27 Μαρτίου 2023

Handelsblatt: Ποιος είναι ο Ρώσος ολιγάρχης που αρπάζει τα ελληνικά λιμάνια

 

Η Ελλάδα προχωρά στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών της. Πίσω στο 2015, η τότε κυβέρνηση είχε πουλήσει εν μέρει την εταιρεία εκμετάλλευσης του λιμανιού του Πειραιά, του μεγαλύτερου της χώρας, στον κινεζικό κρατικό όμιλο Cosco. Σήμερα, οι Κινέζοι κατέχουν το 67% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

Τρία χρόνια αργότερα, ακολούθησε η ιδιωτικοποίηση του δεύτερου μεγαλύτερου ελληνικού λιμανιού, της Θεσσαλονίκης, και τώρα του λιμανιού της Ηγουμενίτσας στη βορειοδυτική Ελλάδα. Οι εκποιήσεις αποτελούν όρους που επέβαλαν οι διεθνείς δανειστές στο πλαίσιο της ελληνικής κρίσης χρέους.


Τώρα είναι η σειρά των λιμανιών του Ηρακλείου στην Κρήτη και του Βόλου στην κεντρική Ελλάδα. Μεταξύ των ενδιαφερομένων είναι ένας Ελληνορώσος δισεκατομμυριούχος με στενούς δεσμούς με τον ηγέτη του Κρεμλίνου Βλαντιμίρ Πούτιν, αναφέρει η Handelsblattt. Αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει πολιτική σύγκρουση.



Αυτή την εβδομάδα, ο ιταλικός όμιλος Grimaldi απέκτησε πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της λιμενικής εταιρείας της Ηγουμενίτσας, ενός από τα μεγαλύτερα λιμάνια για την κίνηση μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, έναντι 84 εκατομμυρίων ευρώ. Ο όμιλος Grimaldi, ο οποίος είχε ήδη εξαγοράσει την ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία Minoan Lines το 2008, είναι ο μεγαλύτερος χρήστης του λιμανιού και θέλει να επεκτείνει τις λιμενικές εγκαταστάσεις. Η Ηγουμενίτσα χρησιμοποιείται επίσης όλο και περισσότερο από Τούρκους διαμεταφορείς που στέλνουν τις παραδόσεις τους στη Δυτική Ευρώπη μέσω της Αδριατικής.

Η Grimaldi κατάφερε να επικρατήσει στη διαδικασία υποβολής προσφορών χάρη στην υψηλότερη με διαφορά προσφορά έναντι δύο ανταγωνιστών, της μεγαλύτερης ελληνικής ακτοπλοϊκής εταιρείας Attica Group και της λιμενικής εταιρείας της Θεσσαλονίκης, του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).

Oι τρεις ανταγωνιστές συναντώνται ξανά: τον Απρίλιο λήγει η περίοδος υποβολής προσφορών για την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου λιμανιού της Κρήτης, του Ηρακλείου. Το λιμάνι είναι σημαντικό για την ακτοπλοϊκή κίνηση μεταξύ Πειραιά και Κρήτης, του μεγαλύτερου νησιού της Ελλάδας. Αλλά παίζει επίσης σημαντικό ρόλο για τον τουρισμό, ιδίως για εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες κρουαζιέρας.


Το μεγάλο ενδιαφέρον των ακτοπλοϊκών εταιρειών Grimaldi και Attica Group για το λιμάνι είναι προφανές. Η προσφορά του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης ακούγεται επίσης εύλογη καταρχάς. Όπως και οι δύο ανταγωνιστές, έχει επίσης προκριθεί στον δεύτερο γύρο της διαδικασίας υποβολής προσφορών που διοργανώνει η ελληνική αρχή αποκρατικοποιήσεων. Σε αυτή τη διαδικασία θα πρέπει να γίνουν δεσμευτικές προσφορές. Στην πραγματικότητα, ωστόσο, η προσφορά του ΟΛΘ είναι πολιτικά εξαιρετικά εκρηκτική.

Ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλίνκης ελέγχεται από την Belterra Investments Ltd. Αυτή η εταιρεία χαρτοφυλακίου που είναι εγγεγραμμένη στην Κύπρο ανήκει στην επιχειρηματική αυτοκρατορία του Ρώσου επιχειρηματία Ιβάν Ιγνάτιεβιτς Σαββίδη.

