Πολύ μικρότερη η αυξητική τάση φέτος για τους προορισμούς της περιφέρειας. Προς νέα άνοδο η Αθήνα. Γιατί οι αεροπορικές εταιρείες «φρέναραν» την αύξηση θέσεων για Ελλάδα. Τα εναλλακτικά μοντέλα προσέλκυσης επισκεπτών, ο ρόλος της Airbnb και οι κινήσεις για τη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας του τουρισμού.
Το νέο σημείο ισορροπίας μεταξύ των διαθέσιμων κλινών στα καταλύματα κάθε είδους της χώρας από τη μια (προσφορά) και των αεροπορικών θέσεων που προγραμματίζονται από το εξωτερικό με προορισμό την Ελλάδα (ζήτηση) θα αναζητήσει το 2019 ο ελληνικός τουρισμός. Αυτό προκύπτει απ’ όσα ανέφερε ο πρόεδρος της Aegean Airlines, Ευτύχιος Βασιλάκης, μιλώντας στο πλαίσιο του Φόρουμ των Δελφών.
Μιλώντας για την τρέχουσα τουριστική περίοδο ο επικεφαλής της Aegean και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) ανέφερε πως οι αεροπορικές εταιρείες εμφανίζονται να αναπροσαρμόζουν τα υψηλά επίπεδα επενδύσεων που είχαν επιλέξει για την ελληνική αγορά τα προηγούμενα έξι χρόνια.
Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά, το 2018 η αύξηση χωρητικότητας (σ.σ διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις) σε δρομολόγια προς την Ελλάδα ήταν 15-17% σε σύγκριση με το 2017. Αύξηση η οποία μεταφράστηκε σε 9%-10% περισσότερες θέσεις στην περιφέρεια και 14% περισσότερες θέσεις στην Αθήνα.
Για το 2019, σύμφωνα με τον ίδιο, καταγράφεται αύξηση χωρητικότητας 7% στα δρομολόγια προς Αθήνα, ενώ οι προορισμοί της περιφέρειας εμφανίζουν μείωση χωρητικότητας της τάξης του 5%.
Όπως εξήγησε, αυτό δεν σημαίνει οπωσδήποτε πως οι περιφερειακοί προορισμοί θα καταγράψουν μείωση αφού μπορεί να συνδυαστεί με αύξηση της πληρότητας των αεροπορικών δρομολογίων.
Ερμηνεύοντας τη συγκράτηση επενδύσεων των ξένων αεροπορικών εταιρειών στην Ελλάδα σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια την απέδωσε στην προσπάθεια των αεροπορικών εταιρειών να εξισορροπηθεί το ισοζύγιο μεταξύ αεροπορικών θέσεων και προσφερόμενων ξενοδοχειακών κλινών.
Όπως εξήγησε, η δημιουργία νέων ξενοδοχείων και καταλυμάτων απαιτεί περισσότερο χρόνο απ’ ότι η υλοποίηση ενός νέου αεροπορικού δρομολογίου. Έτσι, οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις είχαν αυξηθεί με πιο γρήγορο ρυθμό σε σύγκριση με τις διαθέσιμες ξενοδοχειακές κλίνες. Φέτος, λοιπόν, που λειτουργούν αρκετά νέα ξενοδοχεία και καταλύματα, κυρίως στην Αθήνα αλλά και στην υπόλοιπη χώρα, οι αεροπορικές εταιρείες επέλεξαν να «φρενάρουν» ώστε να εξισορροπηθεί η προσφορά κλινών με τη ζήτηση αεροπορικών θέσεων.
Με αυτά τα δεδομένα ο πρόεδρος της Aegean εκτιμά πως το 2019 θα υπάρχει μιαπολύ μικρότερη αυξητική τάση της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδα σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Με εξαίρεση την Αθήνα.
Αναφερόμενος στην πορεία του ελληνικού τουρισμού τα τελευταία χρόνια ο Ευτ.Βασιλάκης ανέφερε πως η εσωτερική υποτίμηση που έγινε στη χώρα αμέσως μετά την αρχική φάση της κρίσης, υποχρέωσε τους εμπλεκόμενους στον τουρισμό να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί και, τελικά, επέδρασε θετικά στα επίπεδα ανταγωνιστικότητας του τομέα.
