Σελίδες

10 Οκτωβρίου 2025

«Δωρεά ή παρασκηνιακή εξαγορά; Ο Δήμος Ανατολικής Σάμου απέκτησε μετοχές της ΔΕΔΑΠΑΛ Α.Ε. πίσω από κλειστές πόρτες – Κανείς δεν γνώριζε, κανείς δεν ρώτησε»

 

Σε μια πράξη που εγείρει σοβαρά ερωτήματα για τη νομιμότητα, την πολιτική ηθική και τη θεσμική λογοδοσία, ο Δήμος Ανατολικής Σάμου αποδέχθηκε τη «δωρεά» 1.027 μετοχών της ανώνυμης διαδημοτικής εταιρείας ΔΕΔΑΠΑΛ Α.Ε., χωρίς απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, χωρίς καν στοιχειώδη διαβούλευση και χωρίς να έχει προηγηθεί καμία ενημέρωση των δημοτών.

Η μεταβίβαση κατοχυρώθηκε μέσω ιδιωτικού συμφωνητικού που υπέγραψαν οι δήμαρχοι Δυτικής Λέσβου, Ταξιάρχης Βέρρος (ως "Δωρητής") και Ανατολικής Σάμου, Παρασκευάς Παπαγεωργίου (ως "Δωρεοδόχος"). Στο έγγραφο προβλέπεται η άνευ ανταλλάγματος μεταβίβαση μετοχών, που αντιστοιχούν στο 8,61% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΔΑΠΑΛ Α.Ε., στο πλαίσιο της συγχώνευσης με την αντίστοιχη εταιρεία του Δήμου Χίου.

Ωστόσο, πίσω από τους τεχνικούς όρους του νομικού εγγράφου, αναδύεται μια εικόνα αυθαιρεσίας και αδιαφάνειας:
 Ποιος αποφάσισε αυτή την πράξη για λογαριασμό του Δήμου Ανατολικής Σάμου;
 Ποιος αξιολόγησε τις επιπτώσεις;
 Πότε ενημερώθηκε το Δημοτικό Συμβούλιο;
 Πού βρίσκεται η σχετική απόφαση στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ;
 Και κυρίως: ποιο συμφέρον εξυπηρετείται μέσα από αυτή τη σιωπηλή «δωρεά»;

 Ιδιωτικό συμφωνητικό – δημόσια ευθύνη

Το συμφωνητικό, το οποίο φέρνουμε σήμερα στο φως, υπογράφηκε στη Μυτιλήνη και κατοχυρώνει τη μεταβίβαση 1.027 κοινών, ονομαστικών μετοχών, ονομαστικής αξίας €60 έκαστη, της Ανώνυμης Εταιρείας Ο.Τ.Α. «Διαδημοτική Επιχείρηση Διαχείρισης Απορριμμάτων και Περιβαλλοντικής Ανάπτυξης Λέσβου» (ΔΕΔΑΠΑΛ Α.Ε.). Οι μετοχές παραχωρούνται χωρίς αντάλλαγμα και χωρίς φόρο, βάσει πρόσφατης νομοθεσίας (Ν. 5151/2024, άρθρο 3), που προβλέπει πληθυσμιακή ανακατανομή συμμετοχής στη νέα συγχωνευμένη εταιρεία.

Ωστόσο, το επίδικο δεν είναι η νομική βάση, αλλά η πολιτική και θεσμική διαχείριση της διαδικασίας από τον Δήμο Ανατολικής Σάμου. Το κείμενο υπογράφεται χωρίς να προηγηθεί απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, ούτε εισήγηση από Οικονομική Επιτροπή, ούτε οποιαδήποτε δημόσια διαβούλευση. Είναι μια πράξη διοικητικής μονοκρατορίας, με τον Δήμαρχο να ενεργεί ως ιδιοκτήτης και όχι ως εκπρόσωπος.

