3 Σεπτεμβρίου 2020

Η τουριστική σεζόν τελειώνει και οι προβλέψεις για το 2021 δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας


Παράγοντες του τουρισμού μιλούν στο Fortune για την εικόνα που αναμένουν την επόμενη χρονιά.

Τα αυξημένα κρούσματα, το δεύτερο κύμα της πανδημίας που βρίσκεται σε εξέλιξη διεθνώς, αλλά και η ισχνή τουριστική κίνηση από το εξωτερικό, οδηγούν όσους ξενοδόχους άνοιξαν, έστω και last minute, τις μονάδες τους στο κοινό, να παύσουν νωρίτερα τη δραστηριότητά τους καθώς η «χασούρα» πλήττει τη βιωσιμότητά τους.


Η τουριστική σεζόν που ξεκίνησε αρχές Ιουλίου αναμένεται να τερματιστεί γρηγορότερα και άδοξα με πολλούς να έχουν κατεβάσει ήδη ρολά και άλλους να δρομολογούν κάτι αντίστοιχο  μέσα στον Σεπτέμβριο. Άλλωστε και τα επίσημα στοιχεία δείχνουν μεγάλη απόκλιση από τον αρχικό στόχο που προέβλεπε, με το άνοιγμα των εποχικών ξενοδοχείων και των περιφερειακών αεροδρομίων,  έσοδα 5δις, στόχος ο οποίος πλέον έχει υποχωρήσει στα 3,5 δισ. ευρώ για το σύνολο της χρονιάς.  Σημειώνεται πως τη φετινή χρονιά η αγορά ανέμενε 20 δισ.  ευρώ, τουλάχιστον 1,5 δισ. παραπάνω από τα 18,2 δισ. που ήταν το περσινό ταμείο.

«Την ανωριμότητα πολλών καλούνται να την πληρώσουν οι εργαζόμενοι του κλάδου»

«Φοβάμαι πως η πτώση που θα δούμε το 2021 συγκριτικά με τα pro-covid επίπεδα του 2019, θα αγγίξει το 30%. Δεν θα είναι γρήγορη η επανάκαμψη καθώς ο οικονομικός αντίκτυπος της φετινής τουριστικής σεζόν θα φανεί στις αρχές της επόμενης χρονιάς. Χώρες σε καλύτερη οικονομική κατάσταση από την  Ελλάδα, όπως η Γερμανία, που είναι άμεσα εξαρτημένη από τη βιομηχανία και τις εξαγωγές, είχαν χειρότερες επιδόσεις από εμάς. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο κόσμος δεν θα έχει χρήματα για να ξοδέψει σε διακοπές εκτός συνόρων και αυτό θα μας επηρεάσει άμεσα» τονίζει στο fortunegreece.com ο Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου, και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Aldemar, Αλέξανδρος Αγγελόπουλος.

Ο ίδιος επέλεξε να ανοίξει μια από τις τρεις ξενοδοχειακές μονάδες που διατηρεί στην Κρήτη, ενώ σε λειτουργεία τέθηκε και αυτή της Πελοποννήσου η οποία θα κλείσει στις 5 Σεπτεμβρίου.

«Το πρόωρο κλείσιμο είναι μονόδρομος. Μας πήραν τα αεροπλάνα και δεν υπάρχει διασύνδεση. Από τη στιγμή που μπήκαμε στη λίστα των χωρών που αναγκάζουν τους τουρίστες που επιστρέφουν στην πατρίδα τους να μπουν σε 14ημερη καραντίνα, η ζήτηση έπεσε και οι πτήσεις ακυρώθηκαν. Δυστυχώς την ανωριμότητα πολλών καλούνται να την πληρώσουν οι εργαζόμενοι του κλάδου που αναγκάζονται να πάνε πρόωρα σπίτι τους. Ο κάθε αντιρρησίας δεν σκέφτεται τον γείτονά του».

Μη γνωρίζοντας τι επιφυλάσσει η τουριστική σεζόν που έρχεται, ο κ. Αγγελόπουλος προσπαθεί να προετοιμαστεί για μια ακόμη έκτακτη κατάσταση. Διευκρινίζει πως ειδικό βάρος έχει πέσει στην εκπαίδευση του προσωπικού σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας, ενώ παρακολουθείται στενά ο ανταγωνισμός καθώς παρατηρήθηκαν έντονα φαινόμενα αθέμιτης τιμολογιακής πολιτικής που εγείρουν ερωτήματα για τα κίνητρα και τις προθέσεις κάποιων.

«Υπάρχουν αρκετοί που καταστρέφουν την αγορά και πρέπει να γίνει άμεσα έρευνα από τους αρμόδιους φορείς. Μεγάλη έμφαση δίνουμε και στο κομμάτι της οικονομικής φερεγγυότητας των συνεργατών μας. Είμαστε αρκετά επιφυλακτικοί και προσεκτικοί με τις συνεργασίες μας. Ήδη πολλά ξενοδοχειακά επιμελητήρια ανά την χώρα έχουν ζητήσει οι πληρωμές των Tour Operators να μην ξεπερνούν τον ένα μήνα. Δεν θέλουμε να ξαναζήσουμε φαινόμενα όπως αυτό της Thomas Cook».

«Η απόφαση να μην ανοίξουμε μας δικαίωσε»

Στην περίπτωση του Miraggio Thermal Spa Resort, του 5αστερου ξενοδοχείου που βρίσκεται στο Παλιούρι Χαλκιδικής, η διοίκηση αποφάσισε να θυσιάσει τη φετινή χρονιά και να μην ανοίξει καθόλου. Τα 400 άτομα προσωπικό βρίσκονται σε αναστολή, ενώ όλες οι προκαταβολές σε πελάτες και tour operators έχουν  επιστραφεί στο ακέραιο.

Κρίνοντας από την έκβαση της σεζόν και τον πρόωρο τερματισμό της, η Διευθύντρια Πωλήσεων και Μάρκετινγκ του Miraggio Thermal Spa Resort, Αντιγόνη Τσομπάνογλου θεωρεί ότι τελικά η απόφαση το ξενοδοχείο να παραμείνει κλειστό ήταν σοφή.

«Από την αρχή είδαμε ότι τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά και ότι η ζήτηση ήταν χαμηλή. Η κατάσταση ήταν απρόβλεπτη. Τα σύνορα άνοιγαν και έκλειναν διαρκώς, υπήρξαν αρκετά ανεπίσημα κρούσματα τα οποία ακούγαμε στην αγορά και όσοι άνοιξαν δεν πήγαν καλά. Για εμάς προέχει η ασφάλεια » λέει στο fortunegreece.com η κα Τσομπάνογλου.

Δεδομένου ότι πρόκειται για ένα εποχικό ξενοδοχείο που λειτουργεί κυρίως με ξένους τουρίστες, η έναρξη της λειτουργίας μετατίθεται για το καλοκαίρι του 2021 με το management team της επιχείρησης να αναζητά τρόπους προσέλκυσης πελατών.

«Για το 2021 στρεφόμαστε αποκλειστικά στον εσωτερικό τουρισμό»

Παρόμοια είναι η εικόνα που μεταφέρει και ο Νότης Ανδρέογλου Διευθυντής του ξενοδοχείου Hydrama Grand Resort στη Δράμα, της ιστορικής Καπναποθήκης Σπήρερ του 1924 που μετατράπηκε σε ένα μοντέρνο ξενοδοχείο πόλης το οποίο έδωσε ζωή στην περιοχή και λειτουργεί ως πόλος έλξης, κυρίως, για τουρίστες που ταξιδεύουν για επαγγελματικούς σκοπούς.

Έχοντας εμπειρία στον κλάδο για περισσότερο από δύο δεκαετίες παρακολουθεί στενά την αγορά και συνομιλεί καθημερινά με συναδέλφους από όλη την  Ελλάδα. Όπως αποκαλύπτει η εικόνα δεν είναι καθόλου καλή για το σύνολο των Ελλήνων ξενοδόχων. Οι κρατήσεις πανελλαδικά είναι ανύπαρκτες και δεν έχουν υπογραφεί συμβόλαια με Tour Operators για το 2021, γεγονός που κάνει τους επαγγελματίες του κλάδου να αισθάνονται ότι κάθονται σε αναμμένα κάρβουνα.

«Στην Β. Ελλάδα ένας μεγάλος αριθμός ξενοδοχείων έχει αρχίσει να κλείνει. Στην περίπτωση των ξενοδοχείων πόλης, όπως είναι και το Hydrama, ανέκαθεν η ζήτηση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες ήταν πεσμένη. Παρότι φιλοξενούμε αρκετά οινοποιεία και τις μεγαλύτερες μαρμαροβιομηχανίες, φέτος η τουριστική κίνηση ήταν κάτω κατά 30%-35%. Τα συνέδρια και τα επαγγελματικά ταξίδια κόπηκαν, ενώ παράλληλα ακυρώθηκαν γάμοι και βαφτίσεις που αποτελούσαν ένα σημαντικό έσοδο» επισημαίνει ο κ. Ανδρέογλου.

Ωστόσο, όπως αναφέρει, υπήρξε μια άνοδος της τάξης του 40% σε ότι αφορά την κίνηση που καταγράφηκε στα μαγαζιά της περιοχής. Το lockdown των προηγούμενων μηνών αλλά και το γεγονός ότι πολλοί επέλεξαν να μην κάνουν διακοπές, είτε εξαιτίας του φόβου εξάπλωσης του covid19, είτε επειδή το budget τους δεν ήταν τέτοιο που να υποστηρίξει διακοπές μακράς διαρκείας, οδήγησε μαζικά τον κόσμο στα μαγαζιά της εστίασης, ο οποίος έβγαινε συχνότερα για καφέ, φαγητό και ποτό.

«Παραδοσιακά δουλεύουμε με Τούρκους, Βούλγαρους και Κινέζους, οι οποίοι μας επισκέπτονται, κυρίως για τα μάρμαρα. Φέτος ήρθαν ελάχιστοι Γερμανοί και Αυστριακοί, αλλά και Έλληνες της διασποράς που μένουν σε αυτές τις χώρες και έχουν δικό τους σπίτι ή συγγενείς εδώ. Όλα θα εξαρτηθούν από το πόσο γρήγορα η ιατρική κοινότητα θα βρει το εμβόλιο. Προς το παρόν η στρατηγική μας εστιάζει στο να διατηρήσουμε τους πελάτες που έρχονται για εμπορικούς και θρησκευτικούς σκοπούς. Στρεφόμαστε στην εσωτερική αγορά και εκεί θα δώσουμε το βάρος τη χρονιά που έρχεται» καταλήγει.

Πηγή: fortunegreece.com