Σελίδες

27 Οκτωβρίου 2025

Που Οδηγεί η Τουριστική Στρατηγική της Σάμου; Λόγια ή Δράση;



Η πρόσφατη σύσκεψη για τον τουρισμό της Σάμου, που πραγματοποιήθηκε στις 22 Οκτωβρίου στο Δημαρχείο Ανατολικής Σάμου, έφερε ξανά στο προσκήνιο τις ατέρμονες συζητήσεις για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού. Παρά τις αισιόδοξες εκτιμήσεις και τις υποσχέσεις, μένει το μεγάλο ερώτημα: θα γίνουν πραγματικότητα οι φιλόδοξες προγραμματισμένες δράσεις ή όλα θα παραμείνουν λόγια;

Η σύσκεψη, που διοργανώθηκε από την Ένωση Ξενοδόχων Σάμου και Ικαρίας, συγκέντρωσε σημαντικούς τοπικούς φορείς, οι οποίοι συζήτησαν για τη στρατηγική του νησιού ως τουριστικού προορισμού. Παρά τη θετική διάθεση των συμμετεχόντων, η ερώτηση παραμένει αναπάντητη: Θα δούμε τελικά αποτελέσματα ή τα λόγια θα παραμείνουν άνευ αντίκρισμα;



Μερικά από τα θέματα που τέθηκαν στη σύσκεψη αφορούσαν τη χρηματοδότηση έργων υποδομής, όπως οι βιολογικοί καθαρισμοί σε Βαθύ, Πυθαγόρειο και Κοκκάρι, αλλά και τα προβλήματα στις συγκοινωνίες, όπως οι άδειες ΤΑΞΙ και τα δρομολόγια ΚΤΕΛ στις τουριστικές περιοχές του νησιού. Το γεγονός ότι τα έργα υποδομής θα υλοποιηθούν στην «χειμερινή περίοδο» δείχνει μια σαφή αδυναμία για αποτελεσματική δράση πριν την τουριστική σεζόν. Μήπως και αυτά τα έργα θα «ξεχαστούν» όπως τόσα άλλα στο παρελθόν;



Ένα άλλο ζήτημα που συζητήθηκε ήταν η τουριστική προβολή του νησιού με συμμετοχές σε διεθνείς εκθέσεις, όπως το World Travel Market 2025 του Λονδίνου και το ITB 2026 του Βερολίνου. Όμως, παρά τις αναφορές για «ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας του brand name “Samos Greece”», η πραγματικότητα δείχνει ότι τέτοιες στρατηγικές χρειάζονται επενδύσεις και συντονισμένες δράσεις για να αποδώσουν καρπούς. Δεν είναι αρκετό μόνο να συμμετέχεις σε εκθέσεις, αν δεν ακολουθείται με στοχευμένη στρατηγική προβολής και ενεργές ενέργειες πριν και μετά από αυτές.

Η σύσκεψη ανέφερε και την ανάγκη για περισσότερη χρηματοδότηση στον τομέα του τουρισμού και του πολιτισμού. Ο Δήμαρχος Δυτικής Σάμου πρότεινε τη χρηματοδότηση των δύο Δήμων με 100.000 ευρώ για κάθε έναν, αλλά το ερώτημα παραμένει: Πώς θα εξασφαλιστεί ότι αυτά τα χρήματα θα χρησιμοποιηθούν πραγματικά για την ανάπτυξη του τουρισμού και όχι για γραφειοκρατικές διαδικασίες που δεν προσφέρουν τίποτα ουσιαστικό στον τόπο;



Παρά την αύξηση των αφίξεων από την Τουρκία τα τελευταία δύο χρόνια, οι γεωπολιτικές συνθήκες στη γειτονική χώρα αναπόφευκτα επηρεάζουν την τουριστική ασφάλεια και τις προοπτικές ανάπτυξης. Η σύσκεψη ανέδειξε την ανάγκη για στοχευμένη προβολή του «Destination Samos», αλλά αυτό προϋποθέτει συντονισμένη δράση σε τοπικό και εθνικό επίπεδο, κάτι που μέχρι στιγμής φαίνεται να λείπει.



Με το βλέμμα στραμμένο στην τουριστική σεζόν του 2026 και την προοπτική αύξησης των αφίξεων από τη Μεγάλη Βρετανία, η τοπική κοινωνία και οι επιχειρηματίες του τουρισμού περιμένουν από τις τοπικές αρχές να υλοποιήσουν τις υποσχέσεις τους και να ξεκινήσουν δράσεις άμεσα, χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις. Τα λόγια δεν αρκούν πια.

Η ενίσχυση του τουριστικού τομέα απαιτεί συγκεκριμένες ενέργειες, άμεση δράση για τη βελτίωση των υποδομών, την αποτελεσματική διαχείριση των πόρων και τη διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών. Εάν οι ενέργειες που συζητήθηκαν στη σύσκεψη παραμείνουν μόνο σε επίπεδο σχεδίων και λόγων, τότε οι πολίτες και οι τοπικές επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να βιώνουν την αδράνεια και την αναποτελεσματικότητα, αντί για την ανάπτυξη που υποτίθεται ότι επαγγέλλονται.

Είναι λοιπόν, στο χέρι των τοπικών φορέων να μετατρέψουν τις υποσχέσεις σε πράξεις και να δώσουν στην Σάμο την τουριστική ώθηση που τόσο χρειάζεται. Εάν όλα μείνουν στα λόγια, η τουριστική ανάπτυξη του νησιού θα παραμείνει μια φαντασίωση, και οι τοπικοί επιχειρηματίες θα αναγκαστούν να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες αυτής της αδράνειας.