8 Σεπτεμβρίου 2011

Ρωσικός... αποκλεισμός στο Αιγαίο και το Ιόνιο Ακινητοποιήθηκαν τα καράβια που είχαν πλαστά πιστοποιητικά αξιοπλοΐας

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΙΝΤΙΚΑΚΗΣ

Στον αέρα βρίσκονται τουλάχιστον 63 πλοία, στα οποία το γραφείο του Ρωσικού Νηογνώμονα στον Πειραιά είχε εκδώσει, σύμφωνα με τους ίδιους τους Ρώσους, πλαστά πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, υπόθεση που προκαλεί πολλά ερωτηματικά καθώς ερευνάται και η εμπλοκή υπαλλήλων του Λιμενικού.
Πρόκειται κυρίως για μικρά επιβατηγά οχηματαγωγά και τουριστικά πλοία που διενεργούν ημερήσιες κρουαζιέρες, για τα οποία έχει δοθεί από τη Δευτέρα εντολή να απαγορευτεί ο απόπλους με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται νησιώτες και παραθεριστές που επρόκειτο να ταξιδέψουν με αυτά. Ειδικότερα, τα κατά τόπους λιμεναρχεία έχουν ακινητοποιήσει 22 πλοία που έκαναν δρομολόγια στην Ελλάδα. Τα υπόλοιπα είτε είναι ανενεργά είτε έχουν μισθωθεί από τους ιδιοκτήτες τους σε ακτοπλοϊκές γραμμές του εξωτερικού.
Σε κάθε περίπτωση, οι εκτιμήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών διίστανται ως προς τον ακριβή αριθμό των πιστοποιητικών που εξέδωσε το γραφείο του Ρωσικού Νηογνώμονα στον Πειραιά. Στη λίστα του Λιμενικού εμφανίζονται 57 πλοία που έχουν πάρει εγκρίσεις. Ωστόσο, από έρευνες που διεξάγει τις τελευταίες ημέρες η Επιθεώρηση Πλοίων προκύπτει ότι τα πλοία με ρωσικά πιστοποιητικά είναι πολύ περισσότερα και φτάνουν τα 80! Από αυτά, ο Ρωσικός Νηογνώμονας φέρεται να αναγνωρίζει ως έγκυρα μόνο τα 14 (για άλλα 3 η εξέταση βρίσκεται σε εξέλιξη). Κάθε άλλο πιστοποιητικό που παρουσιάζεται να έχει εκδοθεί από τον ίδιο (εν προκειμένω για τα λοιπά 63 πλοία), το χαρακτηρίζει ψευδές.
Για την έκδοση ενός πιστοποιητικού κλάσης όπως αυτά που εξέδιδε το ρωσικό γραφείο στον Πειραιά, τα ποσά κυμαίνονται από 20.000 έως 40.000 ευρώ για μικρά πλοία και φτάνουν στα 180.000 έως 200.000 ευρώ για τα μεγαλύτερα.
Το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας απέστειλε χθες επιστολή στον Ρωσικό Νηογνώμονα ότι διακόπτει τη μεταξύ τους σύμβαση (σε πρώτη φάση για έναν μήνα) ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται έρευνα της υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων του Λιμενικού προς κάθε κατεύθυνση για την τυχόν τέλεση αδικημάτων κακουργηματικής φύσης (πλαστογραφία, παράβαση καθήκοντος, δωροδοκία κ.λπ.).
Αφορμή για την ενεργό δραστηριοποίηση στην Ελλάδα του Ρωσικού Νηογνώμονα (όπως και αυτών άλλων χωρών) αποτέλεσε η διακοπή λειτουργίας από την 1η Σεπτεμβρίου 2010 του Ελληνικού Νηογνώμονα, ο οποίος έκτοτε δεν δικαιούται να επιθεωρεί ή να εκδίδει πιστοποιητικά για πλοία με κοινοτική σημαία. Αυτή η αρνητική εξέλιξη για την ελληνική ναυτιλία είναι αποτέλεσμα της μη εναρμόνισης της εταιρείας με τους κανόνες λειτουργίας των ευρωπαϊκών νηογνωμόνων, παρά την παράταση που είχε δοθεί από την Ε.Ε. για τον σκοπό αυτό.