16 Μαρτίου 2021

Στο 50% – 60% του 2019 «ποντάρουν» οι ξενοδόχοι



 Η χρονιά του 2020 για τον τουρισμό αποτελεί έναν «εφιάλτη» για τους ξενοδόχους και του τουριστικούς πράκτορες, οι οποίοι δεν μπορούσαν ούτε να φανταστούν. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ διεθνώς παρατηρήθηκε μείωση αφίξεων κατά 74%, ενώ στην Ευρώπη η μείωση αυτή ήταν λίγο μικρότερη αγγίζοντας το 70%. Η σύγκριση με το 2019 είναι απογοητευτική σε όλα τα επίπεδα.

Όπως αναφέρει η Τράπεζα της Ελλάδος το 2020 οι τουριστικές εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 4,2 δις. ευρώ, καταγράφοντας πτώση 76,5% συγκριτικά με το 2019, ενώ η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση μειώθηκε και εκείνη κατά 76,5%. Όλοι οι δείκτες από τη μετακίνηση στις ακτοπλοϊκές γραμμές, στα αεροδρόμια και στα οδικά δίκτυα η πτώση , όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά διεθνώς έφτασε έως το 80%.

Όμως όπως κάθε «εφιάλτης» περνά, έτσι και η κρίση του τουρισμού φαίνεται πως τίθεται – εν μέρει- στο περιθώριο. Η αγορά προετοιμάζεται για μία καλύτερη τουριστική σεζόν το 2021, με κάποιους να κάνουν λόγο για κάλυψη του 60% του 2019, ενώ άλλους λιγότερο αισιόδοξους το 50%. Οι χώρες από τις οποίες αναμένει η αγορά να δει περισσότερες αφίξεις είναι η Γερμανία, η Ρωσία, η Μ. Βρετανία και το Ισραήλ.

Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ τουριστικοί πράκτορες και ξενοδόχοι συμφωνούν πως το εμβολιαστικό πρόγραμμα στην Ελλάδα προχωρά και σε συνδυασμό με το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό εμβολιασμού, θα οδηγήσει σε κάλυψη κατά το ήμιση του τουρισμού που είδαμε το 2019. Ωστόσο, για να επιστρέψουμε ως χώρα πλήρως στην ..τουριστική κανονικότητα θα πρέπει να περιμένουμε έως το 2023, όπου εκτιμάται πως θα έχουμε παρόμοιες τουριστικές ροές με τα προ πανδημίας επίπεδα.

«Οι πληρότητες σήμερα είναι πολύ χαμηλές. Το εμβολιαστικό πρόγραμμα που συνεχίζεται, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό, σε συνδυασμό με το πιστοποιητικό εμβολιασμού δημιουργεί ασφάλεια στους ταξιδιώτες. Επομένως αναμένουμε ένα καλύτερο 2021, συγκριτικά με το 2019» αναφέρουν πηγές της Μεγάλης Βρετανίας.

Παρόμοια εικόνα επικρατεί και στη συμπρωτεύουσα, όπως ναι μεν καταγράφεται έλλειψη κρατήσεων μέχρι σήμερα, όμως το 2021 έχει τις προϋποθέσεις να είναι αρκετά καλύτερο από το προηγούμενο έτος. «Τα ξενοδοχεία στη Θεσσαλονίκη ζουν από τον αθλητισμό. Οι ομάδες που έρχονται να αγωνιστούν στη συμπρωτεύουσα κρατούν όρθια τα ξενοδοχεία, όπως ο Ολυμπιακός. Αλλιώς δεν υπάρχει ίχνος καλής πληρότητας. Όμως αυτό εφόσον συνεχιστεί το εμβολιαστικό πρόγραμμα αναμένεται να αλλάξει από τον Ιούνιο και έπειτα, όπου περιμένουμε περισσότερες αφίξεις από το 2020. Αναμένουμε κύριο όγκο από Βαλκανικές χώρες και Ρωσία. Όμως χωρίς προκαταβολές για κρατήσεις , δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι πως δεν θα υπάρξουν ακυρώσεις » δηλώνει ο Xρήστος Καλλιακάτσος, ιδιοκτήτης του Nikopolis στη Θεσσαλονίκη.