Γεννήθηκε στη Γεωργία το 1959 ως γιος Ελλήνων του Πόντου. Ο δισεκατομμυριούχος, ο οποίος πλούτισε από την καπνοβιομηχανία, κάθισε στη Δούμα από το 2003 έως το 2011 ως βουλευτής του κόμματος "Ενωμένη Ρωσία" του Πούτιν και θεωρείται έμπιστος του ηγέτη του Κρεμλίνου. Δεν είναι γνωστές δηλώσεις για τον πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά είναι απίθανο ο Σαββίδης να έχει γυρίσει την πλάτη στον Πούτιν. Το 2017 συνέκρινε τον τότε επικεφαλής της ελληνικής κυβέρνησης Αλέξη Τσίπρα με τον Βλαντίμιρ Πούτιν - ως έκφραση επαίνου.



Ο Σαββίδης ξεκίνησε τις δραστηριότητές του στην Ελλάδα το 2012 με την αγορά της ποδοσφαιρικής ομάδας του ΠΑΟΚ Θεσσαλονίκης. Το 2013, ο Σαββίδης απέκτησε ελληνικό διαβατήριο. Το 2017, εντάχθηκε στην εταιρεία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, αρχικά σε κοινοπραξία με την Deutsche Invest Equity Partners GmbH. Το 2021, η Belterra ανέλαβε τις μετοχές της Deutsche. Σήμερα, η οικογένεια Σαββίδη ελέγχει το 67% των μετοχών της λιμενικής εταιρείας μέσω της Belterra.

Η ελληνική επιχειρηματική αυτοκρατορία του Σαββίδη περιλαμβάνει το πολυτελές ξενοδοχείο Makedonia Palace στη Θεσσαλονίκη, το θέρετρο πέντε αστέρων Porto Carras στη χερσόνησο της Χαλκιδικής, ακίνητα καθώς και εταιρείες τροφίμων και ποτών.

Το χαρτοφυλάκιο μέσων ενημέρωσης του ολιγάρχη περιλαμβάνει την καθημερινή εφημερίδα Έθνος, την επιχειρηματική πύλη Ημερησία και το τηλεοπτικό κανάλι Open, το οποίο ξεχωρίζει για το φιλικό προς τη Ρωσία ρεπορτάζ του. Ο Σαββίδης έγινε πρωτοσέλιδο το 2018 όταν εισέβαλε στον αγωνιστικό χώρο με ένα όπλο κατά τη διάρκεια ενός ποδοσφαιρικού αγώνα της ομάδας του, του Πάοκ, για να διαμαρτυρηθεί για μια απόφαση του διαιτητή.
 

Οι ΗΠΑ παρενέβησαν στην πώληση του λιμανιού


Ο Σαββίδης είχε ήδη αρχικά εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση του βορειοελλαδικού λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, η οποία ξεκίνησε πέρυσι. Πρόκειται για ένα πολιτικό ζήτημα, διότι το λιμάνι αποτελεί σημαντικό κόμβο για τις στρατιωτικές μεταφορές των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ προς την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας και την Ανατολική Ευρώπη. Με τη ρωσική επίθεση στην Ουκρανία, η σημασία αυτού του σημείου μεταφόρτωσης αυξήθηκε περαιτέρω.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο υπήρξε έντονη αντίσταση στο παρασκήνιο, ιδίως από την Ουάσιγκτον, σε μια πιθανή πώληση της λιμενικής εταιρείας στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, ο οποίος ελέγχεται από τον Σαββίδη, παρόλο που ο 63χρονος ολιγάρχης δεν περιλαμβάνεται ακόμη σε καμία λίστα κυρώσεων των ΗΠΑ, της ΕΕ ή της Μεγάλης Βρετανίας.

Ο Σαββίδης απέσυρε τελικά την προσφορά του, ενδεχομένως επειδή την αναγνώρισε ως μάταιη. Η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε τον Νοέμβριο του 2022 να μην ιδιωτικοποιήσει καθόλου το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης λόγω της γεωστρατηγικής του σημασίας, αλλά να το αφήσει στην κρατική ιδιοκτησία.

Αλλά αυτή τη φορά ο Σαββίδης προφανώς θέλει να ξέρει. Ο δικός Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης δεν είναι μόνο ένας από τους πλειοδότες για το Ηράκλειο. Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης για το λιμάνι του Βόλου στην κεντρική Ελλάδα τρέχει τώρα παράλληλα. Και εδώ ο Ρώσος ολιγάρχης έχει ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον. 

 ΠΗΓΗ capital