22 Φεβρουαρίου 2024

Ελεγκτικό Συνέδριο: Ακυρες οι παρατάσεις 12ετών συμβάσεων παραχώρησης ακινήτων με επίκληση νομοθετήματος Γεωργιάδη!!!

 

Το θέμα που ανέκυψε με τις μισθώσεις της ΔΕΡΜ ΑΕ καταστημάτων στην Κοιλάδα των Πεταλούδων και έχει επεκτατικό αποτέλεσμα στο σύνολο των μισθώσεων  του είδους προσλαμβάνει πλέον σοβαρές διαστάσεις • Ο πρόεδρος της ΔΕΡΜ ΑΕ  κ. Λάμπης Χρυσοβαλάντης δήλωσε ότι η εξέλιξη δικαιώνει τους χειρισμούς Κολιάδη

Με τις υπ’ αρίθμ. 1655 και 1656/2023 αποφάσεις της Α’ Ελάσσονας Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που δημοσιεύθηκαν την 6η Δεκεμβρίου 2023 και πρωτοκολλήθηκαν μόλις προχθές από την ΔΕΡΜ ΑΕ, έρχονται τα «πάνω κάτω» στις προβλέψεις για παρατάσεις των 12ετών συμβάσεων παραχώρησης δημοτικών ακινήτων με επίκληση τροπολογίας του πρώην υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Αδωνι Γεωργιάδη.
Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου επιλήφθηκε των προσφυγών αναθεώρησης που άσκησε η ΔΕΡΜ ΑΕ και των υπέρ αυτών παρεμβάσεων που άσκησαν μισθωτές ακινήτων της στην κοιλάδα των Πεταλουδών για την αναθεώρηση των υπ’ αρίθμ. 1166/2023 και 1167/2023 αποφάσεων του Εβδομου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου με τις οποίες απορρίφθηκαν ουσιαστικά οι αιτήσεις για την ανάκληση πράξεων του Ζ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με τις οποίες κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων τροποποιητικής σύμβασης μεταξύ της εταιρείας και δύο οικονομικών φορέων για την παράταση της παραχώρησης υπηρεσιών υποστήριξης της λειτουργίας τριών καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και εμπορικού καταστήματος στην ευρύτερη περιοχή της Κοιλάδας των Πεταλούδων Ρόδου.
Η προσφυγή ασκήθηκε για το θέμα που ανέκυψε επί θητείας του κ. Αλέξανδρου Κολιάδη, στην δημοτική επιχείρηση, για τα καταστήματα στην Κοιλάδα η λειτουργία των οποίων είναι στον… «αέρα».
Χθες ο πρόεδρος της ΔΕΡΜ ΑΕ κ. Λάμπης Χρυσοβαλάντης δήλωσε στην «δημοκρατική» ότι η εξέλιξη έρχεται να επιβεβαιώσει τους χειρισμούς του δημάρχου Ρόδου κ. Αλέξανδρου Κολιάδη επί της θητείας του ως προέδρου της ΔΕΡΜ ΑΕ και την απόφασή του να προσφύγει ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου για να διαπιστώσει αν ήταν σύννομη η παράταση των συμβάσεων παραχώρησης που είχαν γίνει.
Οπως εξέθεσε η ΔΕΡΜ ΑΕ το έτος 2022 δημοσιεύθηκε ο ν. 4933/2022 που έδωσε δικαίωμα παράτασης της διάρκειας, μέχρι δώδεκα χρόνια, συμβάσεων επιχειρηματικής εκμετάλλευσης ή συμβάσεων δικαιόχρησης ή συμβάσεων παραχώρησης τεχνογνωσίας και γενικά των κάθε είδους συμβάσεων παραχώρησης του δικαιώματος εκμετάλλευσης, αξιοποίησης και λειτουργίας ακινήτων του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή φορέων του ευρύτερου δημοσίου τομέα.
Πριν από τη λήξη σύμβασης μεταξύ της εταιρείας και της αναδόχου η τελευταία, με νομικό έρεισμα την παραπάνω διάταξη του άρθρου 43 του ν. 4933/2022, οι μισθωτές κατέθεσαν αίτημα με το οποίο ζητούσαν την παράταση των συμβάσεών τους έως δώδεκα έτη.
Κατ’ εφαρμογή δε της διάταξης της παρ. 12 του άρθρου 15 του ν. 4013/2011, οι ανάδοχοι επεσύναψαν στην αίτησή τους βιώσιμο επιχειρηματικό πλάνο για τον εκσυγχρονισμό και την ανακαίνιση των καταστημάτων.
Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου επιβεβαίωσε στο ακέραιο τα όσα από την πρώτη στιγμή είχε επισημάνει ο πάρεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο νομό Δωδεκανήσου ότι τα σχέδια σύμβασης τα οποία ερείδονται στο άρθρο 43 του ν. 4933/2022, δεν αφορούν σε τροποποίηση (διά χρονικής παράτασης) της σύμβασης παραχώρησης, αλλά… συνιστούν νέες αυτοτελείς απευθείας αναθέσεις των συμβάσεων παραχώρησης των υπηρεσιών υποστήριξης της λειτουργίας των καταστημάτων στην Κοιλάδα των Πεταλούδων Ρόδου στους αναδόχους και αφετέρου ότι τα όργανα της ΔΕΡΜ ΑΕ δεν έπρεπε να προβούν στις αναθέσεις της σύμβασης παραχώρησης στον προηγούμενο ανάδοχο κατ’ εφαρμογή του άρθρου 43 του ν. 4933/2022, καθόσον τούτο δεν παρίσταται συμβατό ούτε με την Οδηγία 2014/23/ΕΕ ούτε με το Σύνταγμα, αλλά, αντιθέτως, όφειλαν να προσφύγουν σε διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεσή τους.
Η Ολομέλεια αναφέρει μάλιστα ότι η απευθείας, χωρίς δηλαδή διεξαγωγή διαγωνιστικής διαδικασίας, παράταση της αρχικής σύμβασης παραχώρησης για χρονικό διάστημα δώδεκα (12) ετών, ήτοι για χρονικό διάστημα υπερδιπλάσιο του χρόνου διάρκειας της αρχικής σύμβασης παραχώρησης (5 έτη), σε συνδυασμό και με το χαμηλό κόστος και εύρος των επενδύσεων που η παραχωρησιούχος αναλαμβάνει υποχρέωση να προβεί για τον εκσυγχρονισμό και την ανακαίνιση των παραχωρούμενων ακινήτων, συνιστά ουσιώδη τροποποίηση των όρων της αρχικής σύμβασης μεταβάλλουσα την οικονομική ισορροπία αυτής υπέρ της παραχωρησιούχου, κατά παράβαση των απορρεουσών από το δίκαιο της Ενωσης αρχών της ίσης μεταχείρισης, της διαφάνειας και του ανόθευτου ανταγωνισμού, χωρίς να καταλείπεται καμία εύλογη αμφιβολία εκ μέρους του Δικαστηρίου ως προς την ορθή εφαρμογή του ενωσιακού δικαίου.
Εκρινε παραπέρα η Ολομέλεια πως η διαπιστωθείσα νομική πλημμέλεια παρίσταται ουσιώδης, καθώς παραβιάζονται οι απορρέουσες από το δίκαιο της Ένωσης αρχές της ίσης μεταχείρισης, της διαφάνειας και του ανόθευτου ανταγωνισμού, ενώ και το οικείο κανονιστικό πλαίσιο και η επ’ αυτού νομολογία ως προς τις περιπτώσεις ουσιώδους τροποποίησης δημόσιας σύμβασης παραχώρησης είναι σαφείς.

Από: Δαμιανός Αθανασίου


 Πηγή:www.dimokratiki.gr