Σημείωσε, ωστόσο, πως τα δεδομένα ανταγωνιστικότητας του τουρισμού μπορούν να ανατραπούν. Όχι τόσο εξαιτίας των φόρων, όπως ανέφερε, αλλά από την αύξηση του κόστους παραγωγής του προϊόντος. Αύξηση η οποία δεν προήλθε από τον τρόπο τιμολόγησης των επιχειρήσεων αλλά από επιβαρύνσεις που δεν εξαρτώνται από αυτές.
Για την περαιτέρω θωράκιση της ανταγωνιστικότητας του τουρισμού ο πρόεδρος του ομίλου Aegean εκτίμησε πως μπορούν να γίνουν γρήγορα και εύκολα κινήσεις σε τρία, κυρίως, μέτωπα: τη διάχυση του τουρισμού σε περισσότερες περιοχές, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την αξιοποίηση εναλλακτικών μοντέλων τουρισμού, πέραν του μαζικού.
Πλεονέκτημα, σύμφωνα με τον Ε. Βασιλάκη, στην προσπάθεια διάχυσης του τουρισμού σε όλη τη χώρα αποτελεί το γεγονός πως η χώρα διαθέτει πολλά νησιά και όμορφα μέρη. Τα οποία, επιπλέον, συνδέονται με αεροπορικές και ακτοπλοϊκές συνδέσεις.
Για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου τόνισε πως το καθοριστικό ρόλο θα παίξει η μορφοποίηση του προϊόντος. Να επιλεγούν, δηλαδή, τα προϊόντα και οι περιοχές που μπορούν να προσελκύσουν περισσότερους επισκέπτες κατά τη διάρκεια της χρονιάς, να ληφθούν αποφάσεις για τις διαφοροποιήσεις που πρέπει να γίνουν στη διαχείριση των προορισμών και τα προγράμματα μεταφορών. Στόχος, όπως εξήγησε, είναι να γίνει ο τομέας πιο δυναμικός το χειμώνα χωρίς να φορτίζονται ακόμα περισσότερο οι υποδομές στις περιοχές που λειτουργούν στα όριά τους την περίοδο αιχμής του καλοκαιριού.
Σε ότι αφορά το μοντέλο ανάπτυξης του τουρισμού ο επικεφαλής της Aegean (σ.σ και της Autohellas ΟΤΟΕΛ -1,79%/Hertz) εμφανίστηκε πλήρως συνειδητοποιημένος για το ρόλο του μαζικού τουρισμού αλλά και την αναγκαιότητα αξιοποίησης εναλλακτικών μοντέλων προσέλκυσης επισκεπτών, συμπεριλαμβανομένου αυτού που αναπτύσσεται αλματωδώς με επίκεντρο τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες κράτησης κατοικιών σε τουρίστες τύπου Airbnb.
«Έχουμε συνειδητοποιήσει πως μοντέλα τουριστικής ανάπτυξης δεν είναι μόνο αυτό του απόλυτα μαζικού τουρισμού. Υπάρχουν και πιο επιλεκτικά με μικρότερες ξενοδοχειακές μονάδες, με διαχείριση σπιτιών για τουριστικούς σκοπούς και την περίφημη Airbnb η οποία μπορεί να λειτουργήσει πολύ θετικά με την αίρεση ότι θα φορολογείται σε επίπεδο πλατφόρμας ώστε να είναι στο ίδιο επίπεδο από άποψη φόρων, όπως και τα υπόλοιπα τουριστικά καταλύματα».
Σύμφωνα με τον Ε. Βασιλάκη, η Airbnb μαζί με τις αερομεταφορές, την ακτοπλοΐα αλλά και την ανάπτυξη της αγοράς κατοικιών που χρησιμοποιούνται ως δεύτερη κατοικία από ξένους επισκέπτες (ως εναλλακτικός τρόπος τοπικής ανάπτυξης) συγκροτούν έναν «διαφορετικό τρόπο» τουριστικής δραστηριότητας
Ο οποίος μπορεί να εξασφαλίσει μεγαλύτερη διάρκεια στην εξέλιξη του τουρισμού. Κι αυτό καθώς οι επισκέπτες που έρχονται μέσω αυτού του μοντέλου στην Ελλάδα δημιουργούν ισχυρούς δεσμούς με τη χώρα.
πηγή euro2day.gr
Παναγιώτης Δ. Υφαντής