Η συμμετοχή σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις αποτελεί το πλέον… αναποτελεσματικό εργαλείο για την προβολή ενός προορισμού καθώς «είναι ένας κλασικός τρόπος για να πετάμε χρήματα από το παράθυρο», επεσήμανε χθες
ο ειδικός επιστήμονας σε θέματα τουριστικού μάρκετινγκ, Δημήτρης Κούτουλας, ο οποίος μίλησε σε ημερίδα που οργάνωσε η νέα Ενωση Ξενοδόχων Νομού Χανίων σε ξενοδοχείο στην Αγία Μαρίνα
Πρόσθεσε, δε, πως «είναι δυστύχημα ότι στην Ελλάδα πολλοί τοπικοί άρχοντες αντιλαμβάνονται την τουριστική προβολή ως συμμετοχή σε τουριστικές εκθέσεις».
Ο κ. Κούτουλας, ο οποίος είναι διδάκτωρ Τουριστικού Μάρκετινγκ και Τουριστικού Μάνατζμεντ στα Πανεπιστήμια Αιγαίου και Μακεδονίας καθώς και στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, επεσήμανε ότι «οι τουριστικές εκθέσεις ήταν ένα αποτελεσματικό εργαλείο πριν από αρκετές δεκαετίες. Πλέον οι τουρίστες δεν πηγαίνουν στις εκθέσεις για να αποφασίσουν πού θα πάνε. Η απόφαση, ο επηρεασμός του τουρίστα για το ποιο μέρος θα επιλέξει γίνεται με εντελώς διαφορετικό τρόπο σήμερα. Συμβουλεύεται το διαδίκτυο, συμβουλεύεται τα μέσα ενημέρωσης, παίρνει γνώμες από φίλους και γνωστούς, συνεπώς θα πρέπει να παίξουμε με εντελώς διαφορετικό τρόπο το παιχνίδι της τουριστικής προβολής», υπογράμμισε ο κ. Κούτουλας.
Και πρόσθεσε: «Το να πηγαίνουμε σε τουριστικές εκθέσεις μάς απορροφά πάρα πολλά χρήματα, τα οποία δεν φέρνουν αποτέλεσμα. Και είναι κάτι που πλέον έχουν αντιληφθεί πάρα πολλές τουριστικές επιχειρήσεις και κάποιοι τοπικοί άρχοντες -και αυτό το βλέπω και στη δουλειά μου, που μου ζητούν τη γνώμη για να δούμε ποιοι άλλοι τρόποι πιο αποτελεσματικοί υπάρχουν απ’ το να πηγαίνουμε σε τουριστικές εκθέσεις. Κι εκεί βεβαίως έχουμε να πούμε πολύ συγκεκριμένα πράγματα».
Ο ίδιος τόνισε ότι «στην Ελλάδα έχουμε μια μακρά παράδοση στο να ξοδεύουμε αρκετά σημαντικά κονδύλια για τουριστική προβολή, αλλά δυστυχώς με αναποτελεσματικό τρόπο. Εάν δούμε την εμπειρία από τη δουλειά που έχει γίνει σε επίπεδο Περιφερειών, Νομαρχιών και Δήμων τα τελευταία χρόνια, σημαντικά κονδύλια έχουν διατεθεί με πολύ αναποτελεσματικό τρόπο. Αυτό έχει να κάνει με το ότι δεν υπάρχει επαγγελματισμός στον τρόπο που σχεδιάζουμε την τουριστική προβολή».
Ο κ. Κούτουλας σημείωσε ότι, παρόλα αυτά «υπάρχουν τα εργαλεία του μάρκετινγκ, τα οποία μας επιτρέπουν ακόμα και με ένα περιορισμένο προϋπολογισμό να κάνουμε καλή δουλειά στο κομμάτι της τουριστικής προβολής εφ’ όσον βεβαίως αναλύσουμε τα δεδομένα της αγοράς, εξετάσουμε τι κάνουν οι ανταγωνιστές, καταλάβουμε τι είναι αυτό που θέλουν οι τουρίστες, στους οποίους απευθυνόμαστε, οι επιμέρους αγορές του τουρισμού, τις οποίες θέλουμε να προσελκύσουμε στην περιοχή μας, και αναλόγως θα πρέπει με όποια κονδύλια έχουμε στη διάθεσή μας, λίγα ή πολλά δεν έχει σημασία, να δούμε πώς μπορούμε να πετύχουμε το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα προς όφελος του προορισμού που εκπροσωπούμε».
ΤΑ ´ΕΡΓΑΛΕΙΑ´
Ερωτηθείς από τα «Χ.Ν.» για το τι θα συμβούλευε τους αιρετούς, τους φορείς και τους επιχειρηματίες του Νομού Χανίων προκειμένου να έχουν καλύτερα αποτελέσματα στον τομέα της τουριστικής προβολής, ο κ. Κούτουλας απάντησε ότι «σίγουρα θα πρέπει να αποκτήσουν μία πολύ καλή διαδικτυακή παρουσία. Μέσω του διαδικτύου να προβάλλουμε με ελκυστικό τρόπο εκείνα τα στοιχεία που μπορούν να τραβήξουν κόσμο στην περιοχή μας. Να αναδείξουμε, δηλαδή, τι είναι αυτό που μας διαφοροποιεί απ’ όλους τους άλλους προορισμούς στη Μεσόγειο, γιατί ανταγωνιστές μας είναι, ουσιαστικά, όλοι οι τουριστικοί προορισμοί της Μεσογείου. Πρέπει, λοιπόν, να έχουμε μία πολύ δυνατή παρουσία στο διαδίκτυο, πρέπει να δομήσουμε μία καλή συνεργασία με τα μέσα ενημέρωσης, πρέπει να προμηθεύουμε τα μέσα ενημέρωσης με υλικό για την περιοχή μας. Να αποστέλλουμε συχνά δελτία Τύπου, να έχουμε καλό φωτογραφικό υλικό στη διάθεση των δημοσιογράφων. Αυτό είναι κάτι που στοιχίζει ελάχιστα, αλλά φέρνει πολύ καλό αποτέλεσμα. Από αυτό εξαρτάται η καλή εικόνα και η καλή αξιοποίηση των περιορισμένων κονδυλίων που έχουμε στη διάθεσή μας. Και επίσης πρέπει να καλλιεργήσουμε μία πολύ καλή σχέση με εκείνους που πουλάνε και οργανώνουν ταξίδια, δηλαδή με τους τουριστικούς πράκτορες, με κάποια τουριστικά γραφεία που παίζουν σημαντικό ρόλο σε κάποιες ειδικές τουριστικές αγορές, με εταιρείες που οργανώνουν κρουαζιέρες, με εκπροσώπους των αεροπορικών εταιρειών. Εκεί πρέπει να στοχεύσουμε», κατέληξε ο κ. Κούτουλας.