Οργή και… απόγνωση για την φρικτή ακαταλληλότητα του μοιραίου σταθμάρχη αλλά και για την προσπάθειά του να παραστήσει μάλλον τον ανήξερο προκαλούν οι νέοι απομαγνητοφωνημένοι διάλογοι που βλέπουν το φως της δημοσιότητας.
Από τη ροή των διαλόγων προκύπτει ότι ο σταθμάρχης Λάρισας παρότι γνωρίζει από νωρίς ότι κάτι κακό έχει συμβεί, παρουσιάζεται, ακολούθως, περίπου έκπληκτος στις επικοινωνίες του με την Πυροσβεστική και την Αστυνομία που τον καλούν για να τον ενημερώσουν σχετικά.
Όπως προκύπτει από τους διαλόγους που δημοσίευσε το «Πρώτο Θέμα», στις 23.27, ο σταθμάρχης της Λάρισας προσπαθεί να επικοινωνήσει ο ίδιος με το μοιραίο Intercity 62.
Σταθμάρχης Λάρισας: Το 62 ακούει;
Δεν παίρνει απάντηση γιατί έχει προηγηθεί το δυστύχημα και στη συνέχεια, ο σταθμάρχης καλεί την συνάδερφό του στους Νέους Πόρους, Ελένη Ζ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ελένη για φώναξε λίγο το 63503 (εμπορικό τρένο με το οποίο συγκρούστηκε το Intercity).
Ελένη Ζ: Το 63503; Το 63503 ακούει τους Νέους Πόρους; Τίποτα.
Σταθμάρχης Λάρισας: Πω, πω, κάτι έχει γίνει τώρα και δε μου αρέσει αυτό.
Ελένη Ζ: Βασίλη, ξέρεις τους μηχανοδηγούς.
Σταθμάρχης Λάρισας: Όχι, δεν ξέρω!
Ελένη Ζ: Πάρε λίγο τον Επιβατικό Θεσσαλονίκης να μάθουμε για την 63503 τουλάχιστον.
Σταθμάρχης Λάρισας: Μήπως τους ξέρει ο Δ.Χ.;
Ελένη Ζ: Μίλησα και μου είπε: Τι συμβαίνει, γιατί δεν έχει ρεύμα. Και μου το έκλεισε μετά.
Σταθμάρχης Λάρισας: Γιατί κι εδώ πέρα δεν έχει ρεύμα το προάστιο.
Ελένη Ζ: Ω ρε πού***! Δεν είναι καλό αυτό.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, το ξέρω, ναι.
Οι διάλογοι με την Πυροσβεστική
Στη συνέχεια ο προφυλακισμένος σταθμάρχης της Λάρισας δέχεται κλήση από την Πυροσβεστική για να τον ενημερώσουν για το δυστύχημα το οποίο στην αρχή, θεωρήθηκε εκτροχιασμός.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι.
Πυροσβεστική: Ναι, γεια σας. Το γνωρίζετε; Έχουμε εκτροχιασμό τρένου κοντά στο μνημείο του ΠΑΟΚ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Αμάν!
Πυροσβεστική: Ναι. Πρέπει να κλείσετε ρεύματα, οτιδήποτε, δεν ξέρω κι εσείς τι πρέπει να κάνετε, στέλνω δυνάμεις εγώ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Έχει εκτροχιασμό τρένου εκεί;
Πυροσβεστική: Ναι.
Σταθμάρχης Λάρισας: Καλώς.
Πυροσβεστική: Είναι στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη και προς τη θάλασσα και λίγο, δείτε λίγο, δείτε τα δρομολόγια λίγο, εντάξει;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, ναι έγινε. Εντάξει.
Ο σταθμάρχης Λάρισας επικοινωνεί ξανά με την συνάδελφό του στους Νέους Πόρους, Ελένη Ζ. και της ζητάει να προσπαθήσει κι εκείνη να μιλήσει με τον μηχανοδηγό του Intercity.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ελένη, φώναξε λίγο το 62.
Ελένη Ζ: 62 ακούει τους Νέους Πόρους; … Δεν είναι καλό αυτό να ξέρεις.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ξέρω ναι. Γιατί με πήρε ο ρυθμιστής έλξης ότι κάτι πρόβλημα έχει εκεί και λέει ότι κάποιος πήρε, έχει εκτροχιασμένο…
Ελένη Ζ: Με παίρνει ο ρυθμιστής, κλείσε λίγο Βασίλη.
Σταθμάρχης Λάρισας: …ότι έχει τρένο εκτροχιασμένο και πήρε φωτιά.
Ελένη Ζ: Ωχ Παναγία μου! Περίμενε…
Σταθμάρχης Λάρισας: Κλείσε, κλείσε. Άντε, πάρε.
Η συνομιλία με την Αστυνομία
Αστυνομία: Ναι, από το 100. Με ακούτε;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι. Σας ακούω.
Αστυνομία: Έχετε εικόνα τι ακριβώς έχει συμβεί;
Σταθμάρχης Λάρισας: Δεν ξέρω. Ό,τι και να σας πω δεν ξέρω. Τώρα με πήρε η Πυροσβεστική τηλέφωνο ότι έγινε εκτροχιασμός. Τώρα ήταν ένα τρένο που ανέβαινε πάνω κι ένα που κατέβαινε. Τώρα ποιο από τα δύο δεν ξέρω κι εγώ τίποτα. Ούτε με ενημέρωσαν.
Αστυνομία: Δεν ξέρετε τι είναι;
Σταθμάρχης Λάρισας: Γιατί τους φωνάζουμε στο ραδιοτηλέφωνο και δεν ακούγονται. Και τώρα προσπαθούμε να μάθουμε τα τηλέφωνα από τους μηχανοδηγούς για να δούμε τι γίνεται.
Αστυνομία: Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο με τρένο δηλαδή;
Σταθμάρχης Λάρισας: Λογικά δεν ξ… Λογικά όχι.
Αστυνομία: Καλώς. Μόλις έχετε μια εικόνα πάρτε μας ένα τηλέφωνο.
Με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας
Ο Σταθμάρχης Λάρισας επικοινώνησε και με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας στην Αθήνα, με τον τελευταίο να ρωτάει επανειλημμένα τον σταθμάρχη εάν έδιωξε το τρένο από την άνοδο ή την κάθοδο.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Βασίλη το 62 από πού το έδιωξες;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ε;
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Το 62 από πού το έδιωξες
Σταθμάρχης Λάρισας: Από τη γραμμή κα… ανόδου, κανονικά.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Γιατί λένε ότι έχει γίνει εμπορικό με τέτοιο, ότι έχει γίνει σύγκρουση.
Σταθμάρχης Λάρισας: Αμάν!
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Πότε έγινε αυτό;
Σταθμάρχης Λάρισας: Καλώς, δεν ξέρω. Ό,τι και να σας πω…
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Άνοδο δεν έστειλες ρε;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι
Αντικρουόμενες μαρτυρίες
Από τις καταθέσεις, σε πολλά σημεία αντικρουόμενες, εμπλεκόμενων και μαρτύρων, οι δικαστικές αρχές προσπαθούν να διαλευκάνουν όλα όσα έγιναν το βράδυ του δυστυχήματος.
Η μαρτυρία του σταθμάρχη
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, Ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας ενώπιον της ανακρίτριας φέρεται να έχει υποστηρίξει πως ενημέρωσε τον μηχανοδηγό του Intercity 62 με το υπ’ αριθμόν 45 τηλεγράφημα, έδωσε εντολή από τη γραμμή καθόδου το Intercity να συνεχίσει μέσω διαγωνίου στη γραμμή ανόδου και ότι ο μηχανοδηγός του Intercity 62 δεν ανταπάντησε με τηλεγράφημα (για να επαναλάβει την εντολή) όπως προβλέπει ο κανονισμός.
Ο σταθμάρχης υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλων, στις 28 Φεβρουαρίου που έγινε το δυστύχημα, εκτελούσε την απογευματινή βάρδια 14.00-23.00. Περιέγραψε τον 59χρονο προφυλακισμένο σταθμάρχη Λάρισας ως άπειρο, καθώς μόλις τέσσερις ημέρες πριν είχε ολοκληρώσει τη μαθητεία του.
Υποστήριξε ότι ενημέρωσε στις 22.40 τον προφυλακισμένο σταθμάρχη μέσω σταθερού τηλεφώνου και τηλεγραφήματος, ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε αντίθετα για το σταθμό Λάρισας, ότι επικοινώνησε με τον αρχαιότερο σταθμάρχη Λάρισας στο κινητό του και τον ρώτησε πού βρίσκεται παίρνοντας την απάντηση ότι είχε φύγει, ενώ στην ερώτηση γιατί έφυγε, πήρε την απάντηση «Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;».
Η μαρτυρία του σταθμάρχη υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλου
Ο σταθμάρχης υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλου υποστήριξε πως, εάν ο προφυλακισμένος συνάδελφός του παρακολουθούσε με προσοχή τον πίνακα ελέγχου που είχε μπροστά του, θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία, καθώς είχε περιθώριο πέντε λεπτών να αντιληφθεί την πορεία του τρένου και να ειδοποιήσει τον μηχανοδηγό.
Υποστήριξε πως:
Η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου είναι 10 χιλιόμετρα, δηλαδή 5 χλμ. βόρεια και 5 χλμ. νότια από το γραφείο του σταθμάρχη.
Όταν ένα τρένο αναχωρεί από τον σταθμό, το αποτύπωμα του φαίνεται στον πίνακα ελέγχου για 5 χλμ., καθώς στον πίνακα ανάβουν οι αντίστοιχες κόκκινες λυχνίες.
Η απόσταση της διακλάδωσης για το αντίθετο ρεύμα από τον σταθμό Λαρίσης είναι γύρω στα 4,5 χλμ. Για να διανυθεί χρειάζεται περίπου 5 λεπτά.
Εάν ο σταθμάρχης κοιτούσε τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου σε αυτά τα 5 λεπτά θα μπορούσε να διαπιστώσει ότι το τρένο κινούνταν αντίθετα.
Η μαρτυρία του επικεφαλής μηχανοδηγών Λάρισας
Για τον τρόπο που ενημερώθηκε για τη σύγκρουση από το τμήμα κυκλοφορίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (το οποίο εδρεύει στην Αθήνα, στα κεντρικά της εταιρείας) κατέθεσε και ο επικεφαλής μηχανοδηγών Λάρισας, ο οποίος το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου βρισκόταν στο σπίτι του με άδεια.
«Πήγα στο σημείο που έγινε η σύγκρουση με σκοπό να ενημερώσω και τους ανώτερούς μου. Υπήρχαν ενδείξεις πως έγινε σφοδρή σύγκρουση. Οι μηχανές των δύο τρένων είχαν παραμορφωθεί», ανέφερε.
Με πληροφορίες από ΣΚΑΙ, Πρωτο Θέμα, ΕΡΤ
ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com/