Μετριοπαθείς και προσεγμένες είναι μέχρι στιγμής οι αντιδράσεις των πέριξ του τουριστικού κλάδου μετά την απόφαση των τουρκικών αρχών για απαγόρευση απόπλου προς Ελλάδα όλων των εμπορικών ιστιοπλοϊκών σκαφών, δηλαδή των σκαφών με τουρκική σημαία που ενοικιάζονται από τουρίστες, στις τουρκικές ακτές, με κατεύθυνση τα ελληνικά νησιά.
Συνηθισμένοι σε κινήσεις εντυπωσιασμού από την τουρκική πλευρά οι τουριστικοί φορείς του νησιού μας, δήμος ξενοδόχοι έμποροι και πράκτορες τηρούν στάση αναμονής αυτά τα πρώτα εικοσιτετράωρα μετά τις δηλώσεις του Τούρκου προέδρου, πριν επιδοθούν σε αρνητικές σκέψεις για τις καταστροφικές συνέπειες που θα χει η εφαρμογή αυτού του μέτρου στον τουρισμό του νησιού μας, που τα τελευταία χρόνια εξαρτάται τα μέγιστα από τους Τούρκους.
Διπλωματική ρουλέτα
Το μεγάλο παιχνίδι θα γίνει τα επόμενα εικοσιτετράωρα σε διπλωματικό επίπεδο, ήδη η ανακοίνωση από το υπουργείο Ναυτιλίας αποτελεί το πρώτο βήμα της ελληνικής κυβέρνησης στην σκακιέρα κι αναμένεται αντίστοιχη απάντηση από την τουρκική πλευρά με την τελική αναμέτρηση να δίνεται στις 12 Οκτωβρίου, στη συνάντηση του υπουργού Μεταφορών Αχμέτ Αρσλάν με τον Έλληνα ομόλογό του.
Εκ πρώτης ψυχραιμία
Στάση αναμονής τελεί ο δημοτικός σύμβουλος εντεταλμένος για θέματα τουρισμού κ. Δημήτρης Καράλης.
«Η εικόνα δεν είναι ακόμα ξεκάθαρη. Φαίνεται ότι τις επόμενες μέρες θα αναπτυχθεί έντονη διπλωματική δραστηριότητα. Το θέμα της υποβάθμισης της σημαίας της Τουρκίας στους πίνακες απόδοσης σημαιών είναι κρίσιμο. Ταυτόχρονα το γεγονός ότι δεν έγινε άμεση απαγόρευση του απόπλου των τουρκικών πλοίων αλλά δόθηκε το περιθώριο των δυο εβδομάδων δείχνει ότι μπορούμε να αισιοδοξούμε για μια λύση μέχρι τη συνάντηση των υπουργών μεταφορών των δυο χωρών στην Αθήνα εφόσον φυσικά διασφαλιστεί και η ελληνική πλευρά όσον αφορά τις επιφυλάξεις για την τήρηση της ελληνικής νομοθεσίας και το θέμα των παράνομων ναυλώσεων.
Παρακολουθούμε από κοντά τις εξελίξεις και βρισκόμαστε σε επικοινωνία με τα υπουργεία, τις υπηρεσίες, τα Επιμελητήρια και τις ακτοπλοϊκές εταιρείες τόσο από την πλευρά της Ελλάδας όσο και της Τουρκίας. Συνιστώ ψυχραιμία και εκτιμώ ότι σύντομα θα υπάρχουν ενδείξεις για την κατεύθυνση της υπόθεσης».
Χάνεται ο τουρισμός μας
Το μέγεθος των επιπτώσεων από πιθανή εφαρμογή της απόφαση αυτή για τα νησιά μας Περιέγραψε στο «vima» η περιφερειάρχης κα Χριστιάννα Καλογήρου.
Χαρακτήρισε σοβαρό το ζήτημα που έχει προκύψει εκφράζοντας την ευχή «σύντομα να επιλυθεί. Για εμάς η ζημιά που προκαλείται είναι πολύ μεγάλη και αντίστοιχη περίπου στο 50% του τουρισμού για τα νησιά της Λέσβου και της Σάμου και περισσότερο από 90% του τουρισμού της Χίου.»
Αναμένουμε κυβερνητικές αντιδράσεις και στρατηγικό σχεδιασμό
Τα λεγόμενα της κας Καλογήρου επιβεβαιώνει και ο κ. Γιάννης Συράκης, general manager στο ξενοδοχείο Ελληνικό Κάστρο. εκφράζοντας την ανησυχία του για τις δυσμενείς επιπτώσεις που θα έχει η πιθανή εφαρμογή της απαγόρευσης του απόπλου των τουριστικών σκαφών προς την Ελλάδα.
«Παρακολουθούμε με ιδιαίτερη ανησυχία τα νέα δεδομένα που ενδέχεται να διαμορφωθούν στην ακτοπλοϊκή σύνδεση των δύο κρατών και στις οικονομικοκοινωνικές επιπτώσεις στην τοπική κοινωνία, τον εμπορικό κόσμο και στους επαγγελματίες του τουρισμού. Κρατάμε μικρό καλάθι στις εξαγγελίες της γείτονας χώρας μιας και ακόμα δεν υπάρχουν γραπτές εντολές για διακοπή έκδοσης εισιτηρίων στις τουρκικές ακτοπλοϊκές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο νησί μας.
Οι δυσμενείς επιπτώσεις στα ξενοδοχεία δεν θα φανούν στο άμεσο μέλλον αλλά αναμφίβολα θα είναι πολύ μεγάλες σε περιόδους με αυξημένη ζήτηση από τους επισκέπτες της γείτονας χώρας. Θα είναι ένα ακόμη βαρύ πλήγμα για τον Τουρισμό στο νησί και αναμένουμε τις αντιδράσεις και τον στρατηγικό σχεδιασμό της πολιτείας σε περίπτωση που ισχύσουν τα μέτρα».
Αντιδράσεις και στην Τουρκία
Όπως αναφέρει το ίδιο δημοσίευμα στο «vima», αντιδράσεις σημαντικές υπάρχουν και από το τουρκικό οικονομικό λόμπι. «Σημειώνεται, πάντως, ότι στις αποφάσεις της τουρκικής κυβέρνησης αντιδρά έντονα η κοινωνία των τουρκικών μικρασιατικών παραλίων. Τα ελληνικά νησιά αποτελούσαν για πολλούς Τούρκους, ιδιαίτερα για τους Σμυρνιούς τόπο ολιγοήμερων διακοπών τους ακόμα και διακοπών ενός Σαββατοκύριακου, χωρίς τους περιοριστικούς όρους όπως αυτοί της τεράστιας φορολόγησης στο αλκοόλ που έχει επιβληθεί από την κυβέρνηση Ερντογάν.
Αλλά και η οικονομία πολλών παράλιων πόλεων είναι συνδεδεμένη με ταξίδια Ελλήνων στις αγορές τους. Για παράδειγμα τα εβδομαδιαία παζάρια δέχονται χιλιάδες έλληνες αγοραστές που φυσικά δεν θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να τα επισκεφθούν.
Ήδη, στελέχη της τουρκικής αυτοδιοίκησης και των εμπορικών επιμελητηρίων της περιοχής μιλάνε για καταστροφική για τις τοπικές οικονομίες απόφαση. Συνδέουν δε την πρακτική της κυβέρνησης Ερντογάν, με το γεγονός ότι το σύνολο των μικρασιατικών παραλίων αποτελούν τον σκληρό πυρήνα της αντιπολίτευσης».
astraparis