 Από τη νομιμότητα στην πολιτική αυθαιρεσία

Η είσοδος ενός Δήμου σε Ανώνυμη Εταιρεία, ακόμη και αν είναι μη εισηγμένη και κοινής ωφελείας, δεν είναι τεχνική ή λογιστική πράξη. Είναι στρατηγική απόφαση με μακροπρόθεσμες επιπτώσεις, που πρέπει να περνά από πολιτική επεξεργασία, δημόσια λογοδοσία και θεσμική έγκριση. Ειδικά όταν:

Αφορά διαχείριση απορριμμάτων (υψηλής σημασίας και κόστους υπηρεσία),

Ενέχει πιθανές μελλοντικές χρηματοδοτικές ή επιχειρησιακές δεσμεύσεις,

Ο Δήμος αποκτά μετοχικά δικαιώματα ψήφου, αλλά όχι μερίσματα ή έσοδα.

Παρ’ όλα αυτά, η αποδοχή γίνεται εν κρυπτώ, χωρίς τη στοιχειώδη θεσμική κάλυψη. Πρόκειται για κατάφωρη παραβίαση της διοικητικής ηθικής, αν όχι ευθεία παράκαμψη των προβλεπόμενων διαδικασιών αποδοχής δωρεάς (άρθρο 185 Ν. 3463/2006).

 Πολιτικό ερώτημα: Γιατί αυτή η σπουδή;

Είναι εξαιρετικά κρίσιμο να τεθεί το ερώτημα:
 Γιατί αυτή η μεταβίβαση έγινε τόσο πρόχειρα, τόσο γρήγορα και τόσο αθόρυβα;

Η απουσία αντιδράσεων στο εσωτερικό του Δήμου Ανατολικής Σάμου φανερώνει είτε πλήρη θεσμική αφωνία, είτε εσκεμμένη αποσιώπηση από πλευράς Δημάρχου. Κανένα πρακτικό συνεδρίασης, καμία ανάρτηση στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, καμία αναφορά σε ενημερωτικό δελτίο. Ούτε καν ενημέρωση της Αντιπολίτευσης.

Μιλάμε για ένα Δήμο που, δια της σιωπής, αποδέχεται να γίνει μέτοχος σε μια Ανώνυμη Εταιρεία, σε μια συμφωνία που αύριο μπορεί να περιλαμβάνει εργολαβίες, επενδύσεις, ανταγωνισμούς, παραχωρήσεις.
Και όλα αυτά χωρίς να γνωρίζει κανείς αν υπάρχει στρατηγικό πλάνο ή απλώς πολιτικές εξυπηρετήσεις.

 Ο Δήμος Ανατολικής Σάμου οφείλει να δώσει άμεσα απαντήσεις:

Πότε ελήφθη η απόφαση αποδοχής των μετοχών;

Γιατί δεν ενημερώθηκε το Δημοτικό Συμβούλιο;

Ποια είναι τα οφέλη για τον Δήμο και με ποια ανάλυση τεκμηριώθηκαν;

Γιατί δεν υπήρξε ούτε μία δημόσια ανακοίνωση της πράξης;

Υπάρχουν άλλες αντίστοιχες ενέργειες που έχουν γίνει «κάτω από το τραπέζι»;

Η διαφάνεια δεν είναι επιλογή, είναι υποχρέωση. Και όταν αυτή καταπατάται, τότε γεννιούνται πολιτικές, ηθικές και ποινικές ευθύνες.

 Πρέπει να κινηθούν οι θεσμοί – Να ελεγχθεί η πράξη και η υπογραφή

Το παρόν ιδιωτικό συμφωνητικό πρέπει να τεθεί άμεσα υπό έλεγχο από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου. Ο Δήμος Ανατολικής Σάμου οφείλει να ανακαλέσει την πράξη αποδοχής μέχρι να υπάρξει πλήρης θεσμική διασφάλιση.
Επιπλέον, επιβάλλεται:

Έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο για πιθανή καταστρατήγηση των όρων περί δωρεών προς ΟΤΑ,

Ενημέρωση του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης,

Πιθανή εισαγγελική παρέμβαση για διερεύνηση ευθυνών ως προς την κατάχρηση αρμοδιοτήτων.