Ακόμη πιο αισιόδοξα είναι τα μηνύματα από την αγορά της Κρήτης, όπου αναμένεται να καλύψει έως το 60% των αφίξεων του 2019. «Στο Ηράκλειο παρά την κρίση διατηρήθηκε το 26% των αφίξεων τουριστών του 2019 το προηγούμενο έτος, ενώ υπήρξαν ξενοδοχεία που κάλυψαν έως το 40%. Ο Όμιλος μας κάλυψε το 33% της κίνησης του 2019. Με το εμβολιαστικό πρόγραμμα να αναπτύσσεται και το πιστοποιητικό εμβολιασμού να έρχεται, πιστεύω πως έως το 60% το λιγότερο των τουριστών του 2019 στο νησί, η Κρήτη θα το καλύψει. Από Γερμανία , Ρωσία, Ισραήλ και Μεγάλη Βρετανία αναμένεται να έχουμε τις περισσότερες αφίξεις» αναφέρει ο Νίκος Χαλκιαδάκης, ιδιοκτήτης του ομώνυμου ομίλου ξενοδοχείων.

Στον ίδιο ρυθμό χορεύει και η ξενοδοχειακή αγορά της Μυκόνου. «Το 2021 πιστεύουμε ότι θα καλύψουμε πάνω από το 60% της κίνησης του 2019. Το εμβολιαστικό πρόγραμμα, το πιστοποιητικό εμβολιασμού και γενικότερα η μεγαλύτερη ασφάλεια που θα αισθανθούν οι τουρίστες, όπως φαίνεται θα οδηγήσει σε μερική κάλυψη του χαμένου εδάφους» επισημαίνουν πηγές του Boutique Hotel Kensho στη Μύκονο.

Στην Ζάκυνθο ο στόχος είναι η κάλυψη έως του 60% του τουρισμού που καταγράφηκε πριν την πανδημία. «Τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν υπάρχουν κρατήσεις. Ο κόσμος είναι διστακτικός. Όμως είναι νωρίς, καθώς από αρχές Ιουνίου η αγορά θα κινηθεί πιστεύω. Στόχος μας είναι να καλύψουμε έως το 60% της πληρότητας που είχαμε το 2019, κάτι όμως που θα γίνει την τελευταία στιγμή. Οι περισσότεροι θα ταξιδέψουν με κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Η αγορά θα επιστρέψει το 2023 στα επίπεδα του…2019» υπογραμμίζει η Γιάννα Συνετού, ιδιοκτήτρια του Aeolos Boutique Hotel στη Ζάκυνθο.

Η εικόνα που έχουν οι ιδιοκτήτες ξενοδοχείων ανά την Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την αγορά των τουριστικών πρακτόρων, η οποία διέρχεται μια άνευ προηγουμένου κρίση. «Θεωρώ πως η φετινή τουριστική σεζόν θα είναι καλύτερη συγκριτικά πάντα με το 2020. Αναμένω μια αύξηση 30-40% στις αφίξεις τις τουριστικές συγκριτικά με πέρυσι, δηλαδή η πτώση θα είναι περίπου 50% σε σχέση με το 2019.

Σε διάφορες περιοχές όπως η Κρήτη θα υπάρξει μεγαλύτερη κίνηση, όμως μεσοσταθμικά η πτώση θα είναι νομίζω στο 50% σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα. Από το 2022 και έπειτα θα δούμε μεγαλύτερη ανάταση της αγοράς, ενώ αν προχωρήσει το εμβολιαστικό πρόγραμμα ακόμη γρηγορότερα τόσο περισσότεροι τουρίστες θα έρθουν στη χώρα μας» εξηγεί ο Γιάννης Ντιναπόγιας, CEO της Grecian Travel.

Πηγή: liberal.gr

ΝΙΚΟΛΑΣ ΤΑΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