25 Οκτωβρίου 2018

Τι θα γίνει το 2019;


Για τα νησιά Κω, Λέρο, Σάμο, Χίο και Λέσβο, η εφαρμογή του ΜΙ δεν αποτελεί οιωνό κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Αυτοί, για τα νησιά με δομές φιλοξενίας προσφύγων, θα εξακολουθήσουν να ισχύουν.
Αναπτέρωσε και αναθέρμανε τις ελπίδες των νησιωτών για τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ, ο αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ν. Σαντορινιός, από την Κω, όπου βρισκόταν την περασμένη Παρασκευή, συμμετέχοντας σε ανοιχτή ενημερωτική εκδήλωση, σχετικά με την εφαρμογή του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.) που ισχύει για τους κατοίκους και τις επιχειρήσεις των νησιών μας. 
Την εκδήλωση συνδιοργάνωσαν το Υ.ΑΝΠ και το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου.


Αναφέρθηκε στην αναπτυξιακή ευκαιρία που δίνεται, μέσω της επιδότησης του κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων, στις νησιωτικές επιχειρήσεις. Ιδιαίτερη μνεία έκανε και στην επικείμενη εφαρμογή του ΜΙ στο κόστος των καυσίμων, όπου αναμένεται να ρίξει τις τιμές στα νησιά. Τέλος, ξεκαθάρισε με απόλυτο τρόπο, ότι για τα νησιά της Κω, της Λέρου, της Σάμου, της Χίου και της Λέσβου, η εφαρμογή του ΜΙ δεν αποτελεί οιωνό κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Αυτοί, για τα νησιά με δομές φιλοξενίας προσφύγων, θα εξακολουθήσουν να ισχύουν.

Κατά την ομιλία του, έκανε απολύτως σαφές:

«Οι δικές μας επιλογές έγιναν από τώρα ξεκάθαρες: Η μη περικοπή των συντάξεων -ένα μέτρο που λυσσαλέα μας επέβαλαν οι δανειστές- η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, η αύξηση του κατώτατου μισθού, η κατάργηση του υποκατώτατου μισθού, αλλά και το Μεταφορικό Ισοδύναμο.

Το ΜΙ δεν είναι μια απλή επιδότηση των νησιών. Με έναν έξυπνο και στοχευμένο τρόπο, απαντά στις πραγματικές ανάγκες των νησιωτών και στηρίζει στην πράξη τις νησιωτικές κοινωνίες. Είναι ένα σαφές αναπτυξιακό μέτρο, που για πρώτη φορά εφαρμόζεται στην Ευρώπη, συμπεριλαμβάνοντας και τη μεταφορά των προϊόντων, αποτελώντας πρότυπο νησιωτικής πολιτικής.

Μέσα σε αυτές τις δύσκολες δημοσιονομικά συνθήκες, είναι πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης, να εφαρμόσει και να χρηματοδοτήσει το ΜΙ αποκλειστικά από το εθνικό ΠΔΕ. Είναι η δική μας απάντηση στην απομόνωση που υφίσταντο τα νησιά από τις εφαρμοζόμενες πολιτικές, να εγγράψουμε στον προϋπολογισμό της χώρας 570 εκ. για το μέτρο αυτό, μέσα σε διάστημα 4 χρόνων -60 εκ. για την πιλοτική εφαρμογή και από 170 εκ. για τα επόμενα τρία χρόνια από την ολοκληρωτική εφαρμογή του».

Ο Ν. Σαντορινιός, αναφερόμενος στο Μ.Ι. και ειδικότερα στα θετικά του σημεία, ανέπτυξε τους τρεις πυλώνες στήριξης των νησιών μας:

Νησιώτες επιβάτες

-«Από 1/1/2019 (αυτή τη στιγμή εφαρμόζεται πιλοτικά σε 49 νησιά της χώρας), κάθε πολίτης που έχει φορολογική έδρα σε νησί της επικράτειας -πλην Κρήτης, Ευβοίας και Λευκάδας- μπορεί να μπει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μέτρου -www.metaforikoisodynamo.gr- να εγγραφεί αυτός και η οικογένειά του, με μια εξαιρετικά απλή και καθόλου χρονοβόρα διαδικασία και να αποκτήσει τον Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη (ΜΑΝ), τον οποίο από τούδε και στο εξής θα επιδεικνύει στις συναλλαγές του με τα ακτοπλοϊκά πρακτορεία και θα λαμβάνει την διαφορά του κόστους του εισιτηρίου, στο τέλος του μήνα, στο λογαριασμό του».

-«Μέχρι τώρα, στην πιλοτική εφαρμογή του μέτρου, υπήρχε πλαφόν στα εισιτήρια που δικαιούται κάποιος κάτοικος νησιού, ανάλογα με συγκεκριμένες παραμέτρους που είχαμε βάλει. Η εμπειρία μας από τους έξι μήνες εφαρμογής, οδήγησε στο να αλλάξουμε τον περιορισμό και έτσι πρόκειται να αυξηθεί κατά πολύ ο αριθμός των εισιτηρίων, μετ' επιστροφής, που δικαιούται κάποιος».

-«Μια ακόμη προωθούμενη αλλαγή, για τους κατοίκους που αναγκάζονται να κάνουν πολύωρα ταξίδια, είναι ότι πια δε θα επιδοτούμε μόνο εισιτήρια τρίτης θέσης, αλλά και εισιτήριο με καμπίνα».

-«Πρέπει ακόμη να σημειωθεί, γιατί πολλοί ρωτάνε, πως το ΜΙ καλύπτει όλα τα ταξίδια -με στάση, με μετεπιβίβαση, κα.- που χρειάζεται να κάνει κάποιος νησιώτης μέσα σε ένα 24ωρο, για να φτάσει στον τελικό του προορισμό».