Kατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο ενσωμάτωσης ευρωπαϊκών οδηγιών στον κλάδο των μεταφορών.
Ειδικότερα, το σχέδιο νόμου του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με πλήρη τίτλο «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2006/1/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιανουαρίου 2006 για τη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία (ΕΕ) 2022/738 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 6ης Απριλίου 2022, και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1187 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Ιουλίου 2021, περί μέτρων εξορθολογισμού για την προώθηση της υλοποίησης του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, και άλλες διατάξεις για τις μεταφορές» ψήφισαν η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.
Αντίθετα, το νομοσχέδιο επί της αρχής καταψήφισαν το ΚΚΕ, το κόμμα των Σπαρτιατών, η Νίκη και η Πλεύση Ελευθερίας, ενώ η Ελληνική Λύση τάχθηκε με το «παρών».
Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκαν και οι δύο υπουργικές τροπολογίες. Ειδικότερα, η τροπολογία με τις διατάξεις που αφορά στην εγκατάσταση συσκευών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε αμαξοστάσια και η παράταση έως και τις 31.12.2024 της προσωρινής ανάθεση συγκοινωνιακού έργου στον ΟΑΣΘ ψηφίσθηκό από τη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ, ενώ «παρών» δήλωσαν όλα τα υπόλοιπα κόμματα.
Η δεύτερη υπουργική τροπολογία με τις διατάξεις που αφορούν στην αύξηση διάρκειας σε 65 έτη της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ανώνυμης Εταιρείας Οργανισμού Λιμένος Καβάλας από την ημερομηνία υπογραφής της (15.1.2003), τη συντήρηση υποβρυχίων Πολεμικού Ναυτικού («ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ», «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» και «ΩΚΕΑΝΟΣ»), τη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης από τον κρατικό προϋπολογισμό για την κάλυψη μέρους του αυξημένου κόστος των νοικοκυριών σε πληγείσες από φυσικές καταστροφές περιοχές και τις ρυθμίσεις για τους προσωρινούς αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς και μέλη ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2023- 2024, ψηφίσθηκε από τη ΝΔ, τον ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ και τη Νίκη, ενώ «παρών» δήλωσαν το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση, το κόμμα των Σπαρτιατών και η Πλεύση Ελευθερίας.
Σταϊκούρας: Ενισχύουμε τις οδικές μεταφορές και τα οδικά μας δίκτυ
«Ανταποκρινόμαστε στις ευρωπαϊκές μας υποχρεώσεις. Ενισχύουμε την ασφάλεια των αεροδρομίων. Εκτελούμε κομβικά συγκοινωνιακά έργα υποδομής με την επιβεβλημένη διαχείριση της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης. Δημιουργούμε καλύτερη λειτουργία των υπεραστικών και αστικών δημόσιων οδικών μεταφορών», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την αρχική του τοποθέτηση στην Ολομέλεια επί του νομοσχεδίου.
Ο κ. Σταϊκούρας, ξεκινώντας την τοποθέτησή του εξέφρασε τον «αποτροπιασμό και την οδύνη του για το τραγικό δυστύχημα και το χτύπημα στο νοσοκομείο της Γάζας», σημειώνοντας «ότι σε αυτό το περιβάλλον μιας μεγάλης γεωπολιτικής αστάθειας πρέπει να πρυτανεύσει η ασφάλεια και η αυτοσυγκράτηση. Ως κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός το έχουμε πει επανειλημμένα ότι αναγνωρίζουμε το δικαίωμα στην αυτοάμυνα εντός όμως του πλαισίου του Διεθνούς Δικαίου. Αποτρέποντας μια ανθρωπιστική κρίση, ενισχύοντας την ασφάλεια και ακόμα περισσότερο τη φύλαξη των συνόρων μας».
Σχετικά με τα αποτελέσματα των αυτοδιοίκητων εκλογών είπε ότι «παρά το γεγονός ότι το αποτέλεσμα των εκλογών είναι θετικό για την κυβερνητική πλειοψηφία, εγώ θα υποστηρίξω και πάλι ότι οι κάλπες πάντα έχουν μηνύματα για όλους- και αυτά θα πρέπει να τα αξιολογούμε με σεμνότητα, υπευθυνότητα και σεβασμό στην ετυμηγορία του πολίτη» και προσέθεσε: «Οφείλουμε ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να συγχαρούμε όλους τους περιφερειάρχες και δημάρχους που εκλέχθηκαν και να συνεργαστούμε με όλους τους φορείς αυτοδιοίκησης στην υλοποίηση έργων υποδομών και των αναπτυξιακών προγραμμάτων της κάθε περιφέρειας».
Ο υπουργός, για το σχέδιο νόμου της ενσωμάτωσης των δύο οδηγιών απάντησε στις παρατηρήσεις των εισηγητών και αγορητών της αντιπολίτευσης ανέφερε πως το νομοσχέδιο ήταν δύο εβδομάδες σε διαβούλευση και έλαβε μόνο δύο σχόλια. Παρατήρησε πως και η έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής δεν επιβεβαιώνει καμία από τις αιτιάσεις που ακούστηκαν και το μόνο που έχει είναι κάποιες νομοτεχνικές παρατηρήσεις που θα προσπαθήσουμε μέχρι το πέρας της συνεδρίασης να ενσωματώσουμε τις περισσότερες από αυτές.
Επίσης, απέρριψε τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για το γεγονός ότι μέσα στο νομοσχέδιο υπάρχουν και άλλες διατάξεις εκτός των Οδηγιών, λέγοντας πως αυτές ήταν ώριμες και εντάχθηκαν για μην έρθουν ως τροπολογίες σε άλλα νομοσχέδια ώστε να υπάρχει η δυνατότητα καλύτερης κοινοβουλευτικής επεξεργασίας. Στις διαφωνίες που κατέγραψε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ για τις παρατάσεις του συγκοινωνιακού έργου στον ΟΑΣΘ, ο κ. Σταϊκούρας αναρωτήθηκε αν «αυτό που στην ουσία μας προτείνετε για να μην υπάρχει δημόσιο κόστος είναι να πάει ο ΟΑΣΘ σε ιδιώτες;», σημειώνοντας πως «είναι προφανές ότι όποια επιλογή κι εάν κάνουμε το κράτος πληρώνει τον ΟΑΣΘ» και προσέθεσε πως «οι παρατάσεις αυτές διατηρούν το καθεστώς που υπήρξε επί ΣΥΡΙΖΑ».
Αναλύοντας τους στόχους είπε πως είναι η ανταπόκριση της χώρας στις υποχρεώσεις της έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο κ. Σταϊκούρας έθεσε στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των αεροδρομίων, την καλύτερη εκτέλεση κομβικών συγκοινωνιακών έργων υποδομής με την επιβεβλημένη διαχείριση της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης και την καλύτερη λειτουργία των υπεραστικών και αστικών δημόσιων οδικών μεταφορών.
Επί των άρθρων των νομοσχεδίου έδωσε διευκρινήσεις στους βουλευτές της αντιπολίτευσης: Με έννοια του οχήματος που μπορεί να μισθώνεται είναι και το ρυμουλκούμενο. Προβλέπεται η γνωστοποίηση της σύμβασης μίσθωσης από την αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της περιφέρειας. Η περιφέρεια θα χορηγεί βεβαίωση γνωστοποίησης της σύμβασης μίσθωσης. Στη βεβαίωση αυτή, η οποία θα χορηγείται κατόπιν ελέγχου από την αρμόδια υπηρεσία της συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων της μίσθωσης, θα αναγράφεται μεταξύ άλλων το μεταφορικό έργο του μισθωμένου φορτηγού.
Υπάρχει εξουσιοδότηση για την έκδοση υπουργικής απόφασης, με την οποία θα καθορίζονται οι προϋποθέσεις και τα δικαιολογητικά της έκδοσης βεβαίωσης γνωστοποίησης. Η μίσθωση φορτηγών ΔΧ αφορά την μίσθωση από αμιγώς ελληνικές επιχειρήσεις. Με το φορτηγό ΔΧ που έχει εκμισθωθεί σε μη μεταφορική επιχείρηση μπορεί να πραγματοποιείται μόνο το μεταφορικό έργο των επιχειρήσεων. Τόνισε ότι δεν αλλάζει κάτι για τις μισθώσεις από την αυτοδιοίκηση από όσα προβλέπονται από το Ν. 4093/2012. «Δεν αλλάζουμε κάτι. Τη βελτιώνουμε νομοθετικά προσθέτοντας την αίρεση του ενωσιακού δικαίου», τόνισε.
Για την οδηγία που αφορά το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών επισήμανε: «Η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει ως στόχο να διευκολύνει τις μεταφορές εντός της Ευρώπης και να μειώσει τις περιφερειακές, οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες μέσα από την ανάπτυξη διασυνδεδεμένων υποδομών αεροπορικών, οδικών, σιδηροδρομικών και θαλασσίων μεταφορών. Αυτό αποτελεί τη βάση της πολιτικής για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών. Ο Κανονισμό 1315/2013, αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το πρώτο εξάμηνο του 2024 με χρόνο ολοκλήρωσης έως το 2050, όπου θα αναπτυχθεί σταδιακά με προτεινόμενες προθεσμίες το 2030, το 2040 και το 2050 για το εκτεταμένο δίκτυο».
Ακόμη, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ σημείωσε πως η βασική αλλαγή για την Ελλάδα είναι η κατάργηση του Orient/East-Med Corridor, ο οποίος με τον Κανονισμό του 2013 αποτελεί τον μοναδικό διάδρομο που συνδέει τη χώρα με την Κεντρική Ευρώπη. Αυτός αντικαθίσταται από δύο νέους με διαφορετική αρχιτεκτονική διαδρόμους. Ο πρώτος διάδρομος είναι Ευρωπαϊκός Διάδρομος Μεταφορών Δυτικών Βαλκανίων-Ανατολικής Μεσογείου, που αναβιώνει τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο 10 και συνδέει την Ελλάδα με την Αυστρία, τη Σερβία, τη Σλοβενία, την Κροατία και τη Βόρεια Μακεδονία και ο Ευρωπαϊκός Διάδρομος Βαλτικής, Μαύρης Θάλασσας και Αιγαίου -το Three Seas, δηλαδή- μετεξέλιξη του υφιστάμενου που συνδέει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία, την Πολωνία και μια σειρά από άλλες χώρες. Η ενσωμάτωση της οδηγίας μας, υπογράμμισε ο υπουργός «μας δίνει τη δυνατότητα να τρέξουμε πιο γρήγορα τα έργα πάνω σε αυτούς τους δύο διαδρόμους που θα αποφασιστούν το 2024 για να μπορέσει η χώρα να διεκδικήσει πόρους και να κάνει ένα καλύτερο κυρίως σιδηροδρομικό δίκτυο»
Σχετικά με τα αντιπλημμυρικά έργα μεγάλης, στρατηγικής σημασίας, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε πως αυτά «είναι ευθύνη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Όλα τα άλλα έργα -και δεν είναι νομοθέτηση της τελευταίας κυβέρνησης- ανήκουν στις περιφέρειες». Απαντώντας στο ερώτημα εάν γίνονται αντιπλημμυρικά έργα, ανέφερε πως «σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη μελέτες ύψους 28,9 εκατομμυρίων ευρώ για έντεκα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα. Υλοποιούνται άλλα δέκα συνολικού ύψους 344 εκατομμυρίων ευρώ στις Περιφέρειες Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου. Άλλα τέσσερα έργα 197 εκατομμυρίων ευρώ είναι υπό ανάθεση, όπως είναι υπό ανάθεση και δύο έργα ΣΔΙΤ ύψους 497 εκατομμυρίων ευρώ».
Σε αυτά, είπε, «θα πρέπει κανείς να προσθέσει και 49 αρδευτικά έργα που έρχονται στην ευθύνη υλοποίησης του Υπουργείου από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προϋπολογισμού 642 εκατομμυρίων ευρώ και τα οποία βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις ωρίμανσης».
Σχετικά με την ενίσχυση με μόνιμο προσωπικό της ΥΠΑ, ο υπουργός ανέφερε «έχει εκδοθεί στις 9 Αυγούστου 2023 η Προκήρυξη 1ΓΒ/2023 για 140 θέσεις διαφόρων κλάδων και ειδικοτήτων ΠΕ και ΤΕ για την ΥΠΑ. Επιπλέον, προσλαμβάνονται 35 ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
Σχετικά με τις διατάξεις της υπουργικής τροπολογίας ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι υπάρχει δέσμευση της χώρας που αφορά την εξυπηρέτηση των 250 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκης.
Αναφορικά με την προσωρινή ανάθεση του συγκοινωνιακού έργου στον ΟΑΣΘ, ο υπουργός είπε πως «θα ήθελα την άποψη όλων των κομμάτων – τι θα κάνουμε με τον ΟΑΣΘ καθώς θα πρέπει να αναλάβουμε κάποιες πρωτοβουλίες.
Τέλος, για την υλοποίηση του Flyover, στη Θεσσαλονίκη, ο υπουργός ανέφερε πως «πέραν των άλλων πρωτοβουλιών, προχωράμε και σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες ώστε τα ΚΤΕΛ να εκτελέσουν συγκεκριμένο κυκλοφοριακό έργο στη Θεσσαλονίκη το επόμενο χρονικό διάστημα, τις επόμενες ημέρες θα έχουμε περίπου 70 νέα δρομολόγια στη Θεσσαλονίκη, ενώ ολοκληρώνεται εντός των επόμενων ωρών, ίσως ημερών, η διαδικασία πρόσληψης 150 οδηγών στον ΟΑΣΘ για έξι μήνες, προκειμένου να καλύψουν ανάγκες με τον υφιστάμενο στόλο του ΟΑΣΘ, που σήμερα υπάρχει».
ΠΗΓΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