ;
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα εξόφλησης των οφειλών για το Μεταφορικό Ισοδύναμο σε ιδιώτες για το έτος 2024;
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα εξόφλησης των οφειλών για το Μεταφορικό Ισοδύναμο σε επιχειρήσεις από το δεύτερο εξάμηνο του 2022;
Ισχύουν οι ανακοινώσεις για αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από τον ερχόμενο Μάιο της τάξεως του 10-15%;
Πώς προτίθεται να παρέμβει προκειμένου να εξασφαλίσει τη μη μετακύλιση του νέου αυξημένου κόστους των εισιτηρίων στους νησιώτες;
Ισχύουν οι πληροφορίες ότι για την απόκτηση της νέας Κάρτας του Νησιώτη θα τεθούν εισοδηματικά κριτήρια, γεγονός που θα θέσει σε άμεσο κίνδυνο αποκλεισμού από καθολικά προνόμια μεγάλη μερίδα νησιωτών;
Οι ερωτώντες Bουλευτές
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Καλαματιανός Διονύσης
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γιώργος
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ειρήνη
Ζαμπάρας Μίλτος
Κασιμάτη Νίνα
Μπάρκας Κων/νος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παπαηλιού Γεώργιος
Παππάς Νίκος
Τσαπανίδου Πόπη
Ψυχογιός Γεώργιος