Ο «άγνωστος στόλος» των 57 πλοίων των μικρότερων ακτοπλοϊκών εταιρειών
Πίσω από τους δυσθεώρητους όγκους των μεγάλων πλοίων της ακτοπλοΐας κρύβεται ένας στόλος με πολύ μικρότερα καράβια, που συνδέουν μικρότερα ως επί το πλείστον νησιά μεταξύ τους, αλλά και ξεχασμένους προορισμούς της ηπειρωτικής χώρας με τη νησιωτική.
Ρότες στις μικρές Κυκλάδες, άλλες που συνδέουν την Κρήτη με τα γύρω νησιά και εμπορικά άγονες στην πλειονότητά τους γραμμές, που εξυπηρετούνται από 22 μικρές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις με 37 συνολικά μικρά καράβια. Ποστάλια, όπως τα λένε οι ναυτικοί, που εξασφαλίζουν την ομαλή ροή της καθημερινότητας των νησιωτών, αλλά και τη μετάβαση των ταξιδιωτών του καλοκαιριού από τον έναν στον άλλον προορισμό. Και των οποίων οι καπεταναίοι γνωρίζουν τις ανάγκες των νησιωτών σαν να ήταν συγγενείς τους. Συχνά μάλιστα είναι.
Είκοσι πέντε μικρές και μεσαίες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις λειτουργούν αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. Ελέγχουν αθροιστικά έναν στόλο 57 πλοίων, που ταξιδεύουν στο Αιγαίο και το Ιόνιο μαζί με τα 43 πλοία των μεγάλων εταιρειών, όπως Επιχειρήσεις Αττικής, Μινωικές Γραμμές και ΑΝΕΚ. Ετσι, το τρέχον καλοκαίρι, 100 ακτοπλοϊκά πλοία εξυπηρετούν καθημερινά 115 νησιά της χώρας μας είτε συνδέοντάς τα με την ενδοχώρα είτε πραγματοποιώντας συνδέσεις μεταξύ τους. Στη χαρτογράφηση των μικρότερων αυτών ακτοπλοϊκών μαζί με την υπόλοιπη αγορά προχώρησε η εξειδικευμένη συμβουλευτική εταιρεία XRTC Consultants, αποκαλύπτοντας έναν στόλο 20 ταχυπλόων και συμβατικών σκαφών στις μεσαίες εταιρείες και άλλων 37 στις μικρές.
Οι μικρές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται κυρίως σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές.
Το οικοσύστημα των μικρών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, που ελέγχουν από ένα έως το πολύ τρία πλοία, αποτελείται από 22 εταιρείες που δραστηριοποιούνται κυρίως σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές. «Πρέπει να τονίσουμε ότι πολλές από τις παραπάνω εταιρείες, παρά το γεγονός ότι έχουν τοπικό χαρακτήρα, παρουσιάζουν καινοτόμες διαχειριστικές δομές, υιοθετούν προγράμματα καρτών προνομίων, κρατήσεις online, Web checkin, e-tickets, όπως οι μεγαλύτερες εταιρείες και εξελίσσουν το προϊόν της ακτοπλοΐας», σημειώνει η XRTC. Επίσης τονίζει ότι «οι περισσότερες από τις εταιρείες αυτές επισκευάζουν ή και σε κάποιες περιπτώσεις χτίζουν τα πλοία τους στην Ελλάδα, γεγονός που χρήζει ιδιαίτερης ευαρέσκειας και στήριξης από το κράτος, αλλά και όλους τους δημόσιους φορείς. Βασική προϋπόθεση όμως αποτελεί η ανάπτυξη εταιρικού προφίλ με στόχο να μπορέσουν να αντλήσουν τραπεζικά κεφάλαια».
Μεταξύ των τριών μεσαίου –σύμφωνα με την XRTC Consultants– μεγέθους εταιρειών, οι Fast Ferries και Levante Ferries δραστηριοποιούνται με συμβατικά πλοία καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, ενώ η Seajets (που σύμφωνα με πηγές της αγοράς, λόγω του μεγέθους του στόλου της αλλά και του πλήθους των δρομολογίων της, πρέπει να κατηγοριοποιηθεί πλέον μεταξύ των μεγάλων εταιρειών) χρησιμοποιεί τα περισσότερα ταχύπλοα πλοία της μόνο την υψηλή τουριστική περίοδο. «Η εταιρεία Seajets συμφερόντων Μάριου Ηλιόπουλου αποτελεί τη μεγαλύτερη ιδιωτική ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία με στόλο 24 πλοίων (20 ταχύπλοα και 4 συμβατικά). Διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων στο Αιγαίο και εξυπηρετεί 33 νησιά στις Κυκλάδες, τόσο με σύνδεση από Πειραιά, Λαύριο, Κρήτη, Θεσσαλονίκη, Ραφήνα όσο και με ενδοκυκλαδικές συνδέσεις» αναφέρει η μελέτη της XRTC. H Fast Ferries δραστηριοποιείται με 4 πλοία, 3 συμβατικά και ένα ταχύπλοο, στις γραμμές Ραφήνα, Ανδρος, Τήνος, Μύκονος, Νάξος, Πάρος, Κουφονήσια και Πειραιάς, Σύρος, Μύκονος, Νάξος. Η τρίτη μεσαίου μεγέθους ακτοπλοϊκή είναι η Levante Ferries, που δραστηριοποιείται στη γραμμή Πάτρας, Κυλλήνης, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ιθάκης με 4 πλοία.
Οσον αφορά τις μεγάλες ακτοπλοϊκές, αυτές ελέγχουν αθροιστικά 43 πλοία και χαρακτηρίζονται στη μελέτη ως «στυλοβάτες της αγοράς, αφού διακινούν επιβάτες και προπάντων το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων από και προς τα νησιά, ενώ καλύπτουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους τις ανάγκες των κατοίκων στη νησιωτική χώρα αδιαλείπτως με μεγάλα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία των οποίων ο μέσος όρος μήκους είναι τα 145μ». Από το 2015 ο στόλος τους δεν παρουσιάζει αξιόλογες διακυμάνσεις. Τα τελευταία 3 έτη αριθμεί σταθερά 43 πλοία, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας τους ανεβαίνει σταθερά, φθάνοντας τα 23 έτη.
Πηγή kathimerini.gr
Ηλίας Μπέλλος