Η νέα υπουργική απόφαση για τις μεταθέσεις δέχεται κριτική από στελέχη και όπως προκύπτει από το κείμενο που ακολουθεί όχι άδικα. Ο συντάκτης του μελέτησε την απόφαση και παρουσιάζει ένα προς ένα τα αδύναμα σημεία της:
Με αφορμή τη νέα υπουργική απόφαση περί μεταθέσεων στρατιωτικών (ΦΕΚ 5700/8-12-21, τεύχος Β´), είναι έντονος ο προβληματισμός σε όσους ήλπιζαν σε εξορθολογισμό των κριτηρίων μοριοδότησης.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται μετάθεση μετά τη συμπλήρωση τριετίας στη φρουρά, με αποτέλεσμα όσοι ευνοήθηκαν κατά την προηγούμενη διετία να εξασφαλίζουν την παραμονή τους (στη φρουρά) για έναν ακόμη χρόνο με ρητή πρόβλεψη νόμου, ενώ αντιθέτως όσοι αδικήθηκαν θα παραμείνουν ένα ακόμη έτος στην ίδια μετάθεση, χωρίς να μπορούν μάλιστα να προσφύγουν! Επιπλέον, δεν ορίσθηκε ανώτατο όριο ετών παραμονής στη φρουρά με αποτέλεσμα (τουλάχιστον στο Νομικό Σώμα), να υπάρχουν Συνταγματάρχες αμετάθετοι στον νομό Αττικής, Θεσσαλονίκης και πολλούς άλλους ακόμη από Ανθυπολοχαγοί, εκτός αν εκληφθεί ως μετάθεση η μετακίνηση σε θέση εξωτερικού!
Προβλέπεται αύξηση του χρόνου παραμονής σε θέσεις εξωτερικού (μέχρι 80 μήνες, εφόσον μεσολαβούν 4 έτη από τον επαναπατρισμό) όριο που μπορεί να μην τηρηθεί υπό προϋποθέσεις. Αυτό βέβαια συνεπάγεται ότι κάποιοι στρατιωτικοί θα υπηρετήσουν 2 ή 3 φορές σε θέσεις-φιλέτα στο εξωτερικό και κάποιοι άλλοι ποτέ. Ακόμη, δεν υπολογίζεται ότι για να υπηρετήσει κάποιο στέλεχος έως 80 μήνες στο εξωτερικό, εκ των πραγμάτων κάποιοι θα καλύψουν ανεπιθύμητες θέσεις, χωρίς μάλιστα να λάβουν αυξημένη μοριοδότηση, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά το ηθικό και την ψυχολογία τους.
Το χειρότερο όλων όμως είναι το γεγονός της σκανδαλώδους μοριοδότησης σε θέσεις στις οποίες δεν υπηρετούν υποχρεωτικά όλοι (ΥΕΘΑ,ΑΝΥΕΘΑ,ΥΦΕΘΑ,ΓΓ, ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΝΣΕΙΣ κλπ). Έτσι, δεν δίνεται η ευκαιρία σε όλους να λάβουν αυξημένη μοριοδότηση με αποτέλεσμα να μένουν χαμηλά στους σχετικούς πίνακες και ως εκ τούτου να καλύπτουν όποιο κενό περισσέψει…
Όποια κριτήρια τίθενται ( ξένες γλώσσες, μεταπτυχιακά, διδακτορικά, αξιολογήσεις κλπ) είναι μόνο για να προσδώσουν μια ψευδαίσθηση νομιμότητας στην όλη διαδικασία. Όσα προσόντα και να συγκεντρώσει κανείς στην πραγματικότητα κυνηγάει ένα καρότο που δεν θα δαγκώσει ποτέ. Μονίμως θα προηγείται ο ομοιοβαθμός του ή και νεότερος σε βαθμό που θα έχει υπηρετήσει σε θέση αυξημένης μοριοδότησης. Για γεωγραφικά κριτήρια, αριθμό μετακινήσεων (πραγματικών και όχι εντός νομού), ορισμό απαιτούμενων και επιθυμητών προσόντων ανά βαθμό ( job description) ούτε λόγος να γίνεται! Ακόμη και άγραφοι κανόνες που τηρούνταν στο παρελθόν ( όπως η τοποθέτηση σε δύσκολη φρουρά μετά το εξωτερικό ή σε επιθυμητή μετά από δυσμενή) έχουν πάψει εδώ και σχεδόν 10 έτη να τηρούνται. Αυτοί που καταφέρνουν να βρουν τον τρόπο να ευνοηθούν γίνονται άπληστοι και διεκδικούν διαρκώς να καλύπτουν θέσεις φιλέτα αφήνοντας στους άλλους τις αγγαρείες!
Αυτό το νοσηρό κλίμα όχι μόνο μειώνει το κύρος του στρατού, καταρρακώνει το ηθικό των στελεχών και ξεφτιλίζει τα στελέχη προσωπικά, οικογενειακά και κοινωνικά, αλλά το χειρότερο είναι ότι , με την ανοχή της κάθε κυβέρνησης (δεν είναι καλύτερη η υπουργική απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης που καταργείται) στην ουσία νομιμοποιείται η πονηριά και η καπατσοσύνη. Αδικίες υπήρχαν πάντοτε αλλά τουλάχιστον όσοι έβρισκαν τον πλάγιο τρόπο είχαν τουλάχιστον την σιωπηρή αποδοκιμασία των συναδέλφων τους. Με τέτοιες αποφάσεις μοριοδότησης, οι πονηροί έχουν το θράσος να ισχυρίζονται πλέον και με το γράμμα του νόμου ότι δικαιωματικά απολαμβάνουν όσα τους δίνονται! Δημιουργούνται στελέχη 2 ταχυτήτων: οι μονίμως ευνοημένοι και οι μονίμως αδικημένοι.
Αν πρέπει να αναφερθεί και κάτι θετικό που προκύπτει με τέτοιες αποφάσεις είναι το εξής: Από ένα σημείο και μετά αυτός που δεν έχει τα μέσα να λάβει αυξημένη μοριοδότηση δεν έχει να χάσει τίποτα! Εκτίει την ποινή του καθημερινά καλύπτοντας θέσεις που οι «έξυπνοι» συνάδελφοι του δεν καταδέχονται να πάνε και περιμένει υπομονετικά τη στιγμή που θα αποστρατευθεί! Αυτό συμβαίνει ακόμη και σε νέους Αξιωματικούς οι οποίοι από πολύ νωρίς αντιλαμβάνονται τι συμβαίνει και φυσικά απογοητεύονται.
Τουλάχιστον, το Νομικό Σώμα του ΓΕΕΘΑ θα έπρεπε να έχει πιο διαφανείς διαδικασίες και λόγω αντικειμένου. Η γυναίκα του Καίσαρας δεν αρκεί να είναι τίμια, πρέπει και να φαίνεται.
Αν η νέα υπουργική απόφαση είχε ως στόχο να διασφαλίσει πολλές θητείες για ορισμένους στο εξωτερικό καθώς και μετακίνηση μεταξύ θέσεων-φιλέτων για όλη τους την καριέρα, μπορεί να πει κανεις ότι αυτός (ο στόχος) επετεύχθη. Απλώς έγινε για ακόμη μια φορά με άκομψο, άγαρμπο και αναίσχυντο τρόπο που εκθέτει τόσο αυτούς που εισηγήθηκαν όσο και αυτούς που υπέγραψαν την απόφαση.
https://www.militaire.gr/