Αμαξοστοιχία στην Αθήνα πέρασε με «κόκκινο» και παραλίγο να οδηγηθεί σε σύγκρουση με άλλο τρένο
Τους κινδύνους για την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων από την κατάσταση του σιδηρόδρομου, που έναν χρόνο μετά το έγκλημα στα Τέμπη παραμένουν, αναδεικνύει νέο συμβάν, με παραβίαση ερυθρού σηματοδότη από αμαξοστοιχία της «Hellenic Train» στις 23 Δεκέμβρη 2023, στην Αθήνα.
Το συμβάν έγινε γνωστό από σχετικό δημοσίευμα στα «Νέα», και μετά την έκταση που πήρε το γεγονός τοποθετήθηκε χτες τόσο ο ΟΣΕ όσο και ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, αφού, όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ, «στο παρά ένα» «αποφεύχθηκε σύγκρουση τρένων».
Συγκεκριμένα, φαίνεται πως αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο - Πειραιάς πέρασε φωτόσημο με «κόκκινο», και τελικά ακινητοποιήθηκε μετά από επικοινωνία του σταθμάρχη του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αθηνών και του μηχανοδηγού. Αν δεν είχε σταματήσει θα συγκρουόταν με την αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Αθήνα.
Ο ΟΣΕ, συνεχίζει το δημοσίευμα, προχώρησε αμέσως στην καταγραφή του συμβάντος, το οποίο και δήλωσε στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), ενώ από την πλευρά της «Hellenic Train» επιχειρήθηκε αρχικά η υποβάθμισή του, με τα αρμόδια στελέχη της εταιρείας να υποστηρίζουν ότι για το περιστατικό δεν ευθύνεται ο μηχανοδηγός, αλλά η ολισθηρότητα των γραμμών.
Ακόμα αναφέρει ότι η ΡΑΣ σε σχετικό έγγραφό της, στις 14 Φλεβάρη 2024, προς την «Hellenic Train» και τον ΟΣΕ επισημαίνει ότι η παραβίαση «συνιστά πρόδρομο παράγοντα ατυχήματος» και ότι «μέχρι τώρα δεν μας έχετε γνωστοποιήσει τη σχετική έκθεση/πόρισμα εσωτερικής διερεύνησης του ανωτέρω συμβάντος». Στη συνέχεια ζητά από ΟΣΕ και «Hellenic Train» «την επίσπευση της διαδικασίας εσωτερικής διερεύνησης του εν λόγω συμβάντος και την άμεση αποστολή της έκθεσης - πορίσματος» και επιπλέον ζητά από τη «Hellenic Train» να αποστείλει «άμεσα το δελτίο έλξης και το φύλλο πορείας του εν λόγω δρομολογίου».
Τόσο το ίδιο το συμβάν, όσο και η διαχείρισή του από τις αρμόδιες κρατικές αρχές, τον εμπορευματοποιημένο ΟΣΕ και την εταιρεία «Hellenic Train», φέρνουν ξανά στην επιφάνεια τις επιπτώσεις από το «κομμάτιασμα» του σιδηρόδρομου που αποτελεί «μοχλό» για την ένταση της επιχειρηματικής δράσης και τη λειτουργία του με τη λογική κόστους - οφέλους.
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι, μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, είχαν γίνει γνωστοί οι διάλογοι των σταθμαρχών με τους μηχανοδηγούς, δίνοντάς τους την εντολή «να περνούν με ερυθρό φωτόσημο», δηλαδή με «κόκκινο», αφού μόνο έτσι θα μπορούσαν να κινηθούν τα τρένα στις απαρχαιωμένες υποδομές.
Αλλωστε, ακόμα και σήμερα δεν λειτουργεί το σύστημα ETCS, δηλαδή το σύστημα που θα φρέναρε την αμαξοστοιχία αυτόματα, ακόμα κι αν ένα «ανθρώπινο λάθος» οδηγούσε σε παραβίαση ερυθρού σηματοδότη. Επιβεβαιώνεται δηλαδή ότι οι κίνδυνοι παραμονεύουν στο σιδηροδρομικό δίκτυο και απειλούν ανθρώπινες ζωές, πάντα στο φόντο της πολιτικής «απελευθέρωσης» και ιδιωτικοποίησης του σιδηροδρομικού έργου, που βασικό στόχο έχει τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων, σε βάρος των εργαζομένων και του λαού.