Η πρωτόγνωρη κρίση του κορωνοϊού έχει χτυπήσει, σοβαρά, όλον τον κόσμο, την οικονομία και την κοινωνία. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η σημερινή κρίση στην οικονομία θα είναι χειρότερη, από την κρίση του 2008. Εκατομμύρια Ευρωπαίοι έχουν, ήδη χάσει την εργασία τους ή έχουν δει το εισόδημά τους να μειώνεται.
Πολλοί καταναλωτές, αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες, για να ανταποκριθούν στην τακτική πληρωμή των δόσεων των δανείων τους. Είναι, λοιπόν, απαραίτητη η λήψη μέτρων, για την ανακούφιση των καταναλωτών αυτών.
Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών – BEUC απέστειλε επιστολή, με τα αιτήματα των καταναλωτών, στον κ. Didier Reynders, Επίτροπο Δικαιοσύνης. Τα αιτήματα αυτά συμμερίζεται το ΚΕ.Π.ΚΑ. - Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών και ζητά από την Ελληνική Κυβέρνηση:
Οι καταναλωτές που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες, πρέπει να έχουν δικαίωμα να αναβάλλουν τις μηνιαίες δόσεις των δανείων τους, για τουλάχιστον έξι μήνες.
Το δικαίωμα για την αναβολή των δόσεων πρέπει να αφορά όλα τα είδη των δανείων των καταναλωτών, ενυπόθηκων και μη (π.χ. δάνεια για την αγορά αυτοκινήτου, καταναλωτικά δάνεια, πιστωτικές κάρτες, στεγαστικά, υπερανάληψη κ.λπ.), που χορηγούνται από τράπεζες, αλλά και από μη τραπεζικά ιδρύματα. Ας μην ξεχνάμε ότι πολλοί καταναλωτές χαμηλών εισοδημάτων κατέφυγαν στα καταναλωτικά δάνεια, για να καλύψουν πραγματικές και/ή καθημερινές ανάγκες. Είναι, λοιπόν, σημαντικό να βοηθηθούν αυτοί οι ευάλωτοι δανειολήπτες.
Η αναβολή πρέπει να καλύπτει και το κεφάλαιο και τους τόκους.
Δεν πρέπει να επιβληθούν ούτε τόκοι, ούτε άλλες χρεώσεις, κατά την περίοδο της αναβολής. Η επιβολή τόκων, που θα προστεθούν στο κεφάλαιο, κατά τη διάρκεια της αναβολής, θα αυξήσει το συνολικό κόστος, για τους καταναλωτές και θα δυσκολέψει ακόμα περισσότερο την αποπληρωμή των δανείων τους.
Τα κριτήρια, με βάση τα οποία, ένας καταναλωτής, θα αποκτήσει το δικαίωμα της αναβολής πληρωμής δόσεων δανείου, δεν πρέπει να είναι πολύ αυστηρά, για να μην αποθαρρυνθούν οι ευάλωτοι δανειολήπτες να ζητήσουν την αναβολή πληρωμής. Τα ακριβή κριτήρια μπορούν να συζητηθούν, ανάμεσα στην κυβέρνηση και στο ΚΕ.Π.ΚΑ.
Η διαδικασία, για να αιτηθεί και να λάβει ένας καταναλωτής το δικαίωμα της αναβολής πρέπει να είναι γρήγορη, εύκολη και χωρίς χρέωση.
Δεν πρέπει να υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις, στην πιστοληπτική ικανότητα του καταναλωτή, που λαμβάνει το δικαίωμα της αναβολής.
Η ανάθεση των απαντήσεων των πιστωτών, σε τρίτους, πρέπει να απαγορευτεί, καθ' όλη τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού.
Όσο διαρκεί η κρίση του κορωνοϊού να απαγορευτούν οι πλειστηριασμοί α' κατοικίας.
Ελπίζουμε ότι θα βρεθούν τα κατάλληλα μέτρα, που θα ωφελήσουν την οικονομική σταθερότητα και των καταναλωτών και των Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων, που θα εμποδίζουν και την υπερχρέωση των καταναλωτών και τη συσσώρευση κόκκινων δανείων στους ισολογισμούς των τραπεζών.