Παρέμβαση Γραμματέα ΠΕ ΝΔ κ. Λ. Αυγενάκη
Στον εμπαιγμό των νησιωτών για το μεταφορικό ισοδύναμο αναφέρεται ο Γραμματέας ΠΕ ΝΔ-Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης, με κοινοβουλευτική του παρέμβαση προς τους Υπουργούς Οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή.
Στην Ερώτηση επισημαίνεται ότι: «Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών αποτελεί μία από αποτελεσματικές μεθόδους που έχει εισάγει η ΕΕ για την εναρμόνιση του κόστους μεταφοράς μεταξύ των θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών και τον καθορισμό της τιμής του εισιτηρίου των μεταφορών αυτών. Δηλαδή, κράτη-μέλη που έχουν νησιά στην επικράτειά τους, ορίζεται ότι για την ίδια απόσταση σε στεριά και θάλασσα, η τιμή των εισιτηρίων πρέπει να είναι περίπου η ίδια.
Το κόστος των θαλασσίων συγκοινωνιών στη χώρα μας υπολογίζεται περίπου 400% παραπάνω από τις χερσαίες μεταφορές. Η σωστή εφαρμογή του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου στοχεύει να εναρμονίσει το κόστος μετακίνησης προσώπων, αγαθών, πρώτων υλών και υπηρεσιών στα νησιά με το αντίστοιχο κόστος στην ηπειρωτική χώρα.
Η Κυβέρνηση, πρόσφατα, εξήγγειλε την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου για τα νησιά του Αιγαίου και ανακοίνωσε τη χορήγηση 50 εκ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για να καλυφθεί το κόστος εφαρμογής του. Το μεταφορικό ισοδύναμο, στην περίπτωση της χώρας μας, θεσπίστηκε ως αντιστάθμισμα στην αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά, από την συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Όπως είναι γνωστό, οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά καταργήθηκαν από 01/01/2018 σε 27 νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και της Δωδεκανήσου. Πιο συγκεκριμένα, αυξήθηκε ο συντελεστής ΦΠΑ από 5% σε 6% στα φάρμακα και τα βιβλία, από 9% σε 13% στα βασικά είδη διατροφής, και από 17% σε 24% στις λοιπές κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών.
Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, υπηρετεί σκοπιμότητες προεκλογικού χαρακτήρα και προσπαθεί να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. Το ποσό των 50 εκ. ευρώ δεν καλύπτει το κόστος, αφού μετριοπαθείς υπολογισμοί που έχουν γίνει, υπολογίζουν πως το κόστος από την πλήρη εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου θα είναι πολλαπλάσιο. Εκτός κι αν οι πραγματικές προθέσεις της Κυβέρνησης είναι η επανάληψη επιδοματικών πρακτικών για λίγους, υπό τη μορφή φιλοδωρήματος με μια περιορισμένη και συμβολική εφαρμογή του, που δεν αντιμετωπίζει το πραγματικό ζήτημα του κόστους.
Ειδικότερα, η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, όπως ανακοινώθηκε από την Κυβέρνηση, αποτελεί άλλη μία παγίδα για τους κατοίκους των νησιών. Σε κάθε περίπτωση, δεν αποτελεί υπεύθυνο μέτρο που αντιμετωπίζει τα χρόνια και εγγενή προβλήματα που συνεπάγεται η νησιωτικότητα, αφού θα υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια στη χορήγηση του ισοδυνάμου, θα αφορά νησιά κάτω των 3.000 ή των 1.000 κατοίκων και θα χορηγηθεί από το Π.Δ.Ε., χωρίς να έχει γίνει καμία πρόβλεψη σε αυτό. Δυστυχώς, το μεταφορικό ισοδύναμο της Κυβέρνησης δεν συνιστά αναπτυξιακό εργαλείο που αντισταθμίζει το απωλεσθέν μειωμένο Φ.Π.Α.».
Με την κοινοβουλευτική παρέμβαση τίθενται τα ακόλουθα ερωτήματα:
«1. Πότε προβλέπεται να ξεκινήσει η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου; Υπάρχει βούληση να υιοθετηθεί ένα πιο αποτελεσματικό μέσο εφαρμογής του, που να αντιμετωπίζει ουσιαστικά το πρόβλημα του κόστους των θαλασσίων μεταφορών;
2. Ποιος ο προγραμματισμός για την ανακούφιση των κατοίκων των νησιών από την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά και για την αντιμετώπιση των θεμάτων που συνεπάγεται η νησιωτικότητα;».
Γραφείο Τύπο
Στον εμπαιγμό των νησιωτών για το μεταφορικό ισοδύναμο αναφέρεται ο Γραμματέας ΠΕ ΝΔ-Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης, με κοινοβουλευτική του παρέμβαση προς τους Υπουργούς Οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή.
Στην Ερώτηση επισημαίνεται ότι: «Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών αποτελεί μία από αποτελεσματικές μεθόδους που έχει εισάγει η ΕΕ για την εναρμόνιση του κόστους μεταφοράς μεταξύ των θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών και τον καθορισμό της τιμής του εισιτηρίου των μεταφορών αυτών. Δηλαδή, κράτη-μέλη που έχουν νησιά στην επικράτειά τους, ορίζεται ότι για την ίδια απόσταση σε στεριά και θάλασσα, η τιμή των εισιτηρίων πρέπει να είναι περίπου η ίδια.
Το κόστος των θαλασσίων συγκοινωνιών στη χώρα μας υπολογίζεται περίπου 400% παραπάνω από τις χερσαίες μεταφορές. Η σωστή εφαρμογή του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου στοχεύει να εναρμονίσει το κόστος μετακίνησης προσώπων, αγαθών, πρώτων υλών και υπηρεσιών στα νησιά με το αντίστοιχο κόστος στην ηπειρωτική χώρα.
Η Κυβέρνηση, πρόσφατα, εξήγγειλε την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου για τα νησιά του Αιγαίου και ανακοίνωσε τη χορήγηση 50 εκ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για να καλυφθεί το κόστος εφαρμογής του. Το μεταφορικό ισοδύναμο, στην περίπτωση της χώρας μας, θεσπίστηκε ως αντιστάθμισμα στην αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά, από την συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Όπως είναι γνωστό, οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά καταργήθηκαν από 01/01/2018 σε 27 νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και της Δωδεκανήσου. Πιο συγκεκριμένα, αυξήθηκε ο συντελεστής ΦΠΑ από 5% σε 6% στα φάρμακα και τα βιβλία, από 9% σε 13% στα βασικά είδη διατροφής, και από 17% σε 24% στις λοιπές κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών.
Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, υπηρετεί σκοπιμότητες προεκλογικού χαρακτήρα και προσπαθεί να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. Το ποσό των 50 εκ. ευρώ δεν καλύπτει το κόστος, αφού μετριοπαθείς υπολογισμοί που έχουν γίνει, υπολογίζουν πως το κόστος από την πλήρη εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου θα είναι πολλαπλάσιο. Εκτός κι αν οι πραγματικές προθέσεις της Κυβέρνησης είναι η επανάληψη επιδοματικών πρακτικών για λίγους, υπό τη μορφή φιλοδωρήματος με μια περιορισμένη και συμβολική εφαρμογή του, που δεν αντιμετωπίζει το πραγματικό ζήτημα του κόστους.
Ειδικότερα, η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, όπως ανακοινώθηκε από την Κυβέρνηση, αποτελεί άλλη μία παγίδα για τους κατοίκους των νησιών. Σε κάθε περίπτωση, δεν αποτελεί υπεύθυνο μέτρο που αντιμετωπίζει τα χρόνια και εγγενή προβλήματα που συνεπάγεται η νησιωτικότητα, αφού θα υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια στη χορήγηση του ισοδυνάμου, θα αφορά νησιά κάτω των 3.000 ή των 1.000 κατοίκων και θα χορηγηθεί από το Π.Δ.Ε., χωρίς να έχει γίνει καμία πρόβλεψη σε αυτό. Δυστυχώς, το μεταφορικό ισοδύναμο της Κυβέρνησης δεν συνιστά αναπτυξιακό εργαλείο που αντισταθμίζει το απωλεσθέν μειωμένο Φ.Π.Α.».
Με την κοινοβουλευτική παρέμβαση τίθενται τα ακόλουθα ερωτήματα:
«1. Πότε προβλέπεται να ξεκινήσει η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου; Υπάρχει βούληση να υιοθετηθεί ένα πιο αποτελεσματικό μέσο εφαρμογής του, που να αντιμετωπίζει ουσιαστικά το πρόβλημα του κόστους των θαλασσίων μεταφορών;
2. Ποιος ο προγραμματισμός για την ανακούφιση των κατοίκων των νησιών από την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά και για την αντιμετώπιση των θεμάτων που συνεπάγεται η νησιωτικότητα;».
Γραφείο Τύπο