Του ΝΙΚΟΥ ΜΕΛΕΤΗ, Liberal
Στη γνωστή τακτική εκμετάλλευσης των μηχανισμών έκδοσης NOTAM και NAVTEX καταφεύγει και πάλι η Τουρκία για να προβάλει τις θέσεις και διεκδικήσεις της στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο δείχνοντας ότι η ύφεση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις κάθε άλλο παρά σημαίνει ότι έχει εγκαταλείψει την αναθεωρητική πολιτική της.
Η Κύπρος στις 14 Ιανουαρίου εξέδωσε NAVTEX (ΜΑ23-017/24) με την οποία ανήγγειλε την πραγματοποίηση έρευνας με δειγματοληψία θαλάσσιου ύδατος από το σκάφος R/V Meteor στις 15 Ιανουαρίου καλώντας τα παραπλέοντα πλοία να τηρήσουν απόσταση ασφαλείας από το ερευνητικό σκάφος Η περιοχή ερευνών ήταν πολύ κοντά στο λεγόμενο τριεθνές σημείο που συναντάται η δυνητική ελληνική ΑΟΖ και η Τουρκική με την οριοθετημένη ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Λίγες ώρες αργότερα οι Τουρκικές Αρχές εξέδωσαν δική τους αναγγελία (Ν/W 0063/24) με την οποία δηλώνουν ότι η περιοχή αυτή ανήκει στην τουρκική περιοχή ευθύνης για έκδοση NAVTEX και επίσης αφορά περιοχή της τουρκικής υφαλοκρηπίδας όπως έχει καταχωρηθεί στον ΟΗΕ στις 18 Μαρτίου 2020 (Α/74/757) και συνεπώς όλες οι ερευνητικές δραστηριότητες στην περιοχή «τουρκικής» αρμοδιότητας πρέπει να συντονίζονται από τις αρμόδιες τουρκικές Αρχές
Η επιστολή της Τουρκίας της 18ης Μαρτίου 2020 αποτέλεσε την πρώτη επίσημη αποτύπωση και μάλιστα στον ΟΗΕ, της Γαλάζιας Πατρίδας η οποία όχι μόνο επικαλύπτει μεγάλο μέρος της οριοθετημένης ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας αλλά και όλη την ελληνική δυνητική υφαλοκρηπίδα της Ανατολικής Μεσογείου, ορίζοντας μάλιστα μονομερώς και αυθαίρετα τα «σύνορα» με την Ελλάδα στα 6 ν.μ. ανατολικά των ελληνικών νησιών (Ρόδου ,Κάσου, Καρπάθου ,Κρήτης) και στα 6 ν.μ. από το Καστελόριζο.
Το σημείο έρευνας περιοχή στην οποία κινήθηκε το R/V Meteor είναι πολύ κοντά στην περιοχή που δυνητικά θα εφάπτεται η Ελληνική με την Κυπριακή ΑΟΖ, κάτι που αμφισβητεί η Τουρκία και το έχει κάνει και εμπράκτως το 2020 με το Oruc Reis και πιο πριν με το Barbaros.
Με την NAVTEX που εξέδωσε τώρα η Τουρκία επικαιροποιεί τη μονομερή αξίωση της για την Ανατολική Μεσόγειο που αποτελεί μια ακραία αμφισβήτηση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων αλλά και των δυνητικών χωρικών υδάτων έως τα 12 ν.μ..
Αλλά και στο σύστημα έκδοσης ΝΟΤΑΜ’s τις τελευταίες ημέρες οι Τουρκικές Αρχές με αφορμή είτε το αίτημα για έκδοση ΝΟΤΑΜ από την Ελλάδα για δραστηριότητες εντός του FIR Αθηνών είτε για πραγματοποίηση ελληνικών ασκήσεων, σπεύδει να εγείρει μια σειρά εκ των διεκδικήσεων της έναντι της Ελλάδας.
Με την ΝΟΤΑΜ Α0447/24 απορρίπτει την ελληνική ΝΟΤΑΜ για πτήσεις μη επανδρωμένων καθώς όπως υποστηρίζει παραβιάζουν το δικαίωμα ελεύθερης χρήσης του διεθνούς εναέριου χώρου του Αιγαίου, καθώς η ελληνική ΝΟΤΑΜ ζητά αν γίνει σεβαστός ο εναέριος χώρος των 10 ν.μ. της Ελλάδας και να υποβληθούν σχέδια πτήσης.
Η Τουρκία δηλώνει ότι δεν αναγνωρίζει τον ελληνικό εναέριο χώρο πέραν των 6 ν.μ. και δηλώνει ότι θα αγνοήσει την Ελληνική ΝΟΤΑΜ και τα τουρκικά πτητικά μέσα δεν θα σεβαστούν τον εναέριο χώρο της Ελλάδας των 6 ν.μ. και δεν θα υποβάλουν σχέδια πτήσης.
Με την ΝΟΤΑΜ A0401/24 η Τουρκία κατηγορεί την Ελλάδα ότι με την ΝΟΤΑΜ A0089/24 παραβιάζει τις υποχρεώσεις της από τη Συνθήκη των Παρισίων του 1947 για την «αποστρατικοποίηση» των νησιών και κάνοντας ειδική αναφορά στην Κάρπαθο (την οποία αναφέρει με το τουρκικό και το … βενετσιάνικο όνομα του νησιού KERPE -SCARPANTO) και απαιτεί μάλιστα να μην συμπεριληφθεί πλέον η Κάρπαθος σε σχεδιασμούς ελληνικών ασκήσεων…
Τις ίδιες αιτιάσεις ήγειρε η Τουρκία και στις 12 Ιανουαρίου με την ΝΟΤΑΜ Α0092/24 για τη Χίο, Σάμο, Τήλο και Χάλκη τα οποία αναφέρει και πάλι και με την τουρκική ονομασία ζητώντας και αυτά τα νησιά να εξαιρούνται από τους σχεδιασμούς ελληνικών ασκήσεων λόγω της δήθεν υποχρέωσης αποστρατικοποίησης τους.
Όλες αυτές οι αιτιάσεις τις οποίες η Τουρκία επιχειρεί να νομιμοποιήσει μέσω της διαδικασίας έκδοσης ΝΟΤΑΜ για τη ρύθμιση και την ασφάλεια της αεροπλοΐας, απορρίφθηκαν από τις Ελληνικές Αρχές με την έκδοση αντίστοιχων ΝΟΤΑΜ’s.