10 Μαΐου 2023

Μπρα ντε φερ δέκα ημερών για Ν.Δ. – ΣΥΡΙΖΑ



 Τα διλήμματα, οι περιοδείες σε περιοχές-κλειδιά, τα σποτ και η έμφαση σε συγκεκριμένες κατηγορίες ψηφοφόρων

Δέκα ημέρες πριν ολοκληρωθεί η προεκλογική περίοδος –αυτό θα συμβεί την επόμενη Παρασκευή 19 Μαΐου– τα δύο μεγάλα κόμματα μπαίνουν στην τελική ευθεία, εστιάζοντας σε τέσσερις βασικούς πυλώνες: Πρώτον, στο πώς θα αντιμετωπίσουν τον βασικό τους αντίπαλο και ποια στρατηγική θα εφαρμόσουν, αναδεικνύοντας τα δικά τους πλεονεκτήματα ή «χτυπώντας» τα μειονεκτήματα του αντιπάλου. 


Δεύτερον, σε ποιους νομούς και πόλεις θα περιοδεύσουν, μεταφέροντας το κεντρικό πολιτικό τους μήνυμα λίγο πριν από τις κάλπες. Το ποιες περιοχές, άλλωστε, θα επισκεφθούν έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς τα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής «αποκαλύπτουν» πού θέλουν και γιατί να δώσουν βάρος οι πολιτικοί αρχηγοί. Πρόκειται κατά κύριο λόγο για περιοχές που είτε αποτελούν «κάστρα» του ενός ή του άλλου κόμματος, είτε είναι κρίσιμο να μειωθεί η διαφορά από εκείνη του 2019.


Τρίτος άξονας είναι οι κοινωνικές ομάδες στις οποίες θα δώσουν έμφαση οι δύο αρχηγοί, είτε επειδή υπερέχουν σε αυτές έναντι του αντιπάλου τους είτε προκειμένου να καλύψουν το χαμένο έδαφος. Τέλος, ενδιαφέρον θα έχουν τις τελευταίες 10 ημέρες τα σποτ που θα βγουν στον αέρα. Από αυτά θα εκπεμφθεί και το τελικό μήνυμα που θέλουν να στείλουν τα δύο κόμματα στους ψηφοφόρους λίγο πριν αυτοί πάνε στην κάλπη για να επιλέξουν κόμμα. Εδώ ενδιαφέρον έχει εάν Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ θα επικεντρωθούν στο δικό τους θετικό μήνυμα ή θα επιχειρήσουν την αποδόμηση του αντιπάλου.


Θετικό αφήγημα και έμφαση σε νέους και συνταξιούχους

Του Σταύρου Παπαντωνίου


Δέκα ημέρες απομένουν έως την Παρασκευή 19 Μαΐου, όταν ολοκληρώνεται και τυπικά η προεκλογική περίοδος, ώστε στις 21 Μαΐου οι Ελληνες πολίτες να ψηφίσουν απερίσπαστοι το κόμμα και τους βουλευτές που επιθυμούν. Με δεδομένο πως οι τελευταίες δέκα ημέρες είναι πάντα κρίσιμες, το Μέγαρο Μαξίμου θα κινηθεί πάνω σε τέσσερις άξονες:


Πρώτον, όσον αφορά την αντιπαράθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ, ο πρωθυπουργός θα μιλήσει περισσότερο για τις δομικές πολιτικές διαφορές με τον αντίπαλό του, «χωρίς να μπαίνει σε τοξική αντιπαράθεση», όπως λένε συνεργάτες του. Παράλληλα, θα αναδείξει τα διλήμματα της σταθερότητας και της αστάθειας, καθώς και το κατά πόσο η χώρα θα συνεχίζει να βαδίζει προς τα εμπρός ή θα γυρίσει προς τα πίσω. Σε κάθε περίπτωση, αν παρατηρήσει κάποιος το τελευταίο διάστημα, ο πρωθυπουργός επιδιώκει να μιλάει πολιτικά και να αποφεύγει την τοξικότητα, θέλοντας να αποκρυσταλλώσει στους πολίτες τις θέσεις του κόμματός του και όχι να μπει σε μια λασπομαχία, κάτι που επιθυμεί και η συντριπτική πλειονότητα των πολιτών.


Δεύτερον, ο πρωθυπουργός τις τελευταίες δέκα ημέρες έχει πλήρες και στοχευμένο πρόγραμμα περιοδειών στην περιφέρεια, αλλά και στην Αττική. Ο κ. Μητσοτάκης θα βρεθεί στις 10 και 11 Μαΐου στην καρδιά της Θεσσαλίας, σε Τρίκαλα, Καρδίτσα και Βόλο, ενώ θα ακολουθήσει η Κρήτη και συγκεκριμένα το Ηράκλειο, η Ρόδος, η Καστοριά, η Θεσσαλονίκη και, βέβαια, στο τέλος η Αθήνα για την κεντρική προεκλογική ομιλία στο Θησείο. Ενδιάμεσα ο πρωθυπουργός θα βρεθεί την Κυριακή στο Λαύριο και την Τρίτη στον Πειραιά. Πρόκειται για περιοχές με συγκεκριμένη στόχευση, καθώς είτε στις τελευταίες εκλογές σε κάποιες από αυτές η διαφορά με τον ΣΥΡΙΖΑ ήταν μικρή είτε άλλες έχουν συγκεκριμένο «προφίλ» με μεσαία και λαϊκά χαρακτηριστικά.

Η μεσαία τάξη

Αυτά άλλωστε είναι και τα εκλογικά κοινά στα οποία θα απευθυνθεί συντονισμένα τις τελευταίες δέκα ημέρες ο πρωθυπουργός, κάτι που αποτελεί τον τρίτο άξονα στην τελική ευθεία. Πλην των νέων, για τους οποίους ο κ. Μητσοτάκης επιφύλασσε μία ακόμη παροχή λίγο πριν από τις κάλπες, δίδοντας το λεγόμενο youth pass, ο πρωθυπουργός θα απευθυνθεί συντονισμένα στα μεσαία και λαϊκά στρώματα. «Υπάρχει συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ σε αυτά τα κοινά», λέει στην «Κ» κυβερνητική πηγή, θυμίζοντας πως ο πρωθυπουργός μείωσε παραπάνω φόρους από όσους είχε εξαγγείλει πριν από τις εκλογές του 2019. Στην κυβέρνηση εστιάζουν πολύ και στους συνταξιούχους, ένα πολύ μεγάλο κοινό, το οποίο σήμερα αντιλαμβάνεται το κόστος από την «προσωπική διαφορά» του νόμου Κατρούγκαλου. Δεν είναι τυχαίο πως σε όλες τις τελευταίες τοποθετήσεις του ο πρωθυπουργός αναφέρει το θέμα των συντάξεων, συγκρίνοντας την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ με της δικής του κυβέρνησης.


Ο τέταρτος και τελευταίος άξονας που θα δοθεί βάση στις τελευταίες δέκα ημέρες είναι τα προεκλογικά σποτ που θα περάσουν το μήνυμα πανελλαδικά. Η Ν.Δ. θα επενδύσει με ακόμη μεγαλύτερη σαφήνεια στο θετικό αφήγημα και στα όσα σκοπεύει να κάνει τη νέα τετραετία. Η πεποίθηση που υπάρχει στο Μαξίμου είναι πως οι εκλογές κερδίζονται, «όχι μόνο με όσα έκανες, αλλά κυρίως με το όραμα για όσα έχεις σκοπό να κάνεις», όπως λέει αρμόδια πηγή. Πάντως, ο πρωθυπουργός είναι βέβαιο πως θα τονίσει ότι ο Αλέξης Τσίπρας, πλην «της ανέξοδης κριτικής στην κυβέρνηση», αυτό που έχει κάνει μόνο είναι να προτείνει «ένα υπέρογκο πρόγραμμα παροχών, που οδηγεί μαθηματικά σε νέο μνημόνιο».


Στροφή στο Κέντρο και προβολή του προγράμματος

Του Αντώνη Αντζολέτου


Η Ηρώ Μπέζου, κόρη του Γιάννη Μπέζου, ηθοποιός και η ίδια, είναι η νέα φωνή στην προτελευταία σειρά των σποτ του ΣΥΡΙΖΑ με σύνθημα «τα πάντα αλλάζουν, όταν το θέλουν οι πολλοί». Η Κουμουνδούρου σταματάει πλέον να αναδεικνύει τα «κακώς κείμενα» της κυβέρνησης και περνάει σε θετικά μηνύματα. Στο νέο βίντεο εμφανίζονται καθημερινοί άνθρωποι, μικροεπιχειρηματίες, εργαζόμενοι και νέοι που αναμένουν την «αλλαγή» στις 21 Μαΐου. Συμβολίζουν την ένωση των δυνάμεων στην οποία προσδοκά η αξιωματική αντιπολίτευση για να κερδίσει στις κάλπες της απλής αναλογικής. Και μπορεί σε αυτή τη σειρά των σποτ ο Αλέξης Τσίπρας να εμφανίζεται μόνο στο τέλος, με κάποια αποσπάσματα από τις περιοδείες του, ο τελευταίος κύκλος όμως θα είναι απολύτως επικεντρωμένος πάνω του.


Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ θα θέσει τα τελικά διλήμματα στον δρόμο προς τις κάλπες, τονίζοντας την ανάγκη σχηματισμού προοδευτικής κυβέρνησης από την πρώτη αναμέτρηση και τον στόχο απομάκρυνσης της Ν.Δ. και του κ. Μητσοτάκη από την εξουσία, καθώς και την κυβερνητική πρόταση του κόμματος. Με αφορμή την προχθεσινή έκθεση της PEGA θα εστιάσει στην αταλάντευτη ευρωπαϊκή πορεία της χώρας, την οποία εγγυήθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ την περίοδο 2015-2019.

Το βλέμμα του κόμματος το τελευταίο δεκαήμερο θα είναι εμφανώς στραμμένο προς τον χώρο του Κέντρου τόσο με τις συνεχείς αναφορές στον Ανδρέα Παπανδρέου όσο και με τις απαντήσεις που δίνει ο τέως πρωθυπουργός στον Νίκο Ανδρουλάκη. Από τη Λαμία ο Αλέξης Τσίπρας δεν ξέχασε ακόμη και το εμπνευσμένο από το 1985 σύνθημα «καλύτερα παπάκι παρά τον Μητσοτάκη», το οποίο φέρνοντάς το στη σημερινή πραγματικότητα του «Youth Pass» των 150 ευρώ το παρέφρασε σε «καλύτερα σφηνάκι παρά τον Μητσοτάκη». Είναι ξεκάθαρη η στρατηγική προσέλκυσης των μικρότερων ηλικιών στις οποίες απευθύνεται σε κάθε ομιλία του. Με τη στοχευμένη προβολή του προγράμματος θα επιχειρήσει στον χρόνο που απομένει και την αποκατάσταση των σχέσεών του με τη μεσαία τάξη.


πηγή ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Σταύρος Παπαντωνίου , Αντώνης Αντζολέτος , Δώρα Αντωνίου